ACCU
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Re: ACCU
de mijne hangt constant aan de druppellader, en ik merk dat de batterij veel langer meegaathendrik wrote:Weet er iemand hoeveel ampere de oreginele accu van een murena 1.6 heeht ? Dan kan ik morgen een nieuwe gaan kopen. Ik ben vandaag in pan gevallen met de murena accu stuk.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het geheel ontladen van een loodaccu is funest voor die accu.
Een gel-accu kan hier iets beter tegen.
Wel heb ik de ervaring dat een goede merkaccu veel beter is dan die hapkido zooi.
Zo heeft de accu van Varta in mijn Honda scooter gewoon 12 jaar dienst gedaan zonder noemenswaardig opladen.
Helaas word Varta de laatste jaren niet meer Nederland gemaakt en is het ook minder geworden.
Een gel-accu kan hier iets beter tegen.
Wel heb ik de ervaring dat een goede merkaccu veel beter is dan die hapkido zooi.
Zo heeft de accu van Varta in mijn Honda scooter gewoon 12 jaar dienst gedaan zonder noemenswaardig opladen.
Helaas word Varta de laatste jaren niet meer Nederland gemaakt en is het ook minder geworden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Als je de wagen niet met regelmaat gebruikt kan het wel verstandig zijn om een gel-accu te nemen.
Een loodaccu is na langdurig niet gebruiken (of overmatig gebruik via accesoires) geheel dood en bijna niet meer op gang te krijgen, een gel-accu hang je een dag aan de lading en die is weer gebruiksklaar.
Ik heb zelf goede ervaringen met de Optima Blue-top, een sterke startaccu waar je ook nog langdurig op kunt lieren.
Een loodaccu is na langdurig niet gebruiken (of overmatig gebruik via accesoires) geheel dood en bijna niet meer op gang te krijgen, een gel-accu hang je een dag aan de lading en die is weer gebruiksklaar.
Ik heb zelf goede ervaringen met de Optima Blue-top, een sterke startaccu waar je ook nog langdurig op kunt lieren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
De accu in mijn auto is bijna 9 jaar oud geworden, waar 'ie stuk van ging is de winterstalling. Daar vergat men namelijk de accu los te nemen, waardoor 'ie helemaal leegliep. Dus voortaan gaat ofwel de minpool los, ofwel er gaat een druppellader (op zonne-energie) op.hendrik wrote:Maar als je een druppellaar gebruikt kan het ook geen kwaad voor de accu. Die oude accu was toch ook al 7 jaar oud dus als ik om de 7 jaar een nieuwe moet kopen vind ik dat niet erg.
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Mijn 1.6 staat buiten koud te zijn en wil niet meer starten
Voordat het zo koud was reed is regelmatig even in de auto.
Starten geen probleem en dynamo werkt prima. (nieuwe koolborstels)
Vorige week zaterdag nog een dik uur gereden.
Woensdag wilde hij al niet meer starten. Na dik 6 uur aan de oplader starte hij met moeite. Vandaag wil hij weer niet starten.
Accu is zeker niet bevroren en heeft 12.6 volt.
Volgens mij is dat ding gewoon niet goed. Ok 45Ah 190A is niet een dikke accu maar het is ook geen dikke diesel motor o.i.d.
Voor een 5 maanden oude accu vind ik dit toch wel teleurstellend.
Ik wil er mee terug gaan naar de leverancier maar die zet hem waarschijnlijk lekker warm binnen aan de lader om vervolgens te zeggen dat accu prima is. Tja dat geloof ik ook wel.
Zouden ze bij Matra gewoon een veel te lichte accu hebben uitgezocht?
Of zou ik toch echt over moeten op een dunnere olie. Nu 15W40.
Voordat het zo koud was reed is regelmatig even in de auto.
Starten geen probleem en dynamo werkt prima. (nieuwe koolborstels)
Vorige week zaterdag nog een dik uur gereden.
Woensdag wilde hij al niet meer starten. Na dik 6 uur aan de oplader starte hij met moeite. Vandaag wil hij weer niet starten.
Accu is zeker niet bevroren en heeft 12.6 volt.
Volgens mij is dat ding gewoon niet goed. Ok 45Ah 190A is niet een dikke accu maar het is ook geen dikke diesel motor o.i.d.
Voor een 5 maanden oude accu vind ik dit toch wel teleurstellend.
Ik wil er mee terug gaan naar de leverancier maar die zet hem waarschijnlijk lekker warm binnen aan de lader om vervolgens te zeggen dat accu prima is. Tja dat geloof ik ook wel.
Zouden ze bij Matra gewoon een veel te lichte accu hebben uitgezocht?
Of zou ik toch echt over moeten op een dunnere olie. Nu 15W40.
-
- Posts: 3834
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
De kou kan de capaciteit van de batterij sterk verminderen. Wanneer de ventilator, ruitenwissers en achterruitverwarming aanliggen is er zo goed als geen lading van de batterij. Wij hebben een veel zwaardere accu en alternator in de Murena geplaatst. Dit na een opmerking van een technieker van Bosch die me zei dat de alternator nogal aan de lichte kant was. Gisteravond moest mijn zoon vertrekken van zijn werk. Zijn collega's stonden te lachten, want hoe zou zijn oud wrak van 30 jaar beter kunnen starten dan hun veel jongere wagen. En ja hoor, de zijne startte vlot en bij zijn collega's waren er die niet maar konden starten. Mijn zoon lachtte als laatste.
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als je een electr. benzinepomp hebt dan heb je minder starten nodig.
Mijne loopt altijd in een paar slagen, ook al staat die 3 maanden stil, dus geen probleem.
Desalniettemin is 45 aH wat te weinig.
Zeker als er alleen maar korte afstandjes mee gemaakt worden.
Mijne loopt altijd in een paar slagen, ook al staat die 3 maanden stil, dus geen probleem.
Desalniettemin is 45 aH wat te weinig.
Zeker als er alleen maar korte afstandjes mee gemaakt worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Tja, die 45Ah accu was de enigste die paste op de orginele montage beugel.
We hebben nog even gezocht naar een iets langer model maar die was er dus niet. Hetzelfde formaat accu gaat trouwens ook in de 2.2. Dan is 45Ah wel heel erg klein. Een bredere accu zal wel passen maar komt volgens mij al snel tegen de reserve band.
Met alle verbruikers aan meet ik trouwens nog steeds iets meer dan 12v. Volgens mij is de dynamo dus prima. En zolang de auto vlot start zouden kleine stukjes geen probleem mogen zijn. Een bredere accu zal wel passen maar komt volgens mij al snel tegen de reserve band aan.
De 190A die op de accu staat is toch het max bij een koude temp?
We hebben nog even gezocht naar een iets langer model maar die was er dus niet. Hetzelfde formaat accu gaat trouwens ook in de 2.2. Dan is 45Ah wel heel erg klein. Een bredere accu zal wel passen maar komt volgens mij al snel tegen de reserve band.
Met alle verbruikers aan meet ik trouwens nog steeds iets meer dan 12v. Volgens mij is de dynamo dus prima. En zolang de auto vlot start zouden kleine stukjes geen probleem mogen zijn. Een bredere accu zal wel passen maar komt volgens mij al snel tegen de reserve band aan.
De 190A die op de accu staat is toch het max bij een koude temp?
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Wobbe
Met alle verbruikers aan meet ik trouwens nog steeds iets meer dan 12v
=============================================
Dat is dus ontlading.
Zou in ieder geval boven 12.6 V moeten zijn, maar iets meer as 13V is beter,
Met alle verbruikers aan meet ik trouwens nog steeds iets meer dan 12v
=============================================
Dat is dus ontlading.
Zou in ieder geval boven 12.6 V moeten zijn, maar iets meer as 13V is beter,
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
Die krik is idd een onding, maar het is wel leuk voor originaliteit.
En ik heb hem niet voor niets opgeknapt
@Oetker. 12v is inderdaad te weinig om de accu vol te houden maar wanneer rij je nu met alle verbruikers aan. Met alleen de lampen en de interieur fan zit ik zeker nog boven de 13v.
Ik denk dat mijn accu gewoon een slecht exemplaar is.
Ik heb zo wie zo het idee dat accu's de laatste jaren steeds slechter worden.
Ik wil weer een Varta kopen zoals die in mijn vader zijn tractor. Ding wordt maar zelden gestart en de accu is zeker al tien jaar oud. En in principe ook nog eens te licht voor de tractor. (Kwam uit een sloop auto)
En ik heb hem niet voor niets opgeknapt
@Oetker. 12v is inderdaad te weinig om de accu vol te houden maar wanneer rij je nu met alle verbruikers aan. Met alleen de lampen en de interieur fan zit ik zeker nog boven de 13v.
Ik denk dat mijn accu gewoon een slecht exemplaar is.
Ik heb zo wie zo het idee dat accu's de laatste jaren steeds slechter worden.
Ik wil weer een Varta kopen zoals die in mijn vader zijn tractor. Ding wordt maar zelden gestart en de accu is zeker al tien jaar oud. En in principe ook nog eens te licht voor de tractor. (Kwam uit een sloop auto)
- oetker
- Posts: 7996
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
En ook de huidige Varta accu's zijn anders.
In ieder geval moet je Gel accu's vermijden voor onze auto's.
Laatst heb ik het uit gezocht en zou voor deze gaan.
http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=99&L=13
In ieder geval moet je Gel accu's vermijden voor onze auto's.
Laatst heb ik het uit gezocht en zou voor deze gaan.
http://www.varta-automotive.nl/index.php?id=99&L=13
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Er zijn er momenteel zoveel met startproblemen door het koude weer.
De 3 jaar oude benzinegestookte Touareg van m'n buurman (van z'n baas dan) wilde vanmorgen ook al niet starten bij ruim -15 buitentemperatuur...
Heb hem maar even geholpen door m'n 32-jaar jonge Rancho (met verse 55 aH-accu) ernaast te zetten en even over te starten.
Was best wel leuk om te ervaren dat de oude meuk soms nog betrouwbaarder is dan al dat nieuwerwetse spul.
De 3 jaar oude benzinegestookte Touareg van m'n buurman (van z'n baas dan) wilde vanmorgen ook al niet starten bij ruim -15 buitentemperatuur...
Heb hem maar even geholpen door m'n 32-jaar jonge Rancho (met verse 55 aH-accu) ernaast te zetten en even over te starten.
Was best wel leuk om te ervaren dat de oude meuk soms nog betrouwbaarder is dan al dat nieuwerwetse spul.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
maakt het nog uit waar je dit meet ? op de accupool of bij de dynamo ?oetker wrote:Quote Wobbe
Met alle verbruikers aan meet ik trouwens nog steeds iets meer dan 12v
=============================================
Dat is dus ontlading.
Zou in ieder geval boven 12.6 V moeten zijn, maar iets meer as 13V is beter,
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
-
- Posts: 206
- Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Even een oud topic afgestoft, het is nog geen 3 jaar na vervanging en mijn accu is inmiddels zo goed als overleden. In de winter was de auto na 2 weken stilstaan al bijna niet meer aan de praat te krijgen, gisteren had ik de lampen (de verstralers onder de bumper fungeren bij mij als dagrijlicht - uiteraard iets naar beneden gedraaid ) laten branden en na een uurtje was de accu zo leeg dat de startmotor al niet meer ronddraaide. Die lampen trekken grofweg 10A (2x 55W + 6x 5W gedeeld door nominale spanning van 13.8V), dus de capaciteit is teruggelopen van 45 naar 10 Ah.brinkie wrote:De accu in mijn auto is bijna 9 jaar oud geworden, waar 'ie stuk van ging is de winterstalling. Daar vergat men namelijk de accu los te nemen, waardoor 'ie helemaal leegliep. Dus voortaan gaat ofwel de minpool los, ofwel er gaat een druppellader (op zonne-energie) op.
Tijd voor alweer een nieuwe accu, de vierde al in de 12 jaar dat ik deze auto rijd (al zat er eentje tussen, officieel bij de Peugeotdealer gekocht voor 130 gulden destijds, die het nog geen jaar volhield). Ik weet het, druppelladen is het beste, maar er is geen stopcontact in de openbare parkeergarage waar ik 'm stal, en een druppellader op zonne-energie gaat ook niet veel doen in het donker
Het DIN nummer van deze accu is 54579, het ETN nummer 545 079 030, het JIS nummer is B24 en in de UK worden ze aangeduid als 049.
Onder andere deze accu's voldoen aan deze specs:
Bosch S3 0 092 S30 170
Varta Black Dynamic B24 545 079 030 312 2
Centurion Akku 545079030
Allemaal hebben ze een capaciteit van 45Ah en kunnen 300A startstroom leveren (CCA=Cold Crank Amps)
Hiermee eventjes het internet afgestruind en wat blijkt, in Nederland kosten accu's een stuk meer dan in Duitsland. Zelfs inclusief de Duitse verwijderingsbijdrage van 7,50 is het goedkoper om in het buitenland te bestellen. Uit België krijg ik gek genoeg geen hits als ik op het internet zoek...
Uit Duitsland laten komen kost 62,90 + 9,95 verzendkosten naar NL = 72,85
http://www.ebay.de/itm/BOSCH-STARTERBAT ... 0315361451
of uit Italië 57,46 + 15 euro verzendkosten = 72,46
http://www.ebay.de/itm/0092S30170-AutoB ... 0927804868
Bij deze Duitser kost 'ie 51 euro maar ik weet niet of 'ie verzendt naar het buitenland:
http://www.batterie24.de/Auto-bis-50-Ah ... 9b35d1575/
In Nederland 92 euro incl. verzendkosten, elders vragen ze zelfs 105 euro:
http://www.accuwarenhuis.nl/varta-black ... ah20h.html
Dus ik denk dat ik eventjes bij onze oosterburen ga winkelen...
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.