Loodvervanger

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Loodvervanger

Post by hendrik »

Dag matramannen, wie van julie gebruikt er loodvervanger in de benzine?
Ik ga het vanaf nu wel gebruiken. Ik tank dan de 95 en doe er loodvervanger er in. Voor het geen het kost ga ik geen risico nemen.
Zo een busje kost 9€ en dat is goed voor 250 liter benzine daar kan je al wat km mee rijden. Een vriend van mij heef mij dat aangeraden het te doen. Die man heeft 11 oldtimers en die weet veel van oude motoren.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Harry, dat is helemaal niet nodig voor de 1.6 Murena.
Die kan prima op octaan 95 lopen zoals ook in het instructieboekje staat.
De voorlopers van deze Franse motoren (Simca 1100 en afgeleiden) konden dat al.
Alleen geen groene eco-benzines tanken, dan is er geen probleem.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik krijg een beetje het idee dat er nu 2 dingen door elkaar gehaald worden, namelijk het octaangehalte en het loodgehalte....


Al deze simca-blokken kunnen probleemloos op loodvrije benzine draaien, de kop is er op gebouwd en kan er tegen. (ook LPG gaat prima zonder verdere aanpassingen aan de kop)

Maar let er wel even op wat je tankt.
De laag gecomprimeerde blokken lopen prima en probleemloos op euro-95, maar de hoog gecomprimeerde blokken moeten echter wel gevoerd worden met euro-98.

En inderdaad wat Herman zegt, absoluut geen benzine met ethanolmengsels gaan gebruiken... de rubberen/kunststof delen van de brandstofpomp en carburateur kunnen hier absoluut niet tegen en zullen op gaan lossen (vergummen), net zoals de kunststof brandstofleiding.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Re: Loodvervanger

Post by brinkie »

hendrik wrote:Dag matramannen, wie van julie gebruikt er loodvervanger in de benzine?
Ik ga het vanaf nu wel gebruiken. Ik tank dan de 95 en doe er loodvervanger er in. Voor het geen het kost ga ik geen risico nemen.
Zo een busje kost 9€ en dat is goed voor 250 liter benzine daar kan je al wat km mee rijden. Een vriend van mij heef mij dat aangeraden het te doen. Die man heeft 11 oldtimers en die weet veel van oude motoren.
De motoren van Chrysler-Simca waren reeds begin zeventiger jaren geschikt gemaakt voor loodvrije benzine, met het oog op export naar de USA. Je hebt beslist geen loodvervanger nodig om de klepzetels te smeren, zoals bij andere oude motoren wel het geval is.

Wat waarschijnlijk ook in dat goedje zit en waar je Murena beter van kan gaan rijden, is octane booster. Je kunt je motor afstellen op Euro 95 maar lekker lopen doet 'ie dan niet. Ik heb de motor laten afstellen op Shell V-Power (97 RON), op andere Super Plus (98 RON) loopt 'ie dan ook goed.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok mannen, dan doe ik het loodvervanger er maar niet in. Ik dacht dat het beter zou zijn. Bedankt mannen voor de raad.





grt harry de matra.
Post Reply