Page 1 of 1

Ontsteking moduul en bobine 2.2

Posted: Wed Sep 15, 2010 8:23 pm
by oetker
Ben kort geleden maar begonnen met de bedrading te verwijderen in de motorruimte en gelijk de hele ontstekings electro maar te vervangen door een moderner alternatief.
Eerst alle bedrading rond de motor er maar uit.
Deze loopt kriskras door de motor langs allerlei hete onderdelen.
Dat komt het draad niet ten goede.
Het word hard en breekt gemakkelijk door, waardoor sluitingen kunnen optreden.
Image
Image

Deze komt geheel te vervallen, zie ik geen enkele functie voor in een analoge auto.
Image

Deze hebben we ook niet meer nodig.
Is de BDP sensor, die nergens voor gebruikt word.
Heb ik maar vervangen door een afsluitrubber.
Image
Image

Weg met die troep :o
Image

Dit is gelijk de kans een nieuw moduul met bobine te monteren.
Image
De bobine is een Lucas GCL143, maar is bij Ducellier gemaakt :)
Image
Deze heeft een primaire weerstand van 0,85 ohm.
Dat is hetzelfde als de originele bobine.
De secundaire wikkeling meet echter wat hoger, en dat betekent meer hoogspanning.
Ook is de bobine wat robuuster en heeft een betere koeling.
Het Ducelier moduul is vervangen door een Bosch moduul met nummer 0227 100 123 welke een inductie moduul is met de juiste eigenschappen.
In de 2.2 zit geen Hall sensor zoals in de 1.6, maar een inductie die de pulsen meet.
Deze onderdelen zijn bij elkaar voor een paar 10tjes te vinden.
Gelijk de boel maar monteren op een beter toegankelijk punt.
Daar was gewoon niet bij te komen op een fatsoenlijke manier.
Dat zit hier veel beter.
Image
Gelijk de connector die daar ook zit omhoog gebracht en vervangen.

word vervolgd......

Posted: Wed Sep 15, 2010 8:48 pm
by Remco007
Ongelooflijk Oetker, waar begin je aan...

Ik ben benieuwd.

Posted: Wed Sep 15, 2010 9:00 pm
by hendrik
Herman, je bent er een nieuwe van aan het maken. Dat is nogal een werk wat je aan het doen bent. Maar als je murena er beter van word moet je dat zeker doen succes er mee.



grt harry de matra.

Posted: Wed Sep 15, 2010 10:03 pm
by Urbain
Herman,

Je pakt het wel grondig aan...

Ik hoop voor u dat de Bosch module niet teveel last krijgt van het magnetisch en electrisch veld van de bobine die er zo dicht bij zit.

Posted: Wed Sep 15, 2010 10:06 pm
by oetker
Dat spul is gewoon 30 jaar oud.
Daar heb ik geen vertrouwen meer in, ondanks dat het al die jaren goed gewerkt heeft.
Dat spul is eindig, zoals zoveel dingen.
Beter vervangen door nieuw dan kan het weer een lange tijd mee.
In theorie moet het allemaal goed werken.
De praktijk moet het nog bewijzen.
Ik hoop het allemaal nog klaar te hebben voor de meeting zondag, maar het is erg druk bij Peter en sta buiten.
Vandaag werkte het weer nog mee, maar de voorspellingen zijn niet goed.
We zien wel.

Edit..
@ Ubain,
Het zat origineel op dezelfde plaat gemonteerd, dus denk het niet.

Posted: Thu Sep 16, 2010 6:19 pm
by GODFRIED
De bobijn en de module zijn op de originele plaats niet bereikbaar, is ook niet nodig als ze goed werkt!! Maar na 30 jaar!!!!

Ik ben benieuwd wat het geeft met de nieuwe bobijn en module.
Succes. :wink:

Posted: Fri Sep 17, 2010 8:35 pm
by oetker
Vandaag begonnen met de ombouw.
De bedrading om de hittebronnen omgeleid.
Vanaf de bak 2 draden voor de achteruitrijverlichting en 2 draden voor de brandstofpomp in een tube richting startmotor.
Voor de startmotor maar 1 draad voor te starten, meer is niet nodig.
Image

Dat spul gaat dan richting dynamo samen met de dikke plus voor de dynamo.
Daar komt er maar 1 draad bij het laadstroomlampje.
Image
De connector heb ik uitgebreid naar 8 contacten.
Er zit normaal een 6 pins connector, en 1 draad voor de achteruitrijverlichting ging origineel om de connector heen.
Deze kan nu ook via de connector.
Ik heb nu 6 draden totaal die omhoog gaan samen met de connector.
Daar komt nog 1 draad voor water temp. sensor en 1 voor carb. ventiel bij.
Image

Daarboven de zaak provesorisch aangesloten en de motor gestart.
Die liep bij de eerste tik en ik heb een knots van een vonk.
Image
Morgen nog even de connector een plek geven en de rest aansluiten en de zaak fatsoeneren.
Er is echter geen tijd genoeg om de boel uitgebreid voor de meeting nog te testen.
een testrit naar Duitsland lijk me wat riskant, ondanks dat ik overtuigd ben van mijn werk.
Toch eerst maar een beetje om de deur uitproberen.

Posted: Fri Sep 17, 2010 9:28 pm
by jo
Ziet er al goed uit, die flex mantel is op de rol te koop? Ik hier altijd maar alle goede stukken recuperen van afbraakjes. :lol:

Posted: Fri Sep 17, 2010 9:40 pm
by oetker
Bij Peter in de garage liggen diverse rollen zonder snede.
Kost weing dit spul, en je kunt de draad er prima mee beschermen.
Het werkt wat minder op de splitsingen.
Daar moet je toch weer tape gebruiken.

Posted: Fri Sep 17, 2010 11:10 pm
by hendrik
Dat heb je al mooi gemaakt herman je bent toch een vakman.Dat is toch wel een pak werk als ik dat zo zie.





grt harry de matra.

Posted: Sat Sep 18, 2010 8:53 am
by Vollegaaz
Mooi man, als er 1 ding is wat me enorm stoort is het wel de bekabeling in de motorruimte, die lijkt er wel ingegooid vanuit de andere hoek van de kamer.

Moet ik misschien ook is aanpakken komende winter...

Posted: Sat Sep 18, 2010 11:29 am
by bart_heemskerk
Mooi werk! Ziet er goed uit!

Wat voor draad heb je gebruikt? Het gewone huis-tuin en keuken draad is minder geschikt. De isolatie wordt hard en bros na verloop van tijd. Dat had ik gemerkt met de bedrading die ik had gemaakt bij mijn vorige motor. Bij de huidige motor heb ik draad gekocht bij de automaterialenzaak.

Posted: Sat Sep 18, 2010 3:50 pm
by GODFRIED
Vakkundig geplaatst en afgewerkt. Ik had beter bij de motor revisie de bobijn ook verplaatst.

Posted: Sat Sep 18, 2010 6:44 pm
by oetker
Ik stoorde me ook aan de bedrading in de motorruimte, en het was ook niet zo best meer.
Het lag op verschillende plaatsen tegen de motor, en liep tussen het spruitstuk door.
Het ligt nu volkomen vrij van alle hittebronnen.
De gebruikte draad komt uit de garage, en is geleverd door de automaterialen leverancier aldaar.
Ik neem aan dat het geschikt is.

Posted: Thu Sep 23, 2010 8:55 pm
by oetker
Ik heb inmiddels een 150 km gereden met het nieuwe moduul en bobine.
Het werkt uitstekend en word niet warm.
De wagen start iets vlotter, en reageert goed.
Komt een uitstekende vonk af.

Het moduul is hier verkrijgbaar voor €15.- incl. verzend. (koopje dus).
LET OP...alleen voor 2.2 en 2.2S.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... MEWAX%3AIT
Je kunt het moduul zo op de connector schuiven, alle aansluitingen zitten hetzelfde.

De bobine is van Lucas type GCL 143.
Ik had ze hier vandaan.
http://cgi.ebay.co.uk/MINI-GCL143-GENUI ... 2a00aa786c
Zijn gewoon nieuw oude stock.
Verzendkosten zijn niet hoog, maar even vragen aan de verkoper.

Deze Bobine is ook bruikbaar in de 1.6
Het moduul heb je een Hall moduul voor nodig.
Je hebt deze modulen ook in Hall uitvoering.
Ik heb er 1 van liggen.
Dan moet de connector wel aangepast worden natuurlijk.
Voor iemand die het experiment voort wil zetten op de 1.6 is het beschikbaar.

Ik maak binnenkort even een eenvoudig aansluitschema, zodat iedereen het uit kan voeren.