Nieuwe Murena garage?
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Nieuwe Murena garage?
Vandaag was het bij de garagist bijzonder.
Er stonden meer Murena's dan Honda's
Nee geen 2e er bij gekocht hoor.
Yoran was even hier met zijn 1600.
Heeft wat problemen met de besturing en nog wel wat dingetjes.
Even de zaken die dringend zijn bekeken.
De garagist heeft even een A4 volgeschreven.
Begint een beetje grijze haren te krijgen van die Franse barrels (':o')
We gaan wat dingetjes op zien te lossen.
Na afloop van de diagnose heeft Yoran even een stukje met mijn 2.2 gereden.
Geloof dat hij het wel leuk vond.
Er stonden meer Murena's dan Honda's
Nee geen 2e er bij gekocht hoor.
Yoran was even hier met zijn 1600.
Heeft wat problemen met de besturing en nog wel wat dingetjes.
Even de zaken die dringend zijn bekeken.
De garagist heeft even een A4 volgeschreven.
Begint een beetje grijze haren te krijgen van die Franse barrels (':o')
We gaan wat dingetjes op zien te lossen.
Na afloop van de diagnose heeft Yoran even een stukje met mijn 2.2 gereden.
Geloof dat hij het wel leuk vond.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 10:46 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 4068
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Heb hetzelfde probleem, de rugpijn duurde eens zo lang dat ik serieus overwoog om alle vervoer met dhz onderhoudswerkzaamheden te verkopen. gelukkig zijn de rugpijn periodes nu meestal van kortere duur.hendrik wrote:Wat is het toch fijn om aan een matra te sleutelen heerlijk.
Als het met mijn rug goed gaat dan sleutel ik heel graag aan mijn matra.
grt harry de matra
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Denk dat de rug wel bij meer een probleem is wat betreft sleutelen aan de Murena.
Heb daar achterin wel een zolang krom gezeten, dat ze me eruit hebben moeten tillen
Een dagje of wat onder de Infrarood helpt dan wel weer.
Je zult weten dat je een Murena hebt
Heb daar achterin wel een zolang krom gezeten, dat ze me eruit hebben moeten tillen
Een dagje of wat onder de Infrarood helpt dan wel weer.
Je zult weten dat je een Murena hebt
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- matrafan
- Posts: 2157
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Vandaag hebben we het stuurhuis van Yoran's Murena er uit gehaald.
Dat viel nog niet mee, want de LPG tank zat een beetje in de weg.
Uiteindelijk heb ik het stuurhuis aan de rechterzijde weg kunnen trekken.
Niet volgens boekje, maar met een beetje wurmen en draaien gelukt.
Toen ik daar mee bezig was viel mij een aantal dingen op waar ik niet zo blij mee ben.
Op de bovenste draagarm zit een enorm pak plaatjes gemonteerd .
Ook op het stuurhuis zat aan de linkerzijde een enorm pak en een paar ringen
Rechts zat helemaal niks.
Lijkt er op dat er een groot probleem met de uitlijning is geweest, wat ze zo hebben opgevangen.
Aanrijding???? Ik heb geen sporen daarvan kunnen vinden.
Rare zaak, en durf daar eigenlijk niets te veranderen.
Enfin, verder met het stuurhuis dan maar.
Deze had een dip in de middenstand, en wel op deze tand.
Moet vervangen worden
Dat viel nog niet mee, want de LPG tank zat een beetje in de weg.
Uiteindelijk heb ik het stuurhuis aan de rechterzijde weg kunnen trekken.
Niet volgens boekje, maar met een beetje wurmen en draaien gelukt.
Toen ik daar mee bezig was viel mij een aantal dingen op waar ik niet zo blij mee ben.
Op de bovenste draagarm zit een enorm pak plaatjes gemonteerd .
Ook op het stuurhuis zat aan de linkerzijde een enorm pak en een paar ringen
Rechts zat helemaal niks.
Lijkt er op dat er een groot probleem met de uitlijning is geweest, wat ze zo hebben opgevangen.
Aanrijding???? Ik heb geen sporen daarvan kunnen vinden.
Rare zaak, en durf daar eigenlijk niets te veranderen.
Enfin, verder met het stuurhuis dan maar.
Deze had een dip in de middenstand, en wel op deze tand.
Moet vervangen worden
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 10:56 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja dat geloof ik best Benny, maar dan worden daar geen ringen voor gebruikt.
Als een chassis zover buiten de tolerantie staat, dan zouden ze dat opnieuw hebben gericht.
Dit lijkt me duidelijk een externe oorzaak.
Vermoedelijk staat de linker chassisbalk voor naar binnen en naar beneden.
Dit ziet er niet best uit.
Als een chassis zover buiten de tolerantie staat, dan zouden ze dat opnieuw hebben gericht.
Dit lijkt me duidelijk een externe oorzaak.
Vermoedelijk staat de linker chassisbalk voor naar binnen en naar beneden.
Dit ziet er niet best uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Sow... da's een best pak vulmateriaal.
Was deze Murena wel goeduitgelijnd en de stuurhuishoogte juist afgesteld?
Of is de wagenhoogte ooit eens veranderd waardoor deze ingreep noodzakelijk was?
Het zou een verklaring kunnen zijn dat juist die ene tand in de rechtuitstand verder versleten is dan de rest....
Ik hoop in ieder geval dat die andere tandheugel nog wel bruikbaar is.
Misschien verstandig om dan het tandwiel gelijk ook over te zetten?.. deze zijn namelijk op elkaar ingewerkt.
Succes met de reparatie en de afstelling.
(en controleer die "scheur" bij die bovenste draagarm gelijk even, ziet er ook niet origineel uit....)
Was deze Murena wel goeduitgelijnd en de stuurhuishoogte juist afgesteld?
Of is de wagenhoogte ooit eens veranderd waardoor deze ingreep noodzakelijk was?
Het zou een verklaring kunnen zijn dat juist die ene tand in de rechtuitstand verder versleten is dan de rest....
Ik hoop in ieder geval dat die andere tandheugel nog wel bruikbaar is.
Misschien verstandig om dan het tandwiel gelijk ook over te zetten?.. deze zijn namelijk op elkaar ingewerkt.
Succes met de reparatie en de afstelling.
(en controleer die "scheur" bij die bovenste draagarm gelijk even, ziet er ook niet origineel uit....)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De Tank is in dit geval niet moeilijk te verwijderen.
In een uurtje ligt die er naast.
Tussen de chassisbalken zitten profielen waar die in ligt.
Trekbanden en aansluitingen los halen en je kunt hem er uit tillen.
De belangrijke dingen zijn nog wel aardig bereikbaar.
Het leek mij mogelijk het stuurhuis rechts uit te halen, en dat lukte vrij gemakkelijk.
In een uurtje ligt die er naast.
Tussen de chassisbalken zitten profielen waar die in ligt.
Trekbanden en aansluitingen los halen en je kunt hem er uit tillen.
De belangrijke dingen zijn nog wel aardig bereikbaar.
Het leek mij mogelijk het stuurhuis rechts uit te halen, en dat lukte vrij gemakkelijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9859
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dat dit even schrikken is kan me goed voorstellen. Waarschijnlijk werd dit niet in de fabriek gedaan, maar zeker ben je hier nooit van. In uitzonderlijke gevallen werd ook daar een oplossing gezocht voor de wagen te kunnen verkopen. Wat me zorgen baart is die scheur, is deze een gevolg van die vreemde combinatie vulplaatjes, of heeft iets anders deze veroorzaakt!!!! We zullen er waarschijnlijk nooit achter komen.
Hoe ziet de slijtage van de banden er uit?? Hier kun je veel uit afleiden.
Ik hoop dat jullie het tot een goed einde kunnen brengen en dat Yoran nog veel plezier mag beleven aan zijn murena.
Veel succes.
Hebben jullie de nodige onderdelen om te vervangen, doe anders een oproep op het forum.
Hoe ziet de slijtage van de banden er uit?? Hier kun je veel uit afleiden.
Ik hoop dat jullie het tot een goed einde kunnen brengen en dat Yoran nog veel plezier mag beleven aan zijn murena.
Veel succes.
Hebben jullie de nodige onderdelen om te vervangen, doe anders een oproep op het forum.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote
-------
Wat me zorgen baart is die scheur, is deze een gevolg van die vreemde combinatie vulplaatjes
===============================================
De banden zijn nieuw, dus daar kan ik niets aan af lezen.
Denk dat die scheur ontstaan is door de spanning in de chassisbalk
en jarelang rijden met die stress op de balk.
Kan me niet voorstellen dat dit zo uit de fabriek is gekomen.
Waarschijnlijk heeft in een grijs verleden de wagen een bocht gemist, en met een klap op het wiel een trotiorband geraakt.
Daardoor is de balk krom geslagen.
Eigenlijk zou de balk gericht moeten worden, maar daar heb ik de apparatuur niet voor.
-------
Wat me zorgen baart is die scheur, is deze een gevolg van die vreemde combinatie vulplaatjes
===============================================
De banden zijn nieuw, dus daar kan ik niets aan af lezen.
Denk dat die scheur ontstaan is door de spanning in de chassisbalk
en jarelang rijden met die stress op de balk.
Kan me niet voorstellen dat dit zo uit de fabriek is gekomen.
Waarschijnlijk heeft in een grijs verleden de wagen een bocht gemist, en met een klap op het wiel een trotiorband geraakt.
Daardoor is de balk krom geslagen.
Eigenlijk zou de balk gericht moeten worden, maar daar heb ik de apparatuur niet voor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Door het licht onderin bij het stuurhuis had ik het niet gezien.
De flits van de camera bracht het naar voren.
Ik moet het nog goed bekijken op de auto.
De flits van de camera bracht het naar voren.
Ik moet het nog goed bekijken op de auto.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 11:00 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Yoran
- Posts: 266
- Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
- Location: Amersfoort
Hey Herman en de anderen.
Ik was even een paar dagen weg, minder leuk nieuws dit.
De wagen heeft in het verleden absoluut een keer een bocht gemist.
Daar deed de vorige eigenaar, (Bas, jullie ook wel bekend) ook niet geheimzinnig over. De scheuren in polyester heb ik toen echter laten repareren bij carjoy. Vandaar dat je dat niet meer ziet.
Aangezien hij monteur was heeft hij misschien deze plaatjes geplaatst.
Lijkt me dat de draagarm wel vervangen moet worden dan
En zoals altijd, zal het dan wel niet aan 1 kant mogen
Richten van de balk...dat lijkt me ook geen goedkoop grapje?
Yoran
Ik was even een paar dagen weg, minder leuk nieuws dit.
De wagen heeft in het verleden absoluut een keer een bocht gemist.
Daar deed de vorige eigenaar, (Bas, jullie ook wel bekend) ook niet geheimzinnig over. De scheuren in polyester heb ik toen echter laten repareren bij carjoy. Vandaar dat je dat niet meer ziet.
Aangezien hij monteur was heeft hij misschien deze plaatjes geplaatst.
Lijkt me dat de draagarm wel vervangen moet worden dan
En zoals altijd, zal het dan wel niet aan 1 kant mogen
Richten van de balk...dat lijkt me ook geen goedkoop grapje?
Yoran
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb hier nog een nieuw asje liggen, en ga dat er maandag even langs leggen om te vergelijken.
Ik ga hier niet direct iets veranderen om de lijning niet te verstoren.
De auto heeft de laatste jaren geen problemen gegeven met de besturing.
De balk gaan we een plaatje oplassen en een gat boren om de scheur tot staan te brengen.
De schokbrekers zijn vernieuwd.
Er komt een Simca 1100 overbrenging in het stuurhuis, daarna gaat de auto naar de lijninrichting.
Dar zien we dan wel hoeveel caster en camber er aanwezig is.
Ik ga hier niet direct iets veranderen om de lijning niet te verstoren.
De auto heeft de laatste jaren geen problemen gegeven met de besturing.
De balk gaan we een plaatje oplassen en een gat boren om de scheur tot staan te brengen.
De schokbrekers zijn vernieuwd.
Er komt een Simca 1100 overbrenging in het stuurhuis, daarna gaat de auto naar de lijninrichting.
Dar zien we dan wel hoeveel caster en camber er aanwezig is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- oetker
- Posts: 8002
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Help, Ik ben stuurloos
De Murena is toch echt vrouwelijk zo te zien.
In tijden van stress houd ze de benen bij elkaar
Rustig maar, daar gaan we wat aan doen
Vanmiddag moest de garagist vroeg weg, dus had ik tijd om wat te prutsen.
Ik heb de sleutel dus kan er in
Even de schimmel van Yoran's stuurhuis gehaald.
Daarna alles lekker ingevet, en de asjes van het stuurhuis van Yoran opgezet.
Dan zou de lijning ongeveer goed moeten staan om naar de lijninrichting te rijden.
Maanmiddag hebben we weer wat brugtijd, en gaan we even die scheur bekijken en stuurhuis inbouwen.
De auto staat ongeveer op hoogte, maar of dat die plaatjes rechtvaardigt...
Misschien zie ik wel spoken die er niet zijn.
We gaan het bekijken.
De Murena is toch echt vrouwelijk zo te zien.
In tijden van stress houd ze de benen bij elkaar
Rustig maar, daar gaan we wat aan doen
Vanmiddag moest de garagist vroeg weg, dus had ik tijd om wat te prutsen.
Ik heb de sleutel dus kan er in
Even de schimmel van Yoran's stuurhuis gehaald.
Daarna alles lekker ingevet, en de asjes van het stuurhuis van Yoran opgezet.
Dan zou de lijning ongeveer goed moeten staan om naar de lijninrichting te rijden.
Maanmiddag hebben we weer wat brugtijd, en gaan we even die scheur bekijken en stuurhuis inbouwen.
De auto staat ongeveer op hoogte, maar of dat die plaatjes rechtvaardigt...
Misschien zie ik wel spoken die er niet zijn.
We gaan het bekijken.
Last edited by oetker on Thu Mar 29, 2012 11:05 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Als de wagen toch de brug op gaat zou ik eerst het chassis eens even gaan nameten.
Achter even gelijke maat klossen onder het chassis zetten en vervolgens de hoogte voor onder de chassisbalken controleren of links en rechts wel ongeveer gelijk zijn.
Als ik het verhaal van de vulplaten en vulringen zo bekijk heb ik het vermoeden dat de linkse chassisbalk voor aan de bovenzijde wat naar binnen gebogen staat door een forse klap op de bovenkant van het wiel.
Dit zou de vele vulplaten tussen de bovenste draagarm, het stuurhuis en die scheur/plooi ook verklaren.
Achter even gelijke maat klossen onder het chassis zetten en vervolgens de hoogte voor onder de chassisbalken controleren of links en rechts wel ongeveer gelijk zijn.
Als ik het verhaal van de vulplaten en vulringen zo bekijk heb ik het vermoeden dat de linkse chassisbalk voor aan de bovenzijde wat naar binnen gebogen staat door een forse klap op de bovenkant van het wiel.
Dit zou de vele vulplaten tussen de bovenste draagarm, het stuurhuis en die scheur/plooi ook verklaren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969