Enkele vragen betreft ophanging losmaken.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Enkele vragen betreft ophanging losmaken.

Post by MatraMurena.nl »

Ik ben een komplete voortrein van een murena aan het demonteren zodat het in het geheel gepoedercoat kan worden. Later ga ik met deze gepoedercoate delen en rest nieuwe onderdelen de gehele voortrein opnieuw onder de auto zetten. (het oog wil ook wat)

nu loop ik tegen wat dingen aan.

allereerst zit de onderste draagarm van de voortrein met een lang bout vast aan de dikke dwarsbalk die aan het chassis geschroeft word.
nu is hier de ene zijde een sleutel 22, en de andere zijde zit in het gat waar de torsiestaaf ingeschoven word. Dit lijkt een aansluiting van een "platte schroevendraaier", alleen in het groot.

Hoe kan ik dit met huis tuin en keuken gereedschap loskrijgen???



Verder het ik de bouten losgemaakt waarmee de spoorstangen en "die andere scharnierpunten tussen de naaf en de onderste draagarm" losgemaakt. De moeren zijn eraf. maar hoe krijg ik ze eruit. slaan met een hamer lukt niet. Het lijkt me toch niet dat ze daar geborgt zitten..... Zijn ze vastgerot?? Iemand tips hiervoor?
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb die bij mij warm gemaakt en toen er uit geklopt het ging nog moeilijk maar ze zijn er toch uit gegaan. het komt door de roest dat ze zo vast zitten.



grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

hmm, kan ik me dus nog lekker op uitleven.
Dank voor het antwoord.

Echter moet ik nog de verbinding (lange bout) tussen onderste arm en balk losmaken. welke hulpmiddelen zijn hierbij nodig? Nadat dit los is kan ik de armen beter hanteren om de vastgerotte bouten eruit te slaan.
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die kan je gewoon los klopen als de moer er uit is maar dat zit wel goed vast .



grt harry de matra
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ja, maar het punt is dat de bout met de moer meedraait. als ik in het gat kijk waar de torsiestang in word gestoken. dan zie ik het daar meedraaien. echter deze andere zijde is geen normale boutkop. lijkt meer een gigantische schroef voor een platte schroevendraaier.

hier moet ik dus grip op zien te krijgen. maar hoe...
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Daar moet je een bijtel tussen kloppen.En als dit niet lukt moet je er een gat in boren van 10 mm en dan een linkse tap in draaien zo kan je het mischien de bout ook tegen houden. Lukt dat ook niet moet je de moer stuk slijpen.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Dat kan lekker vast zitten.

Roesten vast in de bussen die in de rubbers zitten.

Zou zeggen inspuiten met een goede anti-roestmiddel.

Meerdere malen herhalen gedurende enkele dagen.

Indien dit niet helpt de moer afslijpen en de bussen verwarmen en bij montage vervangen.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Shockspray van Novatio, weet wel niet waar je die particulier kunt kopen maar na een half minuutje draai je de boel zo los.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik heb de lange bouten eruit gekregen. dat maakt het alvast een heel stuk handelbaarder.

nu de pennen van de kogelgewrichten nog. morgen even aan hobbien.
tips zijn nog welkom.
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja die lange bouten de zitten goed vast daar zal je wel op gevloekt hebben. Die kogelgewrichten die gaan toch goed los je bedoeld toch die van onder als je die bedoeld de moer los en dan met de hamer er een op klopen.Ik hoor het wel.


grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

even een vraagje uit interesse. zodra je alles loshebt en gepoedercoat komt er een moment dat de zaak weer uitgelijnd moet worden. Wie kan dat doen ? ik zie al die stelplaatjes ertussen zitten, ik denk dat je wel een vakman nodig hebt om dit te doen of niet ? of ga je naar de huis tuin en keuken firma ?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

zover ben ik op het moment nog niet.

ik ga ik me nog in verdiepen. maar volgens mij kan dit bij de bandencentrale op zon geavanceerde meetbrug.

Het plan wat ik ten eerste uit ga voeren:
de montage van alles aan elkaar is geen punt. echter het afstellen van de spoorstangen moet gebeuren bij een bandencentra waar ze de boel kunnen uitlijnen.

kwa stelplaatjes, ik mijn idee om de huidige plaatjes in dikte op te meten voor demontage. en vervolgens bij montage dezelfde afstanden houden met nieuwe plaatjes. op deze manier lijkt het me dat het in de originele positie weer terugkomt. Als dit niet waar is geef een gil a.u.b.

na het monteren kunnen ze bij het uitlijnen ook zien of alles mooi staat. na de aanrijding van een paar jaar terug was de auto recht gezet (1 wiel was 7mm naar achter door een kromming in de neus). na dit herstel bij het schadebedrijf was het verschil tussen links en rechts 1mm. dit zou dan logisch gezien niet moeten veranderen.

---------------------------------

die lange bouten was bij de een goed te verwijderen door middel van het heen en weer draaien van de moer, hierdoor kwam hij telkens iets verder zonder dat de bout meedraaide. (moest hem wel licht tegenhouden met een stuk metaal). De anders zijde was erg vast. maar met een metalen strip in een 90 graden hoek heb ik hem vast gezet en het eigen gewicht van de draagarm en tussenbalk gebruikt om druk te houden op de gleuf, zo ging hij niet slippen. ook hier kon ik heen en weer met de moer op een zeker moment zodat het langzaam los kwam (begin was lastig )
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Let er tijdens het poedercoaten wel op dat je alle delen waar wat op of in gemonteerd moet worden goed afplakt zodat daar geen coating op komt.
De coating is vrij dik, en hierdoor kan het voorkomen dat de delen straks niet of moelijk passen.

Ik ben zelf geen voorstander van het poedercoaten, als de coating eens beschadigd of los laat is het bijna niet meer te herstellen.
Ik gebruik zelf meestal een laag Tenco-Ferro metaalverf vermengd met Owatrololie (20% verdunning) als éérste laag, daarna nog 1 of 2 lagen pure Tenco-Ferro erover.
De binnenkant van de holle delen spuit ik eerst in met pure Owatrol olie.

Eerst alles blank maken:

Image


...en dan schilderen of spuiten, net wat je zelf wilt.
(deze vooras is trouwens geschilderd)

Image


Image


Ik gebruik dit spul al vele jaren bij restauraties, en tot volle tevredenheid.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb de boel losgekregen hoor. enkel nog de bussen met rubber verwijderen een grote moer met inkepingen losmaken voor het verwijderen van een kogelgewricht. hier heb ik een speciale sleutel voor nodig lijkt me, of ik moet zelf iets maken.

Een poedercoat kan aardig wat hebben neem ik aan. dus zo snel zal het niet beschadigen vermoed ik.

ik verdiep me er nog wel in. ik heb het meestal niet zo op laklagen die "zacht" zijn.


edit:
Poedercoating is ook overheen te lakken, dus beschadigingen kunnen opgelapt worden met lak. scheelt weer. loslaten zal het niet doen als het goed gecoat word.
User avatar
hendrik
Posts: 4842
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat kogelgewricht is een speciale sleutel maar die kan je zelf maken dat heb ik ook gedaan van een staale buis. Maar ik moet wel zeggen die zit redelijk vast daar ga je nog aan vloeken geloof mij.



grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

hendrik wrote:Dat kogelgewricht is een speciale sleutel maar die kan je zelf maken dat heb ik ook gedaan van een staale buis. Maar ik moet wel zeggen die zit redelijk vast daar ga je nog aan vloeken geloof mij.



grt harry de matra.
we gaan het wel merken :D
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Muddy Bandit wrote:Let er tijdens het poedercoaten wel op dat je alle delen waar wat op of in gemonteerd moet worden goed afplakt zodat daar geen coating op komt.
De coating is vrij dik, en hierdoor kan het voorkomen dat de delen straks niet of moelijk passen.

Ik ben zelf geen voorstander van het poedercoaten, als de coating eens beschadigd of los laat is het bijna niet meer te herstellen.
Ik gebruik zelf meestal een laag Tenco-Ferro metaalverf vermengd met Owatrololie (20% verdunning) als éérste laag, daarna nog 1 of 2 lagen pure Tenco-Ferro erover.
De binnenkant van de holle delen spuit ik eerst in met pure Owatrol olie.

Eerst alles blank maken:

Image


...en dan schilderen of spuiten, net wat je zelf wilt.
(deze vooras is trouwens geschilderd)

Image


Image


Ik gebruik dit spul al vele jaren bij restauraties, en tot volle tevredenheid.
In tegenstelling tot wat de meeste bedrijven vertellen is het wel mogelijk om een beschadigd gepoedercoat deel "bij te plekken" met een poedercoat-laag. Bij dit soort onderdelen zeker aangezien het geen echte zichtdelen zijn. Simpelweg het object ontvetten, aarden en plaatselijk coaten.

Je ziet dan wel een klein dikte verschil omdat je voor een gedeelte uiteraard dan twee lagen over elkaar heen hebt. Dit is ook nog weg te werken door het hierna licht op te schuren en een blanke poedercoat-laag eroverheen te zetten....

Maar, tegen de tijd dat je de coating eraf hebt is het een goed idee te kijken waar je tegenaan bent gereden. Het is vele malen slagvaster dan een natlak.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
Post Reply