Probleem met de motor??? (1.6)

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Probleem met de motor??? (1.6)

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb deze vraag ook al op het nederlandse forum voorgelegd, maar een duidelijke oorzaak is uitgebleven.

Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn 1.6 motor.
Als ik ong 2000 toeren rij met de auto dan voelt het alsof ik ovale wielen heb. Dit is op constante snelheid te merken, maar vooral als ik uitrol en afrem op de motor. Zodra ik bij het uitrollen langs de 2000 toeren kom begint hij onconstant op de motor af te remmen lijkt het.

Ik wijs de motor aan om de volgende redenen:
bij intrappen koppeling verdwijnt het verschijnsel.
maak niet uit welke velgen of wielen, bijde geven hetzelfde.
Ik heb aan de achterkant complete draagarmen verwisseld met schijven en assen. Dit geeft geen verschil.
In de tussentijd heb ik ook een andere versnellingsbak in de auto gelegd, dit geeft geen verschil.

De motor draait verder prima, echter het is uiterst irritant tijdens het uitrollen. en ook als ik b.v. net op de 2000 toeren zit met een constante snelheid (in de 2 het beste merkbaar).

ik heb ook al een filmpje gemaakt waarop het fenomeen te horen is.

0:40 1:03 1:26 , hier is het geluid wat gepaard gaat met het ovale wielen idee goed hoorbaar tijdens het uitrollen (dit geluid hoor ik niet bij constante snelheid).

http://www.youtube.com/watch?v=mgRwjHqLRvA

weet iemand waar dit aan kan liggen. welk probleem heeft mijn motor? of moet ik het daar helemaal niet zoeken?
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb dat ook eens gehad met mijn suzuki samurai ik dacht ook dat het mijn banden waren maar dat was niet zo. Toen had ik een tip gekregen van een vriend en die zij dat het aan mijn vliegwiel lag en ja dat was ook zo. Maar dat wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is maar het kan wel.





grt harry de matra.
Last edited by hendrik on Thu Jun 03, 2010 9:56 am, edited 1 time in total.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

altijd het proberen waard he. het is wel verrekte irritant.

Maar is dit een onbalans in het vliegwiel als het het vliegwiel is?
Waardoor is die onbalans dan gekomen? (het was al sinds mijn motorwissel).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja soms kan je wel eens lang zoeken naar een probleem dat had ik laats ook met die vacuumdoosje maar wie zoekt die vind.




grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Maar het moet dan dus door een onbalans komen?
Waar kan ik de balans van een vliegwiel laten controleren?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
hendrik
Posts: 4846
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat zou ik zeker eens doen.Het kan zijn dat ze niet meer in balans is of krom je weet maar nooit.


grt harry de matra.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Heb je de koppeling nagezien/vervangen tijdens de bakwissel, in je koppelingsplaat zitten veren, waren die allen nog intakt ?
Bagheera X '78
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Vollegaaz wrote:Heb je de koppeling nagezien/vervangen tijdens de bakwissel, in je koppelingsplaat zitten veren, waren die allen nog intakt ?
geen idee........
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik heb geen idee hoe het bij een murena zit, maar meestal heb je 4 of 6 veren in je koppelingsplaat zitten, deze vangen eventuele plotse lastwissels op e.d.
Als er daar eentje stuk van is, gebroken/versleten of wat dan ook krijg je ook zo'n symptomen
Ooit dergelijk fenomeen meegemaakt op vrouwlief haar golf cabrio
Bagheera X '78
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: Probleem met de motor??? (1.6)

Post by lemans »

wel ik had/heb ook nog wat ik noem de "schokjes" experience
met mijn recent gewisselde motor ;... we konden het al verbeteren
doordat ik uitvond door aan de chokekabel te werken dat de smoorklep
van de choke te ver dicht bleef en de carbu zo wat "gestikt" bleef
opzij van de carburator staat er een stelschroef om die klep te regelen
en met contramoer te fixeren in de beste stand ; is nu beter maar
écht "bijten" doet mijn motortje nog niet ; maar daar kan je al wat
verbetering proberen te halen

stef lemans


Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn 1.6 motor.
Als ik ong 2000 toeren rij met de auto dan voelt het alsof ik ovale wielen heb. Dit is op constante snelheid te merken, maar vooral als ik uitrol en afrem op de motor. Zodra ik bij het uitrollen langs de 2000 toeren kom begint hij onconstant op de motor af te remmen lijkt het.

Ik wijs de motor aan om de volgende redenen:
bij intrappen koppeling verdwijnt het verschijnsel.
maak niet uit welke velgen of wielen, bijde geven hetzelfde.
Ik heb aan de achterkant complete draagarmen verwisseld met schijven en assen. Dit geeft geen verschil.
In de tussentijd heb ik ook een andere versnellingsbak in de auto gelegd, dit geeft geen verschil.

De motor draait verder prima, echter het is uiterst irritant tijdens het uitrollen. en ook als ik b.v. net op de 2000 toeren zit met een constante snelheid (in de 2 het beste merkbaar).

ik heb ook al een filmpje gemaakt waarop het fenomeen te horen is.

0:40 1:03 1:26 , hier is het geluid wat gepaard gaat met het ovale wielen idee goed hoorbaar tijdens het uitrollen (dit geluid hoor ik niet bij constante snelheid).

http://www.youtube.com/watch?v=mgRwjHqLRvA

weet iemand waar dit aan kan liggen. welk probleem heeft mijn motor? of moet ik het daar helemaal niet zoeken?[/quote]
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zijn de koppelingen van je aandrijfassen nog wel goed? (en staan ze onderling in de juiste hoek?)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Muddy Bandit wrote:Zijn de koppelingen van je aandrijfassen nog wel goed? (en staan ze onderling in de juiste hoek?)
Ik heb alles aan de achterkant al eens uitgewisseld, op de koppeling, het vliegwiel en heb blok zelf na.

dus andere aandrijfassen /bak/draagarmen/lagers/wielen/remschijven geven hetzelfde verschijnsel.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Iki heb je filmpje bekeken alsook dat van de geblokkeerde motorophanging. Wat ik daar hoorde doet mij vermoeden dat je ontsteking te vroeg staat. Dat kan vanaf een bepaald toerental de motor laten pompen. Eerst te veel voorontsteking en de motor houdt in. Door dat inhouden heeft hij minder onderdruk en de ontsteking verlaat. Hij herpakt en de motor heeft opnieuw te veel onderdruk en daardoor weer teveel vooronststeking.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Benny.
Ik heb hem nog gecontroleerd, en ermee gespeeld.
Hij staat nu op 10 a 12. dit moet goed zijn.

Kan er ergens iets mis zijn met de vervroegingen? vacuum of centrifugaal.

als ik aan het vacuum zuig veranderd hij wel.

als de ontsteking dus goed staat. wat moet ik dan controleren om te weten of de vervroegingen goed werken?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Toen ik keek naar het filmpje met de geblokkeerde motorsteun, had de motor bij het starten een moeilijk moment. ( Juist op het moment dat de sleutel gedraaid wordt) en dat wijst op een te vroege ontsteking.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

benny wrote:Toen ik keek naar het filmpje met de geblokkeerde motorsteun, had de motor bij het starten een moeilijk moment. ( Juist op het moment dat de sleutel gedraaid wordt) en dat wijst op een te vroege ontsteking.
Dit komt waarschijnlijk door de startmotor, die is niet helemaal lekker. soms moet ik ook paar keer sleutel omdraaien voordat de motor uberhaubt in beweging komt. de ontsteking heb ik even op 6 graden gehad: gevolg. behoorlijk stinken. dus dit lijkt me dan dat hij te laat staat bij die instelling. weet niet meer zeker of ik toen ook gereden heb om het te testen.

Ik kan een andere verdeler pakken. kan ik dat iig uitsluiten als er niks veranderd. zal ook nog wel een keer een andere ontstekingstijdstip proberen daarna.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zet de motor eens met een beetje minder voorontsteking en bekijk dan eens hoe de startmotor aanpakt bij het starten.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb vandaag de verdeler vervangen op de auto en opnieuw afgesteld op 10-12 graden voorontsteking.

Het eerder moeilijk strarten wat benny benoemde is weg sinds de vervanging van de kapotte startmotor.

De auto rijd lekker. alleen file en uitrollen in de 2 is erg irritant.

Het vervangen van de verdeler heeft niet geholpen (deze had ik nog liggen).

ik moet het toch eens gaan zoeken bij het vliegwiel/koppeling als ik er niet uit kom. Zou het ook in de motor kunnen zitten?

En zou het vervangen van de bobine of ontstekingsunit nog verschil kunnen maken?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7994
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er is in het filmpje duidelijk een bijgeluid te horen wat wijst in de richting van de eindaandrijving, maar als daar alles vervangen is dan word het ineens een stuk moeilijker.
Koppeling zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Is je koppeling op een bepaald moment ineens een stukje lichter gaan werken?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply