remmen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jos, de foto is van de nieuwe pomp die geplaatst werd en defect is!!! Dit is de eerste maal dat de pomp werd open gedaan.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik denk dat jean op verlof is we horen niet meer van hem.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Effe vanmiddag een pomp opengedaan:

Image

Zit blijkbaar toch wat verschil in.

Denk dat mijn pomp van een ouder type is gezien de bevestigingsflens (horizontaal).

Nochthans de pomp die op m'n bagheera van 1980 staat met de schuine flens is een wegwerp en kan niet geopend worden, flens machinaal gefelst.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is een rempomp van een bagheera en past niet op de rembekrachtiger van de murena, er zijn ook bagheera's met de rempomp van de murena gemaakt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hallo hendrik,

Ben niet met verlof zunne effen terug panne met de pc moedertje had de kleinen zijn chocomelk over de laptop gemorst mijn toetsenbord plakte vast met als gevolg heb ik een extern toetsenbord mogen aanschaffen daarom effen niet veel meer kunnen zeggen.
Hier alles goed de matra rijdt alleen de rechterrem komt niet helemaal terug maar het is ook niet zo erg dat mijn wiel vast geraakt.
Heb gisteren nog eens de rem uit elkaar gehaald alles ziet er goed uit.
maar als ik stilsta en ik trap op mijn rem dan spant mijn achterrem een beetje bedoel draait niet soepel rond en als ik dan effen met de hand beetje duw op de rem klauw word de rem weer losser.
De remklauw zit nochthans los bedoel kan gemakkelijk schuiven.
Dus als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn of een oplossing.
Mijn dichting ziet er goed uit of het moet iets zeer klein zijn dat je het niet kan zien. :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Als je remmen blijven plakken moet je ze toch in de winter eens uit mekaar halen en allemaal proper maken. Je zal wel roest op de zuigers hebben. Dat is een mooi werk als het klaar is grapje.





grt harry de matra.
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Kan ook zijn dat de cilinder ovaal komt te staan, en dat de piston niet meer mooi heen en weer kan bewegen, ik heb dit op m'n Bagheera kunnen oplossen door te schuren met glaswol in de cilinder. Ik had even schrik dat het niet meer perfect zou aansluiten, maar met het nieuw revisie kit heb ik al sinds 2 jaar geen probleem.

Groeten,
Pascal
- Matrascal -
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zeker niet gaan schuren in de cilinder, alleen zachtjes polijsten..
Het staat allemaal perfect beschreven in mijn grote remmentopic.
Zodra de cilinder gescheiden is van de remtang, neemt de cilinder vanzelf zijn oude vorm terug aan.
Roest tussen tang en cilinder verwijderen.
Invetten met lagervet, en dan moet je met de hand de cilinder terug in de tang kunnen schuiven.

Zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1286

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

euhm, hoe scheiden jullie de cilinder van de klauw ? Heb afgelopen zaterdag even gekeken naar het stel reserve dat ik hier liggen heb, maar kon zo meteen niks verzinnen.
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zo bvb.

Image

borgnok eerst naar binnen slaan.
Blijft door roest meestal wel in de positie.
Anders met een sateprikker naar binnenhouden en uitpersen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hallo iedereen,

Heb ze al een paar keer open gedaan er zit zeker geen roest meer op nog in de cilinder of zuiger.
Krijg de zuiger goed in de cilinder bedoel kan hem er goed induwen tot ik moet beginnen met te draaien.Het is een kwestie nan tienden van een mm.
Zelfs als ik eraan gewrinkelt heb en de remblokjes een beetje loszitten heb ik al gezien dat er dan al niet teveel speling is is dit normaal?
Moet wel zeggen kan de wagen nog voorruit duwen hoor met de handen dus kan er wel mee rijden maar de schrik zit er een beetje in dat ze warm worden hé.
Heb laatst (20 minuten) een grote tour gedaan en het linkerwiel had wel warmer dan mijn rechts maar viel nog mee van de warmte.
Natuurlijk zou ik dat graag oplossen maar weet niet goed wat ik nog kan doen buiten nieuwe dichtingen steken alhoewel de dichting er niet versleten uit zag.

mvg
Jean
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Handremkabel loopt vrij en is goed afgesteld?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

oetker

ja want zelfs als ik de kabel afleg heb ik het zelfde probleem.
De handremkabel werkt hoor maar heb hem eens bij wijze van test losgemaakt om te zien of er een vershil was niet dus :-?
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

oetker bedoel je het systeem waar de handremkabel in vast zit kun je dat mss regelen?Bedoel als ik dit zou losdraaien dan zou daar geen spanning meer mogen opzitten op de zuiger anders kan ik dit eens proberen
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je echt de alluminium cilinder van de gietijzeren klauw hebt gescheiden en knelvrij hebt gemaakt, en de piston loopt vrij, dan heb je een defect in de cilinder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Afstellen van de handremkabel zit een systeem onder midden de auto achter de handrem.
Handrem moet een klik of 6-8 maken om aante staan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

De cilinder heb ik nog niet gescheiden van de klauw maar zoals ik zei ziet er allemaal goed uit geen roest of zo.
Zou het mss beter zijn dat ik de twee eens van elkaar doe?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is juist het hele punt.
Daardoor plakken de remmen.
De klauw knijpt de cilinder ovaal, waardoor de zuiger moeilijk loopt, en daardoor plakken je remmen.
De roest zit tussen allu en Gietijzer, en het gaat maar om 100en van mm
Uit elkaar halen is de enige goede oplossing.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ok ik gaat dit proberen ik dacht altijd dat het de roest was achter de dichting in de cilinder :lol:
Dus als ik de twee van elkaar doe dan kijken of er roest zit op de klauw en de cilinder dit mooi maken en dat zou een eventuele weg zijn naar de oplossing?
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, daar zuiver maken en lagervet (geen kopervet) tussen doen.
Dan moet je hem met wat kracht met de hand er in kunnen drukken.
Let op dat je de borgnok niet vernield, die eerst met een pen naar binnen slaan. (in het gaatje). of zoals op de foto met de pers.
Het kan zeer vast gerot zitten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Thanks dit is één van mijn volgende werken dat ik ga doen maar eerst morgenavond nog een ritje :wink:
Ga gaan maffen morgen om 4 uur op :cry:
Dit kruipt in de benen groeten aan iedereen en slaapwel
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is toch lekker he jean om 4 uur opstaan dan draai ik me nog eens om en dan droom ik lekker van mijn matra.





grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

hendrik wrote:Dat is toch lekker he jean om 4 uur opstaan dan draai ik me nog eens om en dan droom ik lekker van mijn matra.

grt harry de matra.
Gruwelijk Harry, er zijn nog werkende mensen in onze maatschappij.

Vanaf volgende week maak ik daar waarschijnlijk ook weer deel van uit.

Dat begint dan ook op maandag om 4.00uur, wil zeggen om 3.20uur het bed uit (niks dromen meer, keiharde realiteit).
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat is zwaar.
Weet er alles van.
Ik moet de vrouw ook altijd om 6 uur het bed uit gooien :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

oetker wrote: Ik moet de vrouw ook altijd om 6 uur het bed uit gooien :wink:
Denk dat de vrouw in kwestie (als ze dit weet of leest) mij gelijk geeft als ik zeg dat er in deze wereld "slechte" mensen rondlopen.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Jean,

Als je de achterste remklauwen ontdoet van de zuigers, haal dan ook het binnenwerk dat in de zuiger zit uit elkaar.
Het gaat hier over een mekanisme dat bestaat uit grotendeels schotelveren die verroest kunnen zijn, met als gevolg dat het ook voor een blokkade zorgt van de zuiger. Na kijken of het veertje ook nog ok is zie foto.

Mvg,

Matra 530 LX
Attachments
DSCI0124.JPG
DSCI0124.JPG (309.47 KiB) Viewed 7790 times
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

klopt, bij was destijds het veertje gebroken, daardoor deed de handrem het niet, tot 3x toe overgekeken.
Bagheera X '78
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

oetker,
borgnok daar heb ik nog nooit van gehoord is dit een hollands woord?
Je zegt eerst een beetje inslaan en dan moet je draaien ofzo om helemaal los te doen? zal nog eens je topic moeten bijkijken voor ik begin hé.
Ik weet wel dat een borgknop iets is waarschijnlijk om op zijn plaats te houden dat zal wel zeker.

jean
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zit een gaatje in de remklauw.
In de allu cilinder zit een pen met een veertje (borging) die er voor zorgt dat de cilinder niet heen en weer kan schuiven.
Die zit meestal vast geroest.
Die moet je eerst naar binnen slaan, maar als die terug veert moet je hem ingeduwd houden, anders kun je de cilinder beschadigen (zie foto).
Image
Als dat gebeurd dan zijn er wel oplossingen voor, maar dat kun je allemaal in mijn remmen topic lezen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

OK dank u voor de uitleg hou je wel op de hoogte als ik eraan begin hoe het afgelopen is :wink: jean
Post Reply