Eer van je werk

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Eer van je werk

Post by Richard »

Ik heb de Murena nog niet lang en ben voorlopig eigenlijk alleen bezig met zaken aanpassen. Geen probleem overigens, ik doe het graag. Ben je bezig met het één, dan zie je het ander.... zo leer je de wagen wel kennen.

Ik had de accubak verwijdert om zo de blindklinknagels te kunnen vervangen voor locknuts. Mijn oog viel op de koelfan, de kabel daarvan was niet jofel meer. Ik heb hem verwijdert en losgehaald.

Wat mij tot nu toe erg goed bevalt is dat aan de onderdelen gewoon nog schroeven zitten en niet alle delen aan elkaar zitten geklonken zoals je dat bij jongere wagens vaak ziet. Hier kan ik tenminste onderhoud uitvoeren zonder dat ik mij zorgen moet maken de delen nooit meer fatsoenlijk in elkaar te krijgen.

Image

Image

Image

Image

Image
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

10/10, ga je jezelf nooit beklagen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tja, dat heb ik dus ook.
je raakt wat aan en gelijk zie je 10 ander klussen :o
Goed dat je hem even uit elkaar hebt gehaald.
Heb ik onlangs ook gedaan met de reserve die ik heb liggen.
Vond de fan lichtelijk zwaar draaien.
Kon ik gelijk borstels controleren en de lagers smeren.
Controleer gelijk de stekkerverbinding van het thermo-contact op de radiator.
Deze zijn vaak gaar.
Ziet er weer strak uit Richard.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Da's weer voor de volgende 30 jaar gerepareerd.

Prima werk, zou zeggen ga zo door en ge wordt concurent van Godfried.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ja ? heeft Godfried ook alleen maar gesleuteld zonder ook maar 1 tank leeg te rijden :lol:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Richard wrote:Ja ? heeft Godfried ook alleen maar gesleuteld zonder ook maar 1 tank leeg te rijden :lol:

Zo ken ik er nog één... ik heb een Matra vanaf sept. 2007, maar heb er sindsdien alleen maar mee gesleuteld en nog nooit mee getankt. :o

Maar soms gaat er een beetje tijd in zitten om een wagen perfect te krijgen... dit hoort gewoon bij het het Matra-virus. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier wordt ook wel wat gesleuteld en ben meer bezig met de technische info en achtergronden dan met de Matra :o
Af en toe word er wel is ff lekker mee gescheurd, maar dit jaar nog niet zo veel.
Daar gaan we deze zomer wat aan doen :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou........ ik moet ook wel zeggen dat er zijn een aantal dingen waarvan ik dan eerst zei 'het komt wel' maar als ik dan bezig ben vind ik het toch jammer om het niet direct mee te pakken. Zeker als het in het zicht zit. Maaarrrrrr t wordt ook wel tijd om nu eens te kunnen gaan rijden......
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Richard wrote:Ja ? heeft Godfried ook alleen maar gesleuteld zonder ook maar 1 tank leeg te rijden :lol:
Heb ook 2,5 jaar gesleuteld alvorens één tank leeggereden te hebben.

Maar het plezier achteraf is des te meer.

Nochtans een matra zonder werk bestaat niet.

Vandaag dit morgen dat, maar zolang het maar bij kleine dingen blijft.

Dat is ook één van de plezierige kanten van de matra: rijden en sleutelen.
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is ook zo jos als je met een matra wil rijden dan moet je ook graag willen sleutelen ander moet je geen matra kopen.Maar ik heb daar geluk mee want ik sleutel graag.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi en degelijk gereviseerd. Zo mooi is mijn ventilator niet :cry: :lol:
Fijn dat we mogen meegenieten.

Heb je die koolborstel moeten vervangen of zaten deze er zo op, zijn als nieuw?
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

begonnen met de achterste klauwen los te zetten.... 15 maanden later was hij klaar , t'is overal hetzelfde verhaal ,maar zot zijn doet geen pijn !!

frank
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

GODFRIED wrote:
Heb je die koolborstel moeten vervangen of zaten deze er zo op, zijn als nieuw?
die zagen er zo uit, heb ze wel een beetje gevlakt
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan heeft die ventilator niet veel moeten draaien en is de koeling zeer goed.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, ik vind dat ook. Die draaien ook niet veel bij mij toch niet.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Met dit weer heb je hem zeker nodig, je staat er van te kijken hoe vlug zelfs. Laat de motor na rit maar eens even stationair draaien.
Gelukkig werkt hij goed. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja nu werkt hij bij mij ook goed. Ik heb er nu ook een andere voeler geplaast. En ik kan hem ook nog alijd met de hand aan zetten.





grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: Eer van je werk

Post by jurgen M »

Richard wrote: Ik had de accubak verwijdert om zo de blindklinknagels te kunnen vervangen voor locknuts. Mijn oog viel op de koelfan, de kabel daarvan was niet jofel meer. Ik heb hem verwijdert en losgehaald.

Image

[Image

Image
Welke verbinding heb je gebruikt om de koeler aan te sluiten? Deze van mij kan ook best worden vernieuwd heb ik gemerkt.
Wordt de ventilator via een relais bediend.?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Re: Eer van je werk

Post by jurgen M »

Richard wrote: Ik had de accubak verwijdert om zo de blindklinknagels te kunnen vervangen voor locknuts. Mijn oog viel op de koelfan, de kabel daarvan was niet jofel meer. Ik heb hem verwijdert en losgehaald.

Image

Image
Welke verbinding heb je gebruikt om de koeler aan te sluiten? Deze van mij kan ook best worden vernieuwd heb ik gemerkt.
Wordt de ventilator via een relais bediend.?
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja die wordt met een relais bediend.Ik heb gewoon een nieuwe voeler geplaast wat bij een 80 graden aan slaat.Bij de oude ging ze pas bij 92 graden aan.



grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Welke verbinding heb je gebruikt om de koeler aan te sluiten?
je bedoelt welk type stekker ??
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

De radiateur is trouwnes ook mooi op te knappen middels parelstralen met een lage druk. Het werd mij door iedereen afgeraden, maar hij zag er niet uit en dus heb ik het toch gedaan. Resultaar: Als nieuw!

Image

Zeker de moeite waard als je de radiateur er toch uit hebt liggen!
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtig, de wereld is aan de durvers. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

hendrik wrote:Ja die wordt met een relais bediend.Ik heb gewoon een nieuwe voeler geplaast wat bij een 80 graden aan slaat.Bij de oude ging ze pas bij 92 graden aan.
Is 80 graden niet een beetje te koud? Volgens mij slaat de fan dan snel aan, maar gaat nooit meer uit. Hysterese: inschakelen bij 80 graden, maar weer uitschakelen bij 75? graden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze van mij opent bij 88°.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gebruikelijk is zelfs 95 graden, maar 88 lijkt me ook beter.
Die van mij slaat bijna niet aan.
Als het koelsysteem aan de beurt is gaan we ook naar 88.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Richard wrote:
Welke verbinding heb je gebruikt om de koeler aan te sluiten?
je bedoelt welk type stekker ??
Inderdaad
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die van mij is ook één van 88 graden maar het meterke klop niet want hij gaat tussen de 80 en 82 aan.



grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat is de AMP Superseal serie, die heb ik gehaald bij http://www.stecker-laden.de
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In ieder geval waterdicht en tot 10 Ampere.
Ik vind ze alleen niet zo prettig werken met wat dikkere draden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply