motor wissel Stef, graag wat informatie

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

motor wissel Stef, graag wat informatie

Post by GODFRIED »

Dag Mannen,
ik zoek wat informatie voor Stef.

De solara motor van een sx past deze in een murena zonder problemen?
Rijden er murena's rond met een oliekoeling? Is dit nodig voor een murena waar dagelijks mee gereden wordt?
Zit er een hitteschild tussen de uitlaatcollector en de oliefilter bij een 1.6?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik zelf rijd nu met een 1.6 met solara (1510) motor en 5 versnellingsbak uit dezelfde solara. Ik weet niet of dit de SX is, maar als de sx ook een 5 bak is, dan lijkt me dit geen probleem lijkt me. De bak van de solara is hetzelfde als de murena bak, echter met langere overbrengingen (3050 toeren bij 120).

Het enige wat moet gebeuren is het overzetten van enkele dingen zoals inlaatspruitstuk en carb (heeft 1 aansluiting minder voor de vacuumslangen, tevens is de carb kleiner door kleinere venturis en kleinere sproeiers).

Met oliekoeling bedoel je een extra circuit in het oliecircuit via een radiator ofzo???? waarom zou dit nodig zijn. De motor is toch gewoon gebouwd om zonder oliekoeling te rijden, ikzelf rijd redelijk vaak in mijn auto (7500 per jaar). Ik heb ooit eens op het circuit drijfstanglagers stuk gehad met mijn vorige blok. Dit is mogelijk gebeurt door te hete olie. Maar ik had toen wel 5 liter voor een tientje olie in mijn auto.
Tegenwoordig gebruik ik semi synthetische olie. castrol magnetac in het verleden, nu kroon olie. En dat is tot nu toe altijd nog goed gegaan op het circuit.

Wat bedoel je met uitlaatcollector??? Het spruitstuk? Er zit geen los hitteschild tussen de oliefilter en spruitstuk. De enige hitteschilden zijn de 2 aan het chassis onder de kofferruimte en tussen de motor en het kofferruimte.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

MatraMurena.nl wrote:Ik zelf rijd nu met een 1.6 met solara (1510) motor en 5 versnellingsbak uit dezelfde solara. Ik weet niet of dit de SX is, maar als de sx ook een 5 bak is, dan lijkt me dit geen probleem lijkt me. De bak van de solara is hetzelfde als de murena bak, echter met langere overbrengingen (3050 toeren bij 120).

Het enige wat moet gebeuren is het overzetten van enkele dingen zoals inlaatspruitstuk en carb (heeft 1 aansluiting minder voor de vacuumslangen, tevens is de carb kleiner door kleinere venturis en kleinere sproeiers).

Met oliekoeling bedoel je een extra circuit in het oliecircuit via een radiator ofzo???? waarom zou dit nodig zijn. De motor is toch gewoon gebouwd om zonder oliekoeling te rijden, ikzelf rijd redelijk vaak in mijn auto (7500 per jaar). Ik heb ooit eens op het circuit drijfstanglagers stuk gehad met mijn vorige blok. Dit is mogelijk gebeurt door te hete olie. Maar ik had toen wel 5 liter voor een tientje olie in mijn auto.
Tegenwoordig gebruik ik semi synthetische olie. castrol magnetac in het verleden, nu kroon olie. En dat is tot nu toe altijd nog goed gegaan op het circuit.

Wat bedoel je met uitlaatcollector??? Het spruitstuk? Er zit geen los hitteschild tussen de oliefilter en spruitstuk. De enige hitteschilden zijn de 2 aan het chassis onder de kofferruimte en tussen de motor en het kofferruimte.
hitteschild was op mijn soalra GLS blok niet gemonteerd, ben je zeker dat het solarablok niet uit een automatic komt?
Carburator ziet er idd hetzelfde uit, maar de prestaties zijn veeeel minder, ook al is het verschil in aantal pk's op papier niet groot. Versnellingsbak van een solara is volgens mij niet dezelfde als die uit de solara, ik heb ze naast elkaar gelegd, en zie toch verschil. Tandwielen zijn wel uitwisselbaar
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

jurgen M wrote:hitteschild was op mijn soalra GLS blok niet gemonteerd, ben je zeker dat het solarablok niet uit een automatic komt?
Carburator ziet er idd hetzelfde uit, maar de prestaties zijn veeeel minder, ook al is het verschil in aantal pk's op papier niet groot. Versnellingsbak van een solara is volgens mij niet dezelfde als die uit de solara, ik heb ze naast elkaar gelegd, en zie toch verschil. Tandwielen zijn wel uitwisselbaar
de hitteschilden zitten enkeel aan het chassis, dus aan de voorkant van de kofferruimte, en tevens de onderkant. Niet op de motor dus.

Ja, carb is idd erg anders. Maakt dit het enige verschil tussen de 2 motoren, of heeft de solara motor ook een andere nokkenas dan de murena motor?

De solarabak is hetzelfde. echter de aanschroefdingen zijn anders. de versnellingsbakhendel moet omgeruild worden met die van de murena, netzo als de motorsteun. ook een asingang moet overgezet worden, deze steekt aan 1 kant uit bij de solara. Hij ziet er met andere "versiering" idd anders uit. maar de bak (kerstboom) is hetzelfde. dus netzo als het blok wat overzetten en je hebt een niet van een murena te onderscheiden solara bak. enkel de overbrengingen zijn dan anders.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

[quote="MatraMurena.nl de hitteschilden zitten enkeel aan het chassis, dus aan de voorkant van de kofferruimte, en tevens de onderkant. Niet op de motor dus.

Ja, carb is idd erg anders. Maakt dit het enige verschil tussen de 2 motoren, of heeft de solara motor ook een andere nokkenas dan de murena motor?
.[/quote]
bij de topversies GLS SX was enkel de carburator (88 ipv 92 pk) anders, bij de GL en lagere reeksen ook de nokkensas
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik weet niet welke ik heb, is dat te herkennen ergens?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

MatraMurena.nl wrote:
Wat bedoel je met uitlaatcollector??? Het spruitstuk? Er zit geen los hitteschild tussen de oliefilter en spruitstuk. De enige hitteschilden zijn de 2 aan het chassis onder de kofferruimte en tussen de motor en het kofferruimte.
Inderdaad het uitlaatspruitstuk. Stef gaat een motor van een SX inbouwen en de garagist waar hij dit doet zei tegen hem “dat die motors een slechte oliekoeling hebben. Hij raadt hem aan een oliekoeler te plaatsen”. Ik zie daar het nut ook niet van in.
Daarom ook mijn vraag over dat hitteschild.

Ik zal Stef doorverwijzen naar dit schrijven.

Ik dacht dat de SX een automaat was, dus niet.

Bedankt voor deze informatie, nu kunnen we weer verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Hier op marktplaats staat een solara bak, goed te zien dat het dezelfde is als de murena, met andere aanhangsels:

http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/o ... ind=1&fs=1

andere mechaniek voor schakelen erop geschroefd en andere steun is goed te zien. dit is er gewoon af te halen en te vervangen voor de matra steun/schakelgebeuren. Als iemand een andere bak nodig heeft, ik raad de solara bak aan als je ook veel op de snelweg ziet. je zit 8% lager in toeren. Op de andere versnellingen waarschijnlijk 11% als de 1 tot 4 dezelfde overbrengingen hebben als de murena (de diff is anders getand).

Hij heeft dus ook een langere 1 wat een stuk fijner is.

Kan iemand mij vertellen of de vertanding van de 1 tot 4 hetzelfde is als de murena? of dat deze ook anders zijn netzo als de 5?
Last edited by MatraMurena.nl on Tue Mar 16, 2010 9:04 pm, edited 1 time in total.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, ik heb een solara sx gehad en dat was geen automaat.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De motor wissel is gedaan en Stef rijdt terug met een zo goed als nieuwe motor.
De motor werd volledig gerestaureerd.

Prachtig gedaan. :wink:

Hier enkele woorden van Stef.

ik huurde een hydraulische brug , pneumatisch gereedschap
en een motorstand in de locale peugeotgarage en kon genieten
van de supervisie die ik kreeg van een oude mecanicien ,die
me uitleg gaf als ik vast zat in de garagemanual ;.....
natuurlijk moest ik wel kunnen verdragen dat ze mij af en toe
es wat pikuren gaven of es wat kwamen giechelen...maar
het was hun van harte gegund , het was zeer leerrijk en ook veel lol.

Kijk en geniet. :P
Attachments
Stef4_001.jpg
Stef4_001.jpg (63.53 KiB) Viewed 4768 times
Stef3_001.jpg
Stef3_001.jpg (62.39 KiB) Viewed 4768 times
Stef2_001.jpg
Stef2_001.jpg (55.35 KiB) Viewed 4768 times
Stef 01.jpg
Stef 01.jpg (44.32 KiB) Viewed 4768 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mooi werk Stef. Heb je de cilinders zelf gehoond?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Fijn als je wat ruimte, tijd, en een toe ziend krijgt.
Dan gebeuren er zomaar dingen die je vooruit helpen in de quest.
Ziet er allemaal zeer goed uit.
Motorisch kun je weer weer even tegen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

knap werk, tof van de peugeot dealer. Nu ben je meteen weer gerust voor een paar jaar.
Bagheera X '78
Post Reply