remmen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

remmen

Post by JEAN »

Hallo,

Vanmorgen een nieuwe remcilinder geplaats en toch kan ik weer geen druk houden. :(
Hebben ontlucht aan de cilinder zelf aan de voorkant heb je 2 leidingen
als je voor de auto staat spuit op de linkerkant de remolie eruit maar rechts niet HOE ZOU DAT KOMEN!!!!
Mijn schoonpa zal nu trachten aan een apparaat te geraken om te ontluchten want we vermoeden dat er nog lucht in de leidingen zitten.
ik zit nergens met een lek want er ligt niks onder de auto.
Op het linkse voorwiel hebben ze inplaats van een ontluchter zit er een bout op we durven deze niet losdraaien omdat deze erin gelijmt is de andere 3 hebben we ontlucht.
Hopend dat met het apparaat we conteniu druk kunnen steken zodat alles eruit is.
Als dit allemaal niet lukt denk ik dat ik de wagen ga mogen binnendoen
in de garage nooit gedacht dat ik zoveel miserie zou hebben met remmen!!!!!!!!!!!!!!!!

jean :-?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Foto Jean?
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Re: remmen

Post by lemans »

JEAN wrote:Hallo,

ook een murena "klassieker" jean ;.... ik rij zelfs al 3 j altijd met
een potteke remolie in mijn kofferbak ;... met een bout kan je even
goed ontluchten als met een nippel ... gewoon losmaken ,pompen tot
er olie komt en terug dicht met koperen !! rondel ertussen voor dichting
dan schijven wel stevig met remreiniger ontvetten...

stef lemans

Vanmorgen een nieuwe remcilinder geplaats en toch kan ik weer geen druk houden. :(
Hebben ontlucht aan de cilinder zelf aan de voorkant heb je 2 leidingen
als je voor de auto staat spuit op de linkerkant de remolie eruit maar rechts niet HOE ZOU DAT KOMEN!!!!
Mijn schoonpa zal nu trachten aan een apparaat te geraken om te ontluchten want we vermoeden dat er nog lucht in de leidingen zitten.
ik zit nergens met een lek want er ligt niks onder de auto.
Op het linkse voorwiel hebben ze inplaats van een ontluchter zit er een bout op we durven deze niet losdraaien omdat deze erin gelijmt is de andere 3 hebben we ontlucht.
Hopend dat met het apparaat we conteniu druk kunnen steken zodat alles eruit is.
Als dit allemaal niet lukt denk ik dat ik de wagen ga mogen binnendoen
in de garage nooit gedacht dat ik zoveel miserie zou hebben met remmen!!!!!!!!!!!!!!!!

jean :-?
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Hallo Jean,

Er zijn er zeker matramaniers die je daarmee kunnen helpen hoor!
Je moet met de langste leiding beginnen, dus die naar achter gaan en denk dat de rechtse de langste is en dan de linkse, en dan vooraan.
Ik zorg zelfs dat mijn achterste wielen lager staan dan die vooraan.

Groeten,
Pascal
- Matrascal -
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zeker het vierde wiel ontluchten via de bout.

Zal ook met een apparaat niet lukken, lucht moet er via bout of nippel uit.

Ontluchten is makkelijker met een apparaat als ge van de wielen druk kunt zetten naar het reservoir of omgekeerd, het reservoir onder druk zetten.

Probleem aan de pomp dat er geen olie uit de tweede leiding komt:

Nazien of de pomp idem is als de oude.

Zou kunnen dat de plunjer niet diep genoeg wordt doorgedrukt (asje te kort).

Zit verschil in slaglengte van de diverse rempompen.

Veel succes.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Bedankt voor de info.
Denk dat de pomp wel goed(hoop ik ziet er zelfde uit) is maar er nog lucht in zit.
Als we aan een ontluchtings apparaat geraken zullen we de boel nog eens ontluchten en zo nodig ook het wiel waar de bout in zit.
T'is gewoon jammer dat hij hier staat en ik er niet mee kan rijden.
Ben van nature al een ongeduldig type heb zo'n goesting om ermee op de baan te komen en moet hem in de garage laten staan.
Hoop dat we er deze week nog eens kunnen naar kijken :cry:
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb ook zo een apparaat gekocht voor te ontluchten van de remmen en dat gaat zeer goed. Dan kan je het ook alleen doen dat werkt op perslucht.



grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hendrik,

doe je dit op de wielen of op de rempomp zelf
mijn schoonpa denkt dat het de rempomp is die moet aangepast worden omdat hij geen druk krijgt op alle twee de uitgangen het is een nieuwe pomp gekocht van godfried.
Ook zegt hij dat ontluchten geen zin heeft als er geen olie uit de twee gaten komt.
Wat denk jij???

mvg
Jean
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jean,
Je moet zoals matrafan zegt op het wiel de bout of nippel losmaken anders krijg je de boel niet goed ontlucht.

Als je 2kg druk op het reservoir zet is het ontluchten kinderspel. De pomp is in orde ik heb de zelfde op mijn murena staan en Harry ook.

Wat ook zou kunnen is!! Dat er boven geen olie in de pomp komt op de leiding waar je geen druk hebt, dus de eerste. Zit er geen vuil onder het reservoir op de opening van de pomp.

Is dit het zelfde probleem dan met de oude pomp?????

Zie nr 1 op de foto? Hier onder is een klein gaatje dat misschien verstop is. De olie moet er kunnen inlopen hier staat geen druk op.
Indien na ontluchten geen resultaat, controleer dan dit gaatje eens.
Het is toch die aansluiting waar geen olie uitkomt anders is het de anderen.
Attachments
toch maar vervangen door een nieuwe (Medium).JPG
toch maar vervangen door een nieuwe (Medium).JPG (101.85 KiB) Viewed 10110 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik heb ze aan de wielen onlucht maar je moet wel met de langste leiding beginnen dat is achter lings.






grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

linkse spuit de olie eruit maar rechts niet mijn schoonpa vind het raar dat er daar geen olie uitkomt.
Heb vanavond nog gebeld om te proberen aan zo een ontluchter te geraken dan kunnen we de wielen doen maar hij zit er een beetje mee in
omdat er op de rechtse kant voorraan een bout op zit inplaats van een nippel en als we deze opendraaien niet meer lucht dicht zouden krijgen.
Heb geen lek want is overal droog dus volgens mij moet er nog lucht inzitten.
Verdoemme met dat mooi weer had graag een beetje gecruist met de murena :evil:
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Er moet wel aan twee kanten olie uitkomen van de rempomp anders klop er iets niet. En wat die nippel beteft als het van achter is heb je ook van onder nog een nippel zitten die kan je ook gebruiken. Maar die bout moet je er toch uit hallen en een nieuw nippel zetten. Die bout gaat wel los goed warm maken succes er mee.




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hendrik

nee, is van voren rechts bout los krijgen zal geen probleem zijn want zit er nog niet lang in ziet er nog nieuw uit.
Zullen wel zien wat de toekomst brengt hopelijk rap een oplossing!!!!

mvg
jean
User avatar
matrafan
Posts: 2147
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Jean, kunt misschien bij de klauw met de bout proberen te ontluchten via de aansluiting van de leiding.

Zou kunnen lukken.

Verder eerst controleren zoals Godfried aanhaalt de opening van de tweede helft van de pomp.

Als ge het pedaal indrukt moet langs beide leidingen olie komen, anders heeft ontluchten geen zin, dit moet eerst in orde zijn.

Verder zit tussen de achterwielen ook nog een drukverdeler, die zou de druk ook nog aan één zijde kunnen tegenhouden.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

ok
bedankt voor de uitleg" aan iedereen" :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, neem je tijd dat komt wel goed. Maar ik zou toch een nippel gaan halen dat kost niet zo veel dan is dat probleem ook op gelost dat werkt ook veel gemakelijker.





grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hendrik,

Zullen zien vanmorgen mss nieuwe nippel ergens gaan halen hoop
dat het vlug opgelosr geraakt dit is alles.
Liever een groot werk waar je vooruitgang ziet dan zo een werk
:wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Vanmorgen weer bezig geweest aan de remmen.
Hebben tussen de rempomp en de rembekrachtiger 2 vloten moeten steken dan kregen we in beiden olie gaan nu zo een stuk maken.
Maar remmen doet hij nog altijd niet!!!!!!!!!!!!!!!
waarschijnlijk de kant waar een bout in zit daar komt niet veel olie uit denk dat er nog een stukje inzit die afgebroken is zal nu in het weekend het wiel eens afdoen en het een keer bekijken hoe ik dat zal oplossen.
Iemand heeft eens gezegd op het forum dat een droom een nachtmerrie kan komen zal hem moeten gelijk geven de matra heeft geluk dat ik hem zo graag zie want anders deed ik hem al weg zunne :D
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik heb niets tussen de rempomp zitten het ging zo ook. Het kan wel zijn dat de remslang vanvoor verstopt is dat moet je toch eens controleren. Maar een matra kan soms wel ééns een nachtmerrie zijn ik zit ook met een probleem wat ik niet direct vind bij mijn gele murena.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vloten zijn dat rondellen??

Op de stift in de rembekrachtiger zit schroefdraad, je kunt die stift iets uitdraaien en de rondellen verwijderen.

Zoals Harry schrijft misschien zit de remslang verstopt en laat deze geen olie door of zeer weinig onder druk!!!
Zie foto.

Spijtig dat je zo ver weg woont. :cry:
Attachments
sdichzittende remslangen (Medium).jpg
sdichzittende remslangen (Medium).jpg (49.33 KiB) Viewed 10033 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Jean.
-------------
Iemand heeft eens gezegd op het forum dat een droom een nachtmerrie kan komen zal hem moeten gelijk geven de matra heeft geluk dat ik hem zo graag zie want anders deed ik hem al weg zunne.
=========================================================================================

Zo snel gaan we toch niet opgeven?
Het is geen nieuwe auto uit de showroom waar je de komende 10 jaar niets aan hoeft te doen.
De Matra zal je geregeld verassen met dit soort ongemakken.
Je moet alleen even laten zien wie de baas is, (de auto of Jean) :)
Harry kon wel is gelijk hebben.
Dichte remslang.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Het is een beetje de charme van de auto dat hij eigenlijk nooit helemaal klaar zal zijn.
Problemen zullen er altijd wel weer opduiken.
Maar het geeft wel voldoening als je ze opgelost hebt.
De meeste garagisten waar je om raad gaat vragen weten of kunnen het niet dus dubbel zoveel voldoening als je het toch opgelost hebt.

Volhouden en blijven lachen. Het is "maar" een auto. Vrouwen zijn (soms) nog erger. :wink:
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Als je een murena koopt moet je vaak door het achterstallige onderhoud doorbijten van de vorige eigenaar (die beslist echt niet van dag op dag dat hij hem verkoopt, hier gaat tijd overheen waar bezuinigt word op onderhoud).

Ik moest bij mijn koop ook het een en ander aanpakken. maar daarna heb je een fijn rijdende auto. die je gewoon het onderhoud kan bieden in je vrije uurtjes. (let op, ik bedoel niet al je vrij uurtjes :D)
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans »

jean .................

we snappen dat je graag zo snel mogelijk met de murena wil gaan
bollen ....maar als ik iets heb met één van mijn oldtimers waarmee
ik niet elke dag hoef te rijden...; dan laat ik het eerst even "bezinken"
en afkoelen.....en neem na een halve week terug de draad op ;..
het is gewoon zoals met dames..... alles even laat bezinken ...
en dan krijg je weer klare kijk op het heldere water dat er bovenop
komt te staan.... daarom rijden er natuurlijk ook zeeeeer weinig
matra"s en duizenden grijze vw golfjes ..... kom effe op adem

stef lemans



Hebben tussen de rempomp en de rembekrachtiger 2 vloten moeten steken dan kregen we in beiden olie gaan nu zo een stuk maken.
Maar remmen doet hij nog altijd niet!!!!!!!!!!!!!!!
waarschijnlijk de kant waar een bout in zit daar komt niet veel olie uit denk dat er nog een stukje inzit die afgebroken is zal nu in het weekend het wiel eens afdoen en het een keer bekijken hoe ik dat zal oplossen.
Iemand heeft eens gezegd op het forum dat een droom een nachtmerrie kan komen zal hem moeten gelijk geven de matra heeft geluk dat ik hem zo graag zie want anders deed ik hem al weg zunne :D[/quote]
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Geert.
---------------
Het is "maar" een auto. Vrouwen zijn (soms) nog erger.
=======================================

In een auto zit tenminste nog een sleutel, en kun je af zetten.
Bij de vrouw nog niet gevonden :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Opgeven zal ik niet doen morgen rustdag mss beetje werken aan mijn kabel van de achterklep.
Zaterdag dan het stukje nippel verwijderen en mss eens kijken naar de slang of die eventueel verstopt is.
De wagen zal en moet in orde komen :wink:
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

"In een auto zit tenminste nog een sleutel, en kun je af zetten.
Bij de vrouw nog niet gevonden "

Kreditkaarten en dergelijke passen afnemen. Vallen ze na verloop van tijd vanzelf stil. :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geert wrote:"In een auto zit tenminste nog een sleutel, en kun je af zetten.
Bij de vrouw nog niet gevonden "

Kreditkaarten en dergelijke passen afnemen. Vallen ze na verloop van tijd vanzelf stil. :lol:
Ik vrees dat ze dan nog meer lawaai maakt, maar dat kan inderdaad tijdelijk zijn! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

vandaag bout uitgehaald zat geen afgebroken stuk in.
Morgen ga ik achter een nieuwe nippel en dan weer ontluchten.
De remslangen zijn goed heb deze gecontroleerd deze zijn onlangs vernieuwd geweest dat kun je zien.
Ook gaan de remmen toe maar kan geen druk houden.
Hoop met te ontluchten dat het in orde gaat komen zoniet zal ik toch professionele hulp mogen gaan zoeken want dan weet ik het niet meer :cry:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb het nogal gezegd " spijtig dat die matramannen niet allemaal in de zelfde straat wonen". We zouden elkaar nog beter kunnen helpen.

Jean, spijtig dat je zo ver weg woont. :cry:

Je kan geen druk houden!!!! Ben je zeker dat er nergens een lek is. Loop alle verbindingen eens na van het voorste remsysteem, draai ze een beetje bij. Controleer vooral de remslangen die zijn nog kortelings vervangen schrijf je, er moet een koperen rondel zitten tussen de remslang en de remklauw. Dus de olie loop uit de remslang bij het losmaken aan de remklauw en blijf druppelen??? Ga niet op het uitzicht van de remslangen te werk, zeker controleren.

Die rondellen wat je geplaatst tussen hoofdrempomp en bekrachtiger maken de slag kleiner, is dit werkelijk nodig??? Ik betwijfel dat!!!!!!!
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply