Waterpomp 2.2 Geruchten en waarheden

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als ze niet past kan ik haar waarschijnlijk voor dat geld nog wel kwijt.
Omdat dit vertraging oplevert heb ik er nog maar 1 gekocht.
Beetje dezelfde prijs.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0361091495
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Ik heb vandaag nog een oude (lekkende) waterpomp van een 1600 terug gevonden. Het moet er een geweest zijn van mijn Solara of eventueel van mijn 1308GT. Op de foto kan je de maten van de gedemonteerde onderdelen zien. Het is inderdaad zoals Jean reeds heeft aangegeven dat de dichting bestaat uit een soort keramische ring die tegen de binnenrand van de impeller gedrukt wordt door een veer. De binnenrand van de impeller is dan ook mooi gepolijst. Het valt wel op dat de binnendiameter van de dichting enkel mm groter is dan de diameter van de as. De dichting gebeurt dus enkel tussen de impeller en de keramische ring. Eventueel lekvocht wordt verder afgevoerd door 2 sleuven in het pomphuis langs het lager. Waarschijnlijk om het lager droog te houden.
Bij deze pomp is het keramisch materiaal gebarsten waardoor de pomp is beginnen lekken.

Ik heb ook nog een nieuwe 1600 pomp van het merk Saleri (PA259), deze ziet er identiek uit als de originele, behalve dat de as in de impeller maar 12mm diameter is. De poulie as is wel de juiste dikte en de impeller heeft verder ook dezelfde afmetingen.
Indien je dus het binnenwerk van een 1600 pomp wenst over te bouwen dien je wel op te letten dat je er een hebt met de juiste asdiameter.
Attachments
DSC00170_s.jpg
DSC00170_s.jpg (81.58 KiB) Viewed 9953 times
DSC00162_s.jpg
DSC00162_s.jpg (46.51 KiB) Viewed 9953 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt Urbain voor je inbreng.
Het is waarschijnlijk zo dat de nieuwere pompen deze keramische lager bezitten met gietijzeren pulley.
De lager is compleet hetzelfde als de Murenalager, en de dichting is gelijk aan die in de Tagora pomp..
De Murena as is echter iets korter aan beide zijden, maar ik denk dat het kan.
Het is dus niet zeker of de pompjes die ik gekocht heb de juiste dichting bezitten, of de juiste asdiameter hebben.
In mijn 2.2 en Tagora pomp zit een afwateringsgaatje net onder de lager ipv sleuven.
Ik zie het wel als ze binnen zijn.
Last edited by oetker on Thu Feb 18, 2010 2:40 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Bezuinig niet op de kwaliteit bij aanschaf van een poelietrekker, ondanks dat je zo'n ding niet dagelijks nodig bent.
Die goedkope dingen zijn vaak niet berekend op stevige krachten.
In het gunstigste geval barsten ze alleen zelf kapot, maar meestal beschadigen ze het te trekken voorwerp ook gelijk als de draadeind het begeeft of de haken losschieten... nog afgezien van de verwondingen die je er ook nog bij op kunt lopen.

Ik heb hier een set van 3 poelietrekkers in verschillende maten, kostte destijds al ruim 350 guldens.
Maar ik gebruik ze 15 jaar later nog steeds probleemloos voor het zware werk, ze waren het geld zeker waard.
En de ergenis van een slechte kwaliteit gereedschap gaat door als de goedkope aanschaf al weer vergeten is.... :wink:
Daar heb je zeker een punt waar ik rekening mee dien te houden. Enkele jaren geleden kon je hier veel van die goedkope poelietrekkers kopen, nu moet je zoeken om er één te vinden.

Ik geef inderdaad liever iets meer voor een goede poelietrekker. Iemand iets in aanbieding??????


Dag Urbain. Mooie duidelijke uitleg, dit kunnen we wel gebruiken.

Bedankt voor je medewerking.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb die spaghetti firma van de dichtingen ook een mail gestuurd met de vraag of ze een vertegenwoordiging hebben onze streken.
Kijken of die nog mail beantwoorden.
Van die andere toko's geen reactie :-?
Het schijnt zwaar te vallen om post te beantwoorden tegenwoordig.
De volgende keer maar is een andere invalshoek kiezen.
Dan vraag je gewoon de prijs voor 20.000 stuks en of ze een voorbeeld willen sturen ter beoordeling.
Meestal zijn ze dan wel wakker.
Je pakt het voorbeeld aan en je probleem is opgelost.
Daar is echter niemand anders mee gebaat.
En de bedoeling is een oplossing te creeren voor de club toch?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, je moet van die industrieel poelietrekkers kopen gelijk ik heb die krijg je niet kapot.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Als ze niet past kan ik haar waarschijnlijk voor dat geld nog wel kwijt.
Omdat dit vertraging oplevert heb ik er nog maar 1 gekocht.
Beetje dezelfde prijs.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0361091495

Herman,
Als de onderdelen niet passen, passen ze misschien op mijn pomp???

Ik heb vandaag vlug de pomp met lompe kracht uit elkaar gehaald. :evil:
Een stukje van de poelie af. Het lager en as zijn één geheel, dit zal wel niet zo eenvoudig te vinden zijn!!
De dichting steenhard, sluit tegen gietijzer. Aan één kant zijn de lagers verdwenen, dit zal waarschijnlijk het einde van de pomp geweest zijn.

Ik zal straks enkele foto's plaatsen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
--------
Als de onderdelen niet passen, passen ze misschien op mijn pomp???
=============================================

Denk van wel, maar dan moet je poulie nog goed zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Van de poelie is maar een klein stukje af, deze las ik wel (gietijzer).

Van het lager is ook een stukje afgebroken, aan de barts te zien was deze al meer dan de helft over!!
Hier enkele foto's.
Attachments
dichting waterpomp (Medium).JPG
dichting waterpomp (Medium).JPG (47.85 KiB) Viewed 9875 times
As oude waterpomp, zie barts!!! (Medium).JPG
As oude waterpomp, zie barts!!! (Medium).JPG (39.34 KiB) Viewed 9875 times
onderdelen oude waterpomp murena (Medium).JPG
onderdelen oude waterpomp murena (Medium).JPG (67.29 KiB) Viewed 9875 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zou de boel wel in goede balans blijven als je daar aan gaat lassen?
De impeller is toch duidelijk anders dan de impeller van de Tagora..
Jij hebt 6 waaiers, ik heb er 8.
Zal de Turbo pomp ook is uit elkaar trekken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als de poelie te lassen is zal dit geen probleem zijn. Ik laat daar geen las opliggen maar slijp het dan mooi weg. Als het zich laat lassen!!

6-8 waaiers, het zal van het merk afhangen. Zouden er ooit testen mee gedaan zijn????? Persoonlijk denk ik dat de hoeveelheid minder belang heeft, maar de diameter en hoogte van deze waaiers de doorslag doen.


Urbain,
Breng die onderdelen van de oude pomp mee naar de nieuwjaarsreceptie aub.
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Komt in orde Godfried.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi zo. Die onderdelen passen waarschijnlijk op mijn pomp, als dat zo is moet ik zo een nieuw pomp vinden. Kan dan op de nr van het pomphuis te werk gaan om te zoeken.


Lassen van de poelie!!!

Het lassen is succesvol verlopen en de poelie zit in de lak.
Attachments
Klaar voor montage, nu nog de juiste onderdelen! (Medium).JPG
Klaar voor montage, nu nog de juiste onderdelen! (Medium).JPG (75.49 KiB) Viewed 9807 times
Gelast 2 (Medium).JPG
Gelast 2 (Medium).JPG (69.05 KiB) Viewed 9807 times
Gelast!! (Medium).JPG
Gelast!! (Medium).JPG (73.23 KiB) Viewed 9807 times
Stukje uir de poelie! (Medium).JPG
Stukje uir de poelie! (Medium).JPG (83.05 KiB) Viewed 9807 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De gelakte poelie.
Attachments
Gelakt (Medium).JPG
Gelakt (Medium).JPG (83.21 KiB) Viewed 9804 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, die pomp wordt mooi.



grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2150
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Toch is ie niet min onze Godfried.

Mooi hersteld en de balancering zal geen probleem zijn.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

We mogen wel oppassen dat we niet gearresteerd worden wegens illegale oud ijzer handel. :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wij blijven recycleren, daar kunnen ze nog van leren. Is wel niet goed voor de economie!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4861
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Je moet wel niet te veel recycleren anders blijft er niets meer over dat is ook niet goed.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als ik iets kan hergebruiken dan doe ik dat, waarom duur nieuw kopen als je het kunt herstellen?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De oplossingen komen in de ledensectie.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1859
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Laat ik ook eens een duit in het 2.2 water pompen topic doen.

Ik heb hier vier oude water pompen liggen. 1x Tagora, 2x Murena en 1x de bekende QH pomp. Impeller diameter is nagenoeg voor alle pompen gelijk. Wel is de QH impeller iets minder hoog. Ik zou het wel durven wagen met QH impeller. Echter is het water doorvoer gat wel wat kleiner dus dat zou ik eerst wel even wat opruimen met een dremel o.i.d.

Image

De pomp rechts onder is volgens het nummer blijkbaar een originele Murena pomp. (nr. 162968)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geweldig iemand die al naar de toekomst kijkt en geen oude waterpompen weggooid. Dit is een slim besluit want je heb ze nodig om te reviseren.

Mij werd gezegt dat de impeller van de QH pomp minder debiet geeft. Daarom werd de impeller van de murenapomp gebruikt. Ik had geen zin om het uit te testen, er is wat veel werk om de pomp in te bouwen zeker met de motor nog in het chassis.

Dat gaatje groter maken, is dat wel nodig?? Ik heb het niet gedaan heeft iets te maken de drukregeling (overdruk)naar die leiding.
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Viel me reuze mee om die pomp uit te bouwen. Maar zonder ring ratel 11 zou ik er niet aan beginnen. Tot nu toe was de meest tijd rovende klus het proper maken van de flens.
Het gat is echt wel behoorlijk kleiner maar dit komt voornamelijk door de niet afgewerkte giet rand.

Ik geloof niet dat de QH impeller een veel lagere opbrengst zal hebben bovendien verplaatsen de meeste water pompen standaard al te veel water. Zeker bij hogere toeren tallen.

Vraagje: hoe persen jullie die assen er uit? Gewoon door op de centrale as te drukken of maken jullie een hulpstuk om tegelijk op de as en het lager te drukken?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Op de centrale as met een pers as en lager tegelijk, maar eerst het allu verwarmen, want anders druk je de lager vaak kapot.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik pers niet op de as als ik deze opnieuw wil gebruiken maar op de buitenste ring van het lager. Hierdoor komen er geen krachten op het lager zelf.
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Zo denk ik er ook over. Ik zal voor dit doel even een buis op maat draaien.
Godfried, heb jij de bovenzijde van de originele impeller ook moeten afdraaien? Deze is bij mij verre van vlak.
Ik twijfel nog wel of de as wel in het originele huis zal gaan passen.
De buiten ring steek nu al enkele mm aan de bovenzijde uit.

Een alternatieve optie is het maken van een nieuwe poellie.
Dan hoef je alleen maar een stuk van de as af te zagen.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een nieuwe poelie maken is geen optie volgens mij. De waterpomp zit ingebouwd maar enkele cm van het chassis. Het is nu al moeilijk om de pomp uit of in te bouwen. Ze zou wel eens het chassis kunnen raken.
Je zult ze volgens mij moeten inkorten, dit is zo gebeurd als de as verwijdert is. Je maakt het huis dan op de zelfde hoogte dan de murenapomp. Of de as inderdaad langer is en uitsteekt weet ik niet meer. Ik heb een andere as en dichting genomen van een 1.6 of bagheerapomp.
Wel opletten, niet alle pompen kunnen hier voor gebruikt worden.

Ik zal eens kijken, normaal heb ik die onderdelen van die pompen nog liggen, dacht thans dat de as van de QH pomp alleen langer was en niet het lagergedeelte en zo paste.

ps; Ik heb niets aan impeller gedaan.
Attachments
donor pomp voor as en dichting [800x600 test tekening 2].JPG
donor pomp voor as en dichting [800x600 test tekening 2].JPG (140.41 KiB) Viewed 9614 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply