Murena S boven 3000 rpm exit

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Murena S boven 3000 rpm exit

Post by pete speed »

Hallo mannen
Gisteren de hele dag aan het sleutelen geweest om de oorzaak van het probleem met de "S" te tackelen : boven de 3000rpm begint zij te hoesten ,proesten en knallen.
Wat hebben we gedaan? Het volgende vervangen en als het euvel er nog steeds was het oude onderdeel weer teruggeplaatst behalve de pakkingen.
gestart om 10.00 uur :
alle kabels doorgemeten op spanning en weerstand.
compressie gemeten
bougies vervangen
bougiekabels vervangen
verdelerkap vervangen
verdelervinger vervangen
hele ontsteking vervangen
bobine vervangen
regelunit vervangen
motorkabelboom vervangen
luchtfilterhuis gedemonteerd
tank leeg gemaakt en opnieuw met nieuwe benzine gevuld
leidingen doorgeblazen
carburateurs geheel gedemonteerd, helemaal schoon gemaakt en revisiesets geplaatst
pakkingen vervangen
aansluitingen getest op lekken
aansluitringen op spruitstuk vervangen
vacuumslangen vervangen
benzinepomp vervangen
uitlaat gedemonteerd ; er zat een schot in los en dat kon wel eens een buis in de pot afsluiten.

Het hielp allemaal niets; maar als we starthulp in het luchtfilter spoten pakte de motor meteen op dus het moest bijna wel aan de brandstof liggen.
Nou als laatste om 18.00 uur kleppendeksel gedemonteerd om de kleppen te stellen. Bij de 3e cilinder aangekomen bleek dat de nok van de nokkenas helemaal verdwenen was en de klep nog maar minimaal lichtte; Mijn Condrillon-nokkenstok kaduuk, dat was het euvel :cry: :cry: :cry:

Nou maar eens zien of iemand die repareren kan ; heeft een van jullie een suggestie??
of maar beter een nieuwe kopen (behoorlijk aan de prijs ) :mad:
Hij moet wel vóór Bastogne weer in orde zijn , want daar wil ik wel bij zijn,
hoor het graag
meet................
The Pete
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Peter, ik denk dat je best een gewone 2.2 nokkenas neemt en deze op S specificatie laat slijpen.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Hallo Alain,
heb eens navraag gedaan , en alleen Politecnic heeft nog oude stock nokkenstokken, de rest biedt inderdaad 2.2 nokkenassen aan die op S/maat geslepen en opnieuw gehard zijn.
Volgens Laszlo van Carjoy komt het wel vaker voor dat de nokken weggeslepen zijn. Dit komt door een te laag toerental waardoor de kop te weinig gesmeerd wordt.
Heeft iemand deze ervaring met de 2.2 ook , ik hoor en lees dit de eerste keer?
Graag jullie gewaardeerde mening
19 september : meet.....
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een heel vaag verhaal wat ik nog niet heb kunnen veriferen is ,dat er een betere oliepomp zou bestaan die dat probleem aan kan. (waarschijnlijk uit de 505 GTI)
Zelf heb ik het idee dat de motor van de 2.2 ook beter wat hoger in de toeren kan worden gehouden.
Ik heb duidelijk last van een low speed nock als ik de motor belast in de lage toeren.
Als ik de voorontsteking op 8 graden zet is het duidelijk beter.
Als ik de rijstijl wat vlotter houd en wat eerder terug schakel is het eigenlijk geen probleem, maar dat soort geluiden hoor ik liever niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Verhulst beweerde ook dat je problemen krijgt met de Murena (1600) door constant laag in de toeren te rijden,
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote: Als ik de voorontsteking op 8 graden zet is het duidelijk beter.
Als ik de rijstijl wat vlotter houd en wat eerder terug schakel is het eigenlijk geen probleem, maar dat soort geluiden hoor ik liever niet.
in het handboek staat voor de 1.6 iig beschreven tussen de 12 en 10 graden. Ik heb hem op 10 graden. pingelen bij lage toeren 1 en 2. (optrekken en na een drempel weg in de 2 b.v.).

Is het toelaatbaar om het op 8 te zetten??? krijg ik hier verbetering mee? wat zijn de nadelen?
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt hem rustig op 8 voor zetten, maar het gaat ten koste van vermogen.
Ook het stationair zal wat minder regelmatig zijn.
Even het punt zoeken wat het beste uitpakt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply