achterste remblokken vervangen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

achterste remblokken vervangen

Post by jurgen M »

Vandaag begonnen met de achterste remmen te vervangen. Volgens het werkplaatshandboek moet je met een ratel de remzuiger terugdraaien??!
Hoe krijg je de zuiger terug naar zijn beginpositie?? handremkabel en ontluchingsnippel zijn los, maar hoe gaat de zuiger achteruit? Persen zoals bij de voorrem, of moet dit op een andere manier?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Draaien !!!!!! Niet duwen !!!!
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

benny wrote:Draaien !!!!!! Niet duwen !!!!
tegenwijzerzin of in wijzerzin om de zuiger terug te krijgen? Met schroevendraaier of met iets dat meer kracht kan zetten...
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Indraaien is rechtsdraaien. Op cilinder een grijptang plaatsen maar steek iets tussen de bekken om de cilinder niet te beschadigen.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

tip: gladde kant van een rechthoekige vijl erin zetten. geeft goede grip voor draaien in tegenstelling tot een schroevendraaier.

als je remmen vast zitten kan het soms aardig wat kracht vergen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misschien verstandig om gelijk alles even na te lopen en zuiver te maken.
Zuigers er uit, roest verwijderen tussen klauw en cilinder..enz.
Dat mag je standaard wel iedere 5 jaar doen bij dit type remmen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ja, ik heb na mijn meer dan 2 jaar stilstand ook iedere keer gekloot met de remmen. nu kleeft er telkens 1 de eerste paar straten als ik weg rij met koude auto.

Ik heb een extra set die ik ga poedercoaten en reviseren.

hoeveel kosten revisiesetjes ongeveer. en waar overal te verkrijgen?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jurgen,

De ontluchtingsnippel moet niet los, als de zuiger moeilijk draait zou ik hem er uit halen en zuiver maken net zoals Herman schrijft. Indien je dit niet doet kan het zijn dat de remmen vroeg of laat blijven plakken. Het is belangrijk dat de zuiger vlot in de cilinder gaat. Best de zuiger uitbouwen en de dichting ook. Gebruik voor de dichting te verwijderen voelplaatsjes dan kun je de dichting niet beschadigen. Maak alles goed zuiver ook de groef waar de dichting in zit. Gebruik cilindervet bij het samen bouwen dan heb je jaren lang geen problemen meer met de remmen. Controleer of de zuiger losjes in de cilinder gaat als de dichting is verwijderd anders is de cilinder ovaal, dit door spanning en roest op de beugel die hem omklemt. Deze kun je ook van elkaar verwijderen om zuiver te maken.
Staat allemaal al beschreven op het forum.

Succes.
De revisie setjes zijn te verkrijgen via de club, zijn in stock en kosten €18 per set, voor één cilinder. Alleen voor leden!!
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Jullie hebben gelijk! De zuiger kan je zeer gemakkelijk terugdraaien met de vijl. Remmen zijn enkele jaren terug volledig vernieuwd, zal daar ook wel eits mee te maken hebben. Alles is nog mooi ingevet, als je de rubberbescherming wegtrekt. Morgen verder af werken en dan zijn alle remblokken ook vernieuwd ( was nog niet 100 % nodig maar nu ik toch bezig was)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi zo dan valt het mee. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

De remmen zijn ook zeer belangrijk die moeten goed werken. Ik zou de cilinders uitbouwen en kijken of er geen roest op zit anders gaan je dichtingen stuk.




grt harry de matra.
Post Reply