Rijden zonder motor afdekking

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Rijden zonder motor afdekking

Post by Richard »

Als het meezit kan ik binnenkort toch eens wat gaan rijden in de Murena ipv eraan sleutelen. Het nieuwe luchtfilter is zo goed als klaar en kan nu worden bevestigd met een beugel aan het schutbord. Zodra dit op de plaats zit zal ik foto's posten in het andere topic hierover....
(http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... highlight=)

Maar nu ikzelf wel tevreden ben over het resultaat, ben ik van mening dat anderen het ook mogen zien.

Ik vraag mij nu dus af of er bezwaren zijn om rond te rijden zonder de motor afdekking. Het interieur geluid zal toenemen, maar dat is voor mij geen bezwaar. Ook zal het wel warm worden onder het achterraam..... maar of dat nu echt kwaad kan ...... ??

Zijn er nog andere bezwaren te noemen ?
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Lijkt mij dat er niet echt andere bezwaren zijn, wellicht is de mogelijkheid aanwezig dat je "vreemde" luchtjes gaat ruiken die van de motor af komen en je normaal niet ruikt.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zou het niet te veel doen... ik weet niet hoe de uitlaatgassen dan gaan circuleren via het interieur, maar het lijkt me niet verstandig om zelf als katalisator te gaan fungeren. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

hmmm........ gassen inademen....tja dat is natuurlijk niet wat je wilt
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Volgens mij is het interieur volledig afgeschermd door de tussenruit.
Ik heb zelf een ferrariklep en dat gaat ook goed.
De motorafdekking dekt ook niet alles af.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Toen ik de Murena kocht zat er helemaal geen motorklep op.
Bij mij zit een Kieferklep, en die sluit geheel niet aan op de motorbehuizing.
Behalve dat het tapijt wat vettig is en de ramen gauwer vies geen nadelen kunnen ontdekken.
Er zit toch nog een raam tussen pasagiers en de ruimte daarachter.
Nooit geen uitlaatgasssen of zo geroken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Weet niet of MatraMurena.nl ook meeleest, maar in zijn woonplaats zit een plexiglas gigant. Zouden die geen passend transparant en hittevast stukje glas kunnen maken ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Past de originele klep niet meer.
Ik zit juist wegen te bedenken om hem er weer op te krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

jawel die past prima, maar ik vind het geen verkeert gezicht als je erin kan kijken
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

meeste plexiglas kan tegen +/- 150 graden, lijkt me onwaarschijnlijk dat het die temperatuur bereikt.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ergens moet een foto staan van een glasafdekking.
Even speuren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

die heb ik volgens mij als eens ergens gezien ja, daar is de originele klep aangepast met glazen delen.......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Deze?
Attachments
glazen motordeksel
glazen motordeksel
Glas kofferruimte.jpg (23.31 KiB) Viewed 6544 times
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nah........ ik wil het wel graag netjes hebben....... kan dit niet echt chique vinden
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zal moeilijk worden denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Richard wrote:nah........ ik wil het wel graag netjes hebben....... kan dit niet echt chique vinden
Tja maar dit is wel een echt klapraam........wie wil dat nou niet? Mss electrische schuif/kanteldakje iets voor jou? :lol: :lol:
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Je kan redelijk makkelijk en netjes, 3 stukken plexi of glas maken in de ovalen die nu al in de deksel zitten.
Is dan niet geheel open maar is wel apart :roll:
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Zoiets??

Image

Image

Image
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

deze bedoelde ik ja. overigens vindt ik dit ook niet mooi gedaan, dan zou het m.i. een tranparante deksel moeten zijn. Ik zal eens kijken of via een of ander kanaal een dik stuk plexiglas kan versieren
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

mijn broer kent een firma die in plexiglas doet en heft eens aan zijn vriend geinformeert over de prijs en dit was niet duur de vierkante meter de grootste kostprijs zat in het maken van model ik bedoel boorden aanmaken of welvingen.
Dit kon volgens zijn vriend goed tegen de warmte zat daar ook aan te denken voor mijn murena maar heb nu andere zaken te doen :wink:
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Plexiglas kan je heel goed zelf bewerken, zagen, schuren en buigen. Daarom kan je gewoon een groot stuk plexi halen (bij een bouwmarkt ofzo) en die zelf bewerken, dat is wel het goedkoopst. Bij sommige firma's hebben ze reststukken welke voor zeer schappelijke prijs de deur uitgaan.

Je kan ook aan lexan denken, dit is wat steviger en krasbestendiger en uv-werend dan plexi. Ook pet-uv is slagvaster en is flexibeler.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hier in lanaken in de hubo kan je plexiglas kopen 2m L op 60cm b maar de prijs weet ik niet. Hoe dikker je wilt hoe duurder het word.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In de tijd dat ik bij een kastenbedradingsfirma werkte, hadden we een bak met een warmtelamp.
Daar zat een spleet in waar de warmte doorheen kwam.
Dan legden wij de plaat er op en verwarmden dat deel wat we buigen wilden.
Dan kon je het plexiglas zo in model frommelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Voor diegene dat Plexi zoeken, ik heb hier nog 2 stukken liggen van 50x50cm met een hoek aan geplooid die ook nog eens 50x40cm is, 1cm dik.
Was een display uit een schoenwinkel.
Ik ga het niet opsturen want je krijgt het al gratis, dus afhalen of ik neem het eens mee naar een meeting.
Eerst is eerst.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

de motor deksel heeft nog een hele belangerijke functie

namelijk: die zorgt voor de koelings luchtstroom voor de motor

de koele luchtstroom gaat onder de auto de de motorcompartiment in,en als de deksel erop zit wordt de warme lucht v.d motor weer bovenlangs doorgevoerd door de luchtsluizen die aan de achterkant v.d kofferbak vast zit ,weer onder de kofferbak de zo de luchtsluizen uit tussen de 2 roosters die in de achterbumper zitten.daar wordt de warme lucht weer afgevoerd

in de werkhandplaatsboek kun je deze koelluchtstroom tekening terug vinden

dus als je de deksel weglaat,wordt de warme lucht niet weer terug gevoerd in de luchtsluizen,maar verdwijnt het in de ruimte onder de
glasplaat, de kromming v.d lucht stroom ontbreekt dan

en zo voert je motor dan niet al de warme lucht af,eindresultaat
warme motor in de zomer :roll:
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, en als de wagen stil staat na een rit moet de warmte weg door het rooster aan de rechterzijde.
Als er een Ferarrieklep op zit kan de warmte weg aan de bovenkant door de roosters.
Toch wil ik de klep er weer op, maar moet dan een constructie verzinnen waarbij de roosters op de klep hun functie behouden.
Valt nog niet mee hier iets goeds op te bedenken, aangezien er ook water kan lopen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

djapo wrote: Je kan ook aan lexan denken, dit is wat steviger en krasbestendiger en uv-werend dan plexi. Ook pet-uv is slagvaster en is flexibeler.
Het wordt lexan / polycarbonaat idd. Plexiglas raden ze af ivm het splinteren bij een eventueel ongeluk. Dit materiaal is UV vast en kan temperaturen tot ca 115 gr. C aan. Ik denk dat ik zeer binnenkort wel mijn ervaringen en foto's kan delen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Is 115 graden niet wat aan de lage kant?
Het kan daar erg warm worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe warm het gaat worden daar. Ik lees dat het materiaal 120 tot 150 graden kan hebben, maar dat is dan wel het moment dat het gaat smelten...........tot 115 zal het stabiel blijven denk ik Ik houd het goed in de gaten, je moet toch eens wat proberen natuurlijk
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja precies, de theorie is leuk, maar soms moet je dingen gewoon doen.
Ik weet de eigenschappen van het materiaal niet en of het bij temperaturen van wat ik denk 70-80 graden in vorm blijft.
We gaan het allemaal nog horen van je.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply