Page 1 of 1

Benzinepomp.

Posted: Sat Aug 15, 2009 4:25 pm
by oetker
Uit vrees voor de bekende benzinepompbug van de 2.2 had ik voor de aanschaf van de Murena al een electr. pompje aangeschasft.
Image
Kosten enkele 10tjes in de states en zijn vrij betrouwbaar, ze maken echter wat lawaai als je ze op het schutbord plaatst.
Voor mij de reden dit een tijdje voor me uit te schuiven.
Bij mij bleek echter een geheel andere mechanische pomp in te zitten dus het project kwam op de lange baan.
De laatste tijd viel me op dat de mechanische pomp de vraag niet helemaal meer kon opbrengen als ik boven de 140 kwam.
Er moest dus wat gebeuren.

Van de stuurhuisrevisie had ik nog 2 stuurhoezen over.
Image

Daar kun je de trillingen van zo'n pompje prima mee afdempen door er een stukje af te snijden en de pomp daar in te frommelen.
Image
Image
Image
De helften met Sikaflex aan elkaar gekoppeld en maar geplaatst door de pomp zwevend tussen de benzineleiding te hangen, slechts gesteund door een trekbandje.
Gelijk ook maar nieuwe benzineslangen geplaatst.
Image
Image
Image
Dit pompje geeft precies de juiste druk, 0.28 bar, en is op deze manier onhoorbaar in het interieur.
Ook heb ik het gevoel dat de wagen beter reageerd en het probleem is opgelost.

De oude pomp wordt verwijderd, maar had nog even tijd voor een grapje.
Het vacuum voor de 2.2 wordt getrokken bij de 1e cilinder op het inlaatspruitstuk.
Dat is helemaal geen goede plaats om dat te doen.
Als het vacuumsysteem lek raakt, zal de 1e cilinder een veel te arm mengsel krijgen.
Als een motor van een 2.2 in de soep loopt is het ook meestal op die cilinder, door te lang doorrijden met een lek vacuumsysteem.
Een benzinepomp kan ook als vacuumpomp werken.
Had de vacuumaansluiting even dicht gemaakt, en de slang die naar de vacuumpot gaat aan de aanzuigkant van de oude pomp gezet 8)
Image
Image
Je kunt de lichten prima bedienen, echter voor het remmen levert dit pompje te weinig.
Ik ga op zoek naar een ander pompje om dit voor elkaar te krijgen.
Ik wil van die vacuumaanzuiging af bij de 1e cilinder.

Heb het vacuum weer origineel gemaakt en de pomp voorlopig op + contact aangesloten.
Deze pomp gaat binnenkort electronisch gestuurd worden, en de aanrijdingsensor is ook al binnen.
Dit wordt hier verder behandeld als de nieuwe draadboom voor de motor klaar is.

Posted: Sat Aug 15, 2009 5:11 pm
by bart_heemskerk
Benzinepompen kunnen een hoop lawaai maken. Zelf maken ze niet zo veel geluid, maar ze trillen nogal. Als de pomp op het schutbord zit, gaat het schutbord trillen, en dat maakt de herrie.

Bij mij hangt de benzinepomp aan een stuk fiets-binnenband. Is een beetje vreemd, maar het werkt! Geen herrie.

Posted: Sat Aug 15, 2009 5:56 pm
by jurgen M
Plaats alsjeblieft een veiligheidsschakelaar die bij ongeval of drukverschil uitschakelt, een elektrisch pompje dat blijft benzine pompen ook als de motor uitvalt kan een grote barbeque veroorzaken, en da's niet leuk ...

Posted: Sat Aug 15, 2009 6:34 pm
by oetker
Maak je niet ongerust Jurgen, dat heeft mijn volle aandacht.
Het is echter zoals alles met de Murena, dat als ik iets aanraak er weer veel veranderd moet worden.
Image

Op de foto de verzamelde en gebouwde onderdelen.
200 Ampere hoofdschakelaar.
Een stuurkastje voor de pomp dat uitslaat als de motor afslaat.
Een shock sensor die bij een aanrijding het bobine en benzinecircuit zal afschakelen.
Nieuwe alternatieve bobine met stuurmoduul (NB: nog in de testfase.)
Waterdichte connector..
Gelijk zal de hele draadboom achter veranderd worden.
Het is zoal altijd met mij.
Alles gaat in stapjes.

Posted: Thu Sep 03, 2009 5:05 pm
by GODFRIED
Dag Herman,

? Dat ziet er veel Belovend uit. Jou kennende zal het project ook slagen, Alhoewel dit niet zo eenvoudig is.

? Op mijn Bagheera zit een elektrische benzinepomp maar zonder beveiliging !!!!!!!!!!!! Moet ik ook iets aan doen.
? Heeft die verkoper nog benzinepompen? Ik weet als jij ze daar gekocht hebt Dat de prijs kwaliteitsverhouding goed is. Ik zoek er ook een voor mijn Murena Alhoewel het starten goed gaat. Omdat ik andere carburateurs heb nl geen retourleiding heb ik toch een pracht sterven liever uitschakelt als de carburateur vol zit.

? Zeer prachtig wat je gedaan hebt met de ophanging van de pomp.

? Ik zal de werkzaamheden WAARAAN je bezig bent zeker volgen. : Wink:

Posted: Thu Sep 03, 2009 5:07 pm
by GODFRIED
Waarom verandert de computer mijn tekst. Soms een hoofdletter en nog van die dingen???????? :o

Posted: Thu Sep 03, 2009 5:32 pm
by oetker
Quote.
---------
waarom verandert de computer mijn tekst.
============================

Vaak is het een probleem ergens tussen het scherm en de stoel. (grapje).
maar het kan ook aan de site liggen.
groot

normaal

groot en kleur

klein en kleur

Het werkt zo te zien normaal.
gebruik je Firefox of zo?

veiligheidsrelais

Posted: Thu Sep 03, 2009 6:00 pm
by Toine
Je kunt ook een veiligheidsrelais nemen met inductie aansluiting op de bobine, wordt ook voor lpg gebruikt

Posted: Thu Sep 03, 2009 8:26 pm
by oetker
Aangezien ik de bedrading in de motorruimte wil vervangen gaan er gelijk een aantal beveiligingen ingebouwd worden.
Heb de afgelopen dagen even een schema gemaakt.
Daarbij heb ik het kleurenschema van de Murena aangehouden.
Het schema zal in de doc worden bijgevoegd zodat de volgende eigenaar ook nog weet wat er speelt in de elektra.
Image

Even een korte verklaring van het schema.
Het Mains relais is om de boordspanning uit te schakelen.
Alleen de radio/alarm.clock zal een backupspanning behouden.
Dit wordt door een sleutel bediend op het spatbord (zat er al).
De timer is voor als ik de hoofdstroom vergeet uit te schakelen, dan regelt de auto dat zelf.

Er gaan 2 draden naar achteren.
1 via SRE die contact schakelt en op de 2 middelste zekeringen komen.
Deze bedienen brandstof en bobinecircuit.
de 2 onderste zekeringen zorgen voor constante spanning.
Dit is voor als je bvb een electr slot achter wil bedienen.
De 2 bovenste zijn reserve.

Het ontstekingsmoduul en bobine worden vervangen door een alternatief.
Van pen 1 of 7 (= -bobine) gaat een puls naar het fuelpumpmoduul.
Dit moduul ligt al gebouwd klaar.
Image
Bij aanschakelen contact zal de pomp eerst 30 seconden draaien om de carb te vullen.
Als binnen die tijd de motor loopt blijft de pomp draaien.
Als de motor niet loopt zal de pomp afschakelen.
Nu kan het zijn dat na een ongeluk je niet in staat bent om de motor uit te zetten.
Daarvoor is de shock sensor.
Die zal bij een ongeluk relais SRE afschakelen en die zorgt er dan weer voor dat benzine en ontsteking af schakelen.
Als de sensor actief is gaat lampje saa dit melden.

Draad 97b en 97c die normaal het olie peilen gaan ingezet worden om een olietemperatuurmeter en een oliedruklampje aan te sturen.
De originele connector voor het testkastje komt te vervallen.

Tot zover de theorie.

Posted: Fri Sep 04, 2009 1:07 pm
by GODFRIED
Dit zie ik me niet maken. Daar ben ik een prei in! : x

Ziet wel uitstekend uit maar te veel elektronica, bijna zoals op de nieuwe wagens, een nachtmerrie!.


[color = blue] Toine !!![/ color]

Graag een beetje duidelijker. Wat is dat allemaal? Waarschijnlijk is zo in de handel te Krijgen aan een betaalbare prijs? : wink:

Posted: Fri Sep 04, 2009 1:20 pm
by oetker
het valt allemaal wel mee Godfried.
In weze zijn de toevoegingen een moduul voor de pomp.
Zelf gebouwd maar kan ook simpel kant en klaar.
Hoofdschakelaar in de vorm van een relais met een timer automatisch uit te schakelen als ik hem zou vergeten.
De spoel van het hoofdrelais gebruikt namelijk best wel stroom, wat binnen een dag tot een lege accu zou leiden, vandaar automatische uitschakeling.
Crashsensor voor aanrijding uitschakelen van de motor en brandstofpomp.
De crashsensor schakelt gewoon alle spanningen van de motorruimte uit via een relais.

De rest zit al in de Murena, maar de bedrading gaat aangepast worden (wordt veel minder door vervallen testconnector)
Om het duidelijk te houden heb ik de componenten ingepast in het schema van de Murena.

werking veiligheidsrelais benzinepomp

Posted: Fri Sep 04, 2009 8:02 pm
by Toine
Godfried hier enige uitleg

Met dit veiligheidsrelais wordt de stroomtoevoer naar de elektrische benzinepomp afgesloten zodra de motor uitvalt terwijl het contact nog aan staat. Indien dit relais niet wordt gemonteerd zal de benzinepomp blijven doorpompen terwijl de motor is afgeslagen, wat bij een ongeval kan leiden tot brandgevaar. Tevens wordt de pomp beschermd tegen oververhitting, en aangezien onze kever geen accessoire stand heeft op het contactslot een tweede argument om dit veiligheidsrelais te monteren in combinatie met een elektrische benzinepomp. Wordt compleet geleverd en alleen geschikt voor 12 volt.

Re: werking veiligheidsrelais benzinepomp

Posted: Fri Sep 04, 2009 8:31 pm
by Vollegaaz
Toine wrote:Godfried hier enige uitleg

Met dit veiligheidsrelais wordt de stroomtoevoer naar de elektrische benzinepomp afgesloten zodra de motor uitvalt terwijl het contact nog aan staat. Indien dit relais niet wordt gemonteerd zal de benzinepomp blijven doorpompen terwijl de motor is afgeslagen, wat bij een ongeval kan leiden tot brandgevaar. Tevens wordt de pomp beschermd tegen oververhitting, en aangezien onze kever geen accessoire stand heeft op het contactslot een tweede argument om dit veiligheidsrelais te monteren in combinatie met een elektrische benzinepomp. Wordt compleet geleverd en alleen geschikt voor 12 volt.
Hoelang wordt de pomp aangestuurd als het kontakt aangaat ? Wat kost zulk setje en waar te verkrijgen ?

Posted: Fri Sep 04, 2009 9:22 pm
by oetker
De verkrijgbaarheid van deze dingen is slecht of ze zijn vrij duur.
Pierburg maakt ze.
Met een 10tje materiaal maak je zoiets zelf.

Posted: Sat Sep 05, 2009 8:31 am
by GODFRIED
Waarschijnlijk is dat de eenvoudigste oplossing.
Inderdaad waar verkrijgbaar, welke kevershop?

Bedankt voor je reactie.

? Herman, iemand die daar kennis van heeft zal dit wel eenvoudig vinden maar het ziet er zo niet uit.

Posted: Sat Sep 05, 2009 9:18 am
by fjodor 2.2
http://www.paruzzi.com/webwinkel


Hier kan je het veiligheidsrelais kopen 84 euro.


groet Fjodor

Posted: Sat Sep 05, 2009 9:50 am
by hendrik
Hij godfried,dat is toch niet moelijk he .
Het is gelijk oetker zegt je kan het ook zelf maken dan is het ook niet zo
duur.





grt harry de matra.

verplicht op iedere auto met electrisce benzinepomp

Posted: Sat Sep 05, 2009 9:56 am
by Toine
Hallo dit is een verplicht relais voor een elctrische beninepomp en behoort dus ook in elke auto te zitten met een electische benzinepomp en kun je dus gewoon bij iedere automaterialenhandel of gebruikt op de sloop halen

Posted: Sat Sep 05, 2009 10:36 am
by oetker
Zal binnekort een paar van die printjes maken.
Voor clubleden tussen de €10-15
Zelf een kastje bedenken en een standaard relais nodig.
Ik maak er dan een aansluitschema bij.
Er moet geen haast bij zijn, want ik maak die dingen zo tussendoor.

Ik hoor wel wie ze wil.
Maak hier maar kenbaar.

Posted: Sat Sep 05, 2009 11:25 am
by Vollegaaz
ik ben alvast kandidaat :wink:

Re: verplicht op iedere auto met electrisce benzinepomp

Posted: Sat Sep 05, 2009 12:17 pm
by jo
Toine wrote:Hallo dit is een verplicht relais voor een elctrische beninepomp en behoort dus ook in elke auto te zitten met een electische benzinepomp en kun je dus gewoon bij iedere automaterialenhandel of gebruikt op de sloop halen
Ja maar bij de meeste auto's zal dit in de ECU module geschakeld zal worden, desnoods met een extra relais.

Posted: Sat Sep 05, 2009 1:18 pm
by fjodor 2.2
Ik ook herman :D :D :D :D :D

groet Fjodor

Posted: Sun Sep 06, 2009 9:50 am
by GODFRIED
Voor mij ook. Graag.

Nu ben je aan iets begonnen!!

Posted: Sun Sep 06, 2009 10:09 am
by Vollegaaz
GODFRIED wrote:Voor mij ook. Graag.

Nu ben je aan iets begonnen!!
Bah, da's een mooi werkje om de lange winteravonden mee door te komen :lol:

Posted: Sun Sep 06, 2009 10:13 am
by oetker
Komt goed,
Heb al spullen besteld om er 10 te kunnen maken.

Posted: Sun Sep 06, 2009 10:15 am
by GODFRIED
Past dat ook op de bagheera?? Dan wil ik er twee. :wink:

Posted: Sun Sep 06, 2009 10:26 pm
by oetker
Kan op alle auto's met de klassieke bobine.

Posted: Sat Jan 16, 2010 9:35 pm
by oetker
Wat betreft printjes gaan we verder in de ledensectie.