Ontsteking moduul en bobine 2.2
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ontsteking moduul en bobine 2.2
Ben kort geleden maar begonnen met de bedrading te verwijderen in de motorruimte en gelijk de hele ontstekings electro maar te vervangen door een moderner alternatief.
Eerst alle bedrading rond de motor er maar uit.
Deze loopt kriskras door de motor langs allerlei hete onderdelen.
Dat komt het draad niet ten goede.
Het word hard en breekt gemakkelijk door, waardoor sluitingen kunnen optreden.
Deze komt geheel te vervallen, zie ik geen enkele functie voor in een analoge auto.
Deze hebben we ook niet meer nodig.
Is de BDP sensor, die nergens voor gebruikt word.
Heb ik maar vervangen door een afsluitrubber.
Weg met die troep
Dit is gelijk de kans een nieuw moduul met bobine te monteren.
De bobine is een Lucas GCL143, maar is bij Ducellier gemaakt
Deze heeft een primaire weerstand van 0,85 ohm.
Dat is hetzelfde als de originele bobine.
De secundaire wikkeling meet echter wat hoger, en dat betekent meer hoogspanning.
Ook is de bobine wat robuuster en heeft een betere koeling.
Het Ducelier moduul is vervangen door een Bosch moduul met nummer 0227 100 123 welke een inductie moduul is met de juiste eigenschappen.
In de 2.2 zit geen Hall sensor zoals in de 1.6, maar een inductie die de pulsen meet.
Deze onderdelen zijn bij elkaar voor een paar 10tjes te vinden.
Gelijk de boel maar monteren op een beter toegankelijk punt.
Daar was gewoon niet bij te komen op een fatsoenlijke manier.
Dat zit hier veel beter.
Gelijk de connector die daar ook zit omhoog gebracht en vervangen.
word vervolgd......
Eerst alle bedrading rond de motor er maar uit.
Deze loopt kriskras door de motor langs allerlei hete onderdelen.
Dat komt het draad niet ten goede.
Het word hard en breekt gemakkelijk door, waardoor sluitingen kunnen optreden.
Deze komt geheel te vervallen, zie ik geen enkele functie voor in een analoge auto.
Deze hebben we ook niet meer nodig.
Is de BDP sensor, die nergens voor gebruikt word.
Heb ik maar vervangen door een afsluitrubber.
Weg met die troep
Dit is gelijk de kans een nieuw moduul met bobine te monteren.
De bobine is een Lucas GCL143, maar is bij Ducellier gemaakt
Deze heeft een primaire weerstand van 0,85 ohm.
Dat is hetzelfde als de originele bobine.
De secundaire wikkeling meet echter wat hoger, en dat betekent meer hoogspanning.
Ook is de bobine wat robuuster en heeft een betere koeling.
Het Ducelier moduul is vervangen door een Bosch moduul met nummer 0227 100 123 welke een inductie moduul is met de juiste eigenschappen.
In de 2.2 zit geen Hall sensor zoals in de 1.6, maar een inductie die de pulsen meet.
Deze onderdelen zijn bij elkaar voor een paar 10tjes te vinden.
Gelijk de boel maar monteren op een beter toegankelijk punt.
Daar was gewoon niet bij te komen op een fatsoenlijke manier.
Dat zit hier veel beter.
Gelijk de connector die daar ook zit omhoog gebracht en vervangen.
word vervolgd......
Last edited by oetker on Mon Mar 17, 2014 8:34 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat spul is gewoon 30 jaar oud.
Daar heb ik geen vertrouwen meer in, ondanks dat het al die jaren goed gewerkt heeft.
Dat spul is eindig, zoals zoveel dingen.
Beter vervangen door nieuw dan kan het weer een lange tijd mee.
In theorie moet het allemaal goed werken.
De praktijk moet het nog bewijzen.
Ik hoop het allemaal nog klaar te hebben voor de meeting zondag, maar het is erg druk bij Peter en sta buiten.
Vandaag werkte het weer nog mee, maar de voorspellingen zijn niet goed.
We zien wel.
Edit..
@ Ubain,
Het zat origineel op dezelfde plaat gemonteerd, dus denk het niet.
Daar heb ik geen vertrouwen meer in, ondanks dat het al die jaren goed gewerkt heeft.
Dat spul is eindig, zoals zoveel dingen.
Beter vervangen door nieuw dan kan het weer een lange tijd mee.
In theorie moet het allemaal goed werken.
De praktijk moet het nog bewijzen.
Ik hoop het allemaal nog klaar te hebben voor de meeting zondag, maar het is erg druk bij Peter en sta buiten.
Vandaag werkte het weer nog mee, maar de voorspellingen zijn niet goed.
We zien wel.
Edit..
@ Ubain,
Het zat origineel op dezelfde plaat gemonteerd, dus denk het niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Vandaag begonnen met de ombouw.
De bedrading om de hittebronnen omgeleid.
Vanaf de bak 2 draden voor de achteruitrijverlichting en 2 draden voor de brandstofpomp in een tube richting startmotor.
Voor de startmotor maar 1 draad voor te starten, meer is niet nodig.
Dat spul gaat dan richting dynamo samen met de dikke plus voor de dynamo.
Daar komt er maar 1 draad bij het laadstroomlampje.
De connector heb ik uitgebreid naar 8 contacten.
Er zit normaal een 6 pins connector, en 1 draad voor de achteruitrijverlichting ging origineel om de connector heen.
Deze kan nu ook via de connector.
Ik heb nu 6 draden totaal die omhoog gaan samen met de connector.
Daar komt nog 1 draad voor water temp. sensor en 1 voor carb. ventiel bij.
Daarboven de zaak provesorisch aangesloten en de motor gestart.
Die liep bij de eerste tik en ik heb een knots van een vonk.
Morgen nog even de connector een plek geven en de rest aansluiten en de zaak fatsoeneren.
Er is echter geen tijd genoeg om de boel uitgebreid voor de meeting nog te testen.
een testrit naar Duitsland lijk me wat riskant, ondanks dat ik overtuigd ben van mijn werk.
Toch eerst maar een beetje om de deur uitproberen.
De bedrading om de hittebronnen omgeleid.
Vanaf de bak 2 draden voor de achteruitrijverlichting en 2 draden voor de brandstofpomp in een tube richting startmotor.
Voor de startmotor maar 1 draad voor te starten, meer is niet nodig.
Dat spul gaat dan richting dynamo samen met de dikke plus voor de dynamo.
Daar komt er maar 1 draad bij het laadstroomlampje.
De connector heb ik uitgebreid naar 8 contacten.
Er zit normaal een 6 pins connector, en 1 draad voor de achteruitrijverlichting ging origineel om de connector heen.
Deze kan nu ook via de connector.
Ik heb nu 6 draden totaal die omhoog gaan samen met de connector.
Daar komt nog 1 draad voor water temp. sensor en 1 voor carb. ventiel bij.
Daarboven de zaak provesorisch aangesloten en de motor gestart.
Die liep bij de eerste tik en ik heb een knots van een vonk.
Morgen nog even de connector een plek geven en de rest aansluiten en de zaak fatsoeneren.
Er is echter geen tijd genoeg om de boel uitgebreid voor de meeting nog te testen.
een testrit naar Duitsland lijk me wat riskant, ondanks dat ik overtuigd ben van mijn werk.
Toch eerst maar een beetje om de deur uitproberen.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 10:08 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Ziet er al goed uit, die flex mantel is op de rol te koop? Ik hier altijd maar alle goede stukken recuperen van afbraakjes.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Mooi werk! Ziet er goed uit!
Wat voor draad heb je gebruikt? Het gewone huis-tuin en keuken draad is minder geschikt. De isolatie wordt hard en bros na verloop van tijd. Dat had ik gemerkt met de bedrading die ik had gemaakt bij mijn vorige motor. Bij de huidige motor heb ik draad gekocht bij de automaterialenzaak.
Wat voor draad heb je gebruikt? Het gewone huis-tuin en keuken draad is minder geschikt. De isolatie wordt hard en bros na verloop van tijd. Dat had ik gemerkt met de bedrading die ik had gemaakt bij mijn vorige motor. Bij de huidige motor heb ik draad gekocht bij de automaterialenzaak.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik stoorde me ook aan de bedrading in de motorruimte, en het was ook niet zo best meer.
Het lag op verschillende plaatsen tegen de motor, en liep tussen het spruitstuk door.
Het ligt nu volkomen vrij van alle hittebronnen.
De gebruikte draad komt uit de garage, en is geleverd door de automaterialen leverancier aldaar.
Ik neem aan dat het geschikt is.
Het lag op verschillende plaatsen tegen de motor, en liep tussen het spruitstuk door.
Het ligt nu volkomen vrij van alle hittebronnen.
De gebruikte draad komt uit de garage, en is geleverd door de automaterialen leverancier aldaar.
Ik neem aan dat het geschikt is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb inmiddels een 150 km gereden met het nieuwe moduul en bobine.
Het werkt uitstekend en word niet warm.
De wagen start iets vlotter, en reageert goed.
Komt een uitstekende vonk af.
Het moduul is hier verkrijgbaar voor €15.- incl. verzend. (koopje dus).
LET OP...alleen voor 2.2 en 2.2S.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... MEWAX%3AIT
Je kunt het moduul zo op de connector schuiven, alle aansluitingen zitten hetzelfde.
De bobine is van Lucas type GCL 143.
Ik had ze hier vandaan.
http://cgi.ebay.co.uk/MINI-GCL143-GENUI ... 2a00aa786c
Zijn gewoon nieuw oude stock.
Verzendkosten zijn niet hoog, maar even vragen aan de verkoper.
Deze Bobine is ook bruikbaar in de 1.6
Het moduul heb je een Hall moduul voor nodig.
Je hebt deze modulen ook in Hall uitvoering.
Ik heb er 1 van liggen.
Dan moet de connector wel aangepast worden natuurlijk.
Voor iemand die het experiment voort wil zetten op de 1.6 is het beschikbaar.
Ik maak binnenkort even een eenvoudig aansluitschema, zodat iedereen het uit kan voeren.
Het werkt uitstekend en word niet warm.
De wagen start iets vlotter, en reageert goed.
Komt een uitstekende vonk af.
Het moduul is hier verkrijgbaar voor €15.- incl. verzend. (koopje dus).
LET OP...alleen voor 2.2 en 2.2S.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... MEWAX%3AIT
Je kunt het moduul zo op de connector schuiven, alle aansluitingen zitten hetzelfde.
De bobine is van Lucas type GCL 143.
Ik had ze hier vandaan.
http://cgi.ebay.co.uk/MINI-GCL143-GENUI ... 2a00aa786c
Zijn gewoon nieuw oude stock.
Verzendkosten zijn niet hoog, maar even vragen aan de verkoper.
Deze Bobine is ook bruikbaar in de 1.6
Het moduul heb je een Hall moduul voor nodig.
Je hebt deze modulen ook in Hall uitvoering.
Ik heb er 1 van liggen.
Dan moet de connector wel aangepast worden natuurlijk.
Voor iemand die het experiment voort wil zetten op de 1.6 is het beschikbaar.
Ik maak binnenkort even een eenvoudig aansluitschema, zodat iedereen het uit kan voeren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV