Wat heb ik nou weer gedaan.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
hendrik
Posts: 4848
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat heb ik nog nooit gezien wel goed spul.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ook de prijs is leuk.
Op marktpaats € 23.- voor 5 staafjes van een halve meter.
Het roestvrij stalen staalborsteltje is ook belangrijk.
Verder gewoon met de hobbybrander.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als je het bijna nooit nodig bent dan is dit een leuke oplossing, maar als je wat vaker aluminium last dan kun je beter een rolletje alu-draad en een argonfles in je lasapparaat stoppen... is veel goedkoper.

Ik heb trouwens ook al geruchten gehoord dat durafix niet zo geschikt zou zijn als de gelaste delen langdurig tegelijk mechanisch en thermisch belast worden (cilinderkoppen), maar of die geruchten kloppen?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het smeltpunt is 400 C.
Ik zou het niet toepassen in de verbrandingskamer, maar om de ogen van de de 2 bevestiginspunten op een Tagora bak te bevestigen is het uitermate geschikt.
Ook ben ik de reservebak die ik van HW-paints (Henk) heb over genomen aan het klaar maken voor reserve.
Prima spelingsvrije bak.
Daar zit een scheurtje in de bevestiging van de koppelings-cilinder.
Dat is door roest van die cilinder open gebarsten.
Image
Image

Ook daar kan de Durafix zijn diensten bewijzen.
Gezien de prijs en de eenvoud van het spul kan ik dit nu prima zelf repareren.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Is dit hetzelfde als aluweld en lumiweld? Met beide heb ik eens geprobeert te werken. En dat was niet zo makkelijk als ze doen geloven. Het is vrij lastig om bij grotere delen om er voldoende warmte in te krijgen. De warmte van je brander trekt meteen door het hele object.


Er is maar een klein temeratuursgebied waar het goed werkt. Iets te heet en de lumiweld wordt opgezogen door het alu.

Kijk voor de gein eens op youtube naar werkzaamheden met aluweld of lumiweld.
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Lijkt me allemaal wel een beetje hetzelfde.
Men praat wel over de nieuwe generatie bij Durafix.
Wat me opvalt is wel dat dit het beste gaat als de vlam en beetje een punt heeft.
Dan kun je meer gericht warmte inbrengen.
Ik denk dan ook dat niet iedere hobbybrander geschikt is.
Ik zal er tzt is mee spelen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Ik heb alu injectie houders gesoldeerd op een alu spruitstuk.
Om het goed warm te krijgen had ik het spruitstuk eerst in de oven voorverwarmt. 240'c. Daarna een electrische verfstripper fohn continu aan de binnenkant blazen, en met twee hobbybranders verwarmen.
Image

De Eén brander was een goedkoper gasbrander, en de andere was geloof ik deels propaangas.

Eerst had ik de injector houders aan de onderkant "vertint" met lumiweld, en ook de raakvlakken van het sprutstuk vertint. Daarna de twee delen op elkaar gezet, en dan warmstoken. De verbinding is niet zo mooi geworden als de filmpjes en demo's op beurzen.

Ook heb ik een box gesoldeerd
Image

Dat was erg lastig, want bij het solderen van één zijde, als je vlak bij de hoek komt, beginnen de aanliggende zijdes te smelten. Dat wordt ook in het filmpje vermeld. Het is mij niet gelukt om het boxje goed dicht te krijgen. En bij het boxje had ik "druipers". Druppels lumiweld wat in het alu gezogen wordt, en als een bobbel uitzakt.

Maar het is wel een leuke leerzame bezigheid. :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Het ziet er allemaal eenvoudig uit tot je er aan begint. Al blij zijn dat het gelukt is.

Herman,
Ik wens je veel succes met de herstelling. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7995
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als het niet lukt met de brander dan staat er nog autogeen (gas/zuurstof) bij Peter.

Ik denk wel dat je alleen lokaal moet verwarmen met een goede vlampunt.
Het te solderen punt moet ongeveer 400 graden worden.
We zien wel hoe het gaat.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Als het niet lukt met de brander dan staat er nog autogeen (gas/zuurstof) bij Peter.

Ik denk wel dat je alleen lokaal moet verwarmen met een goede vlampunt.
Het te solderen punt moet ongeveer 400 graden worden.
We zien wel hoe het gaat.

Groet Herman
Dus geen probleem om de temperatuur te halen. Hier moet het mee lukken.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply