Page 1 of 2

Wat heb ik nou weer gedaan.

Posted: Sat Sep 12, 2009 8:48 pm
by oetker
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Het Matra-virus had toegeslagen vd week, en heb dus een blok gekocht voor een paar centen wat tot turbo omgebouwd is geweest, en dat maar is uit elkaar gepeuterd.
Dan kom je soms hele spannende dingen tegen zoals in de foto's te zien is.
De vraag kwam bij me op, hoe zoiets op deze manier in elkaar kan lopen.
Dit blok is duidelijk wat aan de warme kant geweest.
1 van de oorzaken is hier te zien.
Image
Dit is dus een waterpomp uit een Tagora.
Ze hebben de pulley over gezet van de Murena, en de as afgeslepen.
De impeller van deze waterpump is kleiner, en kan minder water circuleren dan de originele pomp.
De lange waterweg van de Murena vereist gewoon een pomp met meer opbrengst.
Na deze lasklus was de pulley nog steeds niet in lijn met de pulley van de krukas.
Image
De snaar zal er dus nog wel is afgelopen zijn, wat dan weer even een oververhit blok moet hebben gegeven.
Dit blok is van een 505TI dus turbo injectie 180 PK.
Die zit normaal gezellig voorin een Peugeot waar de wind hem vrijelijk om de oren waait.
Dit blokje moet het aardig benauwd hebben gehad in het motorruim van de Murena.

Het blok ligt al in de vuilbak.
Meer als 1,5mm speling op de zuiger/cilinder moet je wel heel optimistisch voor honen.
De kop verdiend nog wat nadere studie, maar zal wel gevlakt moeten worden.
Er kwam in ieder geval een goede krukas uit, en vermoedelijk zit hier een S nokkenas of beter in :)
Oh ja, er zat ook nog een goede CX bak bij.
Wat gaan we daar weer in vinden? :roll:
Image

Posted: Sat Sep 12, 2009 8:53 pm
by fjodor 2.2
Hoi Herman,

Dat is wel balen.. Maar in iedergeval wel wat aan over gehouden.
Ook hoe je het niet moet doen. :lol:


Groet Fjodor

Posted: Sat Sep 12, 2009 8:55 pm
by oetker
Het was een leerzame dag, en weet nu gelijk hoe het blok is opgebouwd.

Gaar blok

Posted: Sun Sep 13, 2009 12:56 am
by Toine
Hallo heb je deze in Alphen gekocht bij Harold . Deze was niet meer te repareren en is geheel in onderdelen verkocht

Posted: Sun Sep 13, 2009 7:54 am
by oetker
Inderdaad Toine, maar heb er sloopprijs voor gegeven, omdat de verschijnselen die deze motor heeft al op een ernstige onderdruk wees.
Dit blok was zo te zien al een keer gereviseerd.
De onderdelen die er af zijn gekomen rechtvaardigen de prijs.
Vraag me alleen af wat voor nokkenas er in de kop zit.
Moet ik nog even uitzoeken.

Posted: Mon Sep 14, 2009 5:52 pm
by randha
die bak is helemaal goed, niet open maken.
hij is eerder van mij geweest.

Posted: Mon Sep 14, 2009 7:51 pm
by oetker
Bedankt voor de info Rhanda, die laat ik dan maar dicht.
Synchro's ook ook nog allemaal in orde?
In ieder geval goed om te weten.
Zal hem van de week even reinigen en globaal bekijken.

Posted: Mon Sep 14, 2009 8:34 pm
by randha
ja synchro's zijn allemaal oke geen gekraak niks.
dit is een speciale cx turbo bak die alle pk's kan hebben v.d n9tea machinne.

die blok is dus een 160 pk machine type 176b, en die krukas is een korte slag model

alle gegevens moet je ff opzoekken van de peugeot 505 turbo injectie 176 b 160pk versie, hier kan je achter v.d verschillen v.d nokkenassen komen.

jammer dat het in de vuilnisbak ligt,had het graag als aandenken willen bewaren

Posted: Mon Sep 14, 2009 8:39 pm
by randha
de kleppen deksel is gescheurd bij de lasnaden v.d vulopening
de rechte buis :wink:

Posted: Mon Sep 14, 2009 8:44 pm
by oetker
quote
-------
jammer dat het in de vuilnisbak ligt,had het graag als aandenken willen bewaren.
=============================================

Ik kan het er nog uithalen, maar beter kan ik denk ik de fatale zuiger meebrengen 17 oktober.
Past wat beter op de schoorsteen 8)
Zit erover te denken de bak er bij mij onder te hangen.
Zal even de eindoverbrenging controleren.

Posted: Tue Sep 15, 2009 6:22 pm
by randha
oke thxxx 8) ik heb wel wat info op de cd nr 2 van carjoy over de turbo blok
en de cx

tot 17 oktober dan

Posted: Tue Sep 15, 2009 6:49 pm
by GODFRIED
H? Herman,

Dat mag je wel zeggen dat dit blok een beetje te warm is geweest. Het ziet er naar uit dat de zuiger vastgelopen is door de warmte!!!
Daar leer je veel van, nu weet je perfect hoe de motor in elkaar zit.

We zullen moeten zorgen dat de koeling bij onze 2.2 optimaal blijft, anders staat ons het zelfde te wachten.

Zit er rond de kleppen veel koolaanslag zodat ze niet goed sluiten. Ik hoop dat het probleem bij mij opgelost kan worden door de kleppen te schuren! :wink:

Posted: Tue Sep 15, 2009 7:44 pm
by oetker
Ik heb de kop nog niet uit elkaar gehaald Godfried.
Dat zijn mooie winterklussen.
Moet trouwens ook nog iets vinden om de klepveren te spannen
Na de rondrit van oktober gaat die op stal tijdens de slechte maanden.
Zal er dan af en toe uit komen voor een geplande klus.
Hoop voor die tijd nog wat dingen af te werken :roll:
Koolaanslag kan hardnekkig zijn in deze motoren.
Ik heb het idee dat ik wel 10 000 km heb moeten trappen om het er allemaal uit te krijgen.
Zal binnenkort weer is kleppen stellen.

@ Rhanda,
Ik kan alle info gebruiken.

Posted: Wed Sep 16, 2009 9:43 am
by GODFRIED
Als ik die cilinderkop van je bekijk dan heb ik de indruk dat daar niet zo veel koolaanslag opzit! Wat tussen de kleppen zie je zo niet en dat is het probleem voor een goede sluiting. :wink:

Posted: Wed Sep 16, 2009 10:06 am
by oetker
Quote
--------
Als ik die cilinderkop van je bekijk dan heb ik de indruk dat daar niet zo veel koolaanslag opzit.
============================================
Deze had ook niet de klassieke carburatie er op.
De kleppen zien er ook verassend fris uit moet ik zeggen.
We gaan het allemaal bekijken.

Posted: Wed Sep 16, 2009 9:11 pm
by randha
de kleppen v.d turbo cilinder kop mag niet geschuurd worden i.v.m een laag die erop zit om tegen overhitting te kunnen. :wink:

dit is anders dan de murena kleppen.....

als die laag verwijderd wordt kunnen ze snel krom en verbranden raken

Posted: Wed Sep 16, 2009 9:30 pm
by oetker
quote Randha,
-----------------
de kleppen v.d turbo cilinder kop mag niet geschuurd worden.
=========================================
Dat is nieuw voor me.
Zijn ze soms natrium gevuld?
Ik neem aan dat ik ze wel mag polijsten op de zitting?
Is waarschijnlijk dan wel de perfecte LPG klep.

Posted: Thu Sep 17, 2009 9:29 am
by GODFRIED
Polijsten, dat is wat ik ook bedoel.

Posted: Thu Sep 17, 2009 3:29 pm
by jo
Je kunt een klepveertang maken van een oude lijmtang, gewoon gespleten buisje op lassen en klaar.
Als je de kleppen niet moogt polijsten kun je toch de klepsteelrubbers vervangen.

Posted: Thu Sep 17, 2009 5:54 pm
by GODFRIED
Ik zie niet in wat je verkeerd doet met polijsten!!!!

Posted: Thu Sep 17, 2009 7:06 pm
by jo
Dat is zoals bvb bij Ducati waar er een Nicasil laag in de cilinders zit, als die laag weg is dan heb je pech en kun je alles bij het schroot gooien.
Dat is een slijtvaste laag die niet gepolierd hoeft.

Posted: Thu Sep 17, 2009 8:12 pm
by Vollegaaz
Nicasil kan je weer laten aanbrengen zulle. In de 4takt wereld raar of zelden gebruikt, k'heb in m'n beginjaren met ducati (996S)geracet maar dat waren gewone cilinders, Nicasil legeringen kan je meestal terugvinden in de laatste 2takt cilinders, k'ben toevallig bezig aan een restauratieprojectje van zo'n 2takt. Wel vrij duur om na het boren terug een nicasillaag aan te brengen, zo'n 200 euro per cilinder incl boren, maar dan ben je weer gerust voor een hele tijd.

Maar om on topic te komen, k'wist ook niet dat zulke legeringen werden gebruikt bij klepzittingen.

Posted: Thu Sep 17, 2009 8:13 pm
by oetker
Zoals Jo zegt heb ik inmiddels uitgevist.
Er zit een speciale laag op van 6 micron of zoiets.
Reinigen en klaar.
Lekker makkelijk.

Posted: Fri Sep 18, 2009 9:57 am
by GODFRIED
Nooit te oud om te leren. :o

Posted: Fri Sep 18, 2009 12:45 pm
by hendrik
Dat klopt godfried ik leer ook nog alledagen bij en dat vind ik plezant je bent zekker nooit te oud om bij te leren.




grt harry de matra.

Posted: Sat Sep 19, 2009 12:57 am
by randha
oetker wrote:Zoals Jo zegt heb ik inmiddels uitgevist.
Er zit een speciale laag op van 6 micron of zoiets.
Reinigen en klaar.
Lekker makkelijk.
:wink:

Posted: Sat Sep 19, 2009 1:21 am
by randha
oetker wrote:Zoals Jo zegt heb ik inmiddels uitgevist.
Er zit een speciale laag op van 6 micron of zoiets.
Reinigen en klaar.
Lekker makkelijk.
:wink:

Posted: Tue Jan 08, 2013 9:56 am
by oetker
Ik Heb de kop is nader onderzocht.
Ik twijfel of ik hem ga klaar maken.
Het ziet er allemaal niet zo geweldig uit.
Na een globaal schuurpapiertje zitten er wel wat beschadigingen door de gebroken zuigerveren.
Image
Image

Als norm voor rechtheid kijk ik met een vloeitje en een metalen lat.
Als je het vloeitje er niet onder door kan trekken dan is de kop wel recht.
Dat valt nog wel mee dus.
Image
Image
De kleppen zijn nog lekdicht en de koppakking valt nog goed om de beschadigingen heen.
Image

Wat me meer verontrust is de ingelopen nokkenas.
Image
Image
Image

Nou is dit de nokkenas van ven de turrbo en heb ik nog een perfecte andere van een 2.2 liggen, maar of ik die in deze kop wil doen ????
Ik heb namelijk nog een hele nette Tagorakop liggen, maar daar moet ik de bevestiging van de motorsteun op lassen.
Twijfel twijfel, wat is wijsheid.
Daar zijn tegenwoordig wel hele mooie mogelijkheden voor.
Kijk en huiver.

http://www.youtube.com/watch?v=2rH681CYDgw

Dat spul heet Durafix.

Groet Herman

Posted: Tue Jan 08, 2013 9:46 pm
by ALAIN VAN AKEN
Ik ken het spul niet maar op het filmpje ziet het er indrukwekkend uit.

Posted: Tue Jan 08, 2013 9:48 pm
by Richard
nou das zeker mooi spul !