benzinelucht

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

benzinelucht

Post by Kanchi »

Heren,
ik heb bij mijn Murena 2.2 het probleem dat je erg vaak en erg duidelijk benzine ruikt in de kabine. Vooral bij warm weer en na het choocken. Na een stukje rijden is het weg. Oplossing ?
de Carborateur eens helemaal schoonmaken ? of zo iets...tips graag :)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Kanchi,

Dat je een benzinegeur ruikt na het stilzetten van de motor is normaal, een benzinegeur tijdens het rijden met de venster of ruit open is niet normaal. Volgens mij heb je een klein lek wat dit veroorzaakt of een slechte tankontluchting. Het kan ook zijn dat er een onvolledige verbranding is van de benzine wat dit veroorzaakt. Hoe draait de motor???Controleer je benzinepomp, of de twee aansluitleidingen vast zitten. De buisjes op de pomp hebben de slechte gewoonte om los te komen uit de pomp, probeer ze eens met de hand eruit te trekken.

Succes, :wink:
.
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Voel ook eens of uw benzineleidingen droog aanvoelen. Ik had een klein barstje in nochtans redelijk nieuwe leidingen. Binnen kon je het duidelijk ruiken.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Eerst repareren, dan rijden, zou zonde zijn dat hij uitbrandt.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

bezinelucht....

Post by Kanchi »

Heren ik heb de veroorzaker gevonden. Van het weekend de dubbel Wber er maar eens uitgehaald en goed schoon gemaakt. Ik voel de verbetering zelfs op het gaas pendaal :) Daar zag ik ook dat het aan de rechterkant van de Carb. nat was en dat het mechaniek van de Shoke een beetje los is. Nu vermoed ik dat het mischien daardoor lekt ?
Er zit aan de kant van de Carb een moer op zie ik maar die beweegt met de rest mee, moet die niet afzonderlijk bewegen zodat je hem vanst kan zetten ?
groet van een Bagheera type 1 fan :) ...maar rijd eidere dag met de Murena :)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Kanchi,

Ik had dit ook. De stang waar alles op zit is bevestigd aan de kleppen die de luchttoevoer regelen. Het schroefje waarmee de stang op de klep zit zat bij mij los.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Weber op een 2.2?
Welk typenummer heeft deze weber als ik vragen mag?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

ben inderdaad ook benieuwd. er zit normaal gesproken en solex carb op een 2.2.
bij auto,s als deze kan het altijd wel wat ruiken naar benzine maar liever niet in het interieur dan lekt het wel ergens te veel.
benzinepomp zou ik zowiezo omruilen voor een type met een plastic boven helft, kunnen die aan sluitingen ook niet meer los gaan.
want als dat gebeurd zit de ontsteking wel akelig dicht bij..(onstekings bron voor een brandje). kleine ingreep stuk zekerder gevoel.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Heb zopas de carburatoren (2) van de Murena voorzien van een revisiesetje want ik rook ook benzine en de carburatoren waren nat. Bij de start pakte de motor direct aan. Vroeger was dat na enkele seconden. Maar nu zie ik een zeer klein plasje koelwater onder de radiator. Blijkt de bovenste aansluiting niet 100 % dicht. :evil: :evil: :evil: Kan nu proberen een tweede ring te plaatsen. En veel plaats is er niet. G.V.D... :evil: :evil:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, je zult weten dat je een Matra hebt en na al die jaren is het wel logisch dat het je geregeld bezig houd.
Zelf ben ik alles systematisch aan het vernieuwen en ga niet afwachten tot het stuk gaat.
Het meeste stond of staat op een kwart slag voor uit elkaar vallen.
Mijn radiator heeft een heel klein lekje heb ik gezien.
Dan maar gelijk het hele koelsysteem aanpakken, want als ik de radiator vervang zullen over een paar maanden de pijpen wel gaan lekken, en weer een paar maanden verder de thermostaat problemen geven, enzovoort.
Dat maakt het allemaal bij elkaar wel kostbaar, maar aan het eind moet het toch een betrouwbaar karretje worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny, om aan die bovenste klemring te kunnen moet je bijna het hele voorfront afbreken. Ik heb daar ook een lekje gehad. gelukkig nog net kunnen vastdraaien.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Voor goed aan de radiator te kunnen moet je de bak er uithalen en zeker als je aan de bovenste aansluiting van de radiator moet werken.





grt harry de matra.
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Weber - Solex...

Post by Kanchi »

hi, ik nam gewoon aan dat het en Weber was, zal best wel een Solex zijn :)
ander probleempje...heb een nieuwe Accu geplaatst (ANWB), maar sinddien gaan mn ruitenwisser langzamer en ook mijn elektrische ramen gaan heel moeizaam. Afgelopen woensdag morgen stond ik still. alle stroom op, en vlak daarvoor mijn deshboard lampjes erg zwak. Cotrole door de ANWB gaf dat ie redelijk goed bijgeladen werdt.
Vanmiddag mn auto geprobeert te starten en "no go" dus de ANWB maar weer gebeld, vond donderdag avond al dat mn lichten van mn deshboard wat zwakjes waren. Er is geen bijladen, dus dan maar een nieuwe Dynamo. Zal morgen mn accu met een lader laden zodat ik naar een (bijv. Peugeot) garage in Tilburg kan rijden ?
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gelukkig kon ik via de onderkant aan het lek. Het was blijkbaar een spanring die niet genoeg aangedraaid was.
Kanchi controleer de aansluiting nabij de batterij van de rode extra-draad of leg eens een +draad rechtstreeks naar de zekeringenkast.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Volgens de éne ANWB-man wel bijladen en volgens de volgende ANWB-man een dag later niet?

Ik zou de dynamo dan eerst even (laten) doormeten en testen alvorens een nieuwe aan te schaffen.
Een geoxideerde stekkerverbinding of kabelbreuk/los contact kan namelijk net zo goed de oorzaak zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Volgens de éne ANWB-man wel bijladen en volgens de volgende ANWB-man een dag later niet?

Ik zou de dynamo dan eerst even (laten) doormeten en testen alvorens een nieuwe aan te schaffen.
Een geoxideerde stekkerverbinding of kabelbreuk/los contact kan namelijk net zo goed de oorzaak zijn.
Zeker deze mogelijkheden controleren in de meeste garages vervangen ze te graag. Het kan een kleinigheid zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Af en toe wel bijladen is meestal iets buiten de dynamo om, maar zouden ook de koolborstels in de dynamo kunnen zijn.
Werkt je laadstroom controlelampje wel?
Die zou moeten oplichten als er geen of slechte lading is.
Controleer in ieder geval de aansluitingen bij de connector van de dynamo.
Die zijn door de warmte wel is gaar, en verder de connector rechts in motorruimte bij de bobine.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Heren bedankt voor de tip, inderdaad is het net de Dyamo, maar een van de stekkerblokjes daar, die was geoxideerd en gaf de basisspanning al zo niet door. Heb het niet zelf gedaan, laten doormeten en herstellen bij Peugeot garage, was niet goedkoop maar nu doet ie t weer met Ferme !!
Thanks
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit soort dingen moet je ook zo veel mogelijk zelf oplossen, anders word het een kostbare hobby.
Maar goed, het is opgelost en daar gaat het om.
Natuurlijk willen we wel eens een foto zien van je Murena :wink:
Dat zien we hier graag en weten we waar we over praten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Gisteren samen met mijn schoonzoon de achter remblokken maar eens vernieuwd. Was een klein uurtje werk. De oude waren bijna op. We ondekten dat er een minuscuul lekje op de bout van de ontluchtingsnippel is (daar was het vet en nat) dus van het weekend daar maar even een ringetje tussen doen. En even iets ontluchten, ik moet nu 2 keer trappen :)
ok hier dan een foto van mijn groene vriendin :)
Attachments
IMG_0004.JPG
IMG_0004.JPG (59.51 KiB) Viewed 7244 times
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er op het eerste zicht netjes uit.
Had deze nog niet eerder gezien.

Je kunt op de ontluchtingsnippel niet een ringetje plaatsen om het lek op te heffen.
Deze nippel heeft een conische afsluiting onderin.
Je zal het daar moeten zoeken.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ziet er nog een mooie murena uit.
Oppassen met die nippel draai ze niet over!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja zo te zien is dat nog een mooie murena. En die nippels draai je inderdaad heel snel over.





grt harry de matra.
User avatar
HF-09-DG
Posts: 57
Joined: Tue Jan 11, 2011 11:46 am
Location: Limburg (NL)

Post by HF-09-DG »

Hi Kanchi,

Ik herken het probleem, ook bij mij rook je een duidelijke benzine lucht. de oorzaak was een klein lek in de vulslang van de benzine tank. vooral na het tanken, en het (te) vol tanken gaf problemen...
Post Reply