Rubber.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
---------
Ik heb de indruk dat velen hier van oordeel zijn dat enkel de band het enigste is wat de wegligging van een wagen goed, beter of slecht maakt.
Het is slechts één van de factoren die deze invloed bepalen.
========================================================================

Precies....
Maar als je de achterbanden veranderd en het word ineens veel slechter, waar ligt het dan aan?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan je geen ongelijk geven als ziet hoe die mannen kunnen rijden, dat moet je leren. Voor mij moet het niet snel gaan, als ik kan genieten van het sleutelen, praten en rijden ben ik al tevreden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

dieterwieter wrote: Maar ach, wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil.
;o)
Wat geestig. Dat stond bij mij vroeger thuis (lang geleden) op een papierbak. Dat spreekwoord ben ik daarna nooit meer tegengekomen. Is dat Belgisch?
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

@ Oetker:
Je hebt idd de pech gehad met dat "verdacht" rubber.
Ging je van versleten banden naar dadelijk nieuwe?

Wat m'n bandenboer me wel altijd heeft aangeraden, is om ook bij nieuwe banden eveneens de uitlijning te laten nakijken.

Met het nieuwe rubber gaat sowieso de wielomtrek (iets) vergroten en kan dit zeker een invloed hebben op het camber.

Het camber kan dus (minimaal) veranderen maar kan dus wel een ander rijgevoel geven.
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

@ JV: dwaas hé! :wink:
Het is niet echt enkel een Belgisch spreekwoord en ook niet echt courant in gebruik, maar zoals zoveel spreekwoorden kan je in enkele woorden wel veel meer uitdrukken :wink:
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Met nieuwe banden moet je in het begin ook kalm zijn. De toplaag moet er eerst afslijten vooraleer je optimale grip hebt.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

benny wrote:Met nieuwe banden moet je in het begin ook kalm zijn. De toplaag moet er eerst afslijten vooraleer je optimale grip hebt.
Dus eerst even een burn-out en dan pas gaan vlammen. :lol:

Maar even zonder gekheid, het wordt door vele bandenleveranciers inderdaad aangeraden om de eerste 1000 km (of tot de haartjes eraf zijn) even beheerst te rijden.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dit hebben reeds veel motorijders tot hun grote schade en schande ondervonden.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

benny wrote:Dit hebben reeds veel motorijders tot hun grote schade en schande ondervonden.

...euhhhh.... :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Muddy Bandit wrote:
benny wrote:Dit hebben reeds veel motorijders tot hun grote schade en schande ondervonden.

...euhhhh.... :oops:
Er gaat er weleens eentje tegen de grond net na het plaatsen van nieuwe banden, maar een goeie bandenboer waarschuwt je wel. In de racerij worden de banden meestal ontdaan van hun vetlaag, beetje remmenreiniger volstaat.
Bagheera X '78
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik moet nu 2 x 195x60x14 kopen voor mijn achterzijde van de s. Ik doe de velgen opnieuw, voor zitten al nieuwe pirelli p5. achter bijna versleten p6000.

Nu kan ik p6000 kopen, maar onder mijn 1.6 is dit niet bevallen, werkelijk slechte banden in vergelijking met mijn huidige banden, in de regen ging het alle kanten op, en met het droge gingen ze meteen gillen in de bochten.

welke zijn nu het beste. uniroyal rainexpert maar bestellen?
is dit dan wel een goede combi met pirelli p5?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Van Uniroyal moet je de rally 550 hebben, maar moeilijk te vinden.
Dan achter de de 195 60 14
En voor de 185 55 14.
Dat is de aanbevolen combi.
Robert heeft ze er op liggen.

Zelf ben ik er ook nog niet uit.
Ik wil de achter schokbrekers vervangen door Spax, maar die kosten bij Carjoy €360.- ex een set.
Dan zijn er ook nog verzwaarde veren en die zijn €136.- incl per stuk.
Valt niet mee een beetje wegligging te vinden.
Last edited by oetker on Tue Apr 14, 2015 5:04 am, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik zat er eerlijk gezegd niet aan te denken 4 banden te kopen. heb er 2 zgan p5's op liggen aan de voorzijde (185/60/14).

dus wat te kopen als ik maar 2 banden neem?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar heb ik dus niets geschikt voor kunnen vinden, vandaar dat naar 15"ben gegaan.
De dealer verkoopt de E3A energy (niet de energy saver) van Michelin, en dat zijn goede banden voor de voorkant, maar achter ben ik er dus ook niet kapot van.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Dat is het punt, mijn s MOET origineel in zijn geheel. dus ook velgen.

anders maak ik wel een keuze. p6000, rainexpert of een andere.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

aangezien ik geen vertrouwen in een p6000 heb, en de rainexpert ook waarschijnlijk niet de "rally" is. heb ik maar gek gedaan en heel iets anders besteld. misschien dat het jullie ook helpt als het wat is.

De Kumho Solus KH17 195/60/R14.

2x besteld, slechts 51 euro bij autobandenmarkt. Het zijn wel H banden (210), en geen v banden. maar v banden zijn er niet zoveel met deze maat.

Ik ben benieuwd.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tja, je moet blijven proberen.
We horen wel hoe deze banden het doen.
Zelf ben ik er ook nog niet klaar mee, en al weer driftig op zoek naar andere banden.
De Pilot primacy banden voor zijn geweldig.
Super veel grip, maar een fractie te hoog.
Ben nu bezig 195 45 15 te vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

2x Kumho Solus KH17.

Hopelijk voldoen ze. jullie horen het nog. eerst moeten 5 velgen gecoat worden.

Image

Image
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Post by brammozz »

voorlopig heb ik nog uniroyal rallye liggen in combinatie met spax en dit plakt echt aan de grond.

edit: vooraan heb ik viking pro-tech

heb ook nog pirelli p6 als "winterbanden" om te stallen, zijn ook al wat ouder.
Last edited by brammozz on Sat Oct 30, 2010 10:44 pm, edited 1 time in total.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten.
Inmiddels heb ik ook Spax achter besteld.
We zullen zien wat het brengt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gisterenavond een rit gedaan met de Murena van ongeveer 35 km. Dat viel reuze mee met de sneeuwbanden. Ik zag voor mij wagens laveren, maar de Murena bleef mooi zijn lijn volgen.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inmiddels een paar Conti sportcontact2 opgedoken in een keinere maat.
Die zijn voor de voorkant en nog 5 mm profiel.
Voor �25.- het stel is het wel een experimentje waard.
Image
Image
In combinatie met de verlaging en in 28 standen verstelbare Spax achter moet het toch een keer goed komen mag ik hopen.
Staat achter al een stuk lager.
Nu de voorkant nog met de banden en dan kunnen we gaan spelen met de set-up.
Last edited by oetker on Tue Apr 07, 2015 10:06 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Met die regelbare schokdempers moet dat goed komen. Je hebt daar zoveel mogelijkheden mee. Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De Conti's sportcontact zitten er op.
De wagen is voor een stuk naar beneden gekomen (NB: ondeveer 3 cm).
Image
Ook staan ze niet verkeerd.
De wagen is weer meer een wig geworden.
Image
Image
Schokbrekers een paar tikken zwaarder gezet.
De wagen stuurt wat lichter, de banden zijn harder dn de Michelins, die ik overigens geweldig goed vond..
Eerste gevoel is een verbetering in besturing.
We gaan vrolijk verder een goede setup te zoeken.
Last edited by oetker on Tue Apr 07, 2015 10:08 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het ziet er in ieder geval wel mooi uit, een sportwagen hoort niet zo hoog op z'n pootjes te staan.

Maar hoe gaat het met het instappen Herman?... of is het nu "inkruipen" geworden na de verlaging? :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tot nu toe stond de wagen op de brug als ik instapte, maar het kan nooit zo erg worden als bij de Honda 800S.
Meestal ging dan eerst op de stoep zitten als ik in wilde stappen :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4852
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat ziet er goed uit herman, mooi gedaan en ik vind die wielen mooi die je nu hebt.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ze schijnen onder een Maserati vandaan te komen, maar zullen ook wel onder ander Italiaans geweld zitten.
Het zijn Ronal velgen.
Ik had ze voor weinig geld, maar 2 wielen heb ik laten richten want daar zat iets een slag in.
Dat is nu OK.
Ook het spuitwerk is met een busje van de Action gedaan, maar zal als de auto gespoten is ze laten poedercoaten denk ik.
Ook zijn de koppen van de bouten iets te kort.
Het is lastig er een dop goed op te zetten.
Die moet ik dus ook nog zoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb nu eindelijk mooie velgen onder mijn S (nu de rest nog).
5 murena velgen laten coaten. onder de auto gezet.

de garage kreeg de velgen op het verloopstuk niet optimaal gebalanceerd. Dus ik heb ze maar opgehaald.

Ik merk echter tot 100 iig geen trillingen. dus doe er voorlopig niks mee.
Ook 2 nieuwe bandjes gelegd. kumho solus kh17. op de achteras. Ik laat jullie mijn ervaringen weten. De banden hebben wel een slappe wang had ik al gemerkt.

meteen de remmen voor ook gedaan. gehele auto heeft nu nieuwe remschijven.

Image
Image
Image
Image
Image
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er perfect uit Laurens.
Mocht je balansproblemen hebben dan weet je waar je terecht kunt, maar als je geen trillingen voelt niks aan doen.

Die zachte wangen kunnen de problemen geven zoals we al hier uitgebreid over gediscusseert hebben.
We horen wel hoe ze het bij hogere snelheid in een bocht doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply