Page 2 of 5

Posted: Mon Aug 23, 2010 12:09 pm
by hendrik
Herman, weet jij soms de nummer van de expansievat van de 2.2 ?
Ik kan er mischien aan komen. Ik heb wel ondekt dat ook de remoliepotjes universeel kan krijgen in de autoschop.






grt harry de matra.

Posted: Mon Aug 23, 2010 12:45 pm
by oetker
Heb alleen een Matra nummer.

0032753200

Lijkt me onvindbaar, maar als je wat ziet of hoort, ik zoek ook nog naar nieuw.

Posted: Mon Aug 23, 2010 1:54 pm
by hendrik
Het klopt herman, ik heb ze wel bij carjoy gevonden prijs daar is 117 €.
Bij simon kost het 185 € dacht ik. Bij mij in de murena's zitten ook die van de 2.2. En die twee murena's wat ik heb gesloopt die hebben van die plate er in zitten. Maar die kan ik ook wel in die van mij gebruiken. We zien wel die van mij zijn nog heel goed dus ik heb ze niet direkt nodig.





grt harry de matra.

Posted: Mon Aug 23, 2010 3:52 pm
by oetker
Zelf zit ik te denken over zoiets als op de foto hieronder.
Kost ongeveer €65.-
Lijkt me wel wat mee te doen.

Posted: Mon Aug 23, 2010 4:32 pm
by hendrik
Ja dat is ook een goed idee. En dat krijg je nooit meer stuk.





grt harry de matra.

Posted: Mon Aug 23, 2010 6:06 pm
by Yoran
Herman, geweldig idee.
Toevallig nog interesse in mijn LPG onderdelen, ik wil vanwege het sterk
verminderde rijden met de murena. De LPG eruit en een injectie project gaan ondernemen in de toekomst.

Yoran

Posted: Mon Aug 23, 2010 6:39 pm
by oetker
@ Yoran,

Een oudere LPG installatie zal het niet worden.
Ook weet ik nog niet precies wat het gaat worden.
Ik zit te denken carb. en benzinetank te verwijderen, en een throttle valve te zetten.
Het enige wat ik zou kunnen gebruiken is de tank, maar daar wil ik eerst nog over puzzelen.
Liefst zou ik voor de binnenbak behouden ivm luchtstroom radiateur.
Het is dus nog niet duidelijk hoe of wat ik ga doen.

Posted: Mon Aug 23, 2010 10:10 pm
by Richard
Yoran wrote: De LPG eruit en een injectie project gaan ondernemen in de toekomst.
Mooi hé, heb je een oudere wagen omdat er zo lekker weinig aan stuk kan (althans...) iig geen computers etc. Gaan ze ombouwen naar injectie :D

Posted: Mon Aug 23, 2010 10:23 pm
by oetker
Het probleem is vaak nog een goede Solex carb te vinden.
Voor de 1.6 zie je ze nog wel, maar voor de 2.2 is dat toch weer wat moeilijker.
De keus voor injectie ligt dan voor de hand.
Vermogen win je er niet mee, maar wel een betere loop.

Posted: Mon Aug 23, 2010 10:36 pm
by Richard
okay, ik lees dat je nog wat met de ontsteking wilt doen. de vorige eigenaar van mijn wagen was zich aan het orienteren op een megajolt oplossing. Dat is iets wat ik misschien ook nog wel eens wil gaan proberen. Is volgens mij best een mooie oplossing.

Posted: Mon Aug 23, 2010 10:44 pm
by oetker
Je hebt ook van die complete ontstekingen van 123.
Die hebben in de verdeler alles electronisch met 9 verschillende instelbare vervroegings karakteristieken.
Die heb ik een tijdje terug een mail gestuurd, maar voor de 2.2 nog geen mogelijkheid.
Ze zijn er wel voor diverse Peugeots.
Ik ga echter die weg nog niet.

Posted: Mon Aug 23, 2010 10:53 pm
by Richard
okay, zijn die er voor de 1.6 wel dan ?. want dat zijn toch complete vervangers ? Voor die megajolt moet je nog wel e.e.a. regelen voor met en tandwiel op de pouli en een gasklep positie voeler

Posted: Mon Aug 23, 2010 10:56 pm
by matramurena
oetker wrote:Je hebt ook van die complete ontstekingen van 123.
Die hebben in de verdeler alles electronisch met 9 verschillende instelbare vervroegings karakteristieken.
Die heb ik een tijdje terug een mail gestuurd, maar voor de 2.2 nog geen mogelijkheid.
Ze zijn er wel voor diverse Peugeots.
Ik ga echter die weg nog niet.
Haha, grappig, De zwager van de eigenaar van dat bedrijf (123) ken ik toevallig via mijn werk. Schijnt wel erg goed spul te zijn!

Posted: Mon Aug 23, 2010 11:04 pm
by oetker
Quote
--------
okay, zijn die er voor de 1.6 wel dan
==========================

Voor diverse peugeots wel gezien.
Misschien dat daar wat van past, maar heb me er niet verder in verdiept.
Het aanbod groeit echter.

http://www.bccp.nl/shop2/index1.html

Posted: Tue Aug 24, 2010 10:57 am
by GODFRIED
[quote="oetker"
Ik zit te denken carb. en benzinetank te verwijderen, en een throttle valve te zetten.[/quote]

Wat ik me daar bij voorstellen?
Bedoel je!! Dat je volledig op gas gaat rijden?

Posted: Tue Aug 24, 2010 11:09 am
by oetker
Inderdaad, dat is de bedoeling.
e.e.a. hangt af of ik een tank van voldoende grootte kan plaatsen.
Er moet wel wat actieradius over blijven.
De LPG stations staan nog wel is wat van elkaar af.

De Ron 98 gaat steeds moeilijker worden en de Eco brandstoffen zullen de motor om zeep helpen.
Het zal in de nabije toekomst zeker nodig zijn.
Waarschijnlijk komen er wel andere oplossingen voor, maar als de boel op LPG staat zit ik aan de veilige kant.

Posted: Tue Aug 24, 2010 11:52 am
by jo
De Rancho wil niet lopen op benzine, misschien zit er gewoon geen in. :roll:
Maar die start dus ook op LPG, staat een choke knopje voor (hoor je de lpg ingeblazen worden.)

Wat is het voordeel van de trottle valve tov. de carb?
Als je de carb laat staan kun je een kleine benzinetank plaatsen, nooit geen zorgen of je de volgende LPG statie haalt.

Posted: Tue Aug 24, 2010 12:05 pm
by oetker
Quote
--------
Wat is het voordeel van de throttle valve tov. de carb?
====================================
Geen restricties meer van de venturi's.
Je kunt er 1 zetten van 50-60 mm en daardoor meer mengsel (NB:betere vulling) inbrengen met de juiste verdamper.
Er word gesproken over meer PK's als je dat doet.(20-30).
Daar geloof ik nog niet zo in, maar je gaat dan vrij zeker geen vermogen verliezen.

Posted: Tue Aug 24, 2010 1:57 pm
by jo
Die PK winst is denk ik vooral bij 1/1 gebruik, dus elke cilinder z'n eigen trottle valve, en kort inlaatspruitstuk, zoals bij de racerij tegenwoordig.

Posted: Tue Aug 24, 2010 3:05 pm
by oetker
Het is ook mogelijk een set Mikuni's te zetten, die hebben in principe al een eigen schuif.
Dan zou benzine kunnen blijven.
Ik weet nog niet of ik het allemaal zo moeilijk ga zoeken.
We denken er nog over, en er zijn meer mogelijkheden.

Posted: Tue Aug 24, 2010 4:28 pm
by Muddy Bandit
Volledig op gas rijden wil best, vooral als de wagen in de winter toch in de stalling staat.
Maar als je de wagen jaarrond moet gebruiken zou ik de benzine-installatie er toch op laten zitten... ik weet maar al te goed hoe "fijn" het is om op een koude winterochtend de carburateur te moeten ontdooien/voorverwarmen met een fohn.

Posted: Tue Aug 24, 2010 4:34 pm
by jo
Daar heeft Webasto dan weer een oplossing voor. :lol:

Posted: Tue Aug 24, 2010 4:52 pm
by oetker
De Honda start bij meer als -10 uitstekend op gas.
3-4x rond en lopen met handchoke uitgetrokken.
Al mijn vorige auto's deden ook goed starten op gas in de winter.
In de winter worden de butaan/propaan verhoudingen bij de pomp aangepast.
Bij injectie ligt het wat gevoeliger.

Posted: Tue Aug 24, 2010 9:20 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote: ...Al mijn vorige auto's deden ook goed starten op gas in de winter.

Het starten ging bij mijn suzuki's ook altijd vrij probleemloos op gas.
Het probleem kwam pas na zo'n 100 meter rijden...

Ik monteerde daar altijd Nikki-carburateurs op, dus met handchoke, geen koelvloeistof om de carb en een open K&N-luchtfilter.
Na 100 meter rijwind bij -10 was de carburateur net een ijspaleis. :lol:

Posted: Tue Aug 24, 2010 10:40 pm
by djapo
m'n chevy start altijd, ook afgelopen winter bij -17 gewoon op lpg met open k&n filter erop. Start met 2-3 omwentelingen, zeker zo snel als in de zomer. Heb een choke erop maar heb em nog nooit hoeven gebruiken.

Posted: Wed Aug 25, 2010 6:54 am
by GODFRIED
Met gas in de auto heb ik geen ervaring, al ben ik 30 jaar aan het zeggen " het is de zuinigste manier om auto te rijden". Omdat ik de garage onder mijn huis heb wil mijn vrouw geen gas in een auto!

Posted: Wed Aug 25, 2010 9:15 pm
by Muddy Bandit
GODFRIED wrote: ...Omdat ik de garage onder mijn huis heb wil mijn vrouw geen gas in een auto!
Is ze soms bang dat ze anders in de auto moet gaan koken? :lol:

Je moet haar maar gewoon even uitleggen dat de meeste huishoudens ook wel een gasaansluiting in de keuken hebben zitten, en dat de verwarmingsketel meestal ook op gas gestookt wordt. :wink:

Posted: Wed Aug 25, 2010 9:25 pm
by oetker
Volgens mij is de LPG in de auto in Belgie de meest veilige die je in huis kan hebben als ik vergelijk met de huisinstallatie's die ik daar gezien heb :o

Posted: Wed Aug 25, 2010 9:37 pm
by matrafan
oetker wrote:Volgens mij is de LPG in de auto in Belgie de meest veilige die je in huis kan hebben als ik vergelijk met de huisinstallatie's die ik daar gezien heb :o
Heb meer dan 25 jaar met LPG gereden en moet Herman gelijk geven: dit is in België veiliger dan op benzine of diesel rijden.

Jammer dat ze er zoveel taks op heffen ondanks dat het milieuvriendelijker is dan andere brandstoffen.

Zal wel aan de belgische overheid liggen.

Rijdt momentueel met een rover 75 op diesel daar ik op dat moment geen op LPG kon vinden anders was de stink-diesel er nooit ingekomen.

Re: Vacuum rembekrachtiging ofwel zuigen kreng.

Posted: Mon Sep 27, 2010 9:51 pm
by Richard
oetker wrote: Gelukkig heb ik op de sloop ook een begrenzer van dezelfde auto mee genomen.
Deze schakelt de pomp bij een bepaalde onderdruk uit.
Relais er tussen en gaan.
Image
Als deze schakelaar er niet tussen zit, blijft de pomp dat altijd lopen ? of slaat hij zelf ook al af bij een bepaalde onderdruk en dient de schakelaar alleen om het juiste moment te bepalen ?