Joint culasse 2.2 ofte koppakking defect ?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Joint culasse 2.2 ofte koppakking defect ?

Post by zeuneke »

Heren,
het is of dat ik het aangevoeld heb ...
Gisteren stond het koelwater in mijn expansie vat plotseling veel hoger dan normaal en vandaag had ik de nieuwe luchtfilter geplaatst en de carter ontluchting proper gemaakt omdat de Murena plotseling blauw rookte na een rit toen ik stilstond in ralentie voor de garage. Dat blijkt opgelost te zijn , maar nu kwam het water plots heel hoog en ging door de overloop.Ik ben langs mijn plaatselijk "steunpunt" (ex Peugeot man) gereden en na enkele testen denk hij aan een beginnende kleine fit in de koppakking.Als ik de ontluchtingsschroef op de darm aan het thermostaathuis los draai komt er eerst lucht daarna water en daalt het nivo in het bakje, als ik start gaat het nivo terug om hoog ...Kan dit ook een probleem met de thermostaat zijn ? De temperatuur meter in de wagen is niet boven 90 geweest ...

wat is jullie idee ? de wagen deed nu wel op korte tijd 1300 km ...heeft 70000 km en ik deed de motor bovenaan nog niet open ...
kan ik nog andere testen doen?

groeten Frank

groeten Frank
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja volgens mij denk ik dat het de koppakking is.



grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Druk op de cilinders steken en kijken of je luchtbellen krijgt in je uitzetvat.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Frank,

De bougies er uit en bekijken of er een bij zit die proper is geworden door de stoom die ontstaat in de cilinder?
De test van Benny kan je ook met draaiende motor en de dop van het expansievat doen, maar het vatje dan wel helemaal vullen zodat je kan zien of er luchtbellen(gasbellen) naar boven komen.
Kan je niet aan een co-meter geraken die kan je aansluiten op het expansievat? zo kontroleren ze het in de garage.
Natuurlijk ook kontroleren of er geen water in je olie komt, dat kan met een kleine test zien. Neem een oude koffielepel en laat daar enkele druppels motorolie in vallen, dit doe je met de peilstok en maak nu de lepel goed warm met een gasbrander, als de olie begint te spatten zit er water in.

Mvg,

Matra 530LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is het zelfde probleem dan we bij Ruddy zijn bagheera hebben gehad.
Van water in de olie was er geen spraken in het begin, maar later wel. Het gaatje is zo klein dat er alleen druk van de motor lekt en geen water naar je carter gaat.
Ben er voor 99% zeker van dat je koppakking kapot is. (laat ons niet denken aan barst)
Succes met de herstelling.
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Beste vrienden ,
intussen zij we weer een paar weken later...en zit ik met de Murena in Zwitserland !!!!!!
Ik heb inderdaad na enkele testen de motor opengedaan en de pakking was "snotrot" zoals wij zeggen... na 30 jaar is dit misschien wel normaal .Hij had volgens mijn ondersteunende garagist een beetje water gemaakt op de middelste cilinder 2 en 3 of 3 en 2 hoe bekijk je dat eigenlijk vanuit de distributie kant?
In alle geval motor niet uitgehaald,misschien volgende keer toch maar doen...soms zitten er bouten op moeilijk berijkbare plaatsen.
Pakkingset besteld in duitsland en na 2 dagen thuis aan de deur (bedankt Godfried voor het adres) deze zijn goed van prijs en hopelijk ook van kwaliteit...
De culasse weggedaan voor lichtjes vlakken, kleppen slijpen en hoedjes vervangen, ook eens goed "gewassen" zodat ze weer proper was ( ik dacht dat de nieuwe olien genoeg additieven bevatten om dit te doen maar blijkbaar niet (Blackslum genaamd)).
Dan alles terug gemonteerd en starten met die handel, op enkele dagen nog een 100 km gereden om alles te bekijken en alles leek OK want ...ik wou samen met de vrouw in haar MG TF naar La suisse met de kids.
Dus een trip van 780 KM in 2 dagen en alles liep perfect op 1 zaak na die ik later nog aanhaal !!!!!!!! In alle geval draait de motor veel zoeter en ik denk dat het ligt aan de kleppen die nieuw zijn geslepen en gesteld , het ruwe geluid is helemaal weg uit de uitlaat . Koel water en olie druk zijn ook ok , een pas opklimmen gaat zonder probleem ... wat wil een mens nog meer .....

Dit dus : ik heb een probleem dat zich voordoet sinds de reparatie: als dewagen warm is en ik stop naast de baan voor een uurtje of zo komt er geen "eten" uit de benzinepomp (nieuw sinds de restauratie ) , na wat "fiedelen" en zelf aanzuigen (bah) lukt het dan toch weer;Wat zou dit kunnen zijn ? ideen iemand ? misschien moet ik de nieuwe pomp plaatsen die ik nog heb liggen, zou dit aan bv een te dunne papieren pakking kunnen liggen , vroeger was ze dikker ...
laat jullie maar horen , ik moet stoppen batterij van de computer is leeg

groeten Frank
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Kan maar aan één ding denken waarom die niet wil starten, misschien ligt er nu ergens een benzineleiding meer op een warme plaats, paar cm is vaak al genoeg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_lock
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad te hete benzine waardoor een vacumelock ontstaat zou het kunnen zijn.
Kan ook in de pomp zijn.
De motor word nogal heet, dus de pomp ook.
Electrisch pompje kan een stuk van de motor af gemonteerd worden waardoor het waarschijnlijk niet meer optreed.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Toch vreemd dat ik 4 jaar rondreed zonder dit probleem (vapor lock) ,als ik alle leidingen losmaakt en de wagen start pompt de pomp maar weinig benzine maar na een kwartiertje wachten pompt ze toch genoeg om te starten en dan heb ik weer geen probleem meer. Misschien moet ik toch eens de andere pomp proberen en anders naar elektrisch overschakelen ...

groeten uit La suisse

frank
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is nu ook goed warm buiten, dus de temperatuur zal daar flink oplopen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Misschien dat de pomp te weinig druk maakt en even moet draaien!!
Druk controleren bij warme pomp!!
Succes en geniet van de vakantie.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply