Een duivels pijpje

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7994
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Een duivels pijpje

Post by oetker »

Het standaard geluid van de Murena is eigenlijk meer als voldoende, toch vind ik het pijpje van de standaard uitlaat wat iel.
Het straalt geen overtuiging uit en een mooi sportuitlaatje zou ik wel mooi vinden.
Daar zijn voor de murena Devil pijpen voor ontwikkelt.
Deze maken echter een bult herrie, en ik vind ze wat laag hangen.
Nu had ik bij Fjodor zo'n pijp meegenomen, en werd al de hele winter bewaakt door Matra-kat.
Image
Deze pijp is gaar, maar de sierstukjes viel nog wel wat mee te doen.

Image
Image
Kon ik gelijk achter de uilaat het plaatwerk ook een beetje zindelijk maken.
Image
Image
Image
Image
Ziet er wel geslaagd uit.
Nog even de letters er afhalen en wat fatsoeneren.
Tot ik zelf een sportuitlaat ga bouwen kan dit wel.
Geluid blijft nagenoeg gelijk en hangt hoger als een devil pijp.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 11:52 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik rijd altijd nog mooi met mijn RVS pot van skytune.

Moet hem wel een keertje weer losmaken, de eindpijp heeft een paar scheurtjes bij las. dus even lassen en extra steunen.

Lekker zacht bij 30 km/h door het dorp, totdat ik het gas indruk. Lekker geluid. eerst zwaar, daarna in de toeren meer schreeuwend.

het is wel een demper met absorptie demper, dus met vrije doorstroom.

Dit heeft minder tegendruk op de motor. Ik weet nog steeds niet of dit zorgt voor meer of minder vermogen bij mijn 1.6.

Weet iemand hier antwoord op?
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

MatraMurena.nl wrote:
Dit heeft minder tegendruk op de motor. Ik weet nog steeds niet of dit zorgt voor meer of minder vermogen bij mijn 1.6.
Geeft in de theorie meer vermogen doordat de verbrande uitlaatgassen weg kunnen zonder tegendruk.
In de praktijk zul je hier echter weinig tot niets van merken, vermogenswinst zit meestal tussen de 1 en 2%.
In combinatie met een spaghetti-spruitstuk kan de vermogenswinst oplopen tot zo'n 5%, mits de diameter van de buis optimaal is en er weinig tot geen bochten in de uitlaatpijp zitten.

Die Devil-eindpijpjes doen eigenlijk hetzelfde.
Doordat ze uitlopen naar een grotere diameter creëren ze een soort onderdruk aan het einde van de uitlaat waardoor de uitlaatgassen afgezogen worden uit het uitlaatsysteem.

Maar ik vind de "looks", levensduur en het geluid van een goede RVS-absorptiedemper belangrijker dan die vermogenswinst. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ja, ik ook.

Ik heb wel gewoon een enkele pijp, maar wel een stuk dikker. De demping is als het goed is ook geheel RVS wol. Dus lang mee zal hij wel gaan.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Een tweetakter heeft tegendruk nodig maar een viertakter heeft zuiging nodig.
Te grote pijp is geen zuiging.
Dat is wat ik ooit geleerd heb.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik wou dat mijn Murena klonk als een Ducati.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

jo wrote:Een tweetakter heeft tegendruk nodig maar een viertakter heeft zuiging nodig.
Te grote pijp is geen zuiging.
Dat is wat ik ooit geleerd heb.
Ik heb er geen verstand van. Maar ik doel op de eindpijp (sierstuk). Deze is dikke dan de pijp zelf. De dikte van de pijp valt verder wel mee denk ik. wel iets dikker dan standaard, maar niet extreem.
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Oogt goed, Herman, en daar ging het om.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

MatraMurena.nl wrote:
jo wrote:Een tweetakter heeft tegendruk nodig maar een viertakter heeft zuiging nodig.
Te grote pijp is geen zuiging.
Dat is wat ik ooit geleerd heb.
Ik heb er geen verstand van. Maar ik doel op de eindpijp (sierstuk). Deze is dikke dan de pijp zelf. De dikte van de pijp valt verder wel mee denk ik. wel iets dikker dan standaard, maar niet extreem.
Dan zal het wel goed zijn.

Dat Ducati geluid is mooi maar stoort op de duur wel (Ik heb mijn Duc gewisseld met de Berlingo).
Vroeger met de kever, mijn broer had een Ansa spagetti steken die reed op ralenti het straat uit, ik reed met een Zoom (blinkende dwarse pijp), horendul werd je op lange ritten.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Klonk mijn Murena-uitlaatje maar als die van de Le Mans Matra's ; ik droom er nog vaak van; op You Tube kun je het nog wel beluisteren, maar ik heb ze nog echt meegemaakt, je werd er echt doof van , maar wat een sound, pwah!
meet........
Last edited by pete speed on Sun Mar 21, 2010 12:09 pm, edited 1 time in total.
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7994
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hmm, dan zullen we toch eerst ergens de V12 in de Murena moeten prutsen.
Uitlaat had ik ergens geplanned ter hoogte van de achterlichten.
Iemand nog ergens zo'n motor liggen?
Zal wel een beetje duur rijden worden.
Ik hoorde van Kees vd Ven dat de brandstof die er in moet €9.- per liter kost. :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply