Wagenhoogte afstelling. een exacte wetenschap?
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Wagenhoogte afstelling. een exacte wetenschap?
Ik zie bij veel Murenarijders verschillende wagenhoogtes aan de voorzijde.
Er schijnt aardig wat afgedraaid te worden aan de Torsieafstelling.
Naar mijn mening kun je dat niet ongestraft doen.
De Matra ingenieurs hebben dat niet voor niets op een bepaald punt afgesteld.
Het is om de wieldruk op ieder wiel in balans te krijgen, en als je de afstelling veranderd moet je ook het stuurhuis opnieuw op hoogte stellen.
Eigenlijk moet je er niet zomaar aan draaien.
Ik heb dus nieuwe wielen van andere afmeting en banden.
Dat ziet er ineens zo uit in de bocht.
Klopt dus niet helemaal meer.
Het gekke is dat er aan de andere kant ruimte genoeg is.
Dat kwam omdat de bumper niet goed gemonteerd zat en de wagen niet goed op hoogte..
Deze maar is bij gebogen todat die vrij liep.
Nu ik toch bezig was ook maar hoogte stellen.
Het boek geeft de volgende maten.
Dat word gemeten vanaf dit punt tot de grond.
Schokbrekers los maken om te meten.
Even een kunstmatige grond gemaakt.
Moeren van de torsie ontspannen.
Tank vol en afstellen maar.
Voor zover met de standaard wielen.
Bij mij moet het het echter anders.
Aangezien ik van 14 naar 15 inch gegaan ben en naar banden maat voorzijde 195-55-15 en achterzijde 205-55-15 moet de wagen hoger om in balans te staan.
Was ik naar bandmaat 50 gegaan dan was het ongeveer gelijk gebleven (NB: 1-2 mm verschil), echter bandmaat 50 zal de wagen veel harder maken dus dat doen we niet.
Om de wagen toch op hoogte te kunnen stellen zal er gerekend moeten worden om het verschil in hoogte te bepalen.
We gaan uit van een halve wielhoogte, immers alles boven het centrum van as doet niet mee.
1 inch =25,4 mm
Het was 14 inch maar dat moet naar mm, dus x 25.4 en dat delen door 2 om vanaf het centrum van de as te blijven rekenen.
Dan word de halve wielhoogte dus 177.8 mm
Daar moet echter nog de hoogte van de band bij geteld worden.
De hoogte van de band word bepaald door het getal 60 bij de originele banden.
Dit getal is een percentage van de breedte van de band.
De breedte was 185, dus 60% van 185 = 111 mm.
Om nu de maat van het halve wiel plus band te weten moeten we de getallen optellen.
Halve wielhoogte + band = 177.8 +111 = 288.8 mm
Nu moet ik het van het nieuwe wiel doen.
Die is 195-55-15
Daar word de berekening 15 x 25.4 : 2 = 190.5 mm
Bandhoogte 55% van 195 = 107.25 mm
Halve wielhoogte + band = 190.5 + 107.25 = 297.75 mm
Om nu te weten hoeveel ik de wagen hoger moet afstellen moet ik beide uitkomsten van elkaar aftrekken.
297.75 - 288.8 = 8.95 mm
Nu zul je denken mooi, handig om zo uit te tellen, echter achter is de bandenmaat naar 205 gegaan en die is dus 8.45 mm hoger geworden volgens deze berekening.
Om de wagen op level te houden en de wieldruk volgens specificaties, moet die 0.5 mm verschil er afgetrokken worden.
Ik moet dus 8.45 mm hoger afstellen dan fabrieksopgave.
Officieel moet je dan ook eerst de bandenslijtage bekijken en de banden op de voorgeschreven druk zetten.
De bandenslijtage moet je er ook nog even af trekken en meten met volle tank (NB: ben gelijk weer arm).
Je zult denken wat ligt ie weer te mierenneuken, maar je moet ergens een referentiepunt hebben om af te stellen met andere wielen.
De wagen word volgende week opnieuw gelijnd, en dan gaan we de parabool met 180 proberen.
Als jullie niets meer horen is dat mislukt
Er schijnt aardig wat afgedraaid te worden aan de Torsieafstelling.
Naar mijn mening kun je dat niet ongestraft doen.
De Matra ingenieurs hebben dat niet voor niets op een bepaald punt afgesteld.
Het is om de wieldruk op ieder wiel in balans te krijgen, en als je de afstelling veranderd moet je ook het stuurhuis opnieuw op hoogte stellen.
Eigenlijk moet je er niet zomaar aan draaien.
Ik heb dus nieuwe wielen van andere afmeting en banden.
Dat ziet er ineens zo uit in de bocht.
Klopt dus niet helemaal meer.
Het gekke is dat er aan de andere kant ruimte genoeg is.
Dat kwam omdat de bumper niet goed gemonteerd zat en de wagen niet goed op hoogte..
Deze maar is bij gebogen todat die vrij liep.
Nu ik toch bezig was ook maar hoogte stellen.
Het boek geeft de volgende maten.
Dat word gemeten vanaf dit punt tot de grond.
Schokbrekers los maken om te meten.
Even een kunstmatige grond gemaakt.
Moeren van de torsie ontspannen.
Tank vol en afstellen maar.
Voor zover met de standaard wielen.
Bij mij moet het het echter anders.
Aangezien ik van 14 naar 15 inch gegaan ben en naar banden maat voorzijde 195-55-15 en achterzijde 205-55-15 moet de wagen hoger om in balans te staan.
Was ik naar bandmaat 50 gegaan dan was het ongeveer gelijk gebleven (NB: 1-2 mm verschil), echter bandmaat 50 zal de wagen veel harder maken dus dat doen we niet.
Om de wagen toch op hoogte te kunnen stellen zal er gerekend moeten worden om het verschil in hoogte te bepalen.
We gaan uit van een halve wielhoogte, immers alles boven het centrum van as doet niet mee.
1 inch =25,4 mm
Het was 14 inch maar dat moet naar mm, dus x 25.4 en dat delen door 2 om vanaf het centrum van de as te blijven rekenen.
Dan word de halve wielhoogte dus 177.8 mm
Daar moet echter nog de hoogte van de band bij geteld worden.
De hoogte van de band word bepaald door het getal 60 bij de originele banden.
Dit getal is een percentage van de breedte van de band.
De breedte was 185, dus 60% van 185 = 111 mm.
Om nu de maat van het halve wiel plus band te weten moeten we de getallen optellen.
Halve wielhoogte + band = 177.8 +111 = 288.8 mm
Nu moet ik het van het nieuwe wiel doen.
Die is 195-55-15
Daar word de berekening 15 x 25.4 : 2 = 190.5 mm
Bandhoogte 55% van 195 = 107.25 mm
Halve wielhoogte + band = 190.5 + 107.25 = 297.75 mm
Om nu te weten hoeveel ik de wagen hoger moet afstellen moet ik beide uitkomsten van elkaar aftrekken.
297.75 - 288.8 = 8.95 mm
Nu zul je denken mooi, handig om zo uit te tellen, echter achter is de bandenmaat naar 205 gegaan en die is dus 8.45 mm hoger geworden volgens deze berekening.
Om de wagen op level te houden en de wieldruk volgens specificaties, moet die 0.5 mm verschil er afgetrokken worden.
Ik moet dus 8.45 mm hoger afstellen dan fabrieksopgave.
Officieel moet je dan ook eerst de bandenslijtage bekijken en de banden op de voorgeschreven druk zetten.
De bandenslijtage moet je er ook nog even af trekken en meten met volle tank (NB: ben gelijk weer arm).
Je zult denken wat ligt ie weer te mierenneuken, maar je moet ergens een referentiepunt hebben om af te stellen met andere wielen.
De wagen word volgende week opnieuw gelijnd, en dan gaan we de parabool met 180 proberen.
Als jullie niets meer horen is dat mislukt
Last edited by oetker on Sun Oct 13, 2013 9:11 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 3860
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Een Murena-specialist ( ik zal geen namen noemen, maar hij is een Specialist met een grote S) heeft mij laten weten dat het beter is dat de wagen vooraan iets lager staat dan opgegeven. Met als reden dat de wagen begint te zweven bij hoge snelheid. En ik denk dat de Murena-S ook effectief lager staat dan de gewone Murena.
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik ben niet degene om de specialisten tegen te spreken, maar graag hoor ik een getal ipv 2 vingers.
Ook de stuurhuiscorrectie heb ik in dat geval niets over gehoord.
Proffesionele rijders leggen die getallen ook wel is naast zich neer, maar als je het niet meer weet, moet je van de basisafstelling uitgaan en daar vandaan gaan werken.
Dat is wat ik nu aan het doen ben.
De afstelling was overigens mijlenver ernaast voor ik begon.
1 torsiestaaf stond bijna maximaal ingedraaid.
Dat hebben ze gedaan om een zwaar lopende kogel te camoufleren (NB: de bumpsteering die ik had).
Dat is nu allemaal in orde.
Vandaar dat ik nu helemaal terug naar af ga en daar vandaan ga werken.
Ook de stuurhuiscorrectie heb ik in dat geval niets over gehoord.
Proffesionele rijders leggen die getallen ook wel is naast zich neer, maar als je het niet meer weet, moet je van de basisafstelling uitgaan en daar vandaan gaan werken.
Dat is wat ik nu aan het doen ben.
De afstelling was overigens mijlenver ernaast voor ik begon.
1 torsiestaaf stond bijna maximaal ingedraaid.
Dat hebben ze gedaan om een zwaar lopende kogel te camoufleren (NB: de bumpsteering die ik had).
Dat is nu allemaal in orde.
Vandaar dat ik nu helemaal terug naar af ga en daar vandaan ga werken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1647
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Gelukkig is het een hobby en wil ik graag de zaken volgens boekje hebben wat voortrein en lijning betreft.
Ieder stapje wat ik maak ga ik vooruit wat wegligging betreft.
Die was allerbelabberst toen ik de wagen kocht.
Hoop binnenkort alles op dat punt voor elkaar te hebben.
Alleen nog een keer schokbrekers vinden.
Als ik je daarmee een keer moet helpen dan hoor ik dat wel.
Ieder stapje wat ik maak ga ik vooruit wat wegligging betreft.
Die was allerbelabberst toen ik de wagen kocht.
Hoop binnenkort alles op dat punt voor elkaar te hebben.
Alleen nog een keer schokbrekers vinden.
Als ik je daarmee een keer moet helpen dan hoor ik dat wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1647
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Op zich is het helemaal geen moeilijke klus, maar er gaat gewoon heel veel tijd in zitten met dat meetwerk.oetker wrote: ...Als ik je daarmee een keer moet helpen dan hoor ik dat wel.
M'n Rancho zal toch eerst helemaal in elkaar gepuzzeld moeten zijn voordat het zinvol is om me hiermee bezig te gaan houden... het huidige "rijklaar" van de Rancho is wel wat anders dan wat Matra in de werkplaatsboeken bedoelt.
Maar toch bedankt voor je aanbod.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Herman waar zit je.
Ik zit klem.
Ik moet niet dikker worden, anders pas ik er niet meer tussen.
Kom op joh, de brug is leeg.
Dat komt mooi uit want er was vd week een setje veren binnen gevallen.
Die kunnen er mooi nu onder.
We hebben wel een gereedschapje nodig om de wagen achter op hoogte te stellen.
Doordat we de originele schotels gebruiken kunnen we slecht bij de stelring.
Oh zegt Peter dat maak ik even zelf.
Ondertussen had ik de veren eronderuit gehaald en konden we de nieuwe monteren, waarna we de wagen op 3 cm verlaging hebben afgesteld met dat nieuwe gereedschapje.
De nieuwe schokbrekers op 10 klikjes gezet en een testritje gemaakt.
De wagen begint op de weg te liggen als een scheermes.
Eindelijk boek ik weer progressie met de wegligging.
De wielen de schokbrekers en de veren samen zorgen voor een goed gevoel tijdens het rijden.
Ik zit klem.
Ik moet niet dikker worden, anders pas ik er niet meer tussen.
Kom op joh, de brug is leeg.
Dat komt mooi uit want er was vd week een setje veren binnen gevallen.
Die kunnen er mooi nu onder.
We hebben wel een gereedschapje nodig om de wagen achter op hoogte te stellen.
Doordat we de originele schotels gebruiken kunnen we slecht bij de stelring.
Oh zegt Peter dat maak ik even zelf.
Ondertussen had ik de veren eronderuit gehaald en konden we de nieuwe monteren, waarna we de wagen op 3 cm verlaging hebben afgesteld met dat nieuwe gereedschapje.
De nieuwe schokbrekers op 10 klikjes gezet en een testritje gemaakt.
De wagen begint op de weg te liggen als een scheermes.
Eindelijk boek ik weer progressie met de wegligging.
De wielen de schokbrekers en de veren samen zorgen voor een goed gevoel tijdens het rijden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Richard.
Dat zijn de G693 en voor de voorzijde.
De Achterzijde is type G695 maar moeten via een pasplaat gemonteerd worden (zelfgemaakt)..
Je kunt ze ook via Imparts in Arnhem kopen.
Komt ongeveer dezelfde prijs.
Zie ook.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1614
Dat zijn de G693 en voor de voorzijde.
De Achterzijde is type G695 maar moeten via een pasplaat gemonteerd worden (zelfgemaakt)..
Je kunt ze ook via Imparts in Arnhem kopen.
Komt ongeveer dezelfde prijs.
Zie ook.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1614
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Herman,
Wat kost een set spax rondom voor de murena dan via een toko zoals imparts?
Deze kan ik misschien inslaan voor mijn S.
Zijn deze betreft stugheid alleen uitgaand, of ook ingaand afstelbaar?
Misschien ook leuk voor mijn 1.6 indien niet te duur.
De koni voldoet ook, alleen na montage niet afstelbaar helaas. en ook alleen de uitgaande slag is instelbaar.
Wat kost een set spax rondom voor de murena dan via een toko zoals imparts?
Deze kan ik misschien inslaan voor mijn S.
Zijn deze betreft stugheid alleen uitgaand, of ook ingaand afstelbaar?
Misschien ook leuk voor mijn 1.6 indien niet te duur.
De koni voldoet ook, alleen na montage niet afstelbaar helaas. en ook alleen de uitgaande slag is instelbaar.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Imparts is er niet te duur mee.
Ik heb alleen achter gekocht en die waren €155.- per stuk incl btw.
Verzending €15.- maar Arnhem is niet ver voor jou.
Misschien geen koopje, maar als je ziet wat ik aan aan wegligging gewonnen heb, de investering zeker waard.
Ook de wagen van Yoran naam een sprong voorwaarts in wegligging.
Daar hebben we dan wel 2.2 veren op gezet.
Wat ze voor de voorzijde kosten zou je even via mail moeten opvragen.
De instelling regelt zowel in als uitveren tegelijk.
Ik heb alleen achter gekocht en die waren €155.- per stuk incl btw.
Verzending €15.- maar Arnhem is niet ver voor jou.
Misschien geen koopje, maar als je ziet wat ik aan aan wegligging gewonnen heb, de investering zeker waard.
Ook de wagen van Yoran naam een sprong voorwaarts in wegligging.
Daar hebben we dan wel 2.2 veren op gezet.
Wat ze voor de voorzijde kosten zou je even via mail moeten opvragen.
De instelling regelt zowel in als uitveren tegelijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
op ebay is voor 95 pond, achter 113 pond
1,15 euro is een pond.
kost dus 110 voor en 130 achter.
verzendosten komen er dan ook nog bij op.
bestellen op internet zal dan zeker 500 euro zijn.
zal niet veel verschil maken met imparts.
moet iig een set. Koni kost toch 660 euro rondom. spax lijkt me iets trakker en beter afstelbaar. Is er meer bekend over de duurzaamheid?
1,15 euro is een pond.
kost dus 110 voor en 130 achter.
verzendosten komen er dan ook nog bij op.
bestellen op internet zal dan zeker 500 euro zijn.
zal niet veel verschil maken met imparts.
moet iig een set. Koni kost toch 660 euro rondom. spax lijkt me iets trakker en beter afstelbaar. Is er meer bekend over de duurzaamheid?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, maakt niet veel verschil, en dan haal ik ze liever in Nederland.
Duurzaamheid, geen idee, maar bij mij zullen ze de rit wel uitzitten.
Tegenwoordig is nederland niet meer laag drempelig.
Schokbrekers hebben heel wat te lijden.
Nou zit hier best wel technology achter met dat krypton gas en zo.
Superman loopt er niet zo goed op, en voor de Murena zal de toekomst het zeggen
Duurzaamheid, geen idee, maar bij mij zullen ze de rit wel uitzitten.
Tegenwoordig is nederland niet meer laag drempelig.
Schokbrekers hebben heel wat te lijden.
Nou zit hier best wel technology achter met dat krypton gas en zo.
Superman loopt er niet zo goed op, en voor de Murena zal de toekomst het zeggen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ik zie dat er op de site van imparts staat dat achter = 127
en voor = 129.
dit zijn prijzen ex. neem ik aan. dus dat brengt het al naar boven de 600 euro per set rondom!
dat terwijl het in engeland 480 is..... excl zenden danwel.
en voor = 129.
dit zijn prijzen ex. neem ik aan. dus dat brengt het al naar boven de 600 euro per set rondom!
dat terwijl het in engeland 480 is..... excl zenden danwel.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
uit engeland is het zenden 20 pond.
kosten dempers zijn 454 euro per set. (10% korting op catalogus prijs).
(silverstonetuning.com).
Ik denk dat ik 2 setjes koop. 1 leg ik weg voor de S. andere ga ik proberen op mijn 1.6. wil toch de ingaande slag wat stugger, en afstellen op hoogte bevalt me ook meer. kan ik achter net iets hoger leggen.
Herman, die stugheidsstelling, if ingaand/uitgaand onafhankelijk te stellen, of gaat dit gelijkop?
kosten dempers zijn 454 euro per set. (10% korting op catalogus prijs).
(silverstonetuning.com).
Ik denk dat ik 2 setjes koop. 1 leg ik weg voor de S. andere ga ik proberen op mijn 1.6. wil toch de ingaande slag wat stugger, en afstellen op hoogte bevalt me ook meer. kan ik achter net iets hoger leggen.
Herman, die stugheidsstelling, if ingaand/uitgaand onafhankelijk te stellen, of gaat dit gelijkop?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ok.
voor 930 euro kan ik 2 sets thuis hebben.
ben je er over te spreken tot dusver?
Ik hou wel van sportief rijden, daarom spreken de dempers me ook sterk aan. het krypton gas zou niet faden door warmworden. Koni heeft hier veel last van. Op zandvoort werd hij steeds slapper naarmate ik meer en meer bochten door dook.
Het fijne is ook dat ik eenvoudig met spax bij kan stellen als ik b.v. op vakantie ga en iets meer comfort wil.
dat is ook ideaal voor de s die een cruiser word met misschien zo nu en dan sportief gedrag.
De koni's rondom komen dan in de verkoop als de spax mij bevallen.
Ik weet niet of iemand interesse in koni's heeft met ong 25000 km.
voor 930 euro kan ik 2 sets thuis hebben.
ben je er over te spreken tot dusver?
Ik hou wel van sportief rijden, daarom spreken de dempers me ook sterk aan. het krypton gas zou niet faden door warmworden. Koni heeft hier veel last van. Op zandvoort werd hij steeds slapper naarmate ik meer en meer bochten door dook.
Het fijne is ook dat ik eenvoudig met spax bij kan stellen als ik b.v. op vakantie ga en iets meer comfort wil.
dat is ook ideaal voor de s die een cruiser word met misschien zo nu en dan sportief gedrag.
De koni's rondom komen dan in de verkoop als de spax mij bevallen.
Ik weet niet of iemand interesse in koni's heeft met ong 25000 km.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ikzelf heb nog wat weinig gereden met de setup, en ben nog aan het afstellen, maar tot nu toe vind ik ze geweldig.
Nou ben ik wel van totale bagger schokbrekers naar dit gegaan, en wil ik even geen voorbarige conclusies trekken.
Dat heeft even een testfase nodig, en heb wat weinig tijd op het moment.
Yoran zou dat beter kunnen verwoorden, want hij rijdt er dagelijks mee met een 1.6 waar de beleving toch anders is.
Nou ben ik wel van totale bagger schokbrekers naar dit gegaan, en wil ik even geen voorbarige conclusies trekken.
Dat heeft even een testfase nodig, en heb wat weinig tijd op het moment.
Yoran zou dat beter kunnen verwoorden, want hij rijdt er dagelijks mee met een 1.6 waar de beleving toch anders is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik ga 2 setjes bestellen nadat ik eerst nog wat uitzoek over de duurzaamheid van de dempers.
De koni's komen niet lager dan normaal. dan moet je korte 2.2 veren bij carjoy kopen.
het rijd wel lekkerder, heel veel lekkerder dan mijn oude dempers toen. echter de ingaande slag is niet gedempt, wat ik eigenlijk wel wil (wel comfortabeler als je een drempel oprijd).
De koni is vooral goed in het niet laten uitveren van een zijde in de bochten, waardoor je lekker vlak blijft.
De koni's komen niet lager dan normaal. dan moet je korte 2.2 veren bij carjoy kopen.
het rijd wel lekkerder, heel veel lekkerder dan mijn oude dempers toen. echter de ingaande slag is niet gedempt, wat ik eigenlijk wel wil (wel comfortabeler als je een drempel oprijd).
De koni is vooral goed in het niet laten uitveren van een zijde in de bochten, waardoor je lekker vlak blijft.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8005
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik denk dat het een goede keus is.
Morgen komt de Murena weer uit zijn hok voor 1.5 week want dan ga ik op vakantie voor 2 weekjes.
Ik ga wat touren en afstellen, en hoop nog wat andere dingen te kunnen doen.
Ik zal mijn ervaringen zeker posten.
Morgen komt de Murena weer uit zijn hok voor 1.5 week want dan ga ik op vakantie voor 2 weekjes.
Ik ga wat touren en afstellen, en hoop nog wat andere dingen te kunnen doen.
Ik zal mijn ervaringen zeker posten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact: