stuurperikelen
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
stuurperikelen
ik rijd nie heel vaak met mijn murena 1.6 boven de 120km/h, maar gisteren op de snelweg toen ik telkens boven de 120 ging begon het stuur wel lekker te schudden...iemand enig idee,
veel sneller dan 130 durfde ik ook niet te halen.....algemeen krijg ik beetje onveilig gevoel daarbij (met de matra dan)
hoeveel kan een murena 1.6 halen zonder moeite? dit om een idee te hebben, want had de indruk dat 130 a 140 niet zon comfortabele snelheid is voor lange duur voor de murena.....
veel sneller dan 130 durfde ik ook niet te halen.....algemeen krijg ik beetje onveilig gevoel daarbij (met de matra dan)
hoeveel kan een murena 1.6 halen zonder moeite? dit om een idee te hebben, want had de indruk dat 130 a 140 niet zon comfortabele snelheid is voor lange duur voor de murena.....
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Kan vele oorzaken hebben, gewoon eerst beginnen met de simpele en meest voorkomende problemen uitsluiten.
-velgen + evt wieldoppen schoonmaken (modder ?)
-banden uit laten ballanceren en op de juiste druk zetten.
-fuseekogels controleren op speling.
-stuurkogels controleren op speling.
-rubbers draagarmen controleren (stabilisatiestangrubbers ook gelijk even meenemen) en alle bouten van de ophanging controleren.
-schokbrekers controleren op goede werking en bevestiging.
-remschijven op vreemde slijtage controleren, gelijk ook de remblokken en remtangen controleren op soepele werking.
-wiellagers controleren op speling.
En als dit allemaal in orde is de wagen toch maar eens goed uit laten lijnen incl. het afstellen van stuurhuishoogte.
-velgen + evt wieldoppen schoonmaken (modder ?)
-banden uit laten ballanceren en op de juiste druk zetten.
-fuseekogels controleren op speling.
-stuurkogels controleren op speling.
-rubbers draagarmen controleren (stabilisatiestangrubbers ook gelijk even meenemen) en alle bouten van de ophanging controleren.
-schokbrekers controleren op goede werking en bevestiging.
-remschijven op vreemde slijtage controleren, gelijk ook de remblokken en remtangen controleren op soepele werking.
-wiellagers controleren op speling.
En als dit allemaal in orde is de wagen toch maar eens goed uit laten lijnen incl. het afstellen van stuurhuishoogte.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Als er iets abnormaal gebeurt met de banden helpt enkel het vervangen niet, dan moet je minstens de wagen laten uitlijnen.Geert wrote:Het kan ook zijn dat de banden zelf niet meer goed rond zijn.
Even opkrikken en eens rond draaien, dan kan je het zien.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
Hoi joost,
Ik had dit zelfde probleem begon al bij de 110 km/h.
Net naar profile tyre centre geweest en banden op de auto laten balanceren. 1 voorband is niet meer rond andere was nog goed na uit balanceren is het weer leuk om wat harder te rijden. Niet goed voor de bekeuringen
let op!! als je de originele velgen (licht metaal) eronder hebt zitten moeten ze hem op de auto balanceren. Op meeste banden balanceer machine moet je een naaf gat hebben. De velgen die onder mijn auto zitten zijn blinde velgen zoals ze dat noemen.
O Ja je bent wel 40 euro lichter als je weg gaat
Groet Fjodor
Ik had dit zelfde probleem begon al bij de 110 km/h.
Net naar profile tyre centre geweest en banden op de auto laten balanceren. 1 voorband is niet meer rond andere was nog goed na uit balanceren is het weer leuk om wat harder te rijden. Niet goed voor de bekeuringen
let op!! als je de originele velgen (licht metaal) eronder hebt zitten moeten ze hem op de auto balanceren. Op meeste banden balanceer machine moet je een naaf gat hebben. De velgen die onder mijn auto zitten zijn blinde velgen zoals ze dat noemen.
O Ja je bent wel 40 euro lichter als je weg gaat
Groet Fjodor
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bij de garagist waar ik nog wel is sleutel hebben we een adapter laten draaien om Murenavelgen op te balanceren.
Werkt goed, en we kunnen het nu zelf.
Goed in de gaten houden na balanceren op de auto, dat als de wielen er weer is af gaan voor de e.o.a. klus, dat je ze niet gedraaid weer monteert.
Anders moet je opnieuw balanceren.
Dus even een streepje zetten.
Werkt goed, en we kunnen het nu zelf.
Goed in de gaten houden na balanceren op de auto, dat als de wielen er weer is af gaan voor de e.o.a. klus, dat je ze niet gedraaid weer monteert.
Anders moet je opnieuw balanceren.
Dus even een streepje zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De wagen is vrij licht van voren.
Een zachte rubbersoort en lage bandendruk is een vereiste.
Zeker bij regen zijn deze auto's geneigd de buitenkant van de bocht op te zoeken met de voorzijde.
Je zit dan snel over de limiet.
Een zachte rubbersoort en lage bandendruk is een vereiste.
Zeker bij regen zijn deze auto's geneigd de buitenkant van de bocht op te zoeken met de voorzijde.
Je zit dan snel over de limiet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV