remmen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk werkt de nieuwe pomp perfect maar zit je met een verstopping, of de zuiger van de rempomp wordt al ingedrukt bij het vastdraaien van de pomp op de rembekrachtiger. Hierdoor blijft er weinig of geen slag meer over voor voldoende olie te verplaatsen naar de voorste remmen. Dit wil zeggen dat de voorste remzuiger van de pomp niet tot in zijn rustpositie kan terug komen. De achterste remmen werken dan evengoed perfect.

Met je oude pomp had je het zelfde probleem, als je dan een nieuwe plaatst en heb je dit nog dan moet de fout ergens anders zitten.
Logisch hé!!!

Doe de test zoals Djapo schrijft en je zult zien dat het niet aan de pomp ligt.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een nieuwe pomp lekt!!! Alles kan maar!!!!

Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat kan bijna niet aan de pomp liggen. Ik denk ook aan een verstopping.




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Test van djapo gedaan(leidingen gewisseld) en het blijft hetzelfde dus leiding dicht bij de rembekrachtiger bijna tot niks van olie en de andere kant genoeg olie.
Ook is de pin van de rembekrachtiger die duwt in de pomp die steekt 9 mm uit zoals je hebt gezegd godfried het probleem komt wel van de pomp denk ik wat denken jullie????? :-?
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Probleem van de wagen was als ik hem kocht was dat hij wel remde maar niet genoeg de rempomp lekte aan de rembekrachtiger dus deze was nodig aan vernieuwing 2 nippels waren ook afgebroken op de éné was een bout gemonteerd dit is allemaal hersteld ook de rempomp is vernieuwd.Nu krijg ik geen gelijke druk uit de rempomp waardoor de voorste remmen geen olie genoeg krijgen als men dan ontlucht hebben kunnen we de druk op de voorste remmen niet lang houden.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, als je ze heb gewisseld en het blijft het zelfde dan licht het aan de leigding die verstop is.



grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hendrik

Begrijpt niet goed.
De kant waar de olie goed uitkomt is van de linkerkant die naar achteren loopt.( ik draait dit los en zie dan naar de olie hoe rap die eruit komt))
De andere kant loopt de olie niet goed dit naar de voorste remmen.
Dus ik heb de leiding van de achterkant verstoken naar de slechte kant van de pomp daar kwam ook bijna geen olie uit.De leiding van de slechte kant naar de goeie kant van de pomp en daar spoot de olie weer goed uit.
Het is duidelijk dat er aan de rechterkant van de pomp niet genoeg druk word ontwikkeld om olie te doen uitspuiten aan de pomp zelf.
Naar mijn bescheiden mening heeft dit niet met de leidingen te maken maar eerder met de pomp of de afstelling van de rembekrachtiger naar de pomp toe.Het is maar een gedacht hé t'is zoeken hé toch bedankt om te helpen denken zo kan ik veel uitsluiten :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

olie laat ik uitlopen door mijn vrouw op de pedaal te laten duwen :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, sorry dan heb ik het verkeert begrepen dan licht het toch aan de pomp. Je moet eens aan godfried vragen of hij er nog eene heeft. Want nu duurt het toch wel lang he eer je kan rijden dat is om gek van te worden. succes er mee hopelijk komt het snel in orde met de remmen.





grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hendrik,

Dit is geregeld deze week zou ik ze moeten ontvangen hopelijk is dit de oplossing.
Kan ook bijna niet anders alle ander mogelijkheden zijn uitgesloten. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jean,

Dan moet het inderdaad de pomp zijn!!!! Vreemd, eindelijk van je probleem verlost.

Succes Jean. :wink:

PS; Ik zal later de pomp uit elkaar halen en zien wat het probleem heeft veroorzaakt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja het wordt tijd dat dat probleem eens opgelost raakt man man man ik zou er gek van worden.




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

EINDELIJK remt de matra zoals het hoort!
PROBLEEM rempomp hoewel ze nieuw was werkte ze niet als behoren.
Hebben vandaag de nieuwe opgezet boeltje ontlucht 30 minutjes werk met opkuisen en mijn probleem van de voorbije weken zijn opgelost morgen naar de keuring!!!!
Nogmaals dank voor de steun en godfried speciaal voor jou bedankt voor de service dan toch de tweede keer :D grapje :wink:
Blij dat het opgelost is begon me al dom te voelen :D
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat kunnen de lastigste problemen zijn om te vinden.
Een nieuw onderdeel verwacht je goed te zijn, dus is niet meer verdacht.
Gefeliciterd dat het gelukt is.
De aanhouder wint altijd :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, fijn dat het is opgelost .Hopelijk heb je op de keuring geen problemen normaal niet maar je weet maar nooit. Kijk toch maar alles nog eens na. Nu zal het wel kietelen he veel succes morgen op de keuring.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik had het voor onmogelijk gehouden dat het aan de pomp lag maar je ziet maar hoe het kan lopen. Ik zal de pomp openen en jullie laten weten wat de oorzaak van het probleem met de pomp was. Productiefout of roest door het lange liggen??

Jean ben ik blij dat dit probleem van de baan is. Het steld niets voor, ontluchten als alles in orde is, dat heb je al gemerkt.
Succes op de keuring. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De Murena weet nu wie de baas is. :lol:

Succes met de keuring en alvast veel rijplezier.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een slecht rubbertje kan veel ellende bezorgen
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En jean, heb je al wat kunnen genieten van je matra?




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Ik heb de rempomp open gedaan en gezocht naar een fout aan een dichting, roest of beschadiging van de cilinderwand.
Helaas kan ik geen fout vinden. Het zal een raadsel blijven wat het probleem heeft veroorzaakt!!!!!!
Attachments
hoofdrempomp defect!!! (Medium).JPG
hoofdrempomp defect!!! (Medium).JPG (81.02 KiB) Viewed 8634 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is niet te begrijpen wat het probleem is. En als alle dichtingen goed zijn blijft het toch een raadsel. En godfried heb je de foto gehad van mijn zetels mooi he.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat is vaag met die pomp.
Toch moet er ergens iets mis aan zijn.
Intern scheurtje of zo, wat niet zichtbaar is.
Bij de volgende montage zal dat blijken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Godfried, heb je de lengtes van de plunjers al eens vergeleken met een andere pomp.

Wat ik wel ooit meegemaakt heb dat de achterste plunjer vast kwam te zitten doordat de pomp bij het ontluchten te diep werd ingedrukt.

Wat ook nog een oorzaak geweest kan zijn dat de pomp bij montage al gedeeltelijk ingedrukt werd. (uitstekende pen van rembekrachtiger te ver uitgedraaid).
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Hallo matrafan,

Toen we deze pomp monteerden paste deze zonder problemen op de rembekrachtiger dit zonder tegenstand.
Hebben dan eerst de pomp proberen te ontluchten en hebben nooit echt olie uit het eerste gat van de pomp gekregen.Dan pas hebben we zelfs vloten tussen gestoken want we dachten dat de pomp al ingedrukt was maar dit was het geval niet hoor.
toen we de volgende pomp monteerden was dit direct in orde mss toch iets aan de pomp?Waaron gaat de eerste niet en de tweede direct en dit op dezelfde manier gemonteerd?Was voor mijn schoonvader en ik ook een raadsel en mijn schoonvader heeft heel zijn leven in de auto en vrachtwagen industrie gewerkt als mecanieker dus een leek is hij zeker niet hé

Hendrik
het is leuk met de matra op de baan heb al ettelijke km gereden
alleen mijn spoorstang rechts maakt lawaai bij momenten maar we gaan dat wel oplossen eerst een beetje genieten :D
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja jean, geniet er maar van dat doen wij ook dat is heeeeeeeeerlijk genieten van onze matras.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Godfried, heb je de lengtes van de plunjers al eens vergeleken met een andere pomp.

Wat ook nog een oorzaak geweest kan zijn dat de pomp bij montage al gedeeltelijk ingedrukt werd. (uitstekende pen van rembekrachtiger te ver uitgedraaid).

Jos,

Zeer vreemd ik kan geen fout aan de pomp vinden. Zal ze eens vergelijken met een andere pomp.
De vermoedens dat de plunjer al werd ingeduwd bij montage, daar zat ik ook mee.
Ik weet niet of Jean na het vervangen van de remdichtingen( nieuwe) de oude pomp nog geprobeerd heeft anders zou dit de oorzaak kunnen zijn!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Godfried,

De nieuwe remdichtingen moet ik nog plaatsen dat is voor de winter.
De matra remt ok zal er dus eerst een beetje mee rijden :D
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En jean, lekker he om met een matra te rijden. Nu weet je wel wat je al jaren hebt gemist.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Niet te geloven dan komt het werkelijk van de pomp en ik kan er niets aan zien.
Dan zal ik ze bij gelegenheid eens op mijn auto bouwen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja je ziet maar he godfried alles is mogelijk ik snap het ook niet.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Jean, bestaat de kans dat je bij de revisie van de pomp de veren gewisseld hebt.

Weet niet of dit mogelijk is maar als ik zo naar de foto kijk lijkt me de achterste korter dan de voorste.

Indien ik tijd heb ga ik volgende week zelf eens een pomp demonteren om te zien hoe die veren zitten.

Ergens moet er toch een oorzaak geweest zijn.
Post Reply