Verdeler 2.2 Tagora en S hoe zit dat nou?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Verdeler 2.2 Tagora en S hoe zit dat nou?

Post by oetker »

Als je op zoek gaat voor een verdeler van 1 van deze 3 auto's dan kom je verassende prijsverschillen tegen, waarbij de prijs van een verdeler voor een S wel de duurste is.
Nou gaan er al een tijdje geruchten dat er geen verschil is tussen deze 3 verdelers ondanks dat voor de Tagora en de S van Ducelier zijn en voor de 2.2 van Bosch.
De bewijzen hiervoor beginnen zich nu te verzamelen.
In een topic op het Deense forum heeft GP een verdeler van een Tagora laten reviseren en op een rollenbank de de auto laten testen met zowel de Murena verdeler als de Tagora verdeler.

http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 034.0.html

Het blijkt uit de test dat er geen verschil is in vermogen en vervroegingskarakteristieken.
Nou zou ik niet Dr Oetker zijn als ik daar nog wat suplementaire bewijsvoering aan toe zou willen voegen.

Op mijn Murena zit een verdeler van Bosch, maar heb hier ook een Tagora verdeler liggen van Ducelier.
Ik weet al dat het asje van de verdeler dunner is, zodat je een andere rotor en verdelerkap nodig hebt.
Deze maar is uit elkaar getrokken.

Image

Het probleem in de meeste oude verdelers zijn de govenor veertjes.

Image
Deze veertjes hebben na 30 jaar wel wat aan kracht ingeleverd of liggen gebroken onderin.
Ook door roest is het vaak dramatisch gesteld met deze veertjes.
Deze veertjes hebben een zeer belangrijke functie, want die zorgen er voor dat de balans gewichtjes bij een bepaald toerental (NB: meestal ergens rond de (2500-3000) naar buiten vliegen en de verdeler vervroegen.
Dit zijn die gewichtjes tijdens een weging.
Image
Image
Als je de gewichtjes bekijkt dan zie je dat die gelijk zijn.
Dan blijkt al dat als je de veertjes van bovenstaande foto bekijkt die veertjes blijkbaar al is wat mee gerommeld is.
Ze hebben verschillende lengte zodat de gewichtjes in ieder geval al niet gelijk uit zullen vliegen, en ook zijn ze wat uitgerekt.
We kunnen dus wel aan nemen dat van de vervroegingskarakteristieken geen fluit meer klopt, waar bij je wel kunt stellen dat motor in de hogere toerentallen te veel voorontsteking zal krijgen en de befaamde dip in acceleratie zal hebben.

Aangezien ik niet de apparatuur hebb om deze vervroegingskarakteristieken te testen, en de veertjes niet los te krijgen zijn moet er een andere oplossing komen.
Ik heb contact gezocht met deze firma.

http://www.h-h-ignitionsolutions.co.uk/
Aanvraag in dienen hier.
http://www.h-h-ignitionsolutions.co.uk/enquiry.htm
PDF van hun werk.
http://www.h-h-ignitionsolutions.co.uk/ ... %20Car.pdf

Van hen heb ik een aanbod gehad om de verdeler uit te testen, en uit te zoeken welke veertjes nodig zijn.
Kost inclusief opsturen een kleine €50.-

Ik heb besloten deze Tagora verdeler zelf klaar te maken, dan kan de 2.2 verdeler er af.
Dan kan ik vergelijkingen maken en stuur hem op om exact goed te laten zetten.

word vervolgd.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 6:56 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Ik zou denken dat als je een stroboscooplamp en een toerenteller hebt, je de vervroegingskarakteristiek kan opmeten. Wel de vacuumvervroeging uitschakelen. Of zie ik iets over het hoofd?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zijn misschien wel trucjes te verzinnen om dat te doen, maar eenvoudig zal het niet worden.
Op het moment dat je gas geeft verdwijnt het BDP uit beeld, dus je zou wat meer merktekens op het vliegwiel moeten hebben.
Er zijn hele mooie testapparaten voor, maar die zijn voor die ene keer dat je dit moet uitvoeren niet te betalen.
Daar moet je gewoon werk voor hebben.
Image

Ik heb onlangs de veertjes van de Honda vervangen.
Die lagen verroest en gebroken onderin.
Hierbij was het ook gokken met de veertjes.
Ik heb hem 6x uit elkaar gehad met verschillende veertjes.
Dat is nu ongeveer goed, maar precies is het niet.
Als ik dit voor €50.- compleet uitgevoerd heb moet ik niet prutsen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat de stroomverdeler een zeer belangrijke schakel is daar valt niet over te discuteren. Dat deze bij vele oude voertuigen niet meer 100% zijn werk doet kan ik me wel voorstellen. Persoonlijk heb ik nog nooit een stroomverdeler zo ver gedemonteerd. Daar zitten nogal wat onderdelen in!

Dat is een zeer interessant onderzoek waar je mee bezig bent. Zoal je we je kennen doe je dit grondig en wordt het duidelijk beschreven en visueel gemaakt met foto's.

Mooi daar kunnen we weer iets van leren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

op mijn vorige murena zaten ook alle S specificaties maar volgens mij ook met de orginele ontsteking, no problem
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

[quote="oetker"]Er zijn misschien wel trucjes te verzinnen om dat te doen, maar eenvoudig zal het niet worden.
Op het moment dat je gas geeft verdwijnt het BDP uit beeld, dus je zou wat meer merktekens op het vliegwiel moeten hebben.
Er zijn hele mooie testapparaten voor, maar die zijn voor die ene keer dat je dit moet uitvoeren niet te betalen.
Daar moet je gewoon werk voor hebben.
Image

.
quote]
Als ik me niet vergis staat dit SUN toestel bij ons op school, t'is natuurlijk een eind van Nederland.. :-?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar moet je ook nog iemand bij hebben die er mee om kan gaan.
Een paar dagen in de gebruiksaanwijzing helpt meestal wel :roll:
De verdeler gereinigd gesmeerd en opgebouwd.
Image
Het blijkt bij deze ontsteking dat de veertjes te los zitten.
Dat geeft bij stationair al een misaanwijzing van meer als 5 graden.
Image

Dit is het 2e veertje wat schijnbaar bij een bepaald toerental moet gaan meewerken.
Image

De veertjes op onwetenschappelijk manier wat kleiner gemaakt.
Dat zal de waarde die nodig is weer een beetje in de buurt brengen.
Image
Image
Om het goed te doen heb je die kast nodig.

De boel weer compleet gemaakt.
Image
Het vacuumpotje zal nog een roestbehandeling krijgen.
Van de week maar is op de murena zetten, dan kan de originele opgestuurd worden.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 7:06 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, dat is me het één en ander he.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tagora verdeler opgebouwd met nieuwe verdeelkap en rotor en gemonteerd.
Image

Wat onmiddelijk opvalt is dat het pingelen verdwenen is, maar de wagen mist iets kracht.
Dat kan nog secundaire oorzaken hebben, maar vandaag geen tijd meer voor verder ondezoek in Peters place.
Met 1500 toeren in de 4e kan ik eindelijk het pedaal onderin trappen zonder dat vervelende bijgeluid.
Dan zou er dus iets met de Murena verdeler mis moeten zitten.
Die dus ook maar is uit elkaar getrokken.
Deze is van Bosch, en anders opgebouwd.
Image

Als je de veertjes bekijkt dan zijn deze korter en dikker, maar er is geen speling.
Image
Image
Image

De gewichtjes gewogen en die zijn ruim 2 gram per stuk zwaarder.
Image

Ondanks dat gezegd word dat deze verdelers gelijk zijn, heb ik een bruin vermoeden dat dit toch niet helemaal het geval is.
De zwaardere veertjes zullen de zwaardere gewichtjes enigzins opvangen, maar denk toch dat er een klein verschil is in vervroegingskarakteristieken.
Dat is op het oog echter niet precies te bekijken.

Wat ik me echter afvraag, waarom doet de Murenaverdeler het niet geweldig goed op mijn auto, en pingelt de wagen niet met de Tagora verdeler.
Ik heb aan de verdeler niets mis kunnen vinden :(
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 7:15 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Meten is weten!! Ik denk als je de meetwaarden van de verdelers zou kunnen vergelijken dat je dan een stap verder stond. Ik heb echter geen idee hoe je dit moet meten, waarschijnlijk met speciale apparatuur zoals Jurgen reeds geplaatst heeft.
Waarschijnlijk wijkt je murena verdeler iets af van zijn specificaties en kun je dit visueel niet zien. Maar zoals je zelf aanhaalt het kan nog andere oorzaken hebben.
Ik vind het een prachtig onderzoek, daar ga je het meestal niet zoeken omdat je denkt " dat zal wel in orde zijn"!!

Ps, Wat is dat bruin stukje dat bij dat veertje ligt?

Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat bruine stukje is een verdwaald vuiligheidje ergens van (Niet uit de verdeler).

Door de test heb ik kunnen vast stellen dat de verdeler de bron is van het pingelen.
De gewichtjes slaan waarschijnlijk te vroeg uit.
Je kunt tijdens het timen met de strobolamp al zien als er speling op deze veertjes zit.
Het streepje staat dan wat zenuwachtig voor het BDP te slingeren bij stationar toerental, dat is bij de tagoraverdeler nu stabiel, maar denk dat ik die veertjes iets te veel gegeven heb.
De veertjes op de Murena verdeler zijn fractioneel opgerekt.
Dat zou het kunnen veroorzaken.
Iets te vroeg uitvliegen van de gewichtjes.
Ik ga deze veertjes minimaal wat extra geven en nog is proberen.
Dat pingelen moet er uit met deze verdeler.
Als ik dan goed resultaat heb is het klaar, anders stuur ik de verdeler naar Engeland.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman dan lag het pingelen dan toch niet aan de benzine.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik durf eigenlijk nog niet te vroeg te juichen, want heb de veertjes in de Tagora verdeler wat te strak staan.
Boven de 4500 toeren is de fut er uit met de Tagora verdeler.
We gaan praktijkondervindelijk verder.
Mischien moet die er nog wel 5 a 10x uit om het goed te krijgen.
Elastiekvingers heb je wel nodig om de verdeler los te halen.
Die zit fantastisch weg gefrommeld in de 2.2 :evil:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja zo een verdeler uitmekaar halen is een pruts werk maar dat is met de hele matra wel zo.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die verdeler uitbouwen bij een 2.2 is gewoon een ramp, je kunt niet goed aan de schroef om hem te lossen. Ik weet maar al te goed hoe moeilijk dit gaat. Wat een luxe zo een 1.6.

Ik hoop dat je de verdeler niet meerdere keren moet uitbouwen en dat het resultaat na wens wordt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gelukkig heeft Peter 2 soorten gereedschap.
Van een €1.- per kilo, en van een kwartje de kilo.
Dat hele goedkope gereedschap kun je een beetje naar je hand zetten :lol:

Image
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 7:18 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ook een sleutel naar mijn hand gezet maar het blijft zeer moeilijk omdat er geen ruimte rond de verdeler is.
Succes.

Hier liggen de werkzaamheden stil, noodgedwongen. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dat is mij nou nooit gelukt met dat gereedschap van een kwartje per kilo... die breken bij mij altijd af als ik ze buig, of ze knappen alsnog als ik iets kracht moet zetten. :-?

Ik heb hiervoor maar een paar Gedore-sleutels opgeoffert... even gloeiend gestookt met de snijbrander en vervolgens gebogen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De originele Bosch verdeler ook opgeknapt.
Veertjes stonden een fractie te los.
Deze minmaal bijgebogen (NB: het gaat om afstanden van minder dan 0,5 mm).
Nieuwe rotor en kap er opgezet en in elkaar gefrobeld.
Image

Het spul weer gemonteerd.
De kromme sleutel komt van pas, en begin er handig in te worden.
Image
Testritje gedaan en het lijkt een grote vooruitgang.
Heb veel meer power onderin, de hapering is er uit, en was goed op tijd te zetten.
Het pingelen heb ik ook niet meer gehoord.
We gaan het wat uitgebreider testen, maar heb het gevoel dat ik een lang naar gezocht probleem heb opgelost.
De tagoraverdeler ga ik de veertjes weer een stuk losser zetten.
Als die goed zijn afgesteld, is die ook bruikbaar, maar niet helemaal hetzelfde.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 7:22 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat het niet altijd eenvoudig is dat heb ik al ondervonden. Bij koude motor hoor ik steeds nog die plof in de carburator, ook een werkje voor de winterperiode.

Mooi opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, jij bent toch een vakman.






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee hoor, beslist geen vakman.
Ik vind het wel leuk om met de techniek bezig te zijn en het hoe en waarom van dingen uit te vissen.
Daar is in een garage vaak geen tijd voor.
Dat is ook het verschil tussen Peter en mij.
Bij hem moet het snel klaar, en hij is ook meer een allround mechanische man en daar is hij gewoon goed in.
Dat wij wel eens botsen over de techniek mag logisch zijn.
Er wordt dan wel is flink gediscussieerd over dingen.
Gelukkig kunnen we er ook afstand van nemen als de gemoederen wat hoog oplopen.
We willen nog wel is allebei gelijk hebben :oops:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply