benzine ellende!!

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij een traditioneel gassysteem met verdamper en vacuumregeling heb je idd het probleem dat het lambdalamje soms blijft branden, op zich kan dit geen kwaad. Op onze laatste auto hebben we een sequentiele gas installatie, die cilinder per cilinder inspuit, hier merk je nergens verschil, ook niet bij de lampjes
@oetker informeer eens bij http://www.lpgdevisser.be/, een nederlander die nu in Belgi? werkt (Stekene) die heeft altijd mooie prijzen en soms mag je ook zelf monteren...
User avatar
JV
Posts: 512
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Bedankt Herman.

De risico's die je schetst snap ik en die zijn logisch. En ik houd natuurlijk ook bepaald niet van pingelende geluiden, want ik weet waar dat op duidt.
Maar die geluiden hoor ik niet en zo hard loopt mijn gehoor nu ook weer niet terug.

Goed om even op het instructieboekje te worden gewezen. Heb ik eigenlijk nooit op gelet.

Ik ben meer uitgegaan van de onderstaande gegevens. Die heb ik ooit ergens van een forum gehaald, maar ik weet helaas niet meer waarvandaan. Bij deze dus excuus voor het ontbreken van de bronvermelding.


Image

Image

Ik zal er in elk geval extra op letten.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jo, niet te geloven hoe mooi zuiver de cilinderkop en de motorblok zijn.
Ik heb nooit op gas gereden, mijn vrouw wil geen gas in de garage onder ons huis. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja Jan, dat velletje ben ik ook een keer tegengekomen, maar dat klopt dus niet.
Een oplossing zou de 123 ontsteking zijn.
Vrij programmeerbaar op de vervroeging bij bepaalde toerentallen.
Mooi stukje techniek.

http://www.123ignition.nl/products.php
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Jo, niet te geloven hoe mooi zuiver de cilinderkop en de motorblok zijn.
Ik heb nooit op gas gereden, mijn vrouw wil geen gas in de garage onder ons huis. :wink:
Ik zei vroeger ook altijd dat gas was om op te koken, niet om op te rijden.
Maar de snel stijgende benzineprijzen hebben mij 10 jaar geleden al bekeerd, en nu wil ik niets anders meer. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
JV
Posts: 512
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

oetker wrote:Ja Jan, dat velletje ben ik ook een keer tegengekomen, maar dat klopt dus niet.

Een oplossing zou de 123 ontsteking zijn.
Vrij programmeerbaar op de vervroeging bij bepaalde toerentallen.
Mooi stukje techniek.
In ieder geval extra reden om de oren wijd open te houden. En ik zal 98 tanken en kijken of ik verschil merk.

Mooi stukje techniek inderdaad!
Muddy Bandit wrote:....de snel stijgende benzineprijzen hebben mij 10 jaar geleden al bekeerd, en nu wil ik niets anders meer. :wink:
Ik heb jaren lang op gas gereden zonder enig probleem, noch met starten, noch met de levensduur van de motor, integendeel: ik heb twee auto's over de 250.000 km gedraaid op gas. En de reden om op een andere auto over te stappen had beide keren niets met de motorische toestand te maken, die was nog steeds perfect.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote: Een oplossing zou de 123 ontsteking zijn.
Vrij programmeerbaar op de vervroeging bij bepaalde toerentallen.
Mooi stukje techniek.

http://www.123ignition.nl/products.php
Dit is me volkomen onbekend!! Wat voordeel kun je daar uit halen???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik moet zeggen als ik 95 getankt heb merk ik totaal niks aan de auto, het komt niet vaak voor maar het is wel eens gebeurt ook v power geen probleem mee
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
====
Dit is me volkomen onbekend!! Wat voordeel kun je daar uit halen.
===========================================

Hier zitten geen centrifugaal veertjes meer in, maar het hele toerenbereik zit de vervroeging in een programma.
Nou is dat bij deze 16 vooringestelde programma's, maar er zijn ook fabrikanten die programmeerbaar hebben.
Verder vervalt het oude module en het vacuum op de verdeler.
Alle electronica zit in de verdeler.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9852
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Weer iets geleerd. Wat ze toch allemaal maken! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Henk,
-------------
ik moet zeggen als ik 95 getankt heb merk ik totaal niks aan de auto
==============================================

Het zit ook niet in iedere 2.2 is me opgevallen.
Nou is het bij jou S zo dat de cilinderkop bewerkt is en daardoor minder vage wervelingen in de verbrandingskamer rondzwerven.
De compressie van mijn motor is wat aan de hoge kant.
Dat doet mij vermoeden dat de kop een keer wat enthousiast gevlakt is.
Mijn theorie is dat het daardoor kan zijn ontstaan.
Het probleem is er ook niet als ik super tank met wat octaanboosters er in, en de ontsteking niet te veel op voor zet.
Ik zie geen reden om de motor hiervoor uit elkaar te trekken.
Zolang ik de motor een beetje in de toeren houd is er geen probleem, maar ik ben een luie rijder.
Wil graag in zijn 3e versnelling de hoek om.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

pff nu je het over lui hebt daar heb ik ook last van, ben al een paar dagen vrij, ben ik niet gewend.
maar zoals je zegt de kop is bewerkt dat zou verschil kunnen maken maar dat is alleen bij de Fleischmann en niet bij de normale S

, ik heb trouwens ook geen vervroeging is niet nodig op de Webbers schijnbaar ik had ze wel op de solexen
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zou ook iets van de gewichtjes in de verdeler af kunnen vijlen, zodat de vervroeging wat later ingrijpt, of iets strakkere veertjes, maar de uitkomst is door mij niet te meten hier, dus dat zou proefondervindelijk uitgetest moeten worden.
Zal het ook is zonder vacuumvervroeging proberen.
Misschien is dat er af gehaald voor dit probleem.
We zullen er is mee spelen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Zit er dan nog verschil im de merken benzine qua 98 ? ik heb eens ergens zoiets gelezen maar kan het even net meer vinden. Hier op de Hoek zit een pomp met Shell 98 eindje verderop BP 98, daar zat toch verschil in ?
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Omdat mijn Murena sterk reageert op een iets te arme brandstof, kan ik makkelijk vergelijken.
Bij de Tango en de Total, heb ik de minste pingel.
Bij de Shell de meeste.
Andere merken niet echt getest.
Ze pingelen allemaal min of meer.

Nu heb ik inmiddels met de Honda ervaren, dat als de gorvernor veertjes onderin de de ontsteking ouder worden, door roest de rek er uit gaat, waardoor de gewichtjes te snel uit slaan.
Ik had wat weinig vermogen in het midden toerengebied.
Heb zelf 2 veertjes op de gok gemaakt en de auto trekt een stuk beter in het midden.
Die veertjes zouden in mijn Murena dus ook zoiets kunnen veroorzaken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

die pingel, ervaar je dat tijdens het rijden of bij het afzetten van de motor ? Heb er nu dus Shell inzitten, dan kan ik het eens in de gaten gaan houden.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb dus de low speed nock.
Als ik in het onderste toerenbereik in een iets te hoge versnelling het gas op de grond trap dan pingelt de boel een beetje.
Bij een beetje op toeren rijden is het een stuk minder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Okay, heb er niet echt ervaring mee, dus weet niet zo goed waar ik op moet letten. Ik neem aan dat ik het op zal merken als het zich voordoet
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is iets tussen een rinkeltje en een tikje wat je hoort.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3840
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het tanken van 98 of 95 heeft vooral te maken met de compressie. Wanneer het mengel onder een te hoge druk komt, ontploft het zonder vonk. Daarom dat de hoge compressie-motoren 98 moeten tanken. Het oktaangehalte bepaald de klopvastheid. Wanneer de motor pingelt bij gas geven is dat te wijten aan een te vroege ontstekening. Op het moment dat je gas geeft, krijg je een hoge onderdruk, waardoor de ontsteking sterk gaat vervroegen. Dat kan soms leiden tot pingelen. Wat hier niets te maken heeft met de kwalitiet van de benzine.
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De compressie van mijn Murena zal ik zelf is nameten.
Heb een kaartje uit het verleden waar deze nogal te hoog aangeven.
Als ik de voorontsteking op 8 graden voor zet, is het gepingel stukken minder, echter stationair is het een bende.
Ik mis ook wat vermogen.
Er zat eerst een Ducelier ontsteking op van een Tagora.
Die heb ik vervangen voor de originele Bosch (gebruikte).
Dat gaf enige verbetering.
Ik heb het vermoeden dat de Govenor veertjes versleten zijn.
Dan klapt de ontsteking te snel naar te veel voorontsteking.
Weet niet of ik die origineel nieuw kan vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

benny wrote:Het tanken van 98 of 95 heeft vooral te maken met de compressie. Wanneer het mengel onder een te hoge druk komt, ontploft het zonder vonk. Daarom dat de hoge compressie-motoren 98 moeten tanken.

Dus nu allemaal de compressie nog wat verder gaan verhogen, dan kunnen we dieselen met de Matra's. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply