stuurperikelen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

stuurperikelen

Post by joost »

ik rijd nie heel vaak met mijn murena 1.6 boven de 120km/h, maar gisteren op de snelweg toen ik telkens boven de 120 ging begon het stuur wel lekker te schudden...iemand enig idee, :)

veel sneller dan 130 durfde ik ook niet te halen.....algemeen krijg ik beetje onveilig gevoel daarbij :) (met de matra dan)

hoeveel kan een murena 1.6 halen zonder moeite? dit om een idee te hebben, want had de indruk dat 130 a 140 niet zon comfortabele snelheid is voor lange duur voor de murena.....
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wielen laten uitbalanceren. Dan zou het probleem moeten opgelost zijn.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

normaal gezien moet je de gemiddelde zuigersnelheid berekenen om zeker te weten wat je maximum kruissnelheid is. Ikzelf zou maximum 4000 tr bij contstante belasting aanhouden . Als je weet dat de murena bij 120 km/h 3200 tr draait, haal je daarmee wel 130 of 140 km/h
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Joost,

Ik heb dat ook eens gehad, toen werd het veroorzaakt door te lage bandenspanning voor, 1.5 i.p.v. 1.6bar. Ik rij tegenwoordig met 1.7 bar vanvoor, dat lijkt mij stabieler.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

nu heb ik onlangs wel orginele velgen laten zetten...de auto is niet uitgelijnd geweest bij mijn weten..

ik had het probleem ook met de vorige set wielen

eens voorbij 120 gaat het stuur gewoon trillen...en best hevig
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Kan vele oorzaken hebben, gewoon eerst beginnen met de simpele en meest voorkomende problemen uitsluiten.

-velgen + evt wieldoppen schoonmaken (modder ?)
-banden uit laten ballanceren en op de juiste druk zetten.
-fuseekogels controleren op speling.
-stuurkogels controleren op speling.
-rubbers draagarmen controleren (stabilisatiestangrubbers ook gelijk even meenemen) en alle bouten van de ophanging controleren.
-schokbrekers controleren op goede werking en bevestiging.
-remschijven op vreemde slijtage controleren, gelijk ook de remblokken en remtangen controleren op soepele werking.
-wiellagers controleren op speling.

En als dit allemaal in orde is de wagen toch maar eens goed uit laten lijnen incl. het afstellen van stuurhuishoogte.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Het kan ook zijn dat de banden zelf niet meer goed rond zijn.
Even opkrikken en eens rond draaien, dan kan je het zien.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Geert wrote:Het kan ook zijn dat de banden zelf niet meer goed rond zijn.
Even opkrikken en eens rond draaien, dan kan je het zien.
Als er iets abnormaal gebeurt met de banden helpt enkel het vervangen niet, dan moet je minstens de wagen laten uitlijnen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, dit kan veel oorzaken hebben. Succes.
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Hoi joost,

Ik had dit zelfde probleem begon al bij de 110 km/h.
Net naar profile tyre centre geweest en banden op de auto laten balanceren. 1 voorband is niet meer rond andere was nog goed na uit balanceren is het weer leuk :D om wat harder te rijden. Niet goed voor de bekeuringen :( :(

let op!! als je de originele velgen (licht metaal) eronder hebt zitten moeten ze hem op de auto balanceren. Op meeste banden balanceer machine moet je een naaf gat hebben. De velgen die onder mijn auto zitten zijn blinde velgen zoals ze dat noemen.

O Ja je bent wel 40 euro lichter als je weg gaat :cry: :cry: :cry:


Groet Fjodor
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij de garagist waar ik nog wel is sleutel hebben we een adapter laten draaien om Murenavelgen op te balanceren.
Werkt goed, en we kunnen het nu zelf.

Goed in de gaten houden na balanceren op de auto, dat als de wielen er weer is af gaan voor de e.o.a. klus, dat je ze niet gedraaid weer monteert.
Anders moet je opnieuw balanceren.
Dus even een streepje zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Het zal wel opgelost zijn... zoniet kontroleer de kruiskoppeling eens bij stuurhuis daar mag geen speling opzitten!

Geen probleem hoor ook niet bij 180km/h, veel harder gaat m'n 1.6 helaas niet.

Groeten, Theo
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

bij de meeting, net op de autobahn een mooie snelheid gehaald zonder probleem, uitbalanceren en juiste druk is wel erg belangrijk.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

bandendruk aangepast aan de auto ?n aan de gemonteerde banden. sinds ik iets hogere banden heb gemonteerd, draait de motor lager in toeren, is het comfort verbeterd, en na de bandendruk hoger te hebben gezet is ook de wegligging terug OK :D

Rijplezier biedt zo'n Murena toch wel, zelfs de 1600 8)
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Bij mijn Bagheera heb ik mijn banden spanning wat moeten laten zakken vooraan, omdat had opgemerkt bij wat sportievere rijgedrag de wagen neiging had om rechtdoor te gaan in de bochten.

Groeten,
Pascal
- Matrascal -
User avatar
oetker
Posts: 8000
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De wagen is vrij licht van voren.
Een zachte rubbersoort en lage bandendruk is een vereiste.
Zeker bij regen zijn deze auto's geneigd de buitenkant van de bocht op te zoeken met de voorzijde.
Je zit dan snel over de limiet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply