Page 4 of 5

Posted: Thu Nov 04, 2010 9:03 pm
by Richard
de link die ik poste heeft er nog 1, verzendkosten 5 euro

Posted: Thu Nov 04, 2010 9:34 pm
by oetker
Ja, dat is een goede prijs, maar is wel een gebruikte.
De link die ik plaatste is nieuw en heeft ook een iets andere aansluiting.
Eerst maar is kijken wat verzenden kost.

Posted: Fri Nov 05, 2010 5:29 am
by oetker
Verzend 13 Dollar ongeacht of ik er 1 of 3 verzend.
Dit dingetje ziet er niet erg watervast uit.
Misschien maar in de auto monteren.
Mooi de eerste Murena's met instelbare remkracht 8)

Posted: Fri Nov 05, 2010 6:25 am
by Richard
ik had hier hier zitten kijken. met zo'n dun buisje kan hij met gemak binnen zitten. Ook leuk ivm het ledje :D

Posted: Fri Nov 05, 2010 7:10 am
by oetker
Leuk project trouwens die ombouw van die new Beetle naar Elektr-auto.

Posted: Sat Nov 13, 2010 1:22 pm
by Richard
ik heb de schakelaar binnen, t is maar een klein ding en voelt stevig aan.
even kijken hoe ik de contacten aan ga sluiten. Mooiste is natuurlijk om er een originele aansluiting bij te vinden. Het zijn maar kleine pinnetjes.

Posted: Sat Nov 13, 2010 2:00 pm
by oetker
Die van mij ligt er ook al een paar dagen.
Schema staat er op.
De auto is echter niet bij de hand om wat te doen.

Posted: Sat Nov 13, 2010 2:22 pm
by Richard
toch weer net iets anders dan, met schroefbevestiging voor de bekabeling

Posted: Sat Nov 13, 2010 2:28 pm
by oetker
Inderdaad, dat maakt het net weer iets makkelijker.
Ik heb eigenlijk niet opgelet of het vacuum via de pomp terug kan lopen als deze stil staat.
Dan zal er ook nog een terugslagklep op moeten.
Die zit bij jou al bij het vat.
Anders aansluiten na de klep met dit dingetje.

Posted: Sat Nov 13, 2010 2:49 pm
by Richard
ja dat loopt terug, ik heb er al een klep tussen zitten.

Posted: Sat Nov 27, 2010 11:04 am
by Richard
inmiddels is er ook een oplossing van de connector. Het is een 4 pens M8 connector die je bij Conrad kan bestellen. Overigens kende Festo dit product niet eens (zowel de klep als de connector....)...... heel apart....

Posted: Sat Nov 27, 2010 11:28 am
by hendrik
En richard zijn de vacuumpotjes nog niet binnen?



grt harry de matra.

Posted: Sat Nov 27, 2010 11:48 am
by Richard
ik ben misschien niet wakker........... vacuumpotjes ??

Posted: Sat Nov 27, 2010 11:52 am
by oetker
Ik heb de spullen allemaal klaar voor montage.
Van de week heb ik de Murena hier, maar weet nog niet of ik tijd over heb.
De schokbrekers moeten eerst en heb wat polywerk te doen.

Posted: Sat Nov 27, 2010 12:26 pm
by hendrik
Sorry Richard, ik zit verkeerd.




grt harry de matra.

Posted: Mon Oct 31, 2011 10:34 pm
by Richard
Heb de Festo erop zitten, slaat keurig aan en weer af. Proefritje heb ik nog niet kunnen maken dat doe ik even bij daglicht.

Het vacuum loopt wel af, dat deed hij waarschijnlijk altijd al maar nu merk ik het omdat de pomp dan aansluit als ik de wagen op contact zet.

De slangen heb ik al vervangen vorig jaar, wil ook de terugslag kleppen even aanpakken. Is hier nog een alternatief voor ? Is het universeel qua maat ? Gebruikt heb ik liever niet.

Posted: Mon Oct 31, 2011 10:48 pm
by oetker
Volgens mij zijn al die dingen het zelfde Richard.
Ik heb vd week ook wat sleuteltijd.
Misschien ook even tijd voor de laatste hand hier aan te leggen.
ik weet van jou in ieder geval dat die goed werkt.
De Volvo switch doet het toe nu toe ook prima.

Posted: Mon Oct 31, 2011 10:57 pm
by Richard
heb de switch in het interieur zitten, ga toch alles een keer opnieuw bekabelen zoek dan wel een beter plekje uit. Kan nu de controle lampjes goed in de gaten houden. Switch is goed af te stellen, schakelt in en blijft aan totdat de wijzer van de vacuum meter bij het gele gebied komt en slaat dan af, zit ik aan de rem dan slaat hij weer even aan, de meter zakt dan amper.

Hoe standaard zijn de klepjes dan ? nog een suggestie qua merk ? de Brezan kon me niet verder helpen die willen merken en typen horen..........

Posted: Mon Oct 31, 2011 11:15 pm
by oetker
Het zijn gewoon no return valves.
Zitten eigenlijk op alle remboosters, maar weet eigenlijk niet of die dingen ooit los geleverd zijn.
Misschien is dit wat?? maar weet het niet zeker.
Staat wel een renault nummer bij.

http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-PLAST ... 2306938166

Posted: Wed Nov 02, 2011 3:22 pm
by Richard
Zojuist even getest, werkt prima, de wagen remde al goed de laatste tijd, volgens mij is het redelijk vergelijkbaar. heb momenteel even andere velgen / banden onder de wagen dus heb niet een 100% vergelijk maar volgens mij gaat het goed.

het vacuum loopt zoals gezegd wel iets af, ik ga er een maar extra terugslag kleppen tussen zetten om het te minimaliseren.

verder heb ik hem aangesloten op het bestaande systeem, dus met vacuum vat. Moet even kijken of ik dit zo laat. Het voordeel is denk ik dat het systeem stabiel vacuum blijft, bij iets afnemend vacuum slaat de pomp aan terwijl het vacuum redelijk stabiel blijft.

Nadeel is dat de pomp een groter systeem moet vacuum trekken en dan loopt hij toch wel even als hij helemaal leeg is. Met draaiende motor hoor je hem niet maar met de motor uit hoor je hem goed.

Ik heb het vacuum nivo iets opgeschroeft deze staat nu ook midden in het geel.

Posted: Wed Nov 02, 2011 5:00 pm
by oetker
Ja, met zoveel vacuum remt de wagen een stuk beter.
Bij mij loopt de electropomp iedere 5 minuten een paar slagen.
Kan ik wel mee leven.

Posted: Wed Nov 02, 2011 5:27 pm
by Richard
en hoe lang loopt deze dan bij het aanzetten van het contact na bijv een dag stilstaan ?

Posted: Wed Nov 02, 2011 6:58 pm
by oetker
Ik heb geen voorraadvat, maar ongeveer geschat 5 seconden.

Posted: Wed Nov 02, 2011 9:11 pm
by Richard
okay, ik zal het ook eens zonder proberen........... heb je geen last van dat de druk te hard zakt bij lang of vaak remmen dan ?

Posted: Wed Nov 02, 2011 9:16 pm
by oetker
Nee hoor, pompje is er voor gemaakt om zonder vat te fuctioneren.
Heb nog wel zitten overwegen zo'n vw kogelvaatje te plaatsen, maar snel pompend remmen gaat ook goed dus niet nodig.

Posted: Wed Nov 02, 2011 9:20 pm
by Richard
okay, ik kan hem eens afkoppelen om het ook te testen

Posted: Wed Nov 16, 2011 2:02 pm
by Richard
heb even een terugslag klep geplaatst en daarmee de vacuum tank afgekoppeld. Heb hem rijdend nog niet getest. Hij zuigt het systeem sneller vacuum, dat kan natuurlijk ook niet anders, maar......... het vacuum wordt er wel een stuk zenuwachtiger van de vacuum zakt veel verder terug dan met tankje. Ook gaan bijvoorbeeld de lampen niet meer zo vlot op als met tank.

Wat ik ook even na moet kijken is of er wat mis is met het relais, deze staat enorm te zoemen/ratelen, misschien vocht of koude.........

Posted: Wed Nov 23, 2011 7:59 pm
by oetker
Wat ik ook even na moet kijken is of er wat mis is met het relais, deze staat enorm te zoemen/ratelen, misschien vocht of koude.........
Sorry voor mijn wat late reactie.
Ik zit een beetje in de lappenmand momenteel.
Dat duidt op een lekkage van het vacuum ergens.
De switch is de eerste verdachte, maar alles waar het doorloopt is mogelijk.
Is het zoemen ratelen bij open en dichte koplampen hetzelfde.

Posted: Wed Nov 23, 2011 8:29 pm
by Richard
nou, inmiddels heb ik een ander relais geplaats (had eerst zo 1 met zekering) en volgens mij gaat het nu beter. Misschien dat de stuurspanning wat aan de lage kant is, dat komt dus door die switch heen....... heb al een paar dagen niet meer geprobeert dus weet even de status niet. heb nog wel een vacuum meter geplaatst zodat ik het vacuum in de gaten kan houden. Het vacuum vat is weer aangekoppelt

beterschap trouwens.............

Posted: Tue Mar 20, 2012 8:44 pm
by Richard
Door ervaringen met het koelsysteem van mijn VW Corrado (die door overdruk al enkele malen gepolft is) ben ik tegenwoordig van de 'meten is weten' generatie.

Zo heb ik in de Corrado een drukmeter in mijn koel- en brandstof systeem zitten waardoor ik continue weet wat de conditie daarvan is en zodoende reparaties aan zie komen en kan voorkomen.

Met dit in het achterhoofd heb ik ook wat metertjes in de Murena geplaatst. Qua uiterlijk wil ik deze zo origineel mogelijk houden. Het kan dus zijn dat ik ze in de toekomst anders maak, maar voor nu voldoen ze.

Ik meet het vacuum dat in het rem- en koplamp systeem bestaat. Omdat de voltmeter niet veel vertrouwen geeft en ik een plaatsje over had in de meterhouder heb ik ook maar een volt meter geplaatst.

Boven de vacuum meter zitten 2 led's, groen geeft aan dat er voldoende vacuum is (vacuum pomp uit) Geel geeft aan systeem te weinig druk, (pomp aan).

Boven de voltmeter zit een led die aangaat als de electronische brandstofpomp loopt. Zodra de wagen op contact komt 3 seconden en daarna zodra de wagen loopt. Pomp uit is groene led uit.

http://www.youtube.com/watch?v=VStwpbM85OM