Page 4 of 5

Posted: Sun Apr 10, 2011 8:16 am
by GODFRIED
Dan heb je een goede neus. Ik vind dat die Matra's maar flink stinken vooral als ik ze onder mijn huis in de garage start. De geur blijf dan wel iets hangen.
Ik snuif liever aan iets anders. :lol:

Posted: Sun Apr 10, 2011 9:55 am
by hendrik
Godfried, ik denk dat ik weet waar jij liever aan snuift, maar dat is ook niet zo gezond.




grt harry de matra.

Posted: Sun Apr 10, 2011 10:28 am
by jurgen M
Co mag idd niet lager staan dan 2. HEb hem vroeger eens op 0,5 gehad (voor de keuring) en de auto reed totaal niet.

Posted: Sun Apr 10, 2011 4:51 pm
by Yoran
De mooie grijze uitlaat zegt eigenlijk ook al genoeg bij jou Herman! :)

Posted: Sun Apr 10, 2011 6:55 pm
by oetker
De Motor is nog wel in goede conditie heb ik de indruk.
De klephoedjes zijn echter aan vervanging toe, en er is wel wat lichte olielekkage.
Toch ziet de uitlaatkleur er goed uit.
Oliegebruik is ook maar 1 liter op 12000 km en dat is voornamelijk door bovengenoemde oorzaken.
Staat nog op de to do list, maar voorlopig maak ik me er nog niet druk over.

Posted: Mon Apr 11, 2011 7:04 am
by GODFRIED
hendrik wrote:Godfried, ik denk dat ik weet waar jij liever aan snuift, maar dat is ook niet zo gezond.




grt harry de matra.
Je wordt er wel vrolijk van. :lol:

Herman,
Als je de klephoedjes gaat vervangen wordt dat waarschijnlijk een totale aanpak van de motor. Dan ben je inderdaad even bezig.

Posted: Sat Apr 23, 2011 5:08 pm
by oetker
De 1.6 van Yoran heeft ook weer een upgrade gehad.
2.2 veren en Spax schokbrekers achter.
Om de schokbrekers los te krijgen hoef je niet speciaal de bedekking in te snijden.
Met een beetje prutsen gaat het zo ook.
Image
Het oude spul er onder vandaan.
Image

En de nieuwe veren en brekers geplaatst en afgesteld.
Image
Image

Zo te voelen heeft de auto weer de nodige progressie in wegligging gemaakt.
De wagen voelt veel stabieler achter.

Posted: Sat Apr 23, 2011 8:58 pm
by Yoran
Herman, Peter, hij rijdt super! Niet alleen op de binnenwegen, maar ook op de snelweg een enorme verbetering en ja ik heb de spax al weer 2 tikjes extra gegeven ;) Mannen bedankt! :)

Posted: Sat Apr 23, 2011 10:28 pm
by oetker
Dit was bij mij ook een grote stap voorwaarts in de wegligging.
De oude schokbrekers hebben het na 30 jaar wel gehad.
Je kunt met dit systeem nu heel mooi fijn afstellen naar persoonlijke voorkeur.
Zachter harder en hoger lager is nu mogelijk.
Veel plezier er mee Yoran en nog bedankt voor de veren en namens Peter de Whiskey.....Hips :wink:

Posted: Sun Apr 24, 2011 8:52 am
by GODFRIED
Dat ziet er prachtig en veilig uit.
Mooi gedaan.

Posted: Sun Apr 24, 2011 10:34 am
by hendrik
Die kan er weer 30 jaar tegen aan mooi gedaan.




grt harry de matra.

Posted: Sun Apr 24, 2011 2:17 pm
by JEAN
Hoeveel heeft dit gekost?
Dit zijn regelbare veren dus kun je de wagen heel laag zetten of niet?

mvg 8)

Posted: Sun Apr 24, 2011 2:59 pm
by oetker
De maximale verlaging is 4 cm, maar zou niet meer gaan als 2-3 cm ivm stabiliteit.
De voorzijde moet eigenlijk ook zoveel mogelijk naar beneden gedraaid worden of plattere banden toepassen.
De limit is je voorspoiler.
De schokbrekers kosten bij Imparts in Arnhem €155.- per stuk incl. btw excl. verzend..
www.imparts.nl

De veren kosten €49.- ex verzend een set bij Simon.
http://cgi.ebay.de/Simca-Talbot-Matra-M ... 5d2e51881e

Dan moet je zelf nog voor de tussenplaten zorgen.

Je kunt natuurlijk ook gaan voor een complete achter set bij Carjoy veren en schokbrekers ongeveer een kleine €800.-

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:30 pm
by GODFRIED
Is bij die uitgebouwde oude schokbrekers met de hand te voelen dat deze versleten zijn? Ik bedoel als je ze in en uit duwt is er dan een hapering vast te stellen?

Kun je schokbrekers wel zelf testen op hun goede werking??

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:48 pm
by oetker
Zowel bij die van mij als die van Yoran is de dempende werking er uit.
Er zat nog minder dempende werking in als standje 1 van 28 van de nieuwe.
Je voelde de wagens gewoon nadeinen met de oude, en dat moet niet.
Wat kun je nog van een 30 jaar oude demper verwachten....?
Precies, niks meer, en dat was overduidelijk te voelen bij hobbels en kuilen.

Posted: Sun Apr 24, 2011 6:40 pm
by benny
Zijn die regelbare dempers toegelaten in België voor een dagelijks ingeschreven Murena? Ik denk het niet, maar een O-plaat moet dat wel lukken.

Posted: Sun Apr 24, 2011 8:28 pm
by oetker
Ik zou niet weten hoe dat bij jullie geregeld is, maar als je de catalogus van Spax opslaat dan zijn ze specifiek voor de Murena ontworpen.
Spax G695 Achter
Spax G693 Voor.
Ze worden in de UK gemaakt dus zou toch Europeesch keurmerk moeten hebben.
Maar ja, in Belgie hebben ze zo hun eigen regeltjes.

Posted: Mon Apr 25, 2011 9:07 am
by GODFRIED
oetker wrote:Zowel bij die van mij als die van Yoran is de dempende werking er uit.
Er zat nog minder dempende werking in als standje 1 van 28 van de nieuwe.
Je voelde de wagens gewoon nadeinen met de oude, en dat moet niet.
Wat kun je nog van een 30 jaar oude demper verwachten....?
Precies, niks meer, en dat was overduidelijk te voelen bij hobbels en kuilen.
Van nadeinen is bij mijn Matra's geen sprake. Ik denk dat ik ze eens moet laten testen op een testbank. Dit wordt ieder jaar gedaan op de keuring (APK) als je auto niet is ingeschreven als oldtimer . Daar ik ze alle twee als oldtimer ingeschreven heb gebeurt deze controle niet meer. Voor de murena is dit nu 2 jaargeleden maar voor de bagheera misschien al 15 jaar. Volgens mij zijn de schokbrekers ok. Ik heb ooit een kapotte schokbreker gehad op mijn dagelijksewagen weet dus wel hoe het aanvoelt. Als ze versleten zijn moeten ze vervangen worden maar ik wil ze niet vervangen als dat niet nodig is. Ga dan waarschijnlijk ook geen verschil merken.

Natuurlijk zal het wel een verschil zijn omdat je die van Spax naar je hand kunt zetten.

Posted: Mon Apr 25, 2011 9:13 am
by oetker
Als het goed is dan hoef je ook niets te doen, maar als ze versleten zijn dan is er weinig keus.
Originele zijn niet meer te vinden dus een alternatief had mooi geweest.
Ik heb daar ook geruime tijd naar lopen zoeken, maar eigenlijk niets kunnen vinden.
Dan blijft over Koni of Spax.
Dan is Spax de meest interessante oplossing vanwege de instelbaarheid en de prijs.

Posted: Mon Apr 25, 2011 11:41 am
by Richard
maar dan moeten hier dus wel eerst die ringen voor worden gemaakt toch ?

Posted: Mon Apr 25, 2011 11:53 am
by oetker
Ik had een paar setjes laten maken door een vriend, maar die zijn inmiddels gebruikt.
Dit zijn de maten.
Image
Image
Image
Indien iemand geen mogelijkheden heeft en dit wil uitvoeren kan ik nog wel vragen of hij ze wil bijmaken.

Re:

Posted: Mon Jun 08, 2015 6:03 pm
by Richard
oetker wrote:De maximale verlaging is 4 cm, maar zou niet meer gaan als 2-3 cm ivm stabiliteit.
De voorzijde moet eigenlijk ook zoveel mogelijk naar beneden gedraaid worden of plattere banden toepassen.
De limit is je voorspoiler.
De schokbrekers kosten bij Imparts in Arnhem €155.- per stuk incl. btw excl. verzend..
http://www.imparts.nl

De veren kosten €49.- ex verzend een set bij Simon.
http://cgi.ebay.de/Simca-Talbot-Matra-M ... 5d2e51881e

Dan moet je zelf nog voor de tussenplaten zorgen.

Je kunt natuurlijk ook gaan voor een complete achter set bij Carjoy veren en schokbrekers ongeveer een kleine €800.-
heb eens wat prijzen opgevraagd van de Spax, nou ze weten wel van prijzen zeg. in NL betaal ik 446 euro voor 2 achterveren, in de UK ong 406 euro en in Duitsland ca 415 euro. Zijn dit de prijzen of heeft ergens anders informeren ook nog zin, ik had op wat minder gerekend......

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jun 08, 2015 11:01 pm
by oetker
Euhh, je spreekt van veren maar ik kocht alleen de schokbrekers en denk dt je dat ook bedoeld.
Was toen €310.- kwijt voor 2 maar het britse pond is nogal gestegen en de Euro minder waard geworden.
De Spaxen komen uit de UK dus dat zal het prijsverschil wel verklaren.
Even rustig rond kijken maar denk dat het overal wel ongeveer hetzelfde zal zijn.

Groet Herman

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Tue Jun 09, 2015 6:29 am
by Richard
schokbrekers ja........
Die Engelsen doen het nog niet zo gek dan met hun Pond.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Tue Jun 09, 2015 11:13 am
by oetker
Inderdaad, maar wij betalen binnen afzienbare tijd waarschijnlijk met Roebels.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Tue Jun 09, 2015 11:08 pm
by MatraMurena.nl
Roebels / Euro's? Het is beter om te investeren in Matra's i.p.v. iets wat is bedacht is en zomaar 1100 miljard van word bijgemaakt om de economie met een absurde opzet van oneindig noodzakelijke groei overeind te houden.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Wed Jun 10, 2015 10:43 am
by Richard
ik heb ze een paar tientjes per stuk goedkoper gevonden. welke munt dan ook, het gaat nergens over

Re:

Posted: Fri Jul 17, 2015 11:54 pm
by Richard
oetker wrote: Image
ik heb de spax binnen, op bovenstaande foto is het voor mij niet helemaal duidelijk. waar komen de o-platen die ik heb laten maken ? ik heb 2 adapter ringen bij de spax zitten. komen ze daar nog bovenop of onder ?
spax_klein.jpg
spax_klein.jpg (191.02 KiB) Viewed 11952 times
nb de rechter is mijn rvs ring, links is 1 adapter en op de spax is de bovenste nummer 2

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Sat Jul 18, 2015 11:13 am
by oetker
De linkse ring zat er bij mij niet bij.
Daarom had ik die ringen laten maken.
Misschien passen die wel?
De rechtse ring rust de originele veerplaat van de Murena.
Het zit dan een beetje verzonken.
we hebben daar een gereedschapje voor gemaakt om te stellen.

Zie foto's in dit topic

http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... 4&start=30

Image

Zo heb ik het
Image

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Sat Jul 18, 2015 12:35 pm
by Richard
ah dat topic had ik even niet gezien, had wel eens een gereedschapje gezien voor het afstellen, maar wellicht dat die u dus niet nodig is als de linker plaat kan worden gebruikt ? ik zal een deze dagen de boel loshalen en zien of het gaat passen.