Page 2 of 5

Posted: Sun May 16, 2010 1:27 pm
by jurgen M
Muddy Bandit wrote:Als de wagen toch de brug op gaat zou ik eerst het chassis eens even gaan nameten.
Dit zou de vele vulplaten tussen de bovenste draagarm, het stuurhuis en die scheur/plooi ook verklaren.
Bij veel auto's uit eind jaren 70 begin jaren tachtig werd getoverd met vulplaatjes om ongelijke afstanden op te lossen, werkte ooit aan een Fiat waar vooraan links ook 8 vulplaatjes waren, en rechts slechts één. Vermoed dat het toen wel normaal werd gevonden.

Posted: Sun May 16, 2010 9:33 pm
by Muddy Bandit
jurgen M wrote: Bij veel auto's uit eind jaren 70 begin jaren tachtig werd getoverd met vulplaatjes om ongelijke afstanden op te lossen...
Ik weet er alles van, heb al eens een 68 Mustang en een oude Jeep Wagoneer onder handen gehad.... gingen kilo's vulplaatjes en ringetjes in. :o

Maar wat me hier niet lekker zit is die scheur/plooi in combinatie met de niet originele vulringen... hier zijn later dus aanpassingen aan gedaan.
En aangezien ik altijd zeer wantrouwend ben bij dit soort dingen wil ik dan ook graag het naadje van de kous weten, vandaar dat ik hem na zou meten als er toch de gelegenheid voor is.
Maar dokter Herman kennende gaat hij ook voor zekerheid en veiligheid.
:wink:

Posted: Sun May 16, 2010 9:42 pm
by oetker
Inderdaad Patrick, daar gaat even goed naar gekeken worden.
Scheurende chassisbalken zijn een voorbode van groter onheil, en kun je niet zo maar negeren.

Posted: Mon May 17, 2010 9:51 am
by Yoran
Herman, geweldig werk. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

De meningen verschillen inderdaad sterk over wat de oorzaak is van vulplaatjes. Ter info: de auto is verlaagd door de vorige eigenaar. Hij heeft zelf de achterveren op maat gezaagd, iets wat ik zelf nooit zou doen, maar goed. Dit zou ook een extra stress oorzaak kunnen geven bij een verkeerde berekening.

Posted: Mon May 17, 2010 8:11 pm
by oetker
Vandaag maar is verder met de auto van Yoran.
We hebben de scheur bekeken, maar het is de lasnaad van de bevestiging van de draagarm, en deze is in orde.
Daarna met touwtjes en maatlat bezig geweest.
De afwijking van de chassisbalk valt mee.
De balk heeft wel een tik gehad, maarhet verloop is maar enkele mm naar binnen en beneden.
Niet schokkend dus, maar ook niet geweldig goed.
In het prive magazijn wat plaatjes opgezocht voor het stuurhuis.
Image
Dan kunnen die rare ringen weg.
Stuurhuis gemonteerd met nieuwe speciale moeren en bouten.
Image
Image
De nieuwe schokbrekers.
Image
Tijd voor een proefritje.
De wagen stuurt super, en de hobbels worden weer goed gedempt.
Na uitlijnen zal ik een stukje snelweg nemen.
Daar zit een prachtig stuk om bumpsteering te testen.
Vond de wagen niet best remmen.
De boel maar is uit elkaar getrokken.
De rempads zijn niet veel meer en helemaal verglaasd.
Ook een paar rammelveertjes waren verkeerd geplaatst en helemaal veroest.
Even naar huis en in het prive magazijn nog bijna nieuwe pads en een paar rammelveertjes opgedoken.
Image
Image
Zuigers vrij gemaakt en roestrand verwijderd.
Image
Alles met kopervet terug geplaatst.
Image
Image
Remmen ontlucht en een proefritje.
De remmen doen het weer uitstekend..
Volgende probleem een tik in de as.
Komt door versleten Homokineten.
De as moet vervangen, maar heb ik niet.
Filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=rdvGe_2grlg

Morgen gaan we kleppen stellen en uitlijnen.
Dan zijn er eigenlijk nog vele dingen die moeten gebeuren, maar voorlopig kan het wel weer
Yoran moet maar is spullen gaan sprokkelen..
Foto van de garagist.
Hij grijnst, dan kost het meestal geld :wink:
Image

Posted: Mon May 17, 2010 9:12 pm
by hendrik
Herman, je word nog een echte vakman wel mooi gedaan.




grt harry de matra.

Posted: Mon May 17, 2010 9:43 pm
by matrafan
Mooi afgewerkt Herman.

Daar kan Yoran weer jaren van genieten.

Hadden we maar allemaal tijd om zo elkaar te helpen.

De wereld zou er veel beter uitzien.

Posted: Mon May 17, 2010 10:24 pm
by Muddy Bandit
Carjoy krijgt er een serieuse concurrent bij. :lol:

Maar gelukkig dat het nog mee valt met dat ongemak.
Goed werk Herman! :wink:

Posted: Mon May 17, 2010 10:36 pm
by oetker
We zoeken niet echt werk hoor, nog genoeg te doen aan mijn eigen Murena, en niet te veel tijd over.
Yoran had gevraagd of we het is wilden bekijken.
Er is zeer veel aan de auto te doen.
Dat kunnen we hier niet allemaal aan nemen.
Onderdelen hebben we ook niet allemaal hier.
We hebben wat belangrijke zaken aangepakt.
Verder een diagnose gemaakt tijdens dit proces.
Yoran moet maar is wat spullen gaan verzamelen om de auto wat verder op te knappen.
Het is voor Yoran zeker lastig om wat te doen aan de auto, want als je in een flat woont en geen ruimte hebt om aan de auto te werken word het moeilijk.
Alles uit besteden is te kostbaar.
Hij zal zelf een beetje aan de gang moeten om het kostenplaatje beheersbaar te houden.

Posted: Tue May 18, 2010 7:40 am
by GODFRIED
Dit is een karwei waar velen tegenop zien, niet te onderschatten, wat een werk dit is geweest.

Prachtig gedaan. :wink:

Posted: Tue May 18, 2010 9:29 am
by hendrik
Maar dat zijn we mooi karweitjes als je dat graag doet.




grt harry de matra.

Posted: Tue May 18, 2010 2:48 pm
by Yoran
Herman, wat een prachtwerkje! Fijn dat chassis toch niet zo kapot was als gevreesd. Wel jammer van de achteras, maar dat hadden we al verwacht. Ga je er wel vet in doen alsnog?
Ben zeer benieuwd naar het nieuwe sturen :)

Yoran

Posted: Tue May 18, 2010 8:34 pm
by oetker
Vandaag was het streven de auto af te hebben, en ook de homokineten nog te vullen met vet.
Daarna uit te lijnen.
Maar eerst de kleppen stellen.
Eerst maar alles gedemonteerd.
Miste een moer op de kleppendeksel en een bout in de carburateur.
Er lag een ring los in het luchtfilter.
Geluk dat die nooit is mee naar binnen is gezogen :-?
Vanochtend alles gedemonteerd.
Image
De kleppen stonden veel te strak, terwijl ze voor LPG juist iets te ruim moeten staan.
Kleppen zijn gesteld.
Bougies gereinigd afgesteld.
Image
Even de ontsteking controleren.
Het BDP teken kwam niet in beeld.
Stond ergens op 20 graden voorontsteking dus afstellen.
Toen viel er nog een lijk uit de kast.
Het doorvoerrubber voor de draden van de Hall sensor was weg.
Op het moment dat ik de ontsteking vast pakte drukte de draad iets naar binnen, en werd gelijk doorgesneden door de binnenrotor.
Image
Zal daar vanavond in eigen werkplaats iets op proberen te verzinnen.
:(
We konden dus niet verder met de Murena.
Van de brug af geduwd, en volgende klus een koppaking vernieuwen in een brommobiel 8)
Je maakt hier van alles mee :o
Image
Image

Posted: Tue May 18, 2010 9:33 pm
by hendrik
Ja herman je hebt het aardig druk zo te zien. Maar met die ontstekeng dat is wel pech hebben hopelijk komt het nog goed. succes er mee.




grt harry de matra.

Posted: Tue May 18, 2010 10:12 pm
by matrafan
Is wel een veelzijdige garage.

Zo te zien kan je er met alles terecht.

Het voorval met de ontsteking heb ik ook meegemaakt.

Had ook nog een kabelbreuk waar de voedingskabel in de behuizing gaat.

Heb beide gelukkig nog kunnen herstellen en tot op heden marcheert dit nog goed (hout vasthouden).

Posted: Wed May 19, 2010 4:17 am
by GODFRIED
Ja, die rubber zorgt dat de kabels omlaag gedrukt worden, zal waarschijnlijk verduurd zijn en afgevallen! Wat je ook doet aan een Matra het draait altijd uit naar meer werk.

Posted: Wed May 19, 2010 6:57 am
by oetker
Valt niet mee hier snel wat op te vinden.
Nog tot laat mee bezig geweest.
Uiteindelijk 2 O ringen in elkaar gedrukt.
Image
De draad word onder tussen de ringen geplaatst zodat die vlak boven de vervroegingsplaat hangt.
Draadjes weer gesoldeerd.
Image
Image
Aan de binnen en buitenkant rubber mastiek opgezet.
Image
Zo krijg je een beetje trekontlasting.
Niet de fraaiste klus, maar altijd beter als het beetje Bisontix wat ze hadden gebruikt om het al is eerder op te lossen.
Image

Vandaag niet veel tijd.
De Honda moet naar de RDW voor gaskeuring en APK.
Misschien vanmiddag nog af te maken, anders morgen.

Posted: Wed May 19, 2010 7:08 am
by GODFRIED
Goed gedaan, kan niet beter gemaakt worden.
Veel succes me de Honda. :wink:

Posted: Wed May 19, 2010 8:25 am
by Yoran
Wat een pech...maar ontzettend knap dat jullie het uberhaupt vinden!
Mooi opgelost met de ontsteking, het zou me zelf echt niet opgevallen zijn ooit.


Klein dingetje, je zegt bougies gereinigd en afgesteld. Ik denk niet dat ze dat kunnen hebben. Dit waren speciale LPG bougies waar duidelijk in de handleiding staat. Niet aankomen, te nauwkeurige afstelling. En ze moeten dus zeker niet op de 0.6-0.7 staan die een normale murena heeft.

Maar goed doen we daar wel weer een nieuwe set in :)

Posted: Wed May 19, 2010 8:43 am
by oetker
Dat is toch niet helemaal waar Yoran.
Hier zitten Iridium bougies in (NB: hlemaal niet nodig voor LPG)

Dit komt van de NGK website Iridium.

Proper Gapping

In most cases the factory set gap should conform to your vehicle specifications. However if it is necessary to widen the gap, do so with a tool that only pulls back on the ground electrode without touching the center electrode or the porcelain. To close the gap on a plug, gently tap the plug, electrode first on a hard surface.

Hier kun je alles vinden over Iridium bougie's van NGK.
http://webcache.googleusercontent.com/c ... nl&ct=clnk

Dat Iridium is buiten duurzaamheid flauwe kul.
De spanning afgegeven door de Bobine is bepalend.
Hier zit zo te zien een standaard bobine in, dus 0.8 afstellen voor LPG.

Posted: Wed May 19, 2010 8:50 am
by Yoran
Herman, je hebt uiteraard helemaal gelijk. Ik was in de war met de NGK laserline. Maar dit zijn inderdaad iridium bougies.
Mijn excuus!

Posted: Wed May 19, 2010 11:02 am
by GODFRIED
Je maakt hem niet veel wijs. :lol:

Posted: Wed May 19, 2010 1:36 pm
by oetker
Quote
-------
Je maakt hem niet veel wijs
======================

Ik weet ook niet alles, dus het is prima als iemand me terug fluit.
Daar heb ik helemaal geen probleem mee.
Ik ga dat dan wel controleren, en als het waar is heb ik weer wat geleerd.

Posted: Wed May 19, 2010 11:23 pm
by jo
Als trekontlasting zet ik vaak binnen en buiten een trekbandje (colsonband) (tywrap) (kabelbinder), misschien ook niet mooi maar het werkt wel. :)

Posted: Thu May 20, 2010 7:16 am
by oetker
Met een trekbandje ga je dit echt niet redden.
De Hall stuurrotor draait als een scheermes vlak boven de draad.
De grondplaat beweegt onder de draad, dus kan je ook niet vast maken..
Image
De O ringen houden de draad op zijn plaats, en de mastiek plakt de O ringen vast en geeft een beetje trekontlasting.
Image
Image
Toegeven, niet de fraaiste oplossing, maar kon zo snel niets beters bedenken.
De auto moet vandaag klaar.

Posted: Thu May 20, 2010 7:22 am
by GODFRIED
Het is degelijk gemaakt en dat is het belangrijkste. :wink:

Posted: Thu May 20, 2010 4:06 pm
by oetker
Heb net de ontsteking er weer ingejast en afgesteld.
Motor draait netjes.
Toen werd het tijd voor een clisma.
Image
We hebben even een hele pot vet tussen de homokineten gespoten.
Kan misschien de boel nog redden.
Image
Daarna richting uitlijn bedrijf en de boel laten lijnen.
Iets bijstellen op de sporing en klaar.
Caster en camber zijn binnen de normen.
Dat valt niet tegen.
Image
Proefritje gemaakt.
We hebben zeker vooruitgang geboekt, maar de achter schokbrekers zijn ook niet best meer.

Posted: Thu May 20, 2010 4:33 pm
by hendrik
Dat komt nog goed met die murena zo te zien herman je bent goed dat heb je alweer fijn gedaan.



grt harry de matra.

Posted: Thu May 20, 2010 7:58 pm
by Yoran
Zo dat ziet er netjes uit Herman, ben heel benieuwd naar morgen.

Tot dan!

Posted: Thu May 20, 2010 8:24 pm
by GODFRIED
Mooi zo vakwerk. :wink: