Rook uit het dashboard.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Rook uit het dashboard.

Post by MatraMurena.nl »

Nou het zit zo.

Ik had laatste rook uit mijn dashboard, ik dacht dat het de radio was (net gemonteerd, en dacht dat er draden tegen de hete koelvinnen aan de achterkant aankwamen).
Dit bleek dus niet zo te zijn.

Vandaag was het weer, ik had de blazer op de hoogste stand, na uitzetten van de blazer ging de rook weg.

Hier zit dus iets, voorlopig gaat de blazer ff niet aan.

Wat kan dit zijn, is het een bekend iets?"

Ik haal thuis even de boel los, even kijken of er iets te zien is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een aankomende kortsluiting of het verbranden van de motor.
Misschien de schakelaar die aan he begeven is!!!
Je zult het moeten losmaken en bekijken.
Succes
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki »

ik gooi het op kortsluiting,draden die verbranden geven een hoop rook.
helaas een paar keer meegemaakt toen ik nog jong en onbezonnen te werk ging....
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Uzumaki wrote:ik gooi het op kortsluiting,draden die verbranden geven een hoop rook.
helaas een paar keer meegemaakt toen ik nog jong en onbezonnen te werk ging....
Heb iets soortgelijks gehad, bleek dat de isolatie van enkele draden volledig was weggeschroeid, heb de draden opnieuw geisoleerd met krimpkous en extra zekeringen gemonteerd voor en na contactslot.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

het draad voor de 3 stand is geheel weggesmolten bij de connector, en daarbij de connector van de + aan de schakelaar ook in mindere mate weggesmolten. Bij aanzetten voel ik de draad warm worden.

Hoe kan dit, normaal voert dit draad 10 a toch?
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

De aanjager motor mits niet vervangen, kan roest vorming erin onstaan

en je krijgt eerst een stinkend geur en dan rook,metaal geur
door speling op je as

ook een rammelend geluid uit je aanjager motor

uiteindelijk sluiting naar je printplaatje/draadboom

ik zou ff op tijd ernaar kijken de winter komt strax eraan :wink:
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

verroeste schakelaar sluitingen ik heb er ook een goed voorbeeld van liggen :evil:
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad zoals Randha zegt.
De bronzen bus (lager) gaat zwaar lopen en doet de aanjaagmotor zeer hoge stromen trekken.
Dit kan de schakelaar niet aan en die gaat heet worden.
De draden op de schakelaar verbranden dan.
Brandoorzaak nummer 3 in de murena. :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor het geval je er hier niet aan kunt komen.
Deze past er zo in.
Knop overzetten.

http://www.cbsonline.co.uk/3-speed-heat ... 1578-p.asp

Verzend naar Nederland 6 pound.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Deze kosten 17 ? in de clubstock maar zijn stock 0. :wink:
Dus een zeer goed alternatief.
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Een keer de draden rechtstreeks verbinden geeft uitsluitsel.

Als de draden dan ook heet worden is de aanjaagmotor het probleem, zo niet dan is het de schakelaar.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Post Reply