afgekeurd op keuring MURENA 1.6 1982

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

afgekeurd op keuring MURENA 1.6 1982

Post by baleno »

vandaag naar keuring gegaan en de linkse stuurkogel en de rechtse stuurhuismof (hoes) moeten vervangen worden van mijn MURENA 1.6 van '82.

Weet iemand als deze zelfde zijn als talbot modellen zo ja welke ? Of waar kan ik deze nog vinden (ik ben van regio LEUVEN - TIENEN, in België natuurlijk )

Alvast bedankt !
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Stuurkogel in elke auto-distributiecentrum.

Eventueel de oude meenemen, zitten ook gemonteerd op andere oudere franse merken.

Stuurhuismof eveneens daar te verkrijgen, eventueel een universele nemen.

Veel succes met de zoektocht en montage.
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

vandaag los gemaakt, is niet de stuurkogel, is het bovenste ophangingsgewricht, staat met 2 lange vijzen vast op torsievering en 1 bout in fusee stuk, alleen deze bout krijg ik er niet uit, de moer is los maar de bout niet los te krijgen, is deze ingeschroefd of steekt die er gewoon in en dan de moer er op ? Weet iemand dit ?
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik heb deze nog niet los gehad maar ga ervan uit dat het een conische bout is. Mogelijk met de moer er op en een paar ferme tikken kan je deze los krijgen maar beter is met een "driepoot" (ik weet even de juiste benaming niet) de bout er uit drukken.

Succes.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze bedoel je. QSJ 262

http://cgi.ebay.co.uk/SIMCA-1100-1307-1 ... arParts_SM

De bout steekt er gewoon in.
Even de onderse draagarm met de krik ondersteunen en dan kun je hem er uit tikken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

oetker wrote:Deze bedoel je. QSJ 262

http://cgi.ebay.co.uk/SIMCA-1100-1307-1 ... arParts_SM


De bout steekt er gewoon in.
Even de onderse draagarm met de krik ondersteunen en dan kun je hem er uit tikken.
dat is e'm !

ik stuur later nog foto door van bout die ik bedoel.... alvast bedankt

nu nog even zoeken hoe ik dat kan bestellen , of kan je het stuk nog bij peugeot bestellen ?? Bij empsen in binkom misschien die heeft nog een matra staan van zijn dochter dacht ik ???
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die kan je gewoon in de autoschop bestellen.



grt harry de matra.
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Post by brammozz »

Ook ik ben naar de keuring geweest...

Kent iemand nog interessante trucs om die onderste fuseekogel (rotule ) los te krijgen?

Heb al met poulietrekker of driepoot geprobeerd met 1 been af te halen.
Ook met brander al verwarmd.
En uiteraard bijna volledige bus brunox turbospray erop geleegd (soort wd 40)
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Is het rubber of de kogel stuk?
De rubbers zijn los te krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Post by brammozz »

Aan het rubber is niets te zien

Er zit speling op. Als je de auto omhoog krikt dan komt hij zo 1cm ongeveer naar beneden.

Ik heb wel een nieuwe liggen, maar dan moet de oude er eerst uit. :)
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Moet je de arm of de kogel verwijderen?
De arm moet je laten schrikken door met 2 hamers tegelijk te slaan.
Als dat niet lukt heb je een speciaal gereedschapje nodig.

Dat is nog het eenvoudigste.
Het word pas echt moeilijk de kogel uit de onderste draagarm te draaien.
Daar is dit gereedschapje voor, maar dan nog heb ik al verhalen gehoord dat die erg moeilijk te verwijderen is.
Desnoods de hele draagarm eronder vandaan halen is aan te raden.
Attachments
Dop.JPG
Dop.JPG (11.23 KiB) Viewed 6794 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zat met m'n Rancho met hetzelfde probleem, speling en niet het afgebeelde gereedschap hebben.

De onderste draagarm lostikken ging nog wel aardig snel met een beetje gepast geweld.
Auto op bokken zetten, moer eraf draaien, potkrik eronder en iets opkrikken, en dan rustig de onderste draagarm "masseren" met een hamer rondom de pen.
houd je handen dan wel uit de buurt van de draagarm, de torsievering geeft namelijk een stevige klap naar beneden als de pen loskomt.
Het kogelhuis heb ik uiteindelijk pas uit de naaf kunnen krijgen door eerst de kogel eraf te slijpen en vervolgens een grote moer erop te lassen... de warmte van het lassen en een zware luchtsleutel deden vervolgens de rest.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij matramannen, ik heb zelf zo een dop gemaakt van een stale buis en ik heb er al drie kogels mee los gedraait. Maar je moet wel de draagarm verwijderen en in een schroefbank zetten anders lukt het niet.





grt harry de matra.
Attachments
dop.JPG
dop.JPG (95.3 KiB) Viewed 6757 times
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Post by brammozz »

Ik heb die kogel er nog niet uit, maar denk niet dat deze nog vastzit met het conische gedeelte. Ik heb een wig gemaakt om die eruit te persen.
Maar ik heb waarschijnlijk te weinig plaats om hem eruit te halen door de verlagingsveren die erop zitten.

nu mijn vraag, springt dit gehele deel normaal los of kan het allemaal maar net passeren.

Kunnen schokbrekers makkelijk gedemonteerd worden zonder speciaal gereedschap(veerspanners) of zitten hier toch echt te veel krachten op?

Ik zou hem enkel van de onderste arm halen.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bedoel je de schokbrekers van de achterkant?






grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb je spax coil over shocks aan de voorkant?
Een foto maakt veel duidelijk :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Post by brammozz »

Ja ik heb spax (G 693 dacht ik) aan de voorkant met fleichmann verlagingsveren.

De spanbanden hebben in principe gewoon als nut dat ik hem er zo terug onder kan plaatsen.

De krik staat er gewoon tegenaan er niet aangespannen zodat de vork niet valt.

zie enkele foto's
Attachments
mini-CIMG1049.JPG
mini-CIMG1049.JPG (33.65 KiB) Viewed 6679 times
mini-CIMG1050.JPG
mini-CIMG1050.JPG (30.47 KiB) Viewed 6679 times
mini-CIMG1047.JPG
mini-CIMG1047.JPG (23.35 KiB) Viewed 6679 times
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die spax kan je volgens mij zo loshalen, en dan de kogel los zien te tikken.
Draagarm de 2 bouten los en ken je hem zo verwijderen.
De torsie stangen zitten hier niet meer op wat het makkelijker maakt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die kan je zo loshalen ik ken die veren.Maar waarom zitten er zo een veren onder de murena?





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat maakt de Murena wat meer geschikt voor circuit en trackday doeleinden.
De Murena is opgezet voor normaal verkeer, maar voor wat hogere eisen heb je dit nodig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, dan ligt ze wel wat stijver op de weg of zie ik dat verkeerd?



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is afhankelijk van de veren die er op liggen.
Die zijn er in verschillende diktes.
Meestal word het gedaan om de veerweg wat korter te maken, dus inderdaad wat stijver.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok herman, alweer wat bij geleerd.




grt harry de matra.
Post Reply