Page 5 of 5

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Sun Jul 19, 2015 8:42 pm
by Richard
Ik heb de veren eronder vandaan. Ik kan ze nu netjes maken en dan de nieuwe spulletjes eronder zetten. Er is toch idd geknutseld met de veren lijkt het. Er zit een rubber slang om het bovenste uiteinde, misschien tegen rammelen ? Ook is er voor zover ik het kan beoordelen een dikke plaat geplaatst onder de veerschotel. Het lijkt erop dat na verlagen hiermee de boel weer is verhoogd. Hoe hoog is normaal de spiraal veer ? om zo te bepalen wat er nu precies vanaf is. De stofkap past net niet over de 2e verdikking van de nieuwe veer, dit lijkt hiervoor gemaakt....... klopt dat ? Hij zit nu wat gammel , maar wordt uiteindelijk toch vast geperst tussen de rubbers natuurlijk. De extra ring past idd op de veerschotel, ik zal de RVS ringen dus niet nodig hebben.
veren2_klein.jpg
veren2_klein.jpg (227.79 KiB) Viewed 13047 times
veren3_klein.jpg
veren3_klein.jpg (179.2 KiB) Viewed 13047 times
veren4_klein.jpg
veren4_klein.jpg (153.55 KiB) Viewed 13047 times

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 5:22 am
by oetker
Inderdaad, er is geprutst met de veren zoals we al dachten.
Er is 1 ring afgesneden.
Image
e auto komt dan veel te laag.
Om het gedeeltelijk op te heffen hebben ze die ring er tussen gemaakt.
Nou is het de vraag of de spaxen gaan passen met die korte veren (voornamelijk rechts) wat lastiger.
De korte veren zijn wel prettiger wan dat maakt de wagen wat stijver aan de achterzijde.
Door de ring heb je niet het stel gereedschapje nodig.
Wel mooi dat de passende platen er tegenwoordig bij zitten.
Ik heb 2 sets gehad waar dat niet het geval was.
Correspondentie met Spax gaf een verassend stilzwijgen van hun kant.
Misschien heb ik ze wakker geschud dat het niet zo paste.

De stukje rubber slang heb ik ook gezet.
Bij later auto's van Peugeot ligt in de hele veerschotel een rubber ring.
Die staat niet op tekening dus was niet in het ontwerp denk ik.

Ik heb de stofkap wel geplaatst.
Weet alleen niet meer hoe ik dat gedaan heb.
Zal is wat foto's terug kijken.

Edit,
Als ik terugdenk zit er in de stofkap bovenin een metalen ring.
Volgens mij heb ik toen onder het onderste rubber en de ring daaronder hem geplaatst maar ben daar niet meer zeker van.
Het moet een beetje vanzelf wijzen denk ik anders had i het in dat topic wel aangekaart.
Image

Groet Herman

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 6:03 am
by oetker
Zoeken zoeken..
Ja... zo dus

Image
Image

Zal deze foto ook in het schokbreker topic bij zetten.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 6:37 am
by Richard
Nou is het de vraag of de spaxen gaan passen met die korte veren (voornamelijk rechts) wat lastiger.
welk probleem zou ik kunnen tegenkomen ? dat de schroefdraad niet voldoende is ? de ringen die op de oude veren aangebracht zijn, zijn aluminium, veel mooi gemaakt. Ik zou die eventueel over kunnen zetten.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 7:19 am
by oetker
Een beetje trial en error.
De situatie is net even anders dan bij mij door de kortere veren.
gewoon kijken wat het beste gaat.
Er is rechts iets minder ruimte om te monteren maar denk dat het niet echt een probleem is.
Als de ringen over blijven heb ik daar wel belangstelling voor.
Door de 2.2 veren staat mijn 1.6 net iets te hoog achter.

Herman

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 7:56 am
by Richard
prima als ik ze niet gebruik zijn ze voor jouw. zat me net op weg naar het werk te bedenken dat de ringen waarschijnlijk ook geen zin hebben mocht de schroefdraad te kort zijn. Zal me nu gebeuren dat weer eens teveel heb weggegooid, ik zou nog een set veren moeten hebben van de sloper, maar gezien dergelijke spullen vaak 100x van links naar rechts worden gelegd en nooit gebruikt ruim ik wel eens wat op. nog maar eens goed zoeken

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 8:43 am
by oetker
In geval van nood heb ik nog wel een set liggen.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 6:37 pm
by Richard
oetker wrote:In geval van nood heb ik nog wel een set liggen.
ik neem ze graag van je over. ik zal op zoek gaan naar een andere set en die terugleveren....... is dat wat ?
omdat ik de halve bekleding los heb liggen ga ik graag direct op save.

bvd

Richard

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 7:43 pm
by oetker
Ik heb 2 sets liggen Richard.
Kan er wel 1 missen.
Hoef er niets voor te hebben.
Jij heb me ook al is geholpen.
Stuur maar een PM hoe verder.
Groet Herman

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 20, 2015 10:06 pm
by Richard
pm verzonden

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Tue Jul 21, 2015 5:12 am
by oetker
Geen PM ontvangen.

Stuur maar een mail naar matramaf@gmail.com

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 27, 2015 7:21 pm
by Richard
De Spax zitten eronder, de adapters die erbij zitten zijn passend voor de Murena. Ik heb ze 10 'tikjes' gegeven, of dat voldoende is weet ik nog niet precies, maar ik kan het later natuurlijk nog aanpassen. Ik heb de gemonteerd met de spiraalveren die ik van Herman kreeg (dank daarvoor !). Het verschil was 1 winding, overigens waren de veren die eronder zaten we 1 mm dikker, misschien van een 2.2 ?

De wagen staat nu achter 3 cm hoger dan voor, wielkast tot straat 61cm voor 64cm achter, wat mij betreft mag het achter nog iets hoger. Als ik een slinger aan het stuur geef deint de wagen een stuk minder na dan voorheen, het scheelt een stuk !

Ik heb de stofkap iets ruimer gemaakt zodat hij over 2 verdikkingen van de Spax heen valt, op zich zit dat mooi nu. Herman gaf aan dat de veren niet in de verf hoefden om goed te functioneren........... dat kan echt niet !, ze zitten dus weer fris in de lak nu.

Een gereedschap dat bij mijn scooter hoort kon ik gebruiken om de veren te spannen, dat is nog best een intensief klusje overigens. Ik heb ca 8 cm tussen de onderkant van de bovenste ring en het begin van de schroefdraad.
nieuwe_veren_4.jpg
nieuwe_veren_4.jpg (120.8 KiB) Viewed 12924 times
nieuwe_veren_3.jpg
nieuwe_veren_3.jpg (50.12 KiB) Viewed 12924 times
nieuwe_veren_2.jpg
nieuwe_veren_2.jpg (63.31 KiB) Viewed 12924 times
nieuwe_veren_5jpg.jpg
nieuwe_veren_5jpg.jpg (99.33 KiB) Viewed 12924 times
nieuwe_veren_1.jpg
nieuwe_veren_1.jpg (102.33 KiB) Viewed 12924 times

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 27, 2015 7:36 pm
by oetker
Het testen kan beginnen.
Denk dat die nog een fractie omhoog kan (65-66 cm maar zo te zien is die al wig), en zet de Spax maar op 16 klikjes.
De spaxen op de 2.2 zorgden voor een flinke verbetering in wegligging bij mij.
ook het front zal door de verbeterde balans meer grip krijgen.
Dit is een goede upgrade.
Kost wat maar dan heb je ook wat.

Ik had mijn veren ook geverfd hoor.
Niet gepoedercoat, want wat dat doet met de veereigenschappen is me onduidelijk.
Om de spaxen te stellen kun je de belasting wat verlichten door een paar trekbanden de veren wat te spannen.

Groet Herman

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Mon Jul 27, 2015 8:10 pm
by Richard
oetker wrote: Niet gepoedercoat,
die hint had ik opgepakt :D :D

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Thu Jul 30, 2015 7:06 pm
by Richard
voor een paar euro werkt dit gereedschap ook goed, en zeer snel in huis.
http://www.ebay.com/itm/321756353972?_t ... EBIDX%3AIT

inmiddels weer een stukje hoger achter.
gereedschap_spax.jpg
gereedschap_spax.jpg (70.02 KiB) Viewed 12885 times
IMG-20150728-WA0000.jpg
IMG-20150728-WA0000.jpg (206.58 KiB) Viewed 12885 times

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Thu Jul 30, 2015 7:30 pm
by oetker
Hoe is de wegligging nou?
Het lijkt wel of je achterbanden lager zijn dan je voorbanden of is dat gezichtsbedrog.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Thu Jul 30, 2015 8:16 pm
by Richard
ze zijn gelijk. ja wegligging is beter. kan wel merken dan de banden slapjes zijn maar dit ga ik dan ook nog vervangen

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Fri Jul 31, 2015 12:57 pm
by MatraMurena.nl
Inderdaad ziet het er optisch 'funny' uit.

Achter behoren ze ook hoger te zijn.

Origineel dacht ik 185/60/r14 en 195/60/r14
Betekend dus dat de achterband normaal (195-185)*60%*2 hoger is, ofwel 12mm

Ik heb bijvoorbeeld nu 205/50/15 en 225/50/15, waardoor mijn achterband 2 cm hoger is dan voor.


Hij oogt ook wel hoog vind ik. maar komt misschien omdat ik al langere tijd lager zit mijn 1.6.
Echt goed verlagen kan ook niet met de originele veren (ook niet met de zogenoemde ingekorte 2.2 veren van carjoy, aangezien deze nog slapper zijn dan de 1.6 veren!)

De spax heb je al, je zou voor hulpveren kunnen prikken en achter Granada/Scorpio veren.
Dit heb ik en rijd als een strijkplank. ALs ik 22 augustus nog red en jij er ook bij bent mag je wel even testen.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Fri Jul 31, 2015 1:10 pm
by MatraMurena.nl
Overigens is je nieuwe veer:
a) dunner
b) meer omwentelingen
c) een tikkie langer

alle 3 de factoren zorgen ervoor dat hij slapper is. Een veer van gelijke dikte en lengte met 6 en 6,5 omwentelingen maakt dat die van 6,5 omwentelingen al richtingen de 8 % slapper is. Als je de veer namelijk in theorie zou uitrollen is hij door de extra 0,5 omwenteling ook een stuk langer.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Fri Jul 31, 2015 1:13 pm
by Richard
velgen en banden komen bij mij spoedig aan de beurt, welke ET heb jij achter icm de 225 banden ? Nu heb ik even de winter velgen erop ivm een glibberige ervaring met de andere banden een tijdje terug.....

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Fri Jul 31, 2015 1:16 pm
by Richard
MatraMurena.nl wrote:Overigens is je nieuwe veer:
a) dunner
b) meer omwentelingen
c) een tikkie langer

alle 3 de factoren zorgen ervoor dat hij slapper is. Een veer van gelijke dikte en lengte met 6 en 6,5 omwentelingen maakt dat die van 6,5 omwentelingen al richtingen de 8 % slapper is. Als je de veer namelijk in theorie zou uitrollen is hij door de extra 0,5 omwenteling ook een stuk langer.
op zich is het prima zo heb ik gevoel, daarbij kan ik stellen. met de afgezaagde veren had ik geen mogelijkheden meer om te stellen. ik zou dan draad te kort komen op de veerpoot.

Re: Nieuwe Murena garage?

Posted: Sun Aug 02, 2015 7:08 pm
by oetker
Met de afgezaagde veren lag ook geregeld de versnellingsbak op de grond.
Heb hier ook een bak waar de moer voor de aflaat van de olie is afgesleten.
Die verkorte veren zijn verre van ideaal.
De oude schokbrekers waren ook lek zo te zien.
Progressie zal er zeker zijn.