Koplampen klappen hard in.
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Koplampen klappen hard in.
Soms heb ik het idee dat sommige dingen in de Murena ontworpen zijn om de industrie te spekken.
Bij diverse Murena's is me al opgevallen dat de koplampen met donderend geraas inklappen
Zo ook bij die van mij.
http://www.youtube.com/watch?v=zAaebUKMHdA
Het zal duidelijk zijn dat dit niet ten goede komt van H4.
Vooral als daar prijzige lampen inzitten ben je niet blij als ze stuk gaan.
Tijdens de meeting in Reuver had Pete Speed het over een een instelbaar klepje van een Horizon of Samba.
Hij kon echter niet precies duidelijk maken wat voor onderdeel.
Het bleef een beetje in mijn hoofd spoken, en toen ik de Honda klep opendeed laatst, werd ik op een idee gebracht door dit onderdeel.
Even naar de autoshop gelopen en dit dingetje gekocht voor €2.-
Een ruitensproeier splitser, of te wel een 6mm T-stukje.
Even de middenaftakking wat korter gemaakt.
Vervolgens een boutje M5 ingedraaid.
Het spulletje tussen dit slangetje gezet.
Boutje afgesteld en dit is het resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=_y3TWRdW ... guASym0TBw
Een hele verbetering dus.
Bij diverse Murena's is me al opgevallen dat de koplampen met donderend geraas inklappen
Zo ook bij die van mij.
http://www.youtube.com/watch?v=zAaebUKMHdA
Het zal duidelijk zijn dat dit niet ten goede komt van H4.
Vooral als daar prijzige lampen inzitten ben je niet blij als ze stuk gaan.
Tijdens de meeting in Reuver had Pete Speed het over een een instelbaar klepje van een Horizon of Samba.
Hij kon echter niet precies duidelijk maken wat voor onderdeel.
Het bleef een beetje in mijn hoofd spoken, en toen ik de Honda klep opendeed laatst, werd ik op een idee gebracht door dit onderdeel.
Even naar de autoshop gelopen en dit dingetje gekocht voor €2.-
Een ruitensproeier splitser, of te wel een 6mm T-stukje.
Even de middenaftakking wat korter gemaakt.
Vervolgens een boutje M5 ingedraaid.
Het spulletje tussen dit slangetje gezet.
Boutje afgesteld en dit is het resultaat.
http://www.youtube.com/watch?v=_y3TWRdW ... guASym0TBw
Een hele verbetering dus.
Last edited by oetker on Thu Oct 17, 2013 6:21 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
Herman, je bent 'n plantrekker eerste klas!
Bij het bekijken van het filmpje viel me op dat de klaplampen erg snel omhoog en omlaag gaan.
Bij mijn murena gaat dat heeeeel wat traaaager...ergens kosten op komst? Aan wat zou dat kunnen liggen?
Groetjes,
Dieter
Bij het bekijken van het filmpje viel me op dat de klaplampen erg snel omhoog en omlaag gaan.
Bij mijn murena gaat dat heeeeel wat traaaager...ergens kosten op komst? Aan wat zou dat kunnen liggen?
Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat traag gaan kan diverse oorzaken hebben.
Door roest mechanisch zwaar lopen.
Loop eens met de WD40 langs alle scharnierpunten voorin.
Spuit is wat siliconenolie in de tuitjes van het schakelblok, en op de stang van de vacuumbol.
Controleer alle vacuum is op lekkage, ook achterin bij het vat en naar de motor.
Met name bij de aansluittuitjes wil nog wel is een droogtescheur ontstaan.
Daarna gaan ze als een raket.
Te goed zelfs.
Door roest mechanisch zwaar lopen.
Loop eens met de WD40 langs alle scharnierpunten voorin.
Spuit is wat siliconenolie in de tuitjes van het schakelblok, en op de stang van de vacuumbol.
Controleer alle vacuum is op lekkage, ook achterin bij het vat en naar de motor.
Met name bij de aansluittuitjes wil nog wel is een droogtescheur ontstaan.
Daarna gaan ze als een raket.
Te goed zelfs.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Hetzelfde kun je ook bekomen denk ik door er een slangklemmetje op te zetten en het darmpje hiermee af te knijpen tot het gewenste resultaat.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Er zijn natuurlijk meer wegen naar rome, maar vindt dit een elegante oplossing.
Dit is heel precies in te stellen, en je kunt een goede balans vinden op een eenvoudige manier.
Ik kan ze laten kruipen als ik dat wil met een draai aan het schroefje.
Dit is heel precies in te stellen, en je kunt een goede balans vinden op een eenvoudige manier.
Ik kan ze laten kruipen als ik dat wil met een draai aan het schroefje.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- JV
- Posts: 512
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ik heb van mijn aquarium nog een plastic kraantje dat je in een splitsing in de slangetjes kunt plaatsen om te doseren hoeveel er door welk slangteje gaat.
En volgens mij hebben die aquariumslangetjes exact dezelfde doorsnee als de slangetjes van een ruitensproeier. Dan heb je zelfs geen schroevendraaier meer nodig. Ik zal het nagaan.
En volgens mij hebben die aquariumslangetjes exact dezelfde doorsnee als de slangetjes van een ruitensproeier. Dan heb je zelfs geen schroevendraaier meer nodig. Ik zal het nagaan.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
Dit is een super idee herman.
Ik rijd eigenlijk heel weinig met mijn lampen omhoog. Ik heb eigenlijk alleen mijn verstralers aan staan. Ik rij in het algemeen alleen overdag.
Maar komend weekend zal het anders zijn met de meeting.
Ik rijd eigenlijk heel weinig met mijn lampen omhoog. Ik heb eigenlijk alleen mijn verstralers aan staan. Ik rij in het algemeen alleen overdag.
Maar komend weekend zal het anders zijn met de meeting.
Groet Fjodor
Matra Murena 2.2 -1982
Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
Matra Murena 2.2 -1982
Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Re: Koplampen klappen hard in.
Ze sluiten idd sneller dan ze openen, misschien probeer je trucje ook wel, het is niet de eerste keer dat je me op idee?n brengt.oetker wrote:Bij diverse Murena's is me al opgevallen dat de koplampen met donderend geraas inklappen
Een hele verbetering dus.
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Jan,
het zal passen als je de kort kant naar boven doet, echter ik zie een taps toelopende aansluiting aan 1 kant.
Daar zal de slang misschien afglijden.
Misschien met een vijl of grof schuurpapier recht maken ?
het zal passen als je de kort kant naar boven doet, echter ik zie een taps toelopende aansluiting aan 1 kant.
Daar zal de slang misschien afglijden.
Misschien met een vijl of grof schuurpapier recht maken ?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
In de betere aquariumwinkels zijn voor luchtslangetjes ook metalen klemmetjes verkrijgbaar, die schuif je gewoon om de slang heen en met een boutje kun je dan de doorstroom regelen.
Die blokjes zijn ongeveer 15mm groot, en je hoeft dan niet in de slangen te snijden.
Die blokjes zijn ongeveer 15mm groot, en je hoeft dan niet in de slangen te snijden.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- JV
- Posts: 512
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Dat kan. Of je kan er een druppeltje lijm op doen. Maar ik vermoed dat het afglijden wel mee zal vallen: het gaat uiteindelijk om slangen die vacuum zuigen.oetker wrote:@ Jan,
het zal passen als je de kort kant naar boven doet, echter ik zie een taps toelopende aansluiting aan 1 kant.
Daar zal de slang misschien afglijden.
Misschien met een vijl of grof schuurpapier recht maken ?
Dat klopt, dat is inderdaad ook een simpele oplossing.Muddy Bandit wrote:In de betere aquariumwinkels zijn voor luchtslangetjes ook metalen klemmetjes verkrijgbaar, die schuif je gewoon om de slang heen en met een boutje kun je dan de doorstroom regelen.
Die blokjes zijn ongeveer 15mm groot, en je hoeft dan niet in de slangen te snijden.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- JV
- Posts: 512
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
koplampenkiller
Hallo Herman,
mooie oplossing en ok? ik was het vergeten maar hierbij de foto's van het piefke dat ik in het verleden uit het dashboard van de Solara's en Horizons haalde , om de koplamppeertjes en de -deksels te sparen. Het deel zit gewoon na de balg in de slang en functioneert al jaren perfect , dwz de koplampen gaan heel decent zachtjes dicht.
Wie de leverancier is kan ik helaas niet achterhalen, maar mogelijk dat iemand dit op de oude fiches kan zien.
vriendelijke groeten
The Pete
mooie oplossing en ok? ik was het vergeten maar hierbij de foto's van het piefke dat ik in het verleden uit het dashboard van de Solara's en Horizons haalde , om de koplamppeertjes en de -deksels te sparen. Het deel zit gewoon na de balg in de slang en functioneert al jaren perfect , dwz de koplampen gaan heel decent zachtjes dicht.
Wie de leverancier is kan ik helaas niet achterhalen, maar mogelijk dat iemand dit op de oude fiches kan zien.
vriendelijke groeten
The Pete
- Attachments
-
- div11.jpg (51.23 KiB) Viewed 10228 times
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Frank,
Dit had ik direct gecontroleerd, zowel op de Horizon als de Solara(1307/8-1510) fiche.
Maar ik heb het niet kunnen vinden.
Ik mag toch zeggen dat ik wel weet iets te vinden op een microfiche, ik bezit alle fiches van Simca en Matra en gebruikte deze al jaren voor het opzoeken van onderdelen.
Ik heb diverse garages opgekocht en dat betekend alles meepakken.
Dus dan moet ge alle onderdelen gaan sorteren op model en merk en ben dit onderdeel nooit tegen gekomen.
Dus ik kan hier niet helpen.
Mvg,
Matra 530 LX
Dit had ik direct gecontroleerd, zowel op de Horizon als de Solara(1307/8-1510) fiche.
Maar ik heb het niet kunnen vinden.
Ik mag toch zeggen dat ik wel weet iets te vinden op een microfiche, ik bezit alle fiches van Simca en Matra en gebruikte deze al jaren voor het opzoeken van onderdelen.
Ik heb diverse garages opgekocht en dat betekend alles meepakken.
Dus dan moet ge alle onderdelen gaan sorteren op model en merk en ben dit onderdeel nooit tegen gekomen.
Dus ik kan hier niet helpen.
Mvg,
Matra 530 LX
-
- Posts: 186
- Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm
Hey Herman en andere matraboys !
ik ben vandaag met de Murena naar de keuring geweest en heb eindelijk beslist om haar"oldtimer " te maken. ik moet alleen de rechtste stuurhoes vervangen (nieuwe al stuk na 8 jaar!) en moet dringend eens naar de koplampen kijken, ze gaan een stukje naar beneden en klappen dan keihard dicht !Ik heb dit jaar toch weer 800km gereden ! de teller staat intussen op een 77000 en das dus 10000 km op 7jaar !Heeft er iemand zo nog uit het hoofd de nummer van de stuurhoes ? ik dacht dat die van de peugeot 505 dezelfde waren !
frank
ik ben vandaag met de Murena naar de keuring geweest en heb eindelijk beslist om haar"oldtimer " te maken. ik moet alleen de rechtste stuurhoes vervangen (nieuwe al stuk na 8 jaar!) en moet dringend eens naar de koplampen kijken, ze gaan een stukje naar beneden en klappen dan keihard dicht !Ik heb dit jaar toch weer 800km gereden ! de teller staat intussen op een 77000 en das dus 10000 km op 7jaar !Heeft er iemand zo nog uit het hoofd de nummer van de stuurhoes ? ik dacht dat die van de peugeot 505 dezelfde waren !
frank
- oetker
- Posts: 8003
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Volgens mij nog in de clubstock Frank.
Anders hier.
http://www.ebay.co.uk/itm/TBR3072-TALBO ... 3f2515eb89
Groet Herman
Anders hier.
http://www.ebay.co.uk/itm/TBR3072-TALBO ... 3f2515eb89
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV