Dynamo stuk..... help. vakantie voor de deur.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Dynamo stuk..... help. vakantie voor de deur.

Post by MatraMurena.nl »

mijn accu was erg leeg en de auto starte moeizaam.

nu vermoed ik een dynamo die stuk is.

want als ik de auto start en even toeren maak (inschakelen dynamo). dan meet ik nog steeds 12 volt. meen dat dit dan 14 volt moet zijn.

ook brand het lampje op het dashboard niet als ik hem op contact heb staan. dit moet normaal wel....

waar moet ik zoeken??? en wat is er vermoedelijk aan de de hand of stuk?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

check eerst even de koolborstels, deze zitten op de plaat met een schroefje alwaar ook de bedrading vandaan komt. Soms kun je ze gewoon opstellen, anders vervangen, kosten zijn slechts een paar euro.

ik heb zelf niet de originele dynamo erop dus weet niet precies of dat het allemaal hetzelfde is op de dynamo. De borstels zitten soms ook met een klipje vast.

Gezien het zaterdag is, kun in geval van nood, de draadjes gewoon iets verlengen door de soldering los te maken en de draadjes iets op te lengen. De veertjes zorgen dan voor de rest. Dit is weleenswaar geen permanente oplossing maar je kunt wel even weer voort.

Laadstroom dient idd rond de 14,5 volt te liggen, dat is ideaal.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Verbind even een lampje 12V van B+ (de dikke rode draad) naar L
Dat lampje moet branden en bij lopen motor uit gaan en de dynamo werken.
Als dat niet het geval is dan is er iets met de dynamo.
In het andere geval iets met de bedrading naar voren.
Image
Zie dit topic.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1279
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik meet 12 volt in alle situaties. boven welk toerental springt de dynamo normaal gesproken aan?

edit: verder gekeken

Als ik de draad van het dashboard aan massa maak, gaat het lampje branden.

aangezien ik 12 volt meet tussen de + en het contact op de dynamo, zou je verwachten dat hij ook zal branden.

Dit is niet het geval wegens een weerstand tussen massa en het contact op (L) op de dynamo. Door de hoge weerstand van de meter meet ik dan toch 12 volt.

Ik vermoed de koelborstelss...... Deze heb ik nog wel liggen.
Ik dacht namelijk dat dit L contact naar de koolborstel gaat.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het lampje krijgt massa via de aanloopspoel van de dynamo.
Het andere contact van het lampje hangt aan +contact.
Als de dynamo draait dan word L ook + en dooft het lampje.
Doe even bovengenoemde test met het lampje.
Dat elemineert of je een probleem in de dynamo of de rest van het circuit hebt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

phoef. gelukt

heb de dynamo los gehad. vermoedelijk zijn het de koolborstels geweest. ze gingen vrij moeizaam wegens opgehoopte stof in de schachten.

even schoongemaakt. even ietsie wd40 in de schachten en ze glijden helemaal door tot het einde. het lampje doet het weer en ik meet 14 volt.

naast de koolborstels ook de rest schoongemaakt voor beter contact. dus zekerheid dat het de borstels waren is het ook niet.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
--------
naast de koolborstels ook de rest schoongemaakt voor beter contact. dus zekerheid dat het de borstels waren is het ook niet.
===============================================

Daarom niet zo maar wat doen, maar zeker weten door meten.
Dat zie ik Peter ook vaak doen, zomaar iets vervangen zonder een goed onderbouwde conclusie.
Nu ben je onzeker of het wel goed zit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Quote
--------
naast de koolborstels ook de rest schoongemaakt voor beter contact. dus zekerheid dat het de borstels waren is het ook niet.
===============================================

Daarom niet zo maar wat doen, maar zeker weten door meten.
Dat zie ik Peter ook vaak doen, zomaar iets vervangen zonder een goed onderbouwde conclusie.
Nu ben je onzeker of het wel goed zit.
de conclusie is dat er ergens op de raakvlakken slecht contact was door oxidatie, of dat de koolborstels niet goed uit hun huis kwamen door te veel rommel.

bijde zijn opgelost hoe dan ook. als het iets anders was is het vanzelf weer "heel" geworden, en dit lijkt me niet realistisch.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
--------
als het iets anders was is het vanzelf weer "heel" geworden, en dit lijkt me niet realistisch.
==================================================================

Jawel hoor, komt bij electro-nica veel voor.
Meestal wel door slechte contacten.
Soms als je dan iets aanraakt kan het zo maar weer werken voor een tijdje.
Vandaar dat je op het moment dat een fout optreed je hem er uit moet meten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Zo heb ik dat soms mijn achterlichten uitvallen of niet gaan branden.
Ik ben in ieder geval zover dat het in de zekeringkast danwel in een schakelaar zit. Vooralsnog doen ze elke keer "opeens" weer, welke het zoeken bemoeilijkt.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die af en toe optredende fouten zijn het lastigst te traceren.
De grootste bron van storingen in de Murena is het zekeringpaneel en de connectoren, en soms kom je daar met logisch meten niet uit als het maar kort duurt..
Je kunt dan op strategische punten een controlelampje monteren of insolderen.
Op het moment dat het optreed kun je dan kijken welk lampje is uitgevallen, en dat kan dan een indicatie geven.
In het geval van de dynamo was met meten een goede conclusie te trekken geweest.
De test met het lampje had al aangegeven of het dynamo was of het circuit eromheen..
De 2e meting was dan geweest de ohmse weerstand tussen L en massa.
Als die veel hoger als 5 ohm was geweest (koolborstels en ankerspoel), dan weet je dat het probleem in de borstels of de connector van de dynamo zit.
Zo elimineer je stap voor stap in een paar simpele metingen waar de pijn zich toespitst.
Het is een logisch meetproces.
Het spreekwoord is niet voor niets, meten is weten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Jouw lampmeting heb ik gedaan door middel van meten van weerstand en spanningen. hieruit is ook gebleken dat het lampje het nooit zou doen. waardoor het lampje op het dashboard ook niks deed (zeer hoge weerstand (L naar massa)

daarom ben heb ik hem losgehaald en ben ik gaan zoeken. de koolborstel kwam bij 1 van de 2 niet helemaal uit. kon hem met de hand nog een halve cm verder trekken. na schoonmaken ging hij tot het einde. vermoede dat het hier zat.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je maar logisch bezig blijft komt het wel goed.
Ik zou zeker nog even de connector op de dynamo controleren bij de +L aansluiting.
Door hitte en vet is deze ook in staat dezelfde fout op te roepen.
Desnoods voor de zekerheid een nieuw draadklemmetje er op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Als je maar logisch bezig blijft komt het wel goed.
Ik zou zeker nog even de connector op de dynamo controleren bij de +L aansluiting.
Door hitte en vet is deze ook in staat dezelfde fout op te roepen.
Desnoods voor de zekerheid een nieuw draadklemmetje er op.
als deze connector los is, dan brand het lampje op het dashboard niet, maar laad hij toch wel de accu?

eerder deed hij de accu ook niet laden. nu wel.

maar ik heb er wel vertrouwen in, vandaag eerst nog 60 km binnen nederland rijden.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
------
als deze connector los is, dan brand het lampje op het dashboard niet, maar laad hij toch wel de accu?
==============================================================

Nee dus bij de originele dynamo.
De plus contact komt via het lampje op de L van de connector.
Gaat dan via de koolborstel naar de ankerspoel die met de andere kant aan massa ligt via de de andere koolborstel..
Dat magnetische veld is nodig om de dynamo op gang te slingeren.
Als die gaat draaien gaat die zelf 12 volt opwekken tussen L en massa.
Daardoor gat het lampje uit en stuurt tevens de spanningsregelaar om de dynamo te laten werken.
Trek het L draadje er maar af, en je zal zien dat de dynamo het niet zal doen.
De moderne dynamo's werkt dat anders.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JV
Posts: 512
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

oetker wrote:Die af en toe optredende fouten zijn het lastigst te traceren.
Ja.

Zo heb ik het probleem dat mijn meter voor de laadstroom af en toe terugvalt. Meestal staat hij keurig in het midden (hoger komt hij nooit) maar soms blijft hij links hangen. Dat kan ook halverwege een rit optreden: dan blijkt hij ineens naar links weggezakt te zijn. Ik heb op vakantie wel eens gehad dat het twee dagen duurde. En ook dat het probleem zich dagenlang niet voordeed.
Het komt tot nu toe altijd vanzelf weer een keer goed. Soms tijdens het rijden, soms is het een volgende rit weer OK.

Omdat het onvoorspelbaar is wanneer het probleem zich voordoet is onderzoek ernaar lastig. Ik kan niet plannen om daar een keer naar te gaan kijken, want er is gerede kans dat het probleem zich op dat moment helemaal niet voordoet.

Het lampje blijft altijd uit.

Enig idee wat het zou kunnen zijn?
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vermoedelijk blijft de lading van de accu wel werken, anders had je wel een keer met een lege accu gestaan.
Dus eerste meting als de meter onderin ligt de boordspanning bij lopende motor.
Als die rond de 14-14.5 Volt ligt kan je het probleem terug brengen tot rond de meter zelf (XM).
Die hangt gewoon tussen +contact en min op het paneel volgen schema (11-110).
Als daar de spanning weg zou vallen dan zouden meer meters het niet doen, dus meter zelf kapot of de contacten/printbaan waar die mee vast zit.
Attachments
paneel.JPG
paneel.JPG (199.26 KiB) Viewed 5728 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

JV wrote:
oetker wrote:Die af en toe optredende fouten zijn het lastigst te traceren.
Ja.

Zo heb ik het probleem dat mijn meter voor de laadstroom af en toe terugvalt. Meestal staat hij keurig in het midden (hoger komt hij nooit) maar soms blijft hij links hangen. Dat kan ook halverwege een rit optreden: dan blijkt hij ineens naar links weggezakt te zijn. Ik heb op vakantie wel eens gehad dat het twee dagen duurde. En ook dat het probleem zich dagenlang niet voordeed.
Het komt tot nu toe altijd vanzelf weer een keer goed. Soms tijdens het rijden, soms is het een volgende rit weer OK.

Omdat het onvoorspelbaar is wanneer het probleem zich voordoet is onderzoek ernaar lastig. Ik kan niet plannen om daar een keer naar te gaan kijken, want er is gerede kans dat het probleem zich op dat moment helemaal niet voordoet.

Het lampje blijft altijd uit.

Enig idee wat het zou kunnen zijn?
had ik ook, heb alles laten uitmeten door een specialist autoelektriciteit, en bleek alleen een spanningsverlies te zijn in het contactslot, had niets te maken met de alternator
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat is ook mogelijk, want als de spanning iets daalt dan gaat de meter naar links, maar dan zouden de andere meters ook wat moeten inkakken.
Als de meter echter volledig in de hoek ligt (wat ik begrijp van de posting van JV) moet het rond de meter liggen.
De 2e meting zou dus moeten worden een voltmeter bij de meter aansluiten, en wachten tot het probleem optreed.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply