Even voorstellen....... mijn Murena.......

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Even voorstellen....... mijn Murena.......

Post by Richard »

Heeft heeft even geduurt, maar hier is dan mij bericht om de Murena voor te stellen.

Eind vorig jaar heb ik al eens een bericht gepost, echter toen ging het forum onderuit en was mijn bericht verdwenen. Inmiddels heb ik een Murena gekocht en ondertussen contact gehouden met Herman, hij heeft mij op een fantastische manier van informatie voorzien. Zowel voor als na de aankoop.

Ik heb de Murena eind vorig jaar gekocht en wilde er direct mee aan de slag en mee gaan rijden. Vlak nadat ik de wagen thuis had staan, kreeg ik echter problemen met mijn andere wagen, een 18 jaar jonge VW Corrado VR6. Hiervan ging de koppakking lek, omdat het niet veel zin heeft zo'n klusje even snel te klaren heb ik direct de hele motor laten reviseren, kabelbomen opnieuw gemaakt etc..... Een maand of twee later reed de Corrado weer prima, maar zat een flink stuk van mijn Murena budget in de verkeerde wagen..... vertraging dus......

Op de achtergrond wel verder gegaan met de Murena. Ik heb de wagen van Riko gekocht. Hij stond te koop op het Nederlandse forum

http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=1171

Het is een mooie auto in goede conditie, er zaten wel een paar puntjes aan waar ik graag verandering in wilde brengen. Zoals te zien is de wagen voorzien van carburateurs van een motorfiets. Om dit passend te krijgen zijn o.a. het inlaatspruitstuk en het luchtfilter aangepast. Het eerste waar ik tegenaan liep is het feit dat het nieuwe luchtfilter zich precies boven de peilstok bevond. Olie peilen kon alleen als het luchtfilter eerst werd verwijderd. Voor het overige moest ik vertrouwen op het controle lampje voor het olie peil........ echter ik vertrouw lampjes nooit zo erg, ik controleer het liever zelf

Ook is het met het aangepaste inlaat spruitstuk niet mogelijk de bougies te vervangen zonder het geheel te demonteren. Ook lastig maar minder urgent dan de peilstok.

Ik ben dus begonnen met het ontwerpen van een alternatief voor het luchtfilter. Het nieuwe luchtfilter is gebasseerd op een ronde 60mm rvs pijp met aan het einde een K&N open luchtfilter. Dit geheel wordt met schokbrekertjes gemonteerd aan het schutbord. Ik heb er een mal gemaakt en het geheel laten lassen. Toen de eerste delen aan elkaar zaten en passend bleken, kon de buis worden afgelast. Toen ging er echter wat mis in de communicatie, ik kreeg de pijp op de kop terug en hij was te kort geworden aan de luchtfilterkant.

Het is de bedoeling dat er LPG in de wagen komt en Herman deed mij een tip aan de hand voor het monteren van een jetmixer. Dit bleek dé oplossing voor het opvangen van het te korte deel van het luchtfilter. Nu maar hopen dat hij bij montage van LPG ook goede diensten gaat bewijzen.

Al met al heb ik vandaag de motor weer kunnen starten en een stukje gereden, het liep allemaal prima ! Het luchtfilter kan nu verder worden afgelast, montage punten voor de schokbrekers erop en dan kan ik eerst eens wat kilometerjes gaan maken.

Image

Image

Image

en nog wat bewegende beelden

[url]mms://look.myftp.org/jukebox/1a.wmv[/url]

[url]mms://look.myftp.org/jukebox/2a.wmv[/url]
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

a, de murena van riko. zo op de fotos zag hij er inderdaad erg goed uit. Een zeldzaamheid.

kost wat maar dan heb je ook zeker wat.

mijn murena verdient de schoonheidsbehandeling onder de auto nog. in de planning staat dat hij van de zomer een nieuwe laag tectyl krijgt aan de onderkant, en ik wil alle delen poedercoaten. hopelijk word hij net zo mooi als deze. ik hoop dat hij ook zo mooi word als deze.

Veel plezier toegewenst met de murena. Ben je ook lid van de smsc of matramania?
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Welkom op het forum Richard.
Nogmaals gefeliciteerd met de aanschaf van deze nette Murena.
De eerste verbetering is al doorgevoerd, en je kunt weer olie peilen.
Dat lichtje kun je zeker niet op vertrouwen, dus de bereikbaarheid van de stok is zeker wel belangrijk.
De motor klinkt in ieder geval snel met deze modificatie.
Misschien moet ik zoiets ook nog eens verzinnen op mijn 2.2
Laat ons maar eens wat foto's zien van de auto.
Dan hebben we weer wat te genieten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Welkom op het forum.
Wat een prachtige murena, ziet er allemaal zeer mooi uit. Ik denk dat je niet wil weten hoeveel uren daar al aan gewerkt zijn.
De doorgevoerde verandering door jou brengt veel meer ruimte, netjes gedaan.
Hopelijk zien we deze prachtige murena en zijn eigenaar eens ergens op een meeting.

Veel plezier met deze murena. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4843
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Welkom Richard, dat is mooi gedaan met die luchtfilter prachtig.





grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

welkom Richard, van zo'n reeks carburatoren droom ik ook, alleen al voor de looks als de motorkap openstaat. Heb je een vermogen meting laten doen of blijft het gissen? :-?
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Fantastisch, was de mijne maar zo mooi :(
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor degene die een experimentje aandurven
Nieuwe Mikuni carbs 38mm voor leuke prijs.
2 sets nodig, 7 sets beschikbaar.

http://cgi.ebay.nl/CARBURATORI-COMPLETI ... 3caccaf33a
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

De looks zijn idd goed (al zeg ik het zelf) het vermogen zal ik eens laten meten zodra alles gereed is. De vorige eigenaar heeft wel eens een meting laten doen, die moet ik er nog eens op naslaan.

Heeft heeft er iig wel zin in, pakt goed op als je het gas intrapt.

Gisteren toch nog maar even gereden, kon het niet laten, maar toen is me de peilstok omhoog gegaan, dus een mooi plasje olie onder de wagen. Dat is dan nu een nadeel, eerst kon hij niet omhoog nu wel :-(

Nu eerst de bevestiging punten even aan het luchtfilter laten lassen. Dan krijgt de wagen direct een beurtje, en dan kan alles definitief op de plaats. Daarna zal ik mij gaan verdiepen in de LPG installatie, eens kijken of het verantwoord is daar zelf ook wat werkzaamheden in te verrichten.

Heb laatst ook tussendoor even de stekkers vervangen van de zekeringkast en de alle relais, heb de indruk dat de electra ook al een stukje is verbetert hierdoor. De ramen gaan iets sneller op en neer.....
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

hmm, denk dat je in dat geval toch best gaat voor een set carbs van een 4cilinder gaat, hier moet je nog 2sets aan mekaar knopen, om dan nog een degelijke syncronisatie te bekomen...

Zo'n setje carbs van een R1 bv vind je wel voor 100-150 euro
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard wrote:
Gisteren toch nog maar even gereden, kon het niet laten, maar toen is me de peilstok omhoog gegaan, dus een mooi plasje olie onder de wagen. Dat is dan nu een nadeel, eerst kon hij niet omhoog nu wel :-(
Doe een O ring boven op de sluitstop en je probleem is opgelost.
Staat er ergens een foto van .. Waar?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, das ook een idee, ik neem aan dat het dan bedoeld is om hem in de schacht te laten knellen.

Ben er inmiddels wel achter waardoor de stok er zo graag uit wilde, want ik heb de carterontluchting afgedopt omdat de inlaat dus op de kop zit en de slang niet paste,,,,,,,,, de druk moet ergens heen natuurlijk..........

Zit er wel aan te denken de ontluchting te voorzien van een klein filter en de slang riching spruitstuk te laten vervallen. Om zo inlaatkant vrij van olie te houden.
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij sommige van mijn auto's wees dat ding gewoon onder de auto uit.
In de racerij zie je dat ook zo, of loop ik weer achter de feiten?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Bij sommige van mijn auto's wees dat ding gewoon onder de auto uit.
In de racerij zie je dat ook zo, of loop ik weer achter de feiten?
Het milieu speelt tegenwoordig mee Herman. :wink:

Vroeger mocht de carterontluchting gewoon in de open lucht geloosd worden maar tegenwoordig moeten de carterventilatie na het luchtfilter op het inlaatsysteemaangesloten worden zodat de oliedampen verbranden in de motor.
Als alternatief kun je er wel van die kleine filterpotjes op zetten (mag in Nederland tenminste nog wel), maar dat zijn ook smeerdingen die snel verstopt zitten met sludge.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

kortom geen aanrader en toch maar gewoon de ontluchting aansluiting verplaatsen op het inlaatstuk ?

nog een aanvullende vraag, ik moet bepalen hoe het luchtfilter te bevestigen. Ik wil hen eigenlijk met dempers richting het schutbord maken. Ik heb er nog niet echt zicht op hoe het blok zich gedraagt qua schudden. Kan ik het wagen naar het schutbord of kan ik beter een bestiging richting het blok aanhouden ?
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mischien op de topzijde deksel van het luchtfilter een pijpje maken, en met een filter aansluiten.

De bevestiging zou ik in ieder geval aan de motor maken.
Die motor kan best wel bewegen en zal de boel los wrikken als je deze aan het schutbord plaatst.
Een constructie met 2 veren naar de rvs pijp maken is waarschijnlijk wel te bedenken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

oetker wrote:Bij sommige van mijn auto's wees dat ding gewoon onder de auto uit.
In de racerij zie je dat ook zo, of loop ik weer achter de feiten?
Volgens mij eerder bij Berlingo's op LPG. :oops:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

[quote]Bij sommige van mijn auto's wees dat ding gewoon onder de auto uit.[quote]

Ik zal er een slang aanhangen met een doekje om iig het evt vuil op te vangen. ik verwacht dat dan iig de peilstok beter op zijn plaats zal blijven
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hallo Richard. Draait de motor nog goed? Ik zou ook willen moto-carburatoren monteren. Hoe zit het met het starten en het hernemen? Is er meer vermogen?
johanansingh
Posts: 94
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm

Post by johanansingh »

Ziet er inderdaad goed uit. Maar die air box op 1 van de eerste foto's is denk ik wel een betere oplossing.
Net zo als een originele S opstelling. Waar die open k&n filter nu zit komt de pk's niet tegoede.

Je zuigt daar warme lucht aan en je wilt het liefste koele of koude lucht in de motor. Bocht op de plek waar nu dat filter zit en dan koele lucht onder de auto weg.

Maar zo als gezegd ziet er mooi uit.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

De bak van foto 1 heb ik nog liggen en wil ik wel van de hand doen.

Inderdaad is het beter om koele(re) lucht in te laten, met de filter op foto 1 was dat niet anders dan nu. De lucht wordt op dezelfde plaats gehaald. Ik wil nog eens een luchthapper onder de wagen plaatsen en daarmee koele(re) lucht onder het filter brengen. Vooralsnog loopt het prima dus ik heb geen haast.

Of ik PK's heb ingeleverd met de overstap naar K&N weet ik niet, ik zou dat best eens willen testen maar ken geen adres met een testbank, misschien iets voor een club uitje ?.

Hij loopt goed, het geluid is super en dat is voor mij het belangrijkste.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze motor is niet meer standaard toch?
Zit een snellere nokkenas in en oliekoeler als ik het goed heb.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

klopt, andere kleppen etc
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply