ACCU

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

ACCU

Post by hendrik »

Weet er iemand hoeveel ampere de oreginele accu van een murena 1.6 heeht ? Dan kan ik morgen een nieuwe gaan kopen. Ik ben vandaag in pan gevallen met de murena accu stuk.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

45 AH, maar als de mogelijkheid er is naar wat zwaarder te gaan (bvb 55AH) zou ik dat doen.
Vergt wel aanpassing van de bevestiging, maar een beetje extra fut is nooit weg.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: ACCU

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Weet er iemand hoeveel ampere de oreginele accu van een murena 1.6 heeht ? Dan kan ik morgen een nieuwe gaan kopen. Ik ben vandaag in pan gevallen met de murena accu stuk.
grt harry de matra.
de mijne hangt constant aan de druppellader, en ik merk dat de batterij veel langer meegaat
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Wat meer rondtoeren Harry en anders zoals Jurgen zegt: constant aan de druppellader hangen.

Heb hier gedurende drie jaar reeds een reserve-batterij staan die steeds aan de duppelaar hangt, is nog altijd 100% in orde.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het geheel ontladen van een loodaccu is funest voor die accu.
Een gel-accu kan hier iets beter tegen.
Wel heb ik de ervaring dat een goede merkaccu veel beter is dan die hapkido zooi.
Zo heeft de accu van Varta in mijn Honda scooter gewoon 12 jaar dienst gedaan zonder noemenswaardig opladen.
Helaas word Varta de laatste jaren niet meer Nederland gemaakt en is het ook minder geworden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos,mijn accu hangt ook altijd aan een druppellader. Maar ik heb de murena al vier jaar en die accu zat daar al in.Ik heb eens naar de datum gekeken en ze is van 2OO3.




grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Belangrijkste is een onderhoudsvrije accu. Bij een loodaccu die je bij kan vullen verdampt het water met een druppellader. Heb ik met twee accu's bij mijn motor gehad voor ik er achter kwam.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo ik heb een nieuwe accu gezet nu start ze weer goed.


Herman, ik heb nu een 55 ampere gezet de oude was maar 40 ampere die was toch wel veel te licht he.



grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo ik heb een nieuwe accu gezet nu start ze weer goed.


Herman, ik heb nu een 55 ampere gezet de oude was maar 40 ampere die was toch wel veel te licht he.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja 40 AH is te licht.
55 AH is beter, geeft net dat beetje extra wat je soms nodig hebt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als je de wagen niet met regelmaat gebruikt kan het wel verstandig zijn om een gel-accu te nemen.

Een loodaccu is na langdurig niet gebruiken (of overmatig gebruik via accesoires) geheel dood en bijna niet meer op gang te krijgen, een gel-accu hang je een dag aan de lading en die is weer gebruiksklaar.

Ik heb zelf goede ervaringen met de Optima Blue-top, een sterke startaccu waar je ook nog langdurig op kunt lieren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Maar als je een druppellaar gebruikt kan het ook geen kwaad voor de accu. Die oude accu was toch ook al 7 jaar oud dus als ik om de 7 jaar een nieuwe moet kopen vind ik dat niet erg.



grt harry de matra.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

hendrik wrote:Maar als je een druppellaar gebruikt kan het ook geen kwaad voor de accu. Die oude accu was toch ook al 7 jaar oud dus als ik om de 7 jaar een nieuwe moet kopen vind ik dat niet erg.
De accu in mijn auto is bijna 9 jaar oud geworden, waar 'ie stuk van ging is de winterstalling. Daar vergat men namelijk de accu los te nemen, waardoor 'ie helemaal leegliep. Dus voortaan gaat ofwel de minpool los, ofwel er gaat een druppellader (op zonne-energie) op.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Ik had twee accu's voor de Avantime. Een hiervan staat nu in de Murena. Een lekkere zware accu kan nooit kwaad!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Mijn 1.6 staat buiten koud te zijn en wil niet meer starten :(
Voordat het zo koud was reed is regelmatig even in de auto.
Starten geen probleem en dynamo werkt prima. (nieuwe koolborstels)
Vorige week zaterdag nog een dik uur gereden.
Woensdag wilde hij al niet meer starten. Na dik 6 uur aan de oplader starte hij met moeite. Vandaag wil hij weer niet starten.
Accu is zeker niet bevroren en heeft 12.6 volt.
Volgens mij is dat ding gewoon niet goed. Ok 45Ah 190A is niet een dikke accu maar het is ook geen dikke diesel motor o.i.d.
Voor een 5 maanden oude accu vind ik dit toch wel teleurstellend.
Ik wil er mee terug gaan naar de leverancier maar die zet hem waarschijnlijk lekker warm binnen aan de lader om vervolgens te zeggen dat accu prima is. Tja dat geloof ik ook wel.
Zouden ze bij Matra gewoon een veel te lichte accu hebben uitgezocht?
Of zou ik toch echt over moeten op een dunnere olie. Nu 15W40.

Image
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De kou kan de capaciteit van de batterij sterk verminderen. Wanneer de ventilator, ruitenwissers en achterruitverwarming aanliggen is er zo goed als geen lading van de batterij. Wij hebben een veel zwaardere accu en alternator in de Murena geplaatst. Dit na een opmerking van een technieker van Bosch die me zei dat de alternator nogal aan de lichte kant was. Gisteravond moest mijn zoon vertrekken van zijn werk. Zijn collega's stonden te lachten, want hoe zou zijn oud wrak van 30 jaar beter kunnen starten dan hun veel jongere wagen. En ja hoor, de zijne startte vlot en bij zijn collega's waren er die niet maar konden starten. Mijn zoon lachtte als laatste.
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb toen ook een zwaardere accu gezet en tot nu toe start die van mij goed.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je een electr. benzinepomp hebt dan heb je minder starten nodig.
Mijne loopt altijd in een paar slagen, ook al staat die 3 maanden stil, dus geen probleem.
Desalniettemin is 45 aH wat te weinig.
Zeker als er alleen maar korte afstandjes mee gemaakt worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Tja, die 45Ah accu was de enigste die paste op de orginele montage beugel.
We hebben nog even gezocht naar een iets langer model maar die was er dus niet. Hetzelfde formaat accu gaat trouwens ook in de 2.2. Dan is 45Ah wel heel erg klein. Een bredere accu zal wel passen maar komt volgens mij al snel tegen de reserve band.

Met alle verbruikers aan meet ik trouwens nog steeds iets meer dan 12v. Volgens mij is de dynamo dus prima. En zolang de auto vlot start zouden kleine stukjes geen probleem mogen zijn. Een bredere accu zal wel passen maar komt volgens mij al snel tegen de reserve band aan.

De 190A die op de accu staat is toch het max bij een koude temp?
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb bij mij een nieuwe montage beugel gemaakt waar die zwaardere accu in past.En mijn reserve band past er ook nog goed in.







grt harry de matra.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Als de accu te dik is zal de zwengel van de krik niet meer op zijn plekje kunnen liggen.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Wobbe
Met alle verbruikers aan meet ik trouwens nog steeds iets meer dan 12v
=============================================

Dat is dus ontlading.
Zou in ieder geval boven 12.6 V moeten zijn, maar iets meer as 13V is beter,
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb een garagekrik in mijn koffer liggen. Ik gebruik niet die krik wat je bij de murena hebt gekegen ik betrouw die krik niet zo.







grt harry de matra.
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Die krik is idd een onding, maar het is wel leuk voor originaliteit.
En ik heb hem niet voor niets opgeknapt :)

@Oetker. 12v is inderdaad te weinig om de accu vol te houden maar wanneer rij je nu met alle verbruikers aan. Met alleen de lampen en de interieur fan zit ik zeker nog boven de 13v.

Ik denk dat mijn accu gewoon een slecht exemplaar is.
Ik heb zo wie zo het idee dat accu's de laatste jaren steeds slechter worden.
Ik wil weer een Varta kopen zoals die in mijn vader zijn tractor. Ding wordt maar zelden gestart en de accu is zeker al tien jaar oud. En in principe ook nog eens te licht voor de tractor. (Kwam uit een sloop auto)
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En ook de huidige Varta accu's zijn anders.
In ieder geval moet je Gel accu's vermijden voor onze auto's.
Laatst heb ik het uit gezocht en zou voor deze gaan.
http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=99&L=13
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Er zijn er momenteel zoveel met startproblemen door het koude weer.
De 3 jaar oude benzinegestookte Touareg van m'n buurman (van z'n baas dan) wilde vanmorgen ook al niet starten bij ruim -15 buitentemperatuur...
Heb hem maar even geholpen door m'n 32-jaar jonge Rancho (met verse 55 aH-accu) ernaast te zetten en even over te starten.

Was best wel leuk om te ervaren dat de oude meuk soms nog betrouwbaarder is dan al dat nieuwerwetse spul. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

oetker wrote:Quote Wobbe
Met alle verbruikers aan meet ik trouwens nog steeds iets meer dan 12v
=============================================

Dat is dus ontlading.
Zou in ieder geval boven 12.6 V moeten zijn, maar iets meer as 13V is beter,
maakt het nog uit waar je dit meet ? op de accupool of bij de dynamo ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Nee dat maakt niet uit.
Spanning verlies van de accu (via startmotor) naar de dynamo zal nihil zijn als je aansluitingen in goede staat zijn.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

brinkie wrote:
hendrik wrote:ofwel er gaat een druppellader (op zonne-energie) op.
Heb ik helemaal geen goede ervaring bij, ontoereikend!
Dan moet je al met een heel erg goed (duur) exemplaar uitpakken.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

brinkie wrote:De accu in mijn auto is bijna 9 jaar oud geworden, waar 'ie stuk van ging is de winterstalling. Daar vergat men namelijk de accu los te nemen, waardoor 'ie helemaal leegliep. Dus voortaan gaat ofwel de minpool los, ofwel er gaat een druppellader (op zonne-energie) op.
Even een oud topic afgestoft, het is nog geen 3 jaar na vervanging en mijn accu is inmiddels zo goed als overleden. In de winter was de auto na 2 weken stilstaan al bijna niet meer aan de praat te krijgen, gisteren had ik de lampen (de verstralers onder de bumper fungeren bij mij als dagrijlicht - uiteraard iets naar beneden gedraaid ;)) laten branden en na een uurtje was de accu zo leeg dat de startmotor al niet meer ronddraaide. Die lampen trekken grofweg 10A (2x 55W + 6x 5W gedeeld door nominale spanning van 13.8V), dus de capaciteit is teruggelopen van 45 naar 10 Ah.
Tijd voor alweer een nieuwe accu, de vierde al in de 12 jaar dat ik deze auto rijd :evil: (al zat er eentje tussen, officieel bij de Peugeotdealer gekocht voor 130 gulden destijds, die het nog geen jaar volhield). Ik weet het, druppelladen is het beste, maar er is geen stopcontact in de openbare parkeergarage waar ik 'm stal, en een druppellader op zonne-energie gaat ook niet veel doen in het donker :roll:

Het DIN nummer van deze accu is 54579, het ETN nummer 545 079 030, het JIS nummer is B24 en in de UK worden ze aangeduid als 049.
Onder andere deze accu's voldoen aan deze specs:
Bosch S3 0 092 S30 170
Varta Black Dynamic B24 545 079 030 312 2
Centurion Akku 545079030
Allemaal hebben ze een capaciteit van 45Ah en kunnen 300A startstroom leveren (CCA=Cold Crank Amps)

Hiermee eventjes het internet afgestruind en wat blijkt, in Nederland kosten accu's een stuk meer dan in Duitsland. Zelfs inclusief de Duitse verwijderingsbijdrage van 7,50 is het goedkoper om in het buitenland te bestellen. Uit België krijg ik gek genoeg geen hits als ik op het internet zoek...
Uit Duitsland laten komen kost 62,90 + 9,95 verzendkosten naar NL = 72,85
http://www.ebay.de/itm/BOSCH-STARTERBAT ... 0315361451
of uit Italië 57,46 + 15 euro verzendkosten = 72,46
http://www.ebay.de/itm/0092S30170-AutoB ... 0927804868
Bij deze Duitser kost 'ie 51 euro maar ik weet niet of 'ie verzendt naar het buitenland:
http://www.batterie24.de/Auto-bis-50-Ah ... 9b35d1575/
In Nederland 92 euro incl. verzendkosten, elders vragen ze zelfs 105 euro:
http://www.accuwarenhuis.nl/varta-black ... ah20h.html

Dus ik denk dat ik eventjes bij onze oosterburen ga winkelen...
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Post Reply