Rem- en koppeling bekrachtiger

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Rem- en koppeling bekrachtiger

Post by Richard »

Zoals in het topic over ruitenwissers te lezen is heb ik vandaag de wissermotor uitgebouwd. Om dit te doen mag je eerst de hele wagen zo'n beetje ontmantelen....

Op zich niet zo'n probleem want ik was o.a. toch al van plan om een deel van de blindklink nagels te vervangen voor locknuts. Ik ben zo van dat type dat de zaak nog wel eens los wil halen en dan denk ik dat het materiaal netter blijft als het bevestigd zit met locknuts.

Ik moest ook de rem bekrachtiger verwijderen, toen ik dat deed schoot de slang richting de koppeling bekrachtiger eraf. Zo val je van het één in het ander. Nu vindt ik het nog niet zo'n slecht idee om de remolie te verversen en als ik nu dan toch moet ontluchten........

Wat een een beetje met de Franse slag zit dat zijn de remleidingen vanaf de hoofdremcylinder, daar zitten nogal grote lussen aan, iets dat ik er minder fraai uit vindt zien en wat volgens mij ook niet handig is als ik met een LPG tank aan de slag wil.

Dit zijn standaard leidingen voor zover ik kan bekijken dus dit is te vervangen voor standaard koper.

Volgens mij wordt het lastig ontluchten met de opstaande leiding aan de koppeling bekrachtiger, kan dat ook anders ? of zijn er misschien alternatieve bekrachtigers om dit netter op te lossen.

Ik neem aan dat de rembekrachtiger weinig kan mankeren, is de werking en conditie te testen ?

De hoofdremcylinder is volgens mij ook niets mis mee maar zijn deze ook goed verkrijgbaar in de handel ? anders moet ik hem netjes blank maken en opnieuw lakken.

En als ik dan toch bezig ben zit ik eraan te denken ook de stuurstang aan te pakken want daar zit een hoop verf op maar als je er naar kijkt valt het er zo'n beetje af......

Ik heb iig wat te doen, nu het nieuwe luchtfilter weg is voor het laatste laswerk.

Image

Image

Image
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Voor info over de rembekrachtiger zie volged topic:

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1620
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Okay, ik denk dat ik de bekrachtiger en cylinders maar even netjes maak en vooralsnog even laat voor wat het is.

Dan zal ik deze geleidelijk aan wel eens gaan vervangen. Zou geen kwaad kunnen, hij remt niet slecht maar ook niet echt super.

Ik vervang iig wel wat koper en rubber remleidingen.

Ik heb zo'n easybleed setje aangeschaft een tijdje terug, misschien dat deze mij een dienst kan bewijzen bij de werkzaamheden. Want die los naar boven voor de koppeling bekrachtiger baart mij toch wat zorgen
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De koppeling ontluchten heb ik vorige maand nog gedaan.
Je moete even met 2 man zijn en net zo doen als de remmen.
paar keer pompen, onderin houden en de ontluchter opendraaien.
Aantal keren herhalen en klaar.
De rempompjes zijn met wat zoeken nog wel te vinden, maar er zijn ook revisiekitjes voor.
Die rivetmoeren zit ik ook over te denken om toe te gaan passen in het front.
Zodra het een keer uit elkaar moet ga ik dat ook gelijk doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

is het rubber waarin de vacuumslang van de rembekrachtiger zit een universeel artikel ? of moet ik een speciale maat hebben voor deze bekrachtiger ?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik begrijp de vraag niet helemaal :oops:
De keerklep in de bekrachtiger is een standaard item, en daar zit de slang toch op?

Nog wat extra info over de revisiekitjes voor de bekrachtiger.

De rembekrachtiger is echt specifiek Murena en van het merk BDA/Bendix, en de onderdelen die daar in zitten was ik al een tijdje voor een alternatief bezig.
De rubbertjes zijn vrij standaard maar los nog niet gevonden, wel als kit.
Het Peugeot nummer 4599.21
Bosch heeft ze ook gemaakt en wel nummer 0 204 120 023

Ze ziten in de Renault Cliko/Kango/Fuego/25/Laguna/Master/Megane en/Safrane/Twingo/

Renault nummer 77 01 201 673 en 77 01 202 004
De juistheid van deze info is door mij nog niet geverifieerd, maar met deze gegevens moet je wat kunnen.
Hou ons op de hoogte.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik bedoel het 'O' rubber in de bekrachtiger waarin de terugslag klep zit geklikt. Het rubber is niet echt slecht maar als ik dan toch bezig ben.........
De rubbertjes zijn vrij standaard
bedoel je hiermee de rubbers in het binnenwerk ?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb je daar maten van?
Heb de auto niet voorhanden.
Zelf heb ik een aantal van die assortiment doosjes gekocht op ebay.
Die komen goed van pas.
Zoek maar is onder rubber grommet op ebay.
Voor een paar centen heb je een doos vol.

Ik bedoelde inderdaad het rubber van het binnenwerk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is wat je zoekt.
Attachments
hoofdrempomp (Medium).JPG
hoofdrempomp (Medium).JPG (96.69 KiB) Viewed 6496 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee Godfried, het rubber op de vacuumpot waar de keerklep inzit.
Daar zit de slang aan die naar de motor gaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je geen rubber kunt vinden wil ik wel eens kijken of ik een goede heb liggen voor je, is dan wel een occasie. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Aanvullend 1 vraagje..... de slang tussen het remvloeistof reservoir en de rembekrachtiger, is dat een bijzondere slang ? of kan ik hier bijvoorbeeld(transparante) brandstofleiding voor nemen ?
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, bedoel je die naar de koppellingspomp gaat dan kan je die transparante brandstofleiding beter niet voor gebruiken want die sweet remvloeistof. Ik heb daar een remslang voor gebruikt.


grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, dank je wel
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard wrote:Aanvullend 1 vraagje..... de slang tussen het remvloeistof reservoir en de rembekrachtiger, is dat een bijzondere slang ? of kan ik hier bijvoorbeeld(transparante) brandstofleiding voor nemen ?
Zeker niet doen, want je krijgt het probleem wat Harry schrijft. Ik kan er van meepraten, spreek uit ervaring. Ook geen benzineslang gebruiken ze zijn niet bestand tegen remolie.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

moet ik nog wat afstellen aan (het asje dat de cylinder bedient ?) van de bekrachtiger nu er een nieuwe hoofdremcylinder is geplaatst ? Of stelt zich dat zelf ?
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Normaal moet het goed zijn. Heb je nu terug zelfde pomp ? Ik heb ze ook vernieuwt en het werkt perfect.






grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb er een nieuwe op gezet......... t zal me benieuwen........
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

en het gaat weer ergens op lijken.....

Image
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ziet er goed uit richard heb je mooi gedaan.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er hoe nieuw uit en zal weer jaren zijn dienst bewijzen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Heb zojuist van CarJoy remslangen voor achter ontvangen, maar het is een andere maatje dan wat erop zit. Is dit gewoon de verkeerde of zie ik wat over het hoofd ?

bvd

Richard

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Terug brengen die handel.
Dat zijn niet de juiste!! :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

tja je gaat natuurlijk niet voor niets naar de specialist........ :(

...... is dit van een 2.2 dan ??
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die van de 2.2 zien er inderdaad zo uit.
Image
Is dit niet dezelfde als 1.6 dan?

Edit,
zo te zien zit deze bevestiging toch ook op een 1.6
Image

Maak is een foto van je remcilinder Richard?
Denk dat je alleen een ander Banjo bout nodig hebt.
Deze slangen zijn ook nog in clubstock volgens mij.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Normaal zijn die van een 1.6 en 2.2 toch de zelfde.


grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

hierbij een paar plaatjes, kan je het hier op zien ? volgens mij stond er in de catalogus van Simon ook maar 1 model voor beide typen.

Ja clubstock, daar moet ik denk ik nog even op wachten, t clubgeld is overgemaakt maar nog geen reactie gehad.

Image
Image
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je hebt zo te zien de goede slang, maar denk dat de andere niet origineel, of van een Bagheera is.
Je hebt dus de juiste Banjo bouten nodig.

Stuur even een mailtje naar Alain voor de inlog.
alain.vanaken@skynet.be.

Het schijnt nog wel is mis te lopen in de communicatie cq bankverkeer met nederland.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, die banjo bouten zijn 'zo' verkrijgbaar bij een automaterialen zaak ? of is dan byzonder spul ?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Aan een Matra is weinig standaard.
Zal vanavond is even snuffelen wat er precies gebruikt is.
In geval van nood moet ik ook nog ergens 2 in reserve hebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply