Tik in het motorblok

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Tik in het motorblok

Post by benny »

Ik haal de motor vandaag uit de Murena. Die tik in de motor maakt mij ongerust. Ik zal zeker het motorblok laten vlakken. De cilinderkop is reeds gevlakt geweest. Eenmaal de motor geopend zal ik misschien te weten komen van waar die tik komt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Veel succes en hou ons op de hoogte.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

succes met de werken. :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Benny,

Weet je al waarvan de tik komt?
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag de motor helemaal uit elkaar gehaald maar voorlopig niets gevonden. Morgen reinig ik het blok en doe ik het weg om te vlakken. Ik had wel de indruk dat de cilinderkoppakking bij cilinder 4 niet helemaal afsloot naar de klepstoterstangen, maar dat ben ik niet zeker. Morgen zal ik ook nog eens alle andere onderdelen bekijken, als ook de cilinderkop.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Is dat die motor wat je gereviseerd had? Vreemd dat geluid en niets te zien.
Veel succes.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag het blok teruggehaald. Het blok is gevlakt en de cilinders zijn behandeld ( geglaceerd noemen ze dat bij het revisiebedrijf). De cilinderkop is gevlakt geweest. De drijfstangen hebben allemaal code rood en de krukas heeft ook overal code rood. Dus met de normale zo goed als nieuwe drijfstanglagers zou dat goed moeten zijn. De lagerschalen voor de drijfstang zijn ook zo goed als nieuw. De cilinders 1, 2 en 4 hebben code B. Daarin zal ik gebruikte zuigers code C plaatsen. In de cilinder 3 die een code C heeft zal ik een gebruikte D-zuiger plaatsen. Het revisiebedrijf heeft de maten genomen van de cilinders en van de zuigers en dat zou geen probleem mogen opleveren. De zuigerveren zijn voor cilinders die +0.1mm zijn. Dus vermits de motor gebruikt is en dus al een beetje uitgesleten zijn, hebben de nieuwe zuigerveren de voorziene speling die binnen de tolerantie vallen. De distributietandwielen en de ketting zijn nieuw. Is er nu nog iets dat ik vergeten ben om een goede motor te hebben?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als die niet als nieuw gaat draaien weet ik het ook niet. Nu ben je wel zeker van wat je hebt. Het zal wel veel geld kosten maar als je dan jaren zonder problemen rijdt is het dat wel waard.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb alles liggen van onderdelen. De enig kost die ik had was het blok vlakken, de cilinders laten behandelen en een drijfstang verwisselen. Dat kostte mij 75 euro. Ik heb benzine gegoten in de uitlaatgaten van de cilinderkop en die zijn bij mijn weten niet gebarsten en zou er langs deze weg geen druk mogen komen in het karter.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De motor heeft zijn eerste toeren gedraaid. De tik is voorlopig verdwenen en de druk in het karter is volgens mij nu normaal. Het is nu nog een kwestie van afregelen om de motor weer mooi te laten draaien. Helaas heeft de koppeling roet in het eten gegooid en is er weer wat vertraging. Maar ik ben al blij dat de motor gedraaid heeft en al beter klinkt.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De aanhouder wint altijd, maar soms moet je tot het gaatje om het te bereiken.
Nu maar hopen dat je dit hoofdstuk af kan sluiten.
succes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

lekker vaag fenomeen, hopelijk is het hiermee toch uit de wereld en krijg je er niet weer last van.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gisteren een testrit gedaan en de motor doet het goed. Geen klop meer te horen en de trillingen afkomstig van de koppeling zijn verdwenen want die is vervangen door een nieuwe. Nu nog de remmen in orde krijgen.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gefeliciteerd met het slagen van het motor traject.
Zoiets kan je lekker bezig houden.
Maar goed dat we hier het Matra-virus hebben, anders was de bijl er in gegaan denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gisteren 45 km gereden en de motor deed het zeer goed. Helaas wanneer ik thuis kwam maakte de versnellingsbak nogal veel lawaai. Vandaag wanneer ik de startte, hoorde ik de tandwielen wel zingen maar niks om mij zorgen te maken. Maar na een rit van 10 km begon de bak weer meer lawaai te maken. Ik zal dus een andere bak mogen klaarmaken om wanneer het nodig is, in te bouwen. Ik moet er wel bijschrijven dat de bak nog altijd perfect schakelt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Genoeg olie inzitten? Misschien een lager. Je blijft er zo rustig bij, dat is een echte Matrafriek!!

Voor een schokdemper te vervangen, daar weet ik alles van. :(
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, inwendig zit ik mij wel dik te maken maar er is toch niets aan te doen. Er is zelfs iets teveel olie in. Ik zal er een beetje moeten aftappen. Ik heb hier nog enkele bakken liggen die ik in orde kan zetten. Er is er ééntje met een klein beetje speling op de primaire as en één met een geblokkeerde 1e en 2de versnelling. Is er iemand die ervaring heeft met het uit elkaar nemen en weer in elkaar steken van zo'n bak, want ik heb zelf geen ervaring daarmee?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nog niet helemaal uit elkaar gehaald.
Image
Image
Je moet in ieder geval bij de 5e versnelling beginnen.
Daar moet je de bak in 2 versnellingen vast zetten door de vork los te halen met de pook in bvb 2 te zetten en de vork in 5.
Dan is de bak geblokkeerd.
Dan kun je de moeren los halen op de 2 assen.
Die zitten supervast.
Vervolgens tussenplaat er af en dan weet ik nog niet hoe verder, maar denk dat dan alles er af kan schuiven/demonteren..
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

ik heb de bak van m'n Rancho geheel uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, alle synchromeschringen vervangen en vervolgens weer opgebouwd met het werkplaatshandboek ernaast.
Ging eigenlijk zonder noemenswaardige problemen...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman tot die 5-de versnelling ben ik ook al eens geraakt, toen ik een langere 5-de plaatste. Maar de rest afnemen heb ik nog niet gedaan. Ik zal eens het werkplaatshandboek raadplegen. Ik heb zeker 5 bakken die er op het eerst zicht nog goed zijn. Ik bedoel daarmee dat ze mits een kleine ingreep weer goed zouden moeten zijn. Eén heeft een kleine langsspeling op de primaire as? Dat zou moeten opgelost zijn met de moer op het uiteinde van de primaire as ietsje aan te draaien. De tweede zit met een blokkering in de bediening maar die zou voor de rest goed moeten zijn. Van de andere drie weet ik voorlopig nog niets. Maar dat komt nog wel. Er zal er toch wel één zijn die goed is zeker?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Over het algemeen heb ik begrepen dat de toplager en synchroringen wel aan de beurt zijn.
Bij de Citroendealer vertelden ze mij dat als een voelermaar tussen 0,6 en 1 mm er tussen ging de ringen nog goed bruikbaar waren.
Bij minder dus vervangen.
De moeren op het eind van de assen horen enorm vast aangetrokken te zitten.
Denk niet dat je daar speling mee oplost.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welke ringen bedoel je waar 0.6 tot 1 mm speling mag zijn?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tussen synchro en tandwiel.
Links synchro, rechts tandwiel.
Image

Op elkaar.
Image

Ruimte ertusse 0.6-1mm is ok.
Image

Met de duim kunstmatig iets open gehouden.
In feite is deze synchro bijna aan het eind.
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Herman, zodra ik tijd heb zal ik een bak openen en hem controleren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de versnellingsbak van mijn bagheera ook uit elkaar gehad om nieuwe synchronisatieveren te steken, dichtingen, achteruitrijtandwiel en het schakelwiel tussen de 1ste en 2de versnelling.
Het is allemaal vlot verlopen met als raadgever het werkplaatshandboek.

Het grootste probleem is onderdelen vinden.

Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als het een cx bak betreft valt dat wel mee.
1-2 heeft dezelfde synchro-ring.
3-4-5 iets andere maar ook hetzelfde.
Dat is in alle CX bakken zo.
Als er een Lancia/Fiat systeem in zit is het wat moeilijker.(ik noem dat voor het gemak maar zo).
De Syncrho's kosten ongeveer €30-40 per stuk en zijn nog voldoende te vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Benny.

Jon weystadt op het Deense forum is bezig met de bak.
Hij heeft een tutorial on line gezet, maar die is nog niet klaar.
Komen nog foto's bij.
Het linkje staat boven 1 van de foto's.

http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 959.0.html
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Herman, ik zal het in het oog houden.
benny
Posts: 3839
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja , inderdaad, zeer uitgebreide info.
Jammer dat het in Frans is, maar alle info is welkom.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply