Koplamp valt

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Koplamp valt

Post by djapo »

Als ik de verlichting aan zet gaan de koplampen omhoog, bij uitschakelen weer naar beneden, daar geen problemen.

Echter als ik een drempel neem, valt de rechter lamp iets naar beneden, ongeveer 50%, lamp blijft wel branden maar het lichtbeeld is volledig zoek.

Hoe kan ik dat afstellen, zodat ie omhoog blijft staan ook als ik een hobbel in web heb?

Dank alvast.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Lampen zitten aan dezelfde stang vast die ze omhoog en omlaag beweegt. Er moet dus in de bevestiging van de koplampunit naar deze stang iets niet in orde zijn.

Check ook even de bevestiging van de stang die de lampen beweegt aan beide zijden. Links wordt de stang aangestuurd, als de bevestiging rechts i=niet in orde is zou j=hij misschien scheef kunnen zakken of iets dergelijks.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Waarschijnlijk gaat aan de rechterkant de stang niet ver genoeg naar voren.

Deze moet rechtop naar voren staan zodat ze het gewicht van de lamp kan dragen zonder bij de minste schok naar achteren te vallen.
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Dank voor de reacties, ga ik morgen op onderzoek uit.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb linksvoor een trillende koplamp bij snelheden boven de 80. (unit gaat op en neer lichtelijk). Heeft dit ook te maken met de stand van de stang, of licht dit ergens anders aan?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dit zal waarschijnlijk meer een speling op één van de scharnierpunten zijn.

Zitten meerdere scharnierende punten in het systeem, effe nazien.
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

De lange onderwaartse stang lijkt goed te zijn, zit vast en draait evenredig de beide koplampen omhoog.

Echter zit er aan de uiteinden een verstelbare tapend die aan beide zijdes schanierend vast met een kogel, aan zowel de lange stang als de koplampbehuizing.

De rechter lijkt het tapend langer te zijn dan de linker, als ik op de koplamp duw klapt ie ook in op dit schanierpunt, terwijl bij de linker er flink wat kracht voor nodig is om dit te bewerkstelligen.

Als ik de "arm" wat korter maak zodat er meer kracht nodig is om de koplamp te laten vallen, net zoals links het geval is, zo dat werken?
Attachments
tapend met kogel draaipunten
tapend met kogel draaipunten
hendel koplamp.JPG (21.03 KiB) Viewed 3806 times
Hendel koplamp 2.JPG
Hendel koplamp 2.JPG (38.67 KiB) Viewed 3806 times
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ik me niet vergis zit er een veer die de boel in opgeklapte positie moet houden aan de bestuurderszijde en naar beneden drukken van de lampen moet bemoeilijken.
Als de rechter wel te bewegen is dan moet het toch in de rechter scharnierpunten/bevestiging worden gezocht.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Klopt veer zit aan de bestuurderszijde, de schanierpunten hebben wat speling maar dat is links ook en geeft geen problemen.

Is er een afstel mogelijkheid bij de vacuumpot / motor ding, weet niet hoe dat heet, dat apparaat die via een stang de koplampen omhoog duwt.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De armen van de bedieningsarm zijn waarschijnlijk verbogen. Leg de metalen bedieningsarm (deze die door de onderdrukklok heen en terug geduwd wordt) op de grond en de beide armen zullen waarschijnlijk niet in lijn liggen met elkaar. Daardoor is één arm juist onder de lampunit langer en staat hij niet in lijn met de onderste metalen arm. en doordat de beide ( korte en lange armen) niet mooi in elkaars verlengde ligggen, kan je de unit naar beneden duwen. Je moet dus één van beide langer armen verbuigen tot ze allebei gelijk staan en daardoor zullen dan ook de korte armpjes mooi in het verlengde liggen van de lange armen.
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Ok duidelijk en logisch verhaal, rest mij echter: hoe krijg ik de kleine armpjes los? kan ik die ongestraft van de kogels aftrekken of zit er een ingenieus vergrendeling op?
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

djapo wrote:Ok duidelijk en logisch verhaal, rest mij echter: hoe krijg ik de kleine armpjes los? kan ik die ongestraft van de kogels aftrekken of zit er een ingenieus vergrendeling op?
Ik meen dat er eerst een borgveertje moet worden verwijderd. Dat bestaat uit een dun ijzeren stangetje dat maakt dat het kogeltje niet zomaar uit de kom kan schieten. Even een goede lamp erbij en dan zie je het wel.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indien het kunstoffen scharnieren zijn, zit juist achter de verdikking waar het bolletje zich bevindt, een klemmetje die U-verming is. Dat U-klemmetje schuif je af en zou je dan het kunstof deel van het bolletje moeten trekken.
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Krijg de koplampbehuizing niet los, volgens de instructie manual moeten er vier schroeven in het front worden los gehaald. Bovenste twee geen probleem, echter kan mijn schroevendraaier niet die vage bocht maken voor de onderste twee.

Misschien een truukje voor? anders moet ik op zoek naar een flexibel verlenstuk. :-?
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Probeer het eens met de koplamp naar beneden en dan via de onderkant van de bumper. Daar is een gat waar je waarschijnlijk de koplampunit ziet zitten.
Post Reply