Zekeringenpaneel.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Zekeringenpaneel.

Post by oetker »

1 van de zwakheden in de Murena is het zekeringenpaneel.
Het veroorzaakt steeds weer storingen ook al pleeg je geregeld onderhoud.
Het zekeringenpaneel maar is aangepakt.
Eerst maar even het kastje er omheen ontroesten en spuiten.
Image
Image
Image
Het hoekje achter het paneel ook maar is behandeld.
Hier kom je normaal bijna niet bij, maar als de boel toch los ligt gelijk maar meepakken.
Image
Bij mij zijn draden op de print waar de zware stromen lopen vast gesoldeerd.
Image
Gaatje boren op de printbaan, draad insteken en vast solderen.
De beste verbinding, en probleemloos.
Op de contacten aan de andere kant kun je zien dat waar de connector de print raakt de printbaan licht is ingebrand.
Als je hier nieuwe connectorpennen zet, zitten die weer op dezelfde plek, dus niet echt de beste oplossing.
De relais kwamen er zo uit.
Image
Roestige contactpennen.
Denk dat de binnenzijde van de relais er niet veel beter uit zien.
Heb dus gelijk maar 4 nieuwe relais besteld.
Tot ze binnen zijn maar even schoon gemaakt.
Kastje met nieuwe revetten/popnagels weer op de plek gezet.
Image
Als je een zekering wilt vervangen en daar een beetje druk op zet, valt altijd het printje naar beneden.
Daar heb ik de volgende oplossing voor.
Image
Image
Image
Dit maakt de klemmen die het printje vasthouden wat stijver.
Op de connectoren zitten echter wat randen die dan op trekbandjes komen.
Image
De zijrandjes er af gevijld en dan gaat het prima.
Image
Image
Paneeltje weer in elkaar gezet, en ziet er weer ok en storingsvrij uit.
Image
Image
Onder het dashboard zijn we ook bezig de puinhoop die alarm heet te verwijderen.
Image

Edit: verdwenen foto's weer gepost
Last edited by oetker on Tue Sep 17, 2013 8:32 am, edited 6 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja, Herman jij blijft ook bezig.
Maar je hebt er zichtbaar plezier aan. 8)
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Denk dat je murena weer een stuk harder gaat na een paar kilo draad minder :D
Ziet er weer netjes uit :D
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dat is nu het enigste van een auto waar ik echt een grondige hekel aan heb...printplaatjes.
Die dingen gaan bij mij al haast kapot als ik er alleen al naar kijk. :evil:
Gelukkig is m'n Rancho redelijk vrij van die dingen.
En een zekeringkastje?...ik heb er uren naar lopen zoeken voordat ik er achter kwam dat er enkel een plastic blokje met een paar zekeringen ergens in de kabelboom weggemoffeld was.

Maar ieder z'n eigen specialiteit, ik doe je dat niet na Herman. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is ook een leuk hobbyproject.
Het is eigenlijk rijdend restaureren.
De Murena is daar heel geschikt voor.
De fun van het rijden, en af en toe wat sleutelen is ideaal.
Een auto met zwaar restauratiewerk is niet mijn ding.
Ik zou daar wel 10 jaar of meer mee bezig zijn en de moed verliezen.
Zolang ik er plezier in heb, werk ik er af en toe wel wat aan.
De ene keer wat meer dan de andere keer
Het moet een hobby blijven.

De elektra in deze auto is relatief eenvoudig.
Het probleem is echter dat het allemaal vrij oud is en daardoor storingsgevoelig.
Dat moet je zoveel mogelijk zien te verbeteren.
Blijven staan onderweg met een slecht contact kan zeer vervelend zijn.
De grootste bron van storing is gewoon dat zekeringenpaneel.
Door de draden waar de hoogste stromen lopen zo vast te zetten wordt het meer betrouwbaar.
Niet origineel, maar het originele concept van connectoren deugt niet, en is zwaar onderberekend.

@ muddy
We kunnen niet overal even goed in zijn.
De hele club bij elkaar zou een aardig restauratieteam vormen 8)
Ieder met zijn eigen specialisme.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki »

Ik gaat voor de alluminium look.

Veel paneeltjes heb ik al vervangen voor alluminium,zekering kast is daar 1 van.

Image

Ik kan absoluut niet spuiten ^^;

En ik heb genoeg allu voor handen,en de apparatuur om te knippen buigen,lassen enz.

En misschien gaat ie wel harder naarmate hij lichter wordt....yah right :D

Ik heb idd ook veel werk gehad aan het restaureren van de bekabeling,maar het was het waard,ik heb nu volledig vertrouwen in de electronica.

Oh en een vraagje,is dat bakje om dat luchtpompje voor het opklappen van de lampen origineel?
Ik ga er ook 1 maken,ziet er veel netter uit.
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, dat bakje hoort er origineel op te zitten.
Is van kunststof.
Als je zetbankje hebt, (NB:en dat zal wel op de school) kun je dit soort dingen zelf fabriceren.
Het ijzer van het zekeringenpaneel is bij mij door roest op sommige plekken aardig dun geworden, maar het ging nog net.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, dat zekeringenpaneel daar heb ik al verschillende storingen door gehad. Ik heb alle contacten die slecht waren vervangen en tot nog toe is alles ok.

Herman, je hebt het paneel netjes in orde gezet.

Dit doen we eigenlijk te weinig!! Alles in een aparte rubriek zetten zodat het gemakkelijk terug te vinden is. :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
--------
Dit doen we eigenlijk te weinig!! Alles in een aparte rubriek zetten zodat het gemakkelijk terug te vinden is.
==============================================

Dat is een echt forumprobleem wat je op alle forums wel ziet.
Dat is te veranderen door zwaar te modereren, echter dat wordt niet als prettig ervaren.
Gelukkig kun je met de zoekknop het meeste wel terug vinden, en anders kan daar door vewijzingen van forumleden wel naar gelinkt worden.
Ik heb ook geen vast topic over mijn auto en behandel liever per item in een afzonderlijk verhaaltje.
Dat lijkt chaotisch, maar is makkelijk terug te vinden.
Mijn story's zijn echter vaak veel te lang, waardoor de draad makkelijk kwijt geraakt kan worden.
Perfect krijgen doe je het nooit volgens mij.
Ieder heeft zijn eigen ideetjes hoe op een forum te werken.
We kunnen er wel afspraken over maken, echter nieuwe leden kennen die weer niet waardoor er nog geen organisatie in komt.
Het werkt zo ook wel, tenminste, ik kan er wel mee leven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zoals je waarschijnlijk weet heb ik nu ingepikt op Muddy bandit zijn verhaal met het probleem van mijn cardanas.
Ik ga daar een aparte rubriek van maken omdat ik merk dat er zeer weinig reactie's op komen. Alhoewel het een gekend probleem is!! :wink:
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Uzumaki:
Oh en een vraagje,is dat bakje om dat luchtpompje voor het opklappen van de lampen origineel?

Oetker:
Ja, dat bakje hoort er origineel op te zitten.
Is van kunststof.



Om even de puntjes op de "i" te zetten:

Dat kunststof bakje is origineel bij de Murena's vanaf 1982.

De Murena's van 1981 hebben dat kunststof kastje evenwel nog niet: dan ligt de schakelaar van het vacuumsysteem voor het opklappen van de koplampen nog gewoon bloot.


Jan
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad Herman met search vindt je veel terug. :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De relais zijn binnen en 30 Ampere.
Image
Image
De nokjes heb ik afgeknipt en hebben een functie gekregen.
Image
Image
Zit ook weer stevig.
Relais er op gedrukt maar nog niet kunnen testen.
De rest van de stekkers ligt ook uit elkaar.
Image
Had ze hier gekocht.
http://cgi.ebay.nl/Set-4-12v-4pin-30amp ... 1c1471ed7b
Bij elkaar een €13.- incl. verzend voor 4 stuks.

Ik ga niet zo hard op het moment.
De Honda vraagt wat aandacht voor de winter.
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 8:44 pm, edited 4 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ziet er heel erg blitz uit Herman, goeie tip.
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nu is je koffer mooi afgewerk dat is inderdaad mooi zo een goede tip herman.




grt harry de matra.
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Mooi afgewerkt, zo!
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Degelijke relais, fijn dat je de link waar ze te koop zijn erbij heb gezet.

Zeer mooie afwerking van de tapijt. Inderdaad een zeer goede tip. :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag even een uurtje over en even met de connectoren een begin gemaakt.
Image
Heb de stekkertjes aangesoldeerd, dat is de beste verbinding.
Daarna de pot met vaseline er bij gepakt en alles lekker vol gepropt.
Image
Image
Aangezien ik nog steeds niet een goede oplossing voor de opsluiting van de connectors heb kunnen bedenken heb ik maar een binnenband van een fiets genomen om dat af te werken.
Over de draden wat dikkere krimpkous geschoven.
Niet het allerfraaiste, maar wel waterdicht.
Image
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 8:46 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Mooi opgelost, ziet er weer piekfijn uit.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Degelijke oplossing. Ik heb er plakband rond zitten. :wink:
Post Reply