Achterste motor rubber (gummi lager)

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Achterste motor rubber (gummi lager)

Post by Richard »

Nu ik op de kop onder de auto lig viel mijn oog op het achterste motorophang rubber, die ziet er uit alsof hij elk moment uit elkaar van vallen. Is deze met gemonteerde motor te vervangen ?

Het lijkt mij wel, maar ik check het liever even...........

Image
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bij de bagheera probleemloos te vervangen zonder de motor te demonteren.

Weet het niet bij de murena maar veronderstel dat dit bijna het zelfde is.

Toch effe eerst de andere motorsteunen controleren zodat de motor niet naar beneden dondert.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo Richard,
snel vervangen , bij mij is ie al eens afgebroken en dan sta je stil; je kunt hem met het blok erin vervangen.
nee Matrafan het blok ligt links en rechts bovenop de rubbers bij de 1.6, het kan niet naar beneden vallen, maar als de middelste rubber breekt kun je er niet meer mee rijden
succes ermee
meet...
Last edited by pete speed on Sat May 29, 2010 7:45 pm, edited 1 time in total.
The Pete
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja dit zijn van die dingen waar je niet mee moet wachten, zal eerst deze vervangen en dan de bovenste eens bekijken...... ook niet alles in 1x doen anders heb ik dadelijk niets meer te doen.... :lol:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die kan je vervangen zonder de motor te demonteren maar je moet wel de motor opvangen met een krik dat is geen probleem succes er mee.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Toch uitkijken Richard.

Als één van de twee bovenste zich in dezelfde staat bevindt en je haalt de onderste los dan heb je kans dat die afbreekt.

De motor zou naar beneden kunnen vallen.
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: Achterste motor rubber (gummi lager)

Post by lemans »

[ no problem,

ik verving recent mijn murena motor , we monteerden eerst de 2 laterale
enginesupports en de achterste derde int midden , was er één man die
hem opduwde terwijl een andere de bouten monteerde, wel opletten,
de massakabel gevlochten 2 cm brede kabel kan misschien wel
wat te fel aanspannen door hangend motorgewicht misshien best ook
losmaken en nadien terug monteren

stef lemans

achterste motorophang rubber, die ziet er uit alsof hij elk moment uit elkaar van vallen. Is deze met gemonteerde motor te vervangen ?

Het lijkt mij wel, maar ik check het liever even...........

Image[/quote]
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja okay, maar ik maak hem natuurlijk niet 'maarzo' los, ik ondersteun de motor eerst
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je moet zeker de motor ondersteunen.



grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

De motor ondersteunen is niet nodig.

gewoon losdraaien en het rubber eruit halen.

monteren is:
los vast zetten zodat er speling is.(dat hij nog kan schuiven)
schudden aan de uitlaat zodat het blok wiebelt en uitdeint. zo komt het rubber in de juiste positie. Nu schroeven vastdraaien.

overigens rijden met kapot rubber lukt wel hoor. alleen hij wiebelt heel erg omdat hij heel veel speling krijgt onder. dit is dan heel erg te merken bij wisselen van gas.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

er zijn iig verschillende zienswijze............ :D
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Bij mij waren de bouten weg. Ik kon nieuwe zonder ondersteuning plaatsen.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad vervangen. Ik heb al veel van die rubbers gezien die zeer slecht zijn. Deze zullen vroeg of laat vervangen moeten worden bij alle bagheera's en murena's.
Zijn ze nog nieuw te krijgen?? Zullen wel wat geld kosten?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb CarJoy even een mailtje gestuurd bij Simon zie ik hem staan in de catalogus voor 82 euro
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou, het zal hier iig niet slechter van worden............

Image
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Is trouwens de maat van de gaten in de steun normaal zo ? of heeft hier iemand zitten prutsen ?

Image
Image
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat is zeker niet normaal.

Daar is serieus aan geprult.

Gaten mogen zeker niet groter zijn dan in de rubberblok.

Anders kunt ge de motor niet uitlijnen en gaat ge problemen krijgen met uw aandrijfassen.

Zou zeggen op zoek naar andere steun en anders langs beide zijden een rondel op vast lassen zodat ge terug twee vaste gaten hebt.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik denk dat doordat de bouten teveel ruimte hadden in het oude blok dit uitgesleten is. Dit zou je kunnen zien aan de spoed van de bouten.
Volgens mij is een ring oplassen de beste oplossing.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat hebben ze met die motorsteun aangevangen??

Als deze van de bagheera het zelfde is heb ik hier wel een goede voor je liggen. Normaal vermoed ik dat deze het zelfde is want het is de zelfde motorblok.

Lassen of vervangen, je ziet maar!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

als iemand eens een plaatje kan posten van hoe het eruit hoort te zien kan ik even bepalen wat ik het beste kan doen......
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Motorsteun van de Bagheera en de Murena zijn gelijk, Voor de Murena is in de loop van de productie een versterking gekomen onder de vorm van 4 plaatjes.
Zie tekening hieronder
Attachments
motorsteun 1.6.jpg
motorsteun 1.6.jpg (44.11 KiB) Viewed 6770 times
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja die plaatjes zaten er bij mij ook tussen. Met het nieuwe rubber gaat dat niet meer passen want die is dikker op dat stuk. Zal dus niet meer nodig zijn

Image

Ik denk dat ik het rubber monteer en vervolgens de plaatjes die erop zaten op de steun las. Als het rubber recht zit zal volgens het boek de locatie juist moeten zijn.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze steun is perfect te maken door hem te lassen. Zorg dat de ringen die je erop last stevig genoeg zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Omdat ik inderdaad moet gaan lassen aan de steun wil ik wel graag zeker weten dat de de gaten op de juiste plaats zitten. Daarom heb ik ook de zij motorsteunen vervangen. En inderdaad het blok lijkt iets omhoog te zijn gekomen. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat het zich nog weer moet gaan 'zetten'.

De nieuwe steunen is wel aan te zien dat ze al een jaartje of wat hebben liggen wachten, hier en daar zitten er wat scheurtjes in het rubben. Ik ga er maar van uit dat het er iig niet slechter van wordt.

Image
Image
Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het lijkt wel of ze voorgescheurd zijn :o
Die liggen waarschijnlijk al 25 jaar te wachten op betere tijden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja ik vond het ook al twijfelachtig....... maargoed volgens mij kan het rubber geen kant op en zal iig beter schokken absorberen dan degene die het de laatste 30 jaar al deden........ hoop ik...........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je zou zeggen "die hebben al die tijd ergens in de zon gelegen". Als ze niet verder scheuren heb je geen probleem.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De meeste rubberdingen die ik wil bewaren vet ik in met vaseline en verpak ik luchtvrij.
Als er geen zuurstof bij kan is er ook geen veroudering denk ik dan maar.
Moet toch is een keer een vacumeermachientje kopen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk als ze koel en donker liggen dat ze ook goed bewaren, frigo aanschaffen! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Zo, de steun zit ook weer zoals het zou moeten. Gisteren aan het lassen geweest, vandaag wilde ik de zaak afbramen en glas maken..... maarrr..... de regio zat zonder stroom. Wilde toch graag verder dus zo de zaak er maar onder gezet. Afbramen doen we later wel weer.


Image
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply