Nieuwe Murena garage?

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Nieuwe Murena garage?

Post by oetker »

Vandaag was het bij de garagist bijzonder.
Er stonden meer Murena's dan Honda's 8)
Image
Nee geen 2e er bij gekocht hoor.
Yoran was even hier met zijn 1600.
Heeft wat problemen met de besturing en nog wel wat dingetjes.
Even de zaken die dringend zijn bekeken.
Image

De garagist heeft even een A4 volgeschreven.
Begint een beetje grijze haren te krijgen van die Franse barrels (':o')
Image

We gaan wat dingetjes op zien te lossen.
Na afloop van de diagnose heeft Yoran even een stukje met mijn 2.2 gereden.
Geloof dat hij het wel leuk vond.
Image :lol: :o :o
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 10:46 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, straks heeft de garagist ook het matravirus.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die ziet jullie liever gaan dan komen. Wie kruipt er nu graag in een koffer van een auto?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hoe gek het ook klinkt, maar die ziet het nog als leuk sleutelen aan echte auto's :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zolang de ruit open blijft gaat het nog.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Wat is het toch fijn om aan een matra te sleutelen heerlijk.
Als het met mijn rug goed gaat dan sleutel ik heel graag aan mijn matra.



grt harry de matra
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Wat is het toch fijn om aan een matra te sleutelen heerlijk.
Als het met mijn rug goed gaat dan sleutel ik heel graag aan mijn matra.

grt harry de matra
Heb hetzelfde probleem, de rugpijn duurde eens zo lang dat ik serieus overwoog om alle vervoer met dhz onderhoudswerkzaamheden te verkopen. gelukkig zijn de rugpijn periodes nu meestal van kortere duur. :-?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat de rug wel bij meer een probleem is wat betreft sleutelen aan de Murena.
Heb daar achterin wel een zolang krom gezeten, dat ze me eruit hebben moeten tillen :(
Een dagje of wat onder de Infrarood helpt dan wel weer.
Je zult weten dat je een Murena hebt :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

En ik maar zoeken waar ik die rugpijn toch vandaan haal.

Zit er al een weekje of drie mee vast.

Wat zittend prullen begint al te gaan.

Van matra werken is nog geen sprake.

Jammer jammer jammer.

Maar het goede weer komt eraan en dan zal de rest ook wel beteren???
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Haha ik zie dit topic nu pas. Ja de matra van Herman is geweldig :) Vandaar de grijns.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag hebben we het stuurhuis van Yoran's Murena er uit gehaald.
Dat viel nog niet mee, want de LPG tank zat een beetje in de weg.
Image
Uiteindelijk heb ik het stuurhuis aan de rechterzijde weg kunnen trekken.
Niet volgens boekje, maar met een beetje wurmen en draaien gelukt.
Toen ik daar mee bezig was viel mij een aantal dingen op waar ik niet zo blij mee ben.
Op de bovenste draagarm zit een enorm pak plaatjes gemonteerd :o .
Image
Image

Ook op het stuurhuis zat aan de linkerzijde een enorm pak en een paar ringen :o
Rechts zat helemaal niks.
Image

Lijkt er op dat er een groot probleem met de uitlijning is geweest, wat ze zo hebben opgevangen.
Aanrijding???? Ik heb geen sporen daarvan kunnen vinden.
Rare zaak, en durf daar eigenlijk niets te veranderen.

Enfin, verder met het stuurhuis dan maar.
Deze had een dip in de middenstand, en wel op deze tand.
Image

Moet vervangen worden :cry:
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 10:56 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zie het nu pas op de foto.
Lijkt wel of de draagarm aan het afscheuren is.
Zie foto van de bovenste draagarm.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, tijdens het galvanisatieproces kan het metaal trekken en de toleranties waren in die tijd veel groter. Daarom vinden we van die plaatjes terug om hun fouten weg te kunnen werken.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat geloof ik best Benny, maar dan worden daar geen ringen voor gebruikt.
Als een chassis zover buiten de tolerantie staat, dan zouden ze dat opnieuw hebben gericht.
Dit lijkt me duidelijk een externe oorzaak.
Vermoedelijk staat de linker chassisbalk voor naar binnen en naar beneden.
Dit ziet er niet best uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Sow... da's een best pak vulmateriaal. :o
Was deze Murena wel goeduitgelijnd en de stuurhuishoogte juist afgesteld?
Of is de wagenhoogte ooit eens veranderd waardoor deze ingreep noodzakelijk was?
Het zou een verklaring kunnen zijn dat juist die ene tand in de rechtuitstand verder versleten is dan de rest....

Ik hoop in ieder geval dat die andere tandheugel nog wel bruikbaar is.
Misschien verstandig om dan het tandwiel gelijk ook over te zetten?.. deze zijn namelijk op elkaar ingewerkt.
Succes met de reparatie en de afstelling.

(en controleer die "scheur" bij die bovenste draagarm gelijk even, ziet er ook niet origineel uit....)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Dat viel nog niet mee, want de LPG tank zat een beetje in de weg
Hoe zit deze normaal gesproken bevestigd dan ? Kan mij voorstellen dat je hem er niet 'even' uithaalt. Maar voor het grotere onderhoud, kan zo-n tank er dan wel uit zonder alles af te moeten breken ?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De Tank is in dit geval niet moeilijk te verwijderen.
In een uurtje ligt die er naast.
Tussen de chassisbalken zitten profielen waar die in ligt.
Trekbanden en aansluitingen los halen en je kunt hem er uit tillen.
De belangrijke dingen zijn nog wel aardig bereikbaar.
Het leek mij mogelijk het stuurhuis rechts uit te halen, en dat lukte vrij gemakkelijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat dit even schrikken is kan me goed voorstellen. Waarschijnlijk werd dit niet in de fabriek gedaan, maar zeker ben je hier nooit van. In uitzonderlijke gevallen werd ook daar een oplossing gezocht voor de wagen te kunnen verkopen. Wat me zorgen baart is die scheur, is deze een gevolg van die vreemde combinatie vulplaatjes, of heeft iets anders deze veroorzaakt!!!! We zullen er waarschijnlijk nooit achter komen.
Hoe ziet de slijtage van de banden er uit?? Hier kun je veel uit afleiden.
Ik hoop dat jullie het tot een goed einde kunnen brengen en dat Yoran nog veel plezier mag beleven aan zijn murena.

Veel succes.

Hebben jullie de nodige onderdelen om te vervangen, doe anders een oproep op het forum. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
Wat me zorgen baart is die scheur, is deze een gevolg van die vreemde combinatie vulplaatjes
===============================================

De banden zijn nieuw, dus daar kan ik niets aan af lezen.
Denk dat die scheur ontstaan is door de spanning in de chassisbalk
en jarelang rijden met die stress op de balk.
Kan me niet voorstellen dat dit zo uit de fabriek is gekomen.
Waarschijnlijk heeft in een grijs verleden de wagen een bocht gemist, en met een klap op het wiel een trotiorband geraakt.
Daardoor is de balk krom geslagen.
Eigenlijk zou de balk gericht moeten worden, maar daar heb ik de apparatuur niet voor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik heb me suf zitten kijken maar ik kan echt geen scheur ontdekken. Kan iemand aanwijzen waarnaar te kijken?
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Door het licht onderin bij het stuurhuis had ik het niet gezien.
De flits van de camera bracht het naar voren.
Ik moet het nog goed bekijken op de auto.
Image
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 11:00 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Hey Herman en de anderen.

Ik was even een paar dagen weg, minder leuk nieuws dit.
De wagen heeft in het verleden absoluut een keer een bocht gemist.

Daar deed de vorige eigenaar, (Bas, jullie ook wel bekend) ook niet geheimzinnig over. De scheuren in polyester heb ik toen echter laten repareren bij carjoy. Vandaar dat je dat niet meer ziet.
Aangezien hij monteur was heeft hij misschien deze plaatjes geplaatst.

Lijkt me dat de draagarm wel vervangen moet worden dan :(
En zoals altijd, zal het dan wel niet aan 1 kant mogen :)

Richten van de balk...dat lijkt me ook geen goedkoop grapje?

Yoran
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

We bespreken dat morgen wel even, want heb even wat vragen over de rijeigenschappen en de bandenslijtage.
Ik vraag me af of dit goed te krijgen is, en hoe ver we moeten gaan.
Zelf kan ik dit niet uitvoeren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman,
Als ik je laatst geplaatste foto bekijk zou ik bijna met zekerheid durven te zeggen dat de as aan de scheur geplooid is!! Dit verklaart de opvulling van de plaatjes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb hier nog een nieuw asje liggen, en ga dat er maandag even langs leggen om te vergelijken.
Ik ga hier niet direct iets veranderen om de lijning niet te verstoren.
De auto heeft de laatste jaren geen problemen gegeven met de besturing.
De balk gaan we een plaatje oplassen en een gat boren om de scheur tot staan te brengen.
De schokbrekers zijn vernieuwd.
Er komt een Simca 1100 overbrenging in het stuurhuis, daarna gaat de auto naar de lijninrichting.
Dar zien we dan wel hoeveel caster en camber er aanwezig is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

hoi heren ik heb al 4 murena's gehad en ze hadden allemaal van die plaatjes en ik moet zeggen met de F3heb ik er ook best veel en daar weet ik zeker van dat die geen schade heeft maaaaar hij is wel verlaagd misschien heeft het daar mee te maken
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Help, Ik ben stuurloos :o
De Murena is toch echt vrouwelijk zo te zien.
In tijden van stress houd ze de benen bij elkaar :lol:
Image
Rustig maar, daar gaan we wat aan doen :wink:
Vanmiddag moest de garagist vroeg weg, dus had ik tijd om wat te prutsen.
Ik heb de sleutel dus kan er in 8)
Even de schimmel van Yoran's stuurhuis gehaald.
Image
Image
Daarna alles lekker ingevet, en de asjes van het stuurhuis van Yoran opgezet.
Dan zou de lijning ongeveer goed moeten staan om naar de lijninrichting te rijden.
Image
Maanmiddag hebben we weer wat brugtijd, en gaan we even die scheur bekijken en stuurhuis inbouwen.
De auto staat ongeveer op hoogte, maar of dat die plaatjes rechtvaardigt... :-?
Misschien zie ik wel spoken die er niet zijn.
We gaan het bekijken.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 11:05 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als de wagen toch de brug op gaat zou ik eerst het chassis eens even gaan nameten.
Achter even gelijke maat klossen onder het chassis zetten en vervolgens de hoogte voor onder de chassisbalken controleren of links en rechts wel ongeveer gelijk zijn.

Als ik het verhaal van de vulplaten en vulringen zo bekijk heb ik het vermoeden dat de linkse chassisbalk voor aan de bovenzijde wat naar binnen gebogen staat door een forse klap op de bovenkant van het wiel.
Dit zou de vele vulplaten tussen de bovenste draagarm, het stuurhuis en die scheur/plooi ook verklaren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtig werk Herman. Yoran heeft geluk dat hij bij jou is terecht gekomen.
Als er geen problemen waren met de banden en de uitlijnig zou ik ook niet te veel veranderen. Succes.
Matra Bagheera S - 1977
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Ja Herman daar ben je goed aan bezig.
Als je na Yoran zijn wagen er nog niet genoeg van hebt, ik heb er hier ook nog een staan waar je je ook mag op uitleven. :wink:
Post Reply