Rubber.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is een persoonlijke keuze, en de doeleinden waar je de Murena voor wil gebruiken.
Ikzelf vind ik de auto veel te hard en rijd ik liever over de bochtige slechtere binnenweggetjes dan de snelweg.
Dan is een beetje demping toch wel prettig.
Zelf ben ik ook altijd een Michelin mannetje geweest, maar andere bandenfabrikanten liggen al een tijd niet meer achter met hun technologie.
Bovendien gebruiken de A merken tegenwoordig ook fabrieken in de Aziatische landen waar ze hun technologie inzetten, en goedkoop kunnen produceren.
In principe ben ik wel nieuwgierig hoe deze banden het doen.
Ik verwacht er eigenlijk wel wat van, maar het blijft een gok hoe deze combinatie in mijn rijplaatje past.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kijk is wat Car-joy in de aanbieding heeft.... :wink:

http://link.marktplaats.nl/324801769
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag de banden er maar is onder gezet.
De garagist heeft een speciale adapter om ook de murenawielen te kunnen balanceren.
De Murena wielen hebben geen middengat, dus kan niet zomaar op elke balanceermachine.
Deze plaat maakt het mogelijk.
Image
Image
Image
Image

Hier en daar wat lood en ze zitten er onder.
Image
Image
Image
We gaan ze uittesten.
word vervolgd.
Last edited by oetker on Tue Apr 07, 2015 9:33 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ziet er goed uit met je nieuwe banden.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zier er zeer mooi uit en veilig, rijden maar. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De banden zijn een desillusie geworden.
Ze zijn veel te zacht.
Had ze op 2.5 bar gezet en dan rijdt de auto als een zwabber, wel zeer comfortabel maar niet te sturen
Ik kan kuilen nemen met 80 waar ik normaal met 30 overheen ga.
Boven de 130 is een avontuur.
De auto zoekt bij het leven, en is gewoon instabiel.
Op 2.8 bar gaat het iets beter, maar het is in 1 woord waardeloos.
Morgen gaan ze er af.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Collega's ,
na 16 jaar Peugeot kan ik het volgende meedelen ,
ik heb de 2.2 ook op Michelins gezet omdat er werd gezegd "ze worden op michelin gebouwd" ,dit geldt ook voor de Peueot's ?maar...
Waarom staan deze wagens nieuw op andere merken? Wel heel simpel de goedkoopste (of gratis) mag leveren aan de fabriek en dit doen ze maar voor een reden , later als de klant nieuwe banden nodig heeft zegt die meestal 'leg er maar dezelfde op dat waren goei...)en hopla de winkel draait !!
Dit is jaren de taktiek geweest van Pirelli om meer marktaandeel te krijgen in onze natte regio, terwijl een Pirelli zacht is ,dus goed bij droog (italiaans)weer,maar minder bij ons nat weertje.Michelin heeft dit nooit gedaan omdat hun compound iets harder is ,is hij een ideale "mix"band.
de laatste jaren heeft Goodyear de Pirelli strategie overgenomen...
Maar ieder heeft in deze zijn eigen smaak, ik kies een band naar de auto en wat hij kan ,vermogen enz. Op mijn MG B van 1969 ligt een band naar prijs/kwaliteit/epoqeu (stijl)...Op de Matra michelins maar wel de originele Pirelli in nieuwstaat als reserve...

groeten Frank
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Mijn voorkeur gaat voor een Franse wagen toch ook naar Michelin.
Ik rij nu 11 jaar met mijn Espace en heb daar al wel wat banden op versleten. Voornamelijk aan de voorzijde, met Michelin banden haal ik 45.000 km, met Uniroyal geen 20.000 km, met Dunlop banden amper 25.000 km. Voor de achterkant is het verschil kleiner, met Michelin banden 100.000 km en met het stel Dunlop banden heb ik nu 98.000km en worden kortelings vervangen en ga hier ook en gokje wagen en het goedkope merk Barum laten plaatsen, kosten ongeveer de helft van de Michelin banden, maar aangezien de leeftijd en kilometerstand van de wagen en de restwaarde van deze auto ga ik niet te veel meer investeren omdat hij toch ook geen kilometers meer gaat maken op jaar basis(max.5.000 km).

Mvg,

Matra 530 Lx

Ps: mijn M530 staat ook op Michelin banden en hier ook zeer tevreden over.
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Tsjonge, dat het verschil met je oude banden zo groot is. En dat terwijl die oude banden al op waren,
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik heb het ook voor Michelin, onze Honda trouwens gekocht met de woorden : of je levert hem op Michelin of je levert hem niet. :D
Maar er is toch 1 Michelin die ik echt niet meer moet ; de Energy, ik heb ze vooraan op de Berlingo en het is echt weer schuiven.....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb voorop de energy 3A liggen en doen het fantastisch goed.
Ze zijn inderdaad te verslaan, maar dan moet ik de auto toch wel flink de bocht in jagen.
Er zijn trouwens 2 types energy 3A zag ik op autobandenmarkt.
Goedkoop €75 en duurder €105 voor mijn auto.
De goedkope schijnen in Rusland gemaakt te worden :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Moeilijk te geloven dat de banden zo een groot verschil uit maken. Ik heb het nooit gemerkt!!
ik moet wel zeggen dat ik ooit een Vauxhall Victor heb gehad en deze was bij 120km niet op de weg te houden, ging vanachter steeds schuiven. Dit zal dan waarschijnlijk aan de banden gelegen hebben.
Spijtig van die foutieve aankoop, maar ze zijn nieuw en nog te verkopen aan een goede prijs.

Op mijn bagheera liggen Toyo banden en ik ben daar tevreden van, maak wel niet veel km.

Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb nu voor mijn zomerset Toyo proxis T1-R.

Geweldige banden, ook voor de grip met nat weer.

Deze hebben veel en veel betere grip dan de pirelli p6000 die ik voorheen had. (is ook iets zachter sneller slijtend rubber volgens mij, maar ook goedkoper).

Bij een band moet je altijd op de wang letten. deze moet een beetje stevig zijn. anders wiebelt de auto op de banden.

Ik heb wel eens van een bandenboer gehoort dat dat goed te zien is als je ze opstapelt. De dik gewangde banden hebben een hoge toren, de slap gewangde banden resulteerd in een veel lagere toren, omdat ze elkaar minder goed kunnen dragen.
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Je banden staan nu ook in een testverslag in autovisie waar de pirelli P6 als beste band uit komt. De banden van jou kwamen als slechtste uit de test, helaas had je dit niet tot je beschikking toen je je banden bestelde.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad Toine, de banden zijn een regelrechte ramp.
Ik heb nog nooit zo'n verschil in rijeigenschappen meegemaakt als met deze banden.
Ik rij er geen meter meer mee.
Een uitdaging voor je stuurcapaciteiten.
Heb even bij de garagist tussen de bandenstapel gezocht en een paar GT-radiaal gevonden met 6mm profiel voor zolang ik niks anders heb.
Ze zijn wel 70 hoog, maar ze rijden in ieder geval goed.
De Vikings kon ik niet meer terug zetten.
Die hadden droogtescheuren.
We gaan wat anders zoeken. Pirelli P6000? Toyo Proxis?
Ik ben gevoelig voor goede testresultaten :wink:

Iemand nog interesse in een paar Nan-kang 205-60-14 92H, voor een Bingo prijs? :evil:
Zeer comfortabel bandje 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zit er over te denken voor de Bridgestone Turanza ER300 te gaan.
€69.- per stuk.
Word door de duitse testers als Adac en zo alemaal als bijzonder aanbevolen gekenmerkt.
Doet het ook goed in de regen.
Moet dan wel terug naar 195 breedte, maar dat had ik zowiezo gedaan vanwege de ervaring met de chinees op 205.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Zelf heb ik op de Murena Fulda Extremo's. Deze rijden zeer goed, alleen met nat wegdek moet je oppassen dat je de grens niet overschrijd.

Heb ook zeer goede ervaring met Bridgestone Potenza's, alleen niet op een Murena. Dit zijn zeer stille banden met een geweldige grip. Slijten wel wat sneller dan gemiddeld helaas....
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

hey Mannen,
Ik heb Exalto's van Michellin op de " S " en deze bevallen uitstekend, ook bij nat weer heb ik geen problemen met uitbreken of glijden, terwijl ik altijd behoorlijk doorrijd. Op de Avantime idem dito : s'winters winterbanden Michellin's , s'zomers zomerbanden van M gewoon de beste band voor dit vliegend tapijt. ( ik werk niet bij of voor Michellin hoor, mocht iemand dit denken)
De 1.6 staat al jaren op Toyo's , want er wordt wel veel maar niet hard
(mevrouw Pete ) mee gereden en die voldoen ook heel goed., maar ja de 1.6 is wel een totaal andere auto dan de " S " .
Overigens de " S " heeft een bandenspanningsadvies van 2.5 bar op de achteras en dat controleer ik wel zeer regelmatig, want als ze rond de 2 bar zijn. stuurt ie niet strak.
Meet.....
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Was even bij de garagist de zolder aaan het opruimen, en vond nog wat leuks.

Image
Image
Image
Mocht ik voor €200.- hebben.
Echter ze passen niet.
Zijn 4x 100/108 denk ik en ET40.
Jammer, had wel leuk gestaan.
De Bridgestones waren ook gisteren binnengevallen.
Image
Vandaag maar even onder gezet.
Image
Image

Nog te weinig mee gereden om een oordeel over te vellen.
Eerste indruk is goed.
Last edited by oetker on Tue Apr 07, 2015 9:39 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

195 ipv 205 lijkt direct veel smaller :-? Ik had dezelfde indruk toen ik naar 195 overstapte.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

4X100 lukt wel met springbouten, kost je een kleine 25 euro extra aan bouten.
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik weet van het bestaan ervan, maar denk dat ET40 het probleem gaat worden.
De Murena heeft ET29, en daar mag je 5 punten omhoog of omlaag van afwijken voor zover ik weet.
Dat is dus 11mm meer naar binnen.
Dan moet je weer met spacers aan de gang, en daar ben ik niet zo'n fan van.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, dat ziet er goed uit.



grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

oetker wrote:Ik weet van het bestaan ervan, maar denk dat ET40 het probleem gaat worden.
De Murena heeft ET29, en daar mag je 5 punten omhoog of omlaag van afwijken voor zover ik weet.
Dat is dus 11mm meer naar binnen.
Dan moet je weer met spacers aan de gang, en daar ben ik niet zo'n fan van.
de murena velg is et 29. en breedte is 6inch (6j)

Ik vermoed dat die lenso velg wel breder zal zijn (7j??).
als hij et40 is, en 1 inch breder, dan beteken dit:

door de et40 valt hij 11mm verder naar binnen met het hart.
echter door de toename in breedte komt hij aan bijde kanten 12,7 mm verder uit.

dus ALS deze velgen 7j zijn, dan komt hij aan de buitenkant 1,7 mm breder, en aan de binnenkant 23,7 mm breder.

springbouten, en het goede naafgat uitdraaien (of vulring). en dan moet het passen lijkt mij. tenzij jij bedoelt in verband met de balasting op de wiellagers. Daar maak ik me nooit druk om. als er iets stuk gaat dan maak ik het gewoon.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat ik ze overneem voor toekomstige plannen.
Ze zijn zeker niet te duur denk ik.
14" word steeds moeilijker banden voor te vinden.
Deze zijn 16" en 7J en dan ligt het een stuk eenvoudiger in bandenkeuze.
Voorlopig eerst maar de huidige banden oprijden.
Dan zijn we weer een paar jaar verder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9840
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

veel veilige km met de banden.
Ik vind de originele velgen ook zeer mooi, alleen ze zijn zo moeilijk te poetsen. :(
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Daarom heb ik mijn originele velgen ook allemaal verkocht. Ik vond ze ook wel mooi maar ze zijn zo moeilijk om te poetsen.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De banden doen het bij droog erg goed.
Hebben enorm veel grip.
Ze zijn iets zachter dan de Vikings en kan ze gewoon op 2.5 bar zetten zonder uit de auto te stuiteren.
Het wil maar niet regenen om ze daar ook in te proberen.

2 dagen nadat deze set geleverd was, kwam er nog 1 set binnen.
Schijnbaar een misverstand.
Ze stonden niet op de rekening.
Het bedrijf maar een mail gestuurd.
Ze zouden ze komen halen.
We zijn inmiddels 2 weken verder.
Nog steeds niemand gezien 8)

De Nankangs zijn inmiddels verkocht.
Beetje verlies moeten nemen, maar ben er vanaf.
Als ze de Bridgestones niet komen halen dan spring ik er nog goed uit :oops:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4850
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, roep niet te hard op regen want dan stop het niet meer met regenen.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Na wat testen met de Bridgestone's, moet ik concluderen dat dit ook niet de ideale band is.
Ook deze is te zacht.
Je hebt comfort, maar de auto is boven de 150 loose.
De zijwangen zijn beslist te zacht.
Balen dus.
Ik ga een paar gebruikte hardere banden zoeken.
Dan maar minder comfort.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply