remmen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik sluit me aan bij Herman (Oetker), ben allezinds benieuwd.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zijn er meer die een beetje benieuwd zijn.

Veel succes zaterdag en dat ge nog een beetje van de mooie zonnestralen moogt genieten als ge met de matra (met goede remmen) rondtoert.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Jean
-------------
Verstopping zou ik raar vinden er komt olie uit.
=================================

Als de remolie lang niet vervangen is, of het remsysteem lang droog gestaan heeft, kan er roest ontstaan in de leidingen.
Bij trappen op het pedaal gaat de olie dan heen, maar op de terugweg kan zwevende roest voor verstopping zorgen.
Bij de slangen idem, maar dan los zittend rubber.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ok oetker

Zal dat morgen allemaal met Benny eens bespreken bedankt voor
de tip.

Jean
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

remmen

Post by JEAN »

Vandaag weer aan de remmen bezig geweest samen met Benny. En je raadt het nooit, de Murena remt! Het enige wat nog moet bijgepast worden is dat de pedaal vroeger moet aanpakken. Ik denk dat het gewoon wat regelwerk is.
Als tegenprestatie heb ik Benny's Murena maar eens gekuist. :D Hier enkele foto's van deze heuglijke dag.
Attachments
foto jean en benny.JPG
foto jean en benny.JPG (79.38 KiB) Viewed 8406 times
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

nog enkele foto's
Attachments
jean.JPG
jean.JPG (34.42 KiB) Viewed 8393 times
jean.2.JPG
jean.2.JPG (35.93 KiB) Viewed 8393 times
jean.3.JPG
jean.3.JPG (33.3 KiB) Viewed 8393 times
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik ben blij voor je dat het is opgelost nu zal je wel blij zijn he. Wat was nu het probleem ?




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

slecht ontluchten er is ook een nippel bovenaan gebroken die zat er zo in
ge weet wel die nippel in die grote moer heb jij nog één zo'n liggen?
want uitboren zie ik zo niet zitten zoek dus die moer met de nippel erin.
wat denk jij om de pedaal nog vroeger te zetten regelen aan de rembekrachtiger?? We hebben deze al iets meer uitgedraaid of zijn er nog enkele mogelijkheden?
Heb vanavond ook nog de relantie iets verhoogd draaide maar 6OO toeren had last om in gang te blijven nu 1000 toeren en draait mooier en heeft geen moeite meer om in gang te blijven.
vandaag plakken aan gehangen en toch een km of 20 rond gereden :wink:
User avatar
matrafan
Posts: 2151
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Veel plezier met het rondrijden nu het probleem opgelost is.

Was wel het weertje om de matra van Benny te wassen.

Ziet er wel goed uit als je er zo twee op de oprit hebt staan.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Veel plezier deze zomer! en de volgende en de ........ :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3841
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gelukkig kreeg ik het goed, anders moest ikzelf mijn Murena een wasbeurt geven.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi, opgelost dus.
Wat me opvalt als ik zo de forums lees is dat mensen vaak verkeerd ontluchten.
Je moet beginnen achter.
Pompen tot je druk hebt, pedaal vast houden, en iemand draait dan de nippel open en laat olie af tot het pedaal de vloer raakt.
Nippel dicht, dan pas pedaal loslaten.
Vervolgens weer druk pompen, pedaal vast houden, enzo voort tot er geen lucht meer komt.
Vervolgens doe je de voorzijde op dezelfde manier.
Na een tijdje gebuik herhaal je dat om de laatste belletjes er uit te laten.
Pedaal moet hard zijn, zonder sponzig gevoel
Met de koppeling werkt het op de zelfde manier.
Zal er een keer een filmpje van maken ter lering en vermaak.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

En ik dacht dat jullie daar hard gewerkt zouden hebben, als ik die foto's zie dan denk ik dat jullie daar veel plezier hebben beleeft. :wink:

Benny, Proficiat. Je hebt weer een streep of ster meer verdient.
Ik denk dat jullie een goed team zijn. Mooi opgelost. :)

Wat was nu de boosdoener???

Jean, 600tr/m is veel te weinig, 1000tr/min is veel beter.

Waarom moet de stand van het pendaal verandert worden??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik moet eens kijken hoeveel ik er nog heb want ik heb er daar al van verkocht. Ik laat je wel wat weten.


grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

<oky harry
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

i love matra :D slaapwel
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier de stand van de pedalen op mijn murena.
Het rempedaal staat iets lager dan de koppeling.
Attachments
stand pedalen (Medium).JPG
stand pedalen (Medium).JPG (65.73 KiB) Viewed 8312 times
Stand pedalen 1 (Medium).JPG
Stand pedalen 1 (Medium).JPG (80.21 KiB) Viewed 8312 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, ik kan je jammer genoeg niet helpen met die bout.




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Toch bedankt om te kijken zal mijn plan welt rekken.
Godfried de pedalen is bij mij ook zo :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Vandaag effen gereden en de wagen remt slecht moet mijn pedaal helemaal indrukken dan remt hij maar ik kan je wielen niet doen blokkeren zo moet ik niet naar de keuring gaan :lol:
Mijn matra is mijn liefde aan het testen denk ik :-?
jammer maar is nu éénmaal zo :roll:
Hier verliest nergens remolie mss weer eens ontluchten wi weet zit
er nog lucht in :cry:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Zal toch eens mijn berichten moeten lezen voor ik ze plaats amai
zoveen fouten !!! :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja jean, ik vind het jammer dat ik geen bout voor je heb.En trek je dat maar niet aan van die fouten dat doen we allemaal wel eens.Maar als je remmen niet goed gaan kan je beter niet naar de keuring gaan. Die bout moet je bij Simon bestellen maar die zijn wel duur.



grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Benny komt langst we gaan nog eens ontluchten :wink:
Die nippel in de bout lost niet denk niet dat er langs daar lucht in kan komen we ontluchten via die moer.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat een pech, het blijft je achtervolgen.


Ergens komt er terug lucht in!! Ik zou alle aansluiting controleren of ze vast zitten.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Zat nog een beetje lucht in zijn nu weer hard maar van Benny zijn ze iets harder kan nochthans weer mijn wielen blokkeren. :D
User avatar
hendrik
Posts: 4862
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, dat hoor ik graag hopelijk is het nu goed. Dan kan je toch eens naar de keuring gaan.





grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb een vraagje over de achterste remklauw:

Ik ben van mijn net aangeschaft 2.2s de remmen aan het losmaken.
Nu ben ik bij het 2e wiel aangekomen. Dit is het linker achterwiel.

eerst een paar keer gedrukt om de cilinder naar buiten te laten komen. viesigheid langs de rand van de zuiger er af geveegd. beetje kruipolie er tegenaan. en vervolgens begonnen met naar binnen draaien.

Draaien lukt wel, maar de cilinder komt niet naar binnen. Waar ligt dit aan? iemand tips op de cilinder naar binnen te krijgen?


Image
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je moet drukken en draaien om hem naar binnen te draaien.
Best wat kracht voor nodig als de boel nog aangesloten in de auto hangt
Ook kan de tang de alu cilinder licht ovaal drukken waardoor de zuiger te zwaar gaat.
Best even van elkaar scheiden en roestvrij maken.
Hoofdoorzaak plakkende remmen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Je moet drukken en draaien om hem naar binnen te draaien.
Best wat kracht voor nodig als de boel nog aangesloten in de auto hangt
Ook kan de tang de alu cilinder licht ovaal drukken waardoor de zuiger te zwaar gaat.
Best even van elkaar scheiden en roestvrij maken.
Hoofdoorzaak plakkende remmen.
ik wil hem eerst even gangs hebben. later ga ik de boel pas echt aanpakken zodra ik mooie klauwen op de schap heb liggen die ik kan uitwisselen.
Ik zal morgen nog even proberen met drukken erbij. Dit heb ik bij mijn 1.6 nooit hoeven doen om de zuiger naar binnen te krijgen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als de boel nog in de auto hangt moet je ook de tegendruk overwinnen en de vloeistof terug drukken.
Dat gaat een heel stuk zwaarder dan dat de boel op tafel ligt.
We hebben het onlangs met yoran zijn auto met 2 man gedaan.
We hebben er wel het juiste gereedschapje voor en daar 2 schroevendraaiers kruislings tegenaan gedrukt.
Viel best tegen om te doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply