Rubber.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het spuiten zal de laatste klus worden, maar zal nog wel even duren.
Wil eerst alles technisch op de rit hebben, en bij mij voor de deur word die toch niet beter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat klopt ook herman, ik zou ze ook pas spuiten als ze technisch in orde is.





grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb met vakantie 2500 km gereden met de murena. op originele velgen met 14 inch banden die ik van een sloop murena heb gehaald. deze wilde ik nog opnieuw coaten en nieuwe banden plaatsen.

maar twijfel nu toch om gewoon 15 inch velgen te kopen met banden die ook iets breder vallen. is mooier en stabieler. (voor de winter)

twijfel namelijk omdat ik goed kon merken dat de auto begint te zweven op hogere snelheden. rijd erg vermoeiend. en lekker hard door de bocht is er ook niet bij, lijkt een beetje in te zakken op de banden.

met mijn 15 inch zomervelgen (gepolijste randen) met 205 en 225 toyo banden ligt de auto namelijk als een kei op de weg. een wereld van verschil.

moet ik wel mooie velgen hebben. want ik ben vrij kieskeurig.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is dus precies het probleem waar ik dus ook tegenaan liep.
Ook de Goodyears die ik achter heb zijn aan de zachte kant, maar heb nu wat meer bandenkeuze.
Waarschijnlijk gaan de 195 Michelins naar achteren, en ga ik voor naar 185 50 15.
55 is wat aan de grote kant voor de voorzijde.
In een heftige kuil voel ik de banden aan wielkasten likken en moet ik de auto hoger zetten dan ik wil..
Voor het moment vodoet het enigzins.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat zijn veel km( 2500) met de murena.

Ik heb weinig ervaring met hoge snelheden, rij zelden sneller dan 120km per uur.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

oetker wrote: 55 is wat aan de grote kant voor de voorzijde.
In een heftige kuil voel ik de banden aan wielkasten likken en moet ik de auto hoger zetten dan ik wil.
Herman spelen de schokbrekers daarbij misschien ook een rol? Ik meen dat jij voor wat soepeler schokbrekers hebt dan de originele.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Wil er iemand volgende keer eens met mijn auto met michelins rijden , want ik weet niet wat jullie bedoelen, mijn wagen plakt in mijn ogen, ook tegen 160, wat eigenlijk nooit voorkomt ...
Zijn denk ik energy, maar ik zal eens kijken in de garage...

Frank
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De voortrein heeft geen probleem, die doet het perfect, en is zelfs nog beter geworden met de primacy banden.
De achterschokbrekers zijn aan het eind, en dat speelt wel een rol in combinatie met te zachte banden.
Op het moment dat ik achter een paar bikkelharde banden zet is er geen probleem.
Ik heb de achterbanden op 2.7 bar gezet, en dat compenseert het probleem enigzins.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb nu velgen op het oog voor de winter. want mijn gepolijste velgen kunnen niet in de winter.

Nu hadden mijn toyo t1-r prima grip in de winter. behalve met de sneeuw.....

nu zit ik te twijfel om winter of zomerbanden op mijn velgen te leggen.

Zomerbanden betekent dat ik ze ook op andere momenten onder mijn auto kan zetten als ik dat wil. Ik sneeuwt toch niet zo vaak. en nu rijd ik toch niet veel meer in de sneeuw vermoed ik...

Ik ben bang dat als ik winterbanden koop de grip op nat wegdek slechter is dan mijn toyo banden (heeft zachter rubber voor sportiever rijgedrag), en dat ik zachtere wangen krijg dan bij mijn toyo.

wat zou ik doen. zomerbanden of winterbanden voor mijn set die in de winter onder mijn auto komen. Ik rijd toch niet meer dan 2500 in het koude halfjaar vermoed ik....

het zijn compleet zwarte 7j velgen (et 20 en 28). wel onder de gele murena. welke breedtematen zijn het beste. Ik zat te denken aan 195/50/R15 en 205/50/R15

http://fotos.marktplaats.com/kopen/f/5b ... 1UtQ==.jpg
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Laurens, eigenlijk is er geen zinnig antwoord op te geven.
Er zijn zoveel variabelen die een rol spelen in wegligging van de Murena dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik kan je wel vertellen dat ik op de 15 inch terug ga naar de originele breedtematen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb toch de neiging de toyo zomerbanden te nemen. hier ben ik heel erg tevreden over. en ook in de winter (behalve in sneeuw situaties).

scheelt ook 75 euro in totaal met de eerste fatsoenlijke winterband (semperit speed grip).

met zomerbanden kan ik ze ook langer in de herfst en eventueel lente gebruiken voordat ik overga op de gepolijste wielen...

het is lastig. even nog afwegen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik denk dat ik maar voor de zomerbanden ga.

Het grote voordeel ligt bij de sneeuw/ijs. in de regen zijn zeker tot het vriespunt zomerbanden Beter dan winterbanden. omdat de lamellen die voor grip zorgen in de sneeuw gewoon slechter water afvoeren.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit winterbanden onder een auto heb gehad.
Buiten afgelopen winter heb je er niet zo veel aan volgens mij, en ook afgelopen winter nergens blijven staan op de zomerbandjes.
Natuurlijk is het veiliger, maar heb gewoon de snelheid altijd aangepast aan de omstandigheden.
Dat zal dan iets langzamer zijn als op winterbanden.
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, en het is hier nog niet verplicht :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ik weet niet hoe snel banden verouderen, en of ik dan een dubbele set met 5000 km per jaar op ga rijden, of weg moet gooien wegens uitdroging.

voor 230 euro heb ik velgen in mijn dorp afgeleverd bij een garage die ze er op legt voor 10 euro per band. tenminste als ik zomerbanden neem. winterbanden komt boven de 300 dan. maar ben bang dat het met droog weer in de winter overdag slechter op de weg ligt.

en sneeuw wil ik zoveel mogelijk vermijden.


overigens herman: als je 185 op een 7 j velg gaat leggen. dit gaat er getrokken uitzien. en dat past niet bij de murena met van origine ballonbanden. 195 zou ik als minimum aanhouden.

ik ga denk ik 195 en 205 op de 7 j leggen.
de andere set voor de zomer heeft 7 en 8 j , 205 op de 7j en 225 op de 8j.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb overigens nog even gekeken op 14 inch voor de murena op autobandenmarkt.nl

de falken ZIEX ZE-912 kosten 48,30 en voor de 185 band 38 euro. een complete set voor 173 euro dus.

er staat ultra high performance tyre. dus lijkt me een band zoals een toyo bedoelt voor meer grip en meer slijtage......

dan zou ik ook een dikkere wang verwachten.

ik zoek nog meer op over deze band. kan het altijd proberen op de originele velgen als ik goede dingen lees. Jij had deze ook al in overweging genomen toch Herman, echter je had de nankang gedart?

Heeft iemand ervaring met falken op 14 inch?

schrap de falken. uniroyal rainexpert is op 14 inch ook niet duur. deze was toch een aanrader? wie heeft er de ervaring mee?

weet nog steeds niet of ik andere velgen neem met 15 inch banden of de originele laat coaten en voorzie van nieuwe banden....
Last edited by MatraMurena.nl on Thu Aug 26, 2010 10:07 pm, edited 1 time in total.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Beneden de 7 graden celsius zouden winterbanden zijn aan te raden. Dat is dus vaker dan alleen bij sneeuw. Ze maken over het algemeen wat meer bandenlawaai is mijn ervaring (op andere auto's).
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mijn ervaringen met de eco banden is allemaal beneden peil.
Zachte wangen harde loopvlakken is funest voor de achterpartij.
Ik weet nog niet wat precies de volgende stap gaat worden, maar het kan zijn dat ik voor de Michelin Pilot primacy op de achterzijde kies in 205.
Die heb ik voor in 195x55.
Die geven zeer goede grip maar zouden iets minder hoog moeten zijn.
Het is best lastig dit echt goed te krijgen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Herman, ik had ergens gelezen dat matramagic of een andere matra specialist een bepaalde band adviseerd. dacht de uniroyal. klopt dat?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, maar niet de rainexpert.
Het gaat om de Rally 550.
Voor 185x55x14
Achter 195x60x14

Deze zijn echter ook out of stock waarschijnlijk.
Robert had 1 van de laatste sets bij Delticom.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

ze staan nog wel op de site...
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, maar als ze niet meer op stock zijn sturen ze gewoon de Rainexpert want dat is de opvolger redeneren ze dan.
Dat flikten ze mij met de Bridgestones.
Dus goed opletten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik reed indertijd met een Saab 900 turbo. Tijdens een winter reed ik met mijn Saab achter een VW Polo. De Polo nam een linkerbocht met mij daarachter. De Polo reed gewoon verder maar ik stond met mijn neus vanwaar ik kwam. Mijn Saab was uitgerust met TRX-banden die eigenlijk zeer goede prestatiebanden waren. Toen heb ik onmiddellijk winterbanden laten monteren. Ik kan u verzekeren dat het een hemelsgroot verschil is. Die Polo zou mij zeker niet hebben kunnen bijhouden met mijn winterbanden. Die banden presteren beter in de sneeuw en in de regen ten opzichte van zomerbanden. Door hun grote groeven kan de sneeuw zich niet vastklitten en kan de band eveneens veel meer water afvoeren. De winterbanden maken heden ten dage iets meer lawaai tijdens het rijden ten opzichte van zomerbanden maar het verschil is veel kleiner geworden in vergelijking met vroeger. Met mijn ervaring kan ik hier schrijven dat het best is dat je met banden rijdt die aangepast zijn aan de weersomstandigheden. Er is zeker een verschil tussen zomer- en winterbanden. Ik heb Vredesteins liggen op mijn Citroën met de maat 195/65/15 Snowtrac2 en die kosten bij Delticom niet
veel en presteren in de regen ook zeer goed. Die Vredesteins Snowtrac2 komen eveneens als één van de beste uit tijdens bandentesten.
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

benny wrote:...winterbanden. Die banden presteren beter in de sneeuw en in de regen ten opzichte van zomerbanden. Door hun grote groeven kan de sneeuw zich niet vastklitten en kan de band eveneens veel meer water afvoeren.
Precies. Ook op nat wegdek zijn winterbanden meestal beter dan zomerbanden.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik ga toch weer voor de toyo proxes t1r. 195 voor en 205 achter op 7j. dit omdat ik niet zeker weet of ik enkel in de winter, of ook vaker op de velgen ga rijden.

en ook omdat ik voor mijn zomerset 205 en 225 heb. echter voor wil ik naar 195 waarschijnlijk, omdat het net iets te breed ligt en kan aanlopen.

nu kan ik de 205 van de zomerset mooi achter op de wintervelgen leggen.

195 breed is ook niet zo duur. slecht 45 per band.

ga er 2 bestellen. als de zomerset weer af is kan ik er alsnog 2 bestellen.

rijd een murena met 195 voor en 225 achter goed? (205 en 225 was geweldig).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik ben niet zo'n voorstander van te breed voor, dat is in het nat allemaal minder door de lichte voorzijde.
Het advies wat ik zo links en rechts hoor is om niet meer dan 1 maat verschil tussen voor en achterzijde aan te houden.
Daar houd ik me zeker aan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

daarom 195 en 205 op de 7j velgen die ik morgen ga halen.
dat is prima. 185 is te smal voor een 7j denk ik.

en betreft de zomerse velgen, dit word dan 195 op 7j en 225 op 8j.

berry van loon rijd volgens mij ook 7 en 8j en 195 225 op zijn F3.

waarom dit niet zou rijden weet ik niet. misschien niet als de dezelfde maat velgen hebt voor en achter.

ik ga morgen velgen halen op weg naar de smsc meeting. zijn compleet zwart (antraciet). dus word een gokje. maar staat wel onder een gele murena denk ik.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

[quote="oetker"]
Ik ben niet zo'n voorstander van te breed voor, dat is in het nat allemaal minder door de lichte voorzijde.
quote]


Gewoon de simpele ouderwetse oplossing gebruiken Herman.
Met een zak zand kregen we vroeger de kevers en skoda's ook goed wegvast. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

hmmmmm... als de dijken weer eens gaan verzwaren toch is een paar zakjes ritselen. 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:hmmmmm... als de dijken weer eens gaan verzwaren toch is een paar zakjes ritselen. 8)
Ik zal wel een paar gevulde zakken voor jou bewaren, ze staan hier nu uit te lekken na dat noodweer van gisteren. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Wie kent er de "parabel van de tafel"?
Je haalt 1 van de 4 poten onder de tafel uit en de tafel wordt een zwak geheel.
Wat ik wil zeggen:
Ik heb de indruk dat velen hier van oordeel zijn dat enkel de band het enigste is wat de wegligging van een wagen goed, beter of slecht maakt.
Het is slechts één van de factoren die deze invloed bepalen.
Je mag nog zo'n goede banden hebben ; als de schokdempers of enig ander onderdeel van de ophanging niet goed is (dus niet altijd "versleten") of een slechte uitlijning heeft, dan heb je gegarandeerd een slechte wegligging.

Om deze reden zweer ik bij originele onderdelen en moet ik van al die "tuning-toestanden" weinig weten (ik heb me ooit op de 309 slecht laten adviseren om Sachs-schokdempers te nemen tov originele van Peugeot).
Verlagingsveren en wat andere schokdempers ; wat bredere velgen en banden ; wat prutsen aan de bandendruk...
Maak het jezelf makkelijk en hou het bij de fabrieksafstellingen.

Geloof me vrij, het gevoel om vb sneller door de bocht te kunnen zit veelal tussen de oren én aan de al dan niet rij-kunsten van de bestuurder zelf.
Geef Loeb een oude polo en Jan-met-de-pet een nieuwe Focus RS500 en hij rijdt je verloren in de bochten.

Er is niet voor niets zoveel tijd en know-how in gestoken om tot net dié bepaalde factoren te komen die maken hoe een wagen rijdt.

Maar ach, wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil.
;o)
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Post Reply