remmen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Handig hulpmiddeltje dat ik steeds gebruik:

De ontluchtingnippel loszetten zodat ge geen tegendruk hebt.

Als de cylinder niet geblokkeerd zit gaat ie veel makkelijker naar achteren.

Veel succes.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Net zoals Herman schrijft zou het wel eens kunnen dat zuiger geklemt zit door de spanning op de cilinder.

Zit er nog genoeg olie in het reservoir aangesloten moet die er zeker uit te persen zijn door het pedaal te drukken.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hallo iedereen ,

Ondanks onze inspanningen gaan de remmen weer niet ik moet ergens in mijn circuit zitten waar lucht in kan maar als ik alles controleer zie ik niks.
Normaal morgen naar de keuring mag dat weer vergeten.
Ik ben ten einde raad zal effen een pauze moeten inlassen want voor het moment zie ik het niet meer zitten.
Mijn matra heeft mij nog maar weinig geluk gebracht mss zijn we toch voor elkaar niet bestemt :cry:
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
--------
Mijn matra heeft mij nog maar weinig geluk gebracht mss zijn we toch voor elkaar niet bestemt.
===============================================================

Zo moeilijk kan dit toch niet zijn.
Een systematische revisie leert elke Matra remmen.
Logisch blijven denken.
Als de lucht voor er uit komt, dan voor klauwen uit elkaar, nieuwe seals.
Nieuwe remslangen, leidingen doorblazen of vervangen indien roestig.
Hoofdremcilnder was al gedaan, dan moet die in ieder geval remmen.
Je kunt verwachten dat een bijna 30 jarige auto dit soort onderhoud vraagt.
Ik, en ook anderen in de club zijn gewoon systematisch alle pijnpunten aan het vervangen., ook al is het niet defect.
Daar moet je niet op wachten, maar gewoon doen.
Daar moet een beetje passie voor hebben.
Als je het niet zelf kunt, dan trek een beetje geld uit de zak en laat het doen door een pro.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

We denken nu toch aan de rempomp remleidingen zijn nieuw en er komt overal goed olie uit hebben dat gedaan met luchtdruk maar als ik hem een dag laat staan dan is het weeral een stuk minder.
Ook zijn er nu overal nippels om te ontluchten en zijn de remmen los.
De wagen remt wel maar moet mijn pedaal tot tegen de grond duwen en dan nog blokkeren de wielen niet wel als men juist gedaan hebben met ontluchten dan remt hij goed.dan kan ik ook mijn wielen blokkeren het is maar als ik er dan een tijdje mee rij dat de remmen verslechteren.
Ik zie toch nergens een lek en de olie mindert ook niet mss heeft de pomp toch door het is te proberen
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er was toch al een nieuwe hoofdrempomp gemonteerd ?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

JA maar mss is ze niet goed je weet maar nooit al de andere optie's geprobeerd alles is goed dit is het laatste dat ik kan proberen en dan zal ik inderdaad een pro mogen opzoeken als het maar opgelost geraakt.
Mijn schoonpa dacht ook in eerste instantie aan de pomp dus is het zeker het proberen waard.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De seals in de klauwen ook vervangen?
Bij druk kunnen ze dicht zijn, maar de andere kant op zouden ze lucht kunnen zuigen door een vaag scheurtje.
Welke klauw komt nog lucht als je gaat ontluchten voor de zoveelste keer, en is die lucht er gelijk?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja Jean, het is niet te geloven maar het moet toch opgelost worden voor je naar de keuring kunt gaan. Die nippel wat je over heb gedraaid sluit die daar goed af kan die daar soms geen lucht zuigen?



grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

We hebben er al met twee zitten na kijken ik en een ander clublid en we verstaan er ons niet aan er zal nog iets zijn maar we vinden het niet het is zoals ik al heb gezegd zou kunnen dat de pomp doorgeeft.
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De wagen remt wel maar moet mijn pedaal tot tegen de grond duwen en dan nog blokkeren de wielen niet wel als men juist gedaan hebben met ontluchten dan remt hij goed.dan kan ik ook mijn wielen blokkeren
Denk niet dat het aan de pomp kan liggen dat er lucht in het systeem komt.

Zou met ontluchten eens beginnen met aan de pomp te ontluchten, vervolgens de wielen, kan zijn dat hier lucht in blijft.

Anders moet er ergens een plaats zijn waar er lucht inkomt.

Pedaal na het ontluchten eens serieus gedurende langere tijd indrukken en nazien of er dan nergens geen olie lekt.

Zou ook nog kunnen zoals Herman aanhaalt dat een klauw wel dicht is bij remmen maar gedurende terugkomen lucht aantrekt.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

JEAN wrote:
Mijn matra heeft mij nog maar weinig geluk gebracht mss zijn we toch voor elkaar niet bestemt :cry:

Ik weet uit ervaring dat Matra's nu eenmaal zeer eigenwijze beestjes zijn.
Je moet ze eerst even heel duidelijk laten merken wie er de baas is, maar als ze dat eenmaal weten dan heb je er ook enorm veel plezier mee.

Dus even doorzetten nu. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De kans dat het de pomp is zeer klein, met de oude pomp had je het zelfde probleem. :o

Zitten er koperdichtingen tussen de aansluiting van remslangen en remklauw???
Heb je alle leidingen en aansluitingen en nippels gecontroleerd op hun vastheid?
Je zou beter de dichtingen vervangen in de remcilinders.
Ik begrijp dat je niet meer weet van wat hout je de pijlen moet maken!!

Zeer demotiverend die tegenslag, maar je moet er door.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

matrafan wrote:

Anders moet er ergens een plaats zijn waar er lucht inkomt.


Zat ik ook aan te denken. Is er nergens een koperen leiding die tegen de carrosserie schuurt doorgesleten?
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En jean, hoe is het nu met je remmen?


grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hendrik

Stand van mijn remmen.
De wagen remt maar niet goed kan de wielen niet blokkeren tijdens remmen.
Als de motor niet draait kan ik de remmen ook niet echt harder maken dan de eerste keer dat ik erop duw ga redelijk ver in dus als ik de motor doe draaien dan gaat de pedaal nog verder in (rembekrachtiger)normaal
maar zit dan zo ver dat ik bijna of helemaal op het einde zit zelfs als ik pomp verhardert de remmen niet.
Als ik hetzelfde doe met de peugeot van de vrouw dan is het als volgt
als de motor niet draait dan kan ik de pedaal harder maken als ik de motor doe draaien dan gaat de pedaal ver in(remmen bijna versleten)
maar remt wel goed bedoel zit niet op het einde.
dus wat kan dat zijn???????????????
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zit de juiste pomp er wel op?
Diameter van de cilinder/zuiger in de pomp moet 20,6 mm zijn.
Als dat bij boorbeeld 19mm is kan je zo iets krijgen.(minder olieverplaatsing door kleinere diameter dus dieper trappen).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En heb je ook geen lekt ? En hoe zit dat nu met die nippel wat je over hebt gedraait zuigt die daar geen lucht aan? Of je heb een remLeiding die slecht is. Als ik dat zo hoor dan verlies je de druk dan moet je toch eens alle aansluitingen en remleidingen eens goed na kijken. Ik denk dat daar het probleem zit.





grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Jean, Laat iemand eens controleren of er geen bult ontstaat op een remleiding als je de rem volledig intrap. Misschien is een slang slecht.

Het is maar een idee maar zou verklaren dat je niet kan blokkeren.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De diameter van de pomp is ok, maar ze wordt toch vervangen door een nieuwe om het zeker uit te sluiten.

Volgens mij is lucht het probleem, waar komt de lucht vandaan????
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hallo iedereen,

Zal de remcilinders voorzien van nieuwe dichtingen dan ga ik de remmen ontluchten.
Als dat niet gaat dan ga ik er een nieuwe pomp opzetten ook ga ik nog eens een controle doen om te kijken of ik geen verlies heb.
zal het wel vinden ze gaat mij niet klein krijgen :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo hoor ik het graag Jean laat je niet klein krijgen. Het zal toch wel eens goed komen. succes er mee.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat zijn de woorden van een echte matrafriek, nog liever doodvallen dan opgeven.

Die murena zal getemd worden en luisteren naar zijn eigenaar. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik ben vandaag bij een collega geweest en die heeft ook zo een probleem gehad gelijk jij nu hebt. En bij hem was het aan de rempomp die rubbers tussen het potje en de pomp zaten niet goed en daar zuigde ze lucht aan. En ook na een paar uur had hij bijna geen remmen meer. Kijk dat toch maar eens goed na hopelijk is dat je probleem.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

JEAN wrote: ze gaat mij niet klein krijgen :wink:
Zo hoort dat: Ge moet laten voelen wie de baas is.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Denk het probleem gevonden te hebben.
Heb vandaag weer bezig geweest en ik denk het gevonden te hebben n.m
Alles nog eens nagezien en op het laatst doordat ik op de voorste remmen geen olie kreeg heb ik eens de pomp getest en wat blijkt de leiding naar de achterste spuit eruit bij wijze van spreken en de leiding naar de voorste met moeite een druppel.
Bij deze is het moelijk om olie naar de voorste remmen te brengen en als ik dan de boel probeer te ontluchten heb ik wel remmen maar niet goed.
Dus denk ik met een andere pomp te steken waar op alle twee evenveel druk zit op de leidingen die uit de pomp komen ik de wagen weer goed kan doen remmen.
Hoop voor ik dat dit de oplossing is wat denken jullie?zou dat de euvel zijn? :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, als er maar aan eene kant olie uit de pomp komt dan kunnen je remmen niet goed gaan he op de achterste alleen komt hij zeker niet stop. De voorste remmen zijn zeer belangrijk daar komt het meeste druk op te staan.


grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hendrik,

Ja, dat denk ik ook aléé hopen dat dit nu het probleem was!!! :lol:
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Ik zou de leidingen even verwisselen op de pomp, zie dan even of dat hetzelfde drukverschil oplevert. dan weet je iig of het aan de pomp ligt of ergens tussen de pomp en het piston.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Djapo,

ok proberen waard deze week doe ik verder.
Post Reply