Rubber.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ziet er mooi uit.







grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Image
lijkt wel of hij 'zo' op het straatwerk ligt :(
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Richard wrote: lijkt wel of hij 'zo' op het straatwerk ligt :(
zo beter :)

Image
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

veel beter !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hallo Laurens,
Hoe bevallen de Kumho Solus KH17 195/60/R14 banden op je Murena S.
Heeft iemand ervaring met de 195/60 HR 14 van DEBICA of de 185/60 HR 14 van INFINITY?
hoor graag
The Pete
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

De KH17 hebben een dunne wang. Met de S heb ik niet gigantisch veel gereden om er wat zinnigs over te zeggen. Hij ligt sowieso al veel slechter op de weg dan mijn 1.6. dit door de dempers die al wat gebruikter zijn.

maar de banden lijken ok tot dusver. maar zoals ik al zei. de wangen zijn erg dun!, dus je zou denken dat dat te merken moet zijn in het weggedrag.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De rat heeft achter 2 gladiaaltjes.
Maat 195 60 R14 H
Ik heb net voor de achterzijde nog 2 Uniroyale Ralley 550 besteld voor een zeer leuk prijsje. (€36 incl btw incl afleveren)
Worden aangeraden voor de Murena.
Zijn nergens meer te vinden, maar hier schijnbaar nog gewoon leverbaar.
Zal mij benieuwen.

http://www.oponeo.nl/banden-zoeken/unir ... 195-60-r14

Edit inmiddels uitverkocht zo te zien.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De Uniroyal 550 Bandjes zijn al binnen uit Polen.
Ik heb nu al gezien dat ook deze zijwangen te slap zijn voor de 2.2
De1.6 is wat lichter achter en dus minder kritisch heb ik al gemerkt.
Ach voor €36.- per stuk niet zeuren.
We gaan ze er op zetten.
Kijken of we morgen even bij Peter met het bandenapparaat mogen spelen.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik geloof dat je de laatste 2 gekocht hebt bij die bandenboer. Ze staan op zijn site niet meer te koop. Misschien buigen de banden door de lage laadindex want die bedraagt 535 kg per band en aangezien het grootste gewicht achteraan ligt, is dat misschien de oorzaak.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Loadindex 86H moet kunnen denk ik al had ik liever 88V gehad.
Er is nu eenmaal weinig keus meer met de banden.
In het WPH boek wordt niet gesproken over een loadindex.
De gewichten op de achteras zijn 585 kg en maxiamale belasting 900 kg.
Dat komt op max 450 kg per band bij geladen auto (1.6)
Moet wel kunnen toch?
Er wordt lovend over gesproken op het Deense forum over deze banden.
Ze zijn in ieder geval niet a-synchroon.
Daar heb ik een beter gevoel bij.
We gaan het uit testen, maar daar heeft niemand meer wat aan.
Ze zijn niet meer leverbaar., maar misschien gebruikt nog te vinden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

We hebben ze er om geflatst bij Peter.
De Murena adapter voor het bandenapparaat komt weer van pas.
Alle 4 de wielen zijn keurig recht bij deze auto.
Image
Image
Image

De eerste indrukken zijn gematigd positief en getest op 2.4 bar
Banden zijn absoluut zachter dan wat er om zat, en geven wat meer comfort.
Het zijn geen sport banden.
Dat is niet erg want de pas geplaatste 2.2 veren hadden de auto wat harder gemaakt.
Een stukje 170 op de snelweg gedaan maar vind het nog wat te vroeg om al conclusies te trekken.
Ik zal er eerst is een paar weken mee rijden om een goed oordeel te vormen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat zijn mooi bandjes herman,hopelijk zijn ze goed hé.






grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

M'n neef (werkt bij Euromaster) heeft vandaag een paar banden voor mij geballanceerd, en heb hem de vraag over het aanbod van de bandenmaat 195/60R14 maar eens voorgelegd.

Er kwamen 2 merken uit: de Continental TS 800 en de Kuhmo KW 23.
Beiden zijn een combinatie van all-season en winterband, ze voldoen aan de eisen van het sneeuwvloksymbool maar hebben daarnaast ook de betere remeigenschappen van een all-season band.

Het ballanceren van mijn banden was voor hem trouwens ook niet echt winstgevend meer, de winst is opgegaan aan lood... er was bijna 1½ kg lood nodig om de 4 banden geballanceerd te krijgen. :o
Leuk spul, Cooper STT in de maat 33 x 12½. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

1.5 kg :D dat is nogal wat.
Ik had rechts maar 30 gram nodig en links 70 gram.
En dat was met het lood uit beeld aan de binnenkant gedaan.

Vanuit de bandensector komt ook geen goed advies.
De relatief zware midmotor geeft met alle moderne banden problemen.
Daarbij is de 2.2 het moeilijkst omdat deze een stuk zwaarder weegt.
Als je een topprestatie wil (boven de 160 een lange bocht ingaan zonder de broek te bevuilen) is er gewoon niets meer te vinden.
Met te slappe wangen is de auto gewoon een zwabber op wielen.
op de 2.2 is het ongeveer naar mijn zin inmiddels.
Ook daar is met sportbanden achter nog wel meer te halen, maar ik rijd er toch geen circuit mee en voor gewoon wegverkeer is het wel OK nu.
Je moet een keer tevreden zijn.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hen nu een tijdje de Uniroyals uitgetest en ben er ook niet erg content mee.
Voel duidelijk de achterzijde wat onstabiel worden bij snelle bochten.
Ook hier zit ik al op 2.7 bar om het wat te onderdrukken.
De oude totaal versleten banden waren beter wat dat aan gaat.
Er is wel mee te rijden maar het is tobben.
Vervelend probleem is dit toch.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Snelle bochten. Wat moet ik me daar bij voorstellen.
Ik merk geen problemen met mijn murena. Dat zal wel aan de snelheid liggen. Ben nog niet boven 130km geweest, heb daar ook geen behoefte aan, 120km/uur is al snel genoeg. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nou heeft de 1.6 iets minder last vanwege de lichtere motor hiervan maar ik doel op snelheden van 150 en meer
Als je dan wil leunen in de bocht zoals ik dt noem wordt de auto wat onzeker en zoekt de buitenkant vd bocht met de achterzijde.
Door stuurcorrecties kom je steeds meer richting buitenkant bocht.
Daar had ik dus met de oude banden geen last van en nu dus wel.
Bij de 2.2 is het aardig opgelost met al die modificaties en 15 inch wielen.
Nou is 160 wel wat boven de wettelijke norm, maar toch... :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Is er in het truck-/ bestelwagen-/ aanhangersegment ook niets te vinden in die maat?... die hebben de wangen en loopvlakken over het algemeen wel een aardig stuk stugger.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Stand van zaken betreffende de schokdempers. 2 Dempers overgenomen zodat ik eventueel kan wisselen en contact met Koni duitsland gehad. Deze hebben mij het adres van een oud werknemer gegeven die nu zelf een bedrijf heeft in schokdempers. Alle gegeven van de Koni's daarheen gestuurd inclusief as belastingen, soort auto en een tekening met alle maten van de dempers. Zij gaan dan kijken welke demper als goede vervanger te gebruiken is. Even afwachten dus
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote:Is er in het truck-/ bestelwagen-/ aanhangersegment ook niets te vinden in die maat?... die hebben de wangen en loopvlakken over het algemeen wel een aardig stuk stugger.
Met de mud en snow banden gaat het beter, maar die hebben niet de goede snelheidsindex
Vaak zijn ze ook 70 hoog.
Voorlopig laat ik het maar even zo.
Zo vaak rijdt ik toch niet boven de 140.

@ Martin.
Hou er rekening mee dat de Koni's zacht afveren.
Beter de bump wat hoger kiezen.
Ik heb onlangs in Murena van Robert gereden en die heeft de Koni's.
Ik dacht dat zijn schokbrekers slecht waren door de soft bump.
Ben wel nieuwsgierig waar dat bedrijf mee op de proppen komt.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Over de Koni's al vaker gehoord. Echter is het ook vaak het stellen of zelf de olie vervangen door dikkere soort. Dat was weer het voordeel van de nastelbare Koni. Je kon ze open schroeven. Maar als er inderdaad een geschikte uitkomt kan ik ook vragen naar een stugger model. Bv als een Koni geel. Ook stelbaar maar andere oliesoort.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Ik heb gehoord dat Bart de olie in de Koni's door een dikkere soort had vervangen. Verder zijn mijn achterdempers nog niet zo strak ingesteld, voor wel maar die maak je wat makkelijker los dan achter vanwege de veren. Misschien maar eens op de brug bij Peter losmaken en dan strak zetten.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hoe stel je ze in?
Ik heb op de rat voor Koni dempers, en die kan je dan wat strakker zetten (iets van een hele slag dacht ik) door te drukken en te draaien.
Ik heb ze in het midden gezet er vanuitgaande dat dit het berekende punt is.
Ze zijn naar mijn gevoel dan ook precies goed.

Als het wat rustiger is moeten we dat maar is met Peter overleggen.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply