hoe hou ik de rubberen versnellingspook -mof vast ??

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

hoe hou ik de rubberen versnellingspook -mof vast ??

Post by lemans »

in de paar jaren dat ik mijn murena dagelijks rij,
blijf ik maar problemen hebben met het vasthouden van
de rubberen mof die onderaan aan het chassis zit
op het einde van de lange versnellingsstang ,daar waar
die binnengaat naar de versnellingspook ; er is kwasi
geen opkant waarover die heen gaat , ik probeerde al pvc
straps , metalen spanringen én tec 7 kit ; maar alles
blijft maar loskomen....gevolg zand en modder int gewricht
en stug haperend gewricht .. ondanks het vocht -
maar niet vuilafstotend wit keramisch vet waarmee ik het
behandelde .........iemand een eenvoudig afdoende tip aub
om die rubberoverkapping ,simpel en rocksteady vast te zetten aub??

stef
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor zover ik heb kunnen bekijken, zit deze er gewoon los op gedrukt.
Bij mij is deze er nog nooit afgevallen.
Waarschijnlijk is die van jou dermate uitgewoond dat die er af valt.

Bi Simon staat ze nog op de lijst als onderdeelnummer 09049.
Matra nummer 0012980100

Deze dingen zitten ook Op Simca 1100 en Rancho.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Heb jij wel een opstaande rand waarover hij heen zou moeten??

het rubber moet namelijk over de opstaande rand van de onderste schoten die aan de binnenkant zit vast geschroeft

De opbouw hiervan is, onderste schotel met aan de onderkant de opstaande rand voor het rubber, bovenste schotel, en daar weer het rechthoek die de pook binnen zijn kaders houd (daar zit ook de rand op die ervoor zorgt dat de pook naar beneden moet voor de achteruit)

als je de opstaande rand niet hebt is het iets niet goed geplaatst of vervangen in het verleden. Mocht hij er wel zitten, dan is je rubber niet goed.

Ik laat zo even een foto zien.

Edit:

hier de onderste en bovenste schotel:
Image

Hier enkel de onderste:
Image

-----------------

Heeft iemand van jullie overigens al eens problemen gehad met een afknappende ring van de versnellingspook, waardoor de veer de pook eruit drukte onder het rijden?

Ik heb dit 2x gehad, 1e keer lasnaad gebroken, alsof hij niet goed was vanuit de fabriek. daarna weer geknapt door de las.

Nu heb ik een andere pook met stalen kogel (de originele kunstof kogel zag er ook niet best meer uit). hier de foute kop afgeslepen, en de originele pook eraan gelast. 2 a 3 cm korter dan origineel (vond origineel te lang). gaat het iig niet meer stuk. kan ook gewoon naar de achteruit nu zonder induwen van de pook.

edit:
dit is de bol die eruit kwam: de afgebroken bovenkant was stuk gegaan door metaalmoeheid nadat de ring was geknapt(ring zorgt voor stevigheid).
Image

dit is is aan elkaar gelast:
Image

met deze bol dus, iets degelijker:
Image
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Laurens, kan jij eens de diameter opmeten van de metalen bol?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

bart_heemskerk wrote:Laurens, kan jij eens de diameter opmeten van de metalen bol?
De diameter doet er niet zo toe volgens mij. Dit aangezien deze bol zijn eigen kunstof gelijderplaten heeft ipv die nylon?? ringen.

nu steunt de bol ook niet 100% op de metalen schotels. echter de kunstof schotels zijn meer dan sterk genoeg voor het opvangenvan het gewicht.

Deze kunstof gelijderschotels hebben wel dezelfde "driehoek" vorm met dezelfde gaten als de metalen schotels.

dus als jij iets vind met die "driehoek" vorm dan is het wel aan te passen voor de murena lijkt mij. Deze kwam uit de sloop murena.

zoals je ziet is het onderste oog ook eerder al aangelast om het murena geschikt temaken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Is het niet omdat er vet op deze opkant hangt? De opkant en de rubber goed zuiver maken. Ik heb alleen een kolsonbadje getrokken op de kant van de lange as en de rubber blijft zitten. Misschien een scheurtje in het rubber?

PS, Bij mij zit de rubber er gewoon boven los op en niet tussen de opkant.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier nog enkele foto's.
Attachments
beschermhoes schakelstang 1 (Medium).JPG
beschermhoes schakelstang 1 (Medium).JPG (55.39 KiB) Viewed 3456 times
De stofhoes op zijn plaats. (Medium).JPG
De stofhoes op zijn plaats. (Medium).JPG (61.64 KiB) Viewed 3456 times
Opkant waar de rubber op blijft zitten (Medium).JPG
Opkant waar de rubber op blijft zitten (Medium).JPG (97.93 KiB) Viewed 3456 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain, Stef heeft je proberen te bereiken..Hij vraagt naar je telefoonnummer.
Kun je hem een Email of PM doen??
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply