Murena 2.2 heeft last van de hitte

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Murena 2.2 heeft last van de hitte

Post by LeMisanthrope »

Hallo iedereen,

Misschien is het toeval, maar sinds ik recentelijk in warm weer moest aanschuiven in een file (blijkbaar waren er even drie rijstroken afgesloten ten gevolge van een botsing of ongeluk) heeft de Murena duidelijk een probleem met de koeling. De temperatuur lag te hoog e dus kwam er stoom uit vanachter - ik was bij aankomst meer dan een liter kwijt.

Mijn eerste idee was: het thermocontact of de ventilator hebben gefaald en dus wordt het langzaam teveel als de warme motor moet blijven draaien zonder dat de auto snelheid heeft.
Om dat te testen haalde ik het thermocontact uit het circuit. Bij contact begon de ventilator van de radiator meteen te blazen, dus was ik heel tevreden met mezelf: gewoon een nieuw thermocontact en dat is dat.
Maar na een testrit bleef de temperatuur weer stijgen als ik 'm liet draaien gedurende enkele minuten. Ik voel aan de radiator dat die warm wordt, dus er loopt warm water door, maar toch koelt ie niet genoeg. Het lijkt me dus ook niet aan de thermostaat te liggen.

Mijn moeder, die niet veel van mechaniek kent, maar wel veel ervaring heeft, herinnert zich eenzelfde probleem bij een van haar vorige wagens. Daar bleek het te liggen aan de waterpomp, die niet voldoende meer rondpompte. Bij het rijden koelt alles nog genoeg af, maar bij stationair draaien bouwt er hitte op. Dat is precies hoe mijn Murena zich nu gedraagt: tijdens het rijden geen probleem, maar als ik me ergens parkeer en een paar minuutjes wacht, kruipt de temperatuurmeter naar de rooie.

Ik zie nergens 'mayonaise' in het water of in de olie, dus waarschijnlijk is de joint de culasse niet schuldig. Aan de riem van de waterpomp ligt het ook niet lijkt me - de batterij laadt goed op.

Wat denken jullie? Is het inderdaad de waterpomp? Of zie ik iets voor de hand liggend over het hoofd?
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer de motor stationair draait, is het debiet van de waterpomp relatief klein. Bij normaal rijden is het toerental hoger en is dus het debiet ook hoger. Dus is er meer circulatie. Indien het thermo-contact van de ventilator goed is en de thermostaat werkt naar behoren, heb je blijkbaar verstopte kanalen. Controleer eens je thermostaat en zorg dat de koelcircuit goed ontlucht is. Wanneer je nog eens zo'n probleem hebt in de file, kan je de interieurverwarming op maximum warmte zetten en de ventilator op stand 3 met draaiende motor uiteraard.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik lees hier nergens dat je de ventilator getest heb op stationair.
Als de motor stationair draait en de temperatuur oploopt moet de ventilator beginnen te draaien in de buurt van 95?. Doet hij dat????

Indien dit in orde is!! Kan het zijn dat er lucht in het koelsysteem zit en te weinig water. Op het expansievat zitten verschillende waterdarmen op aangesloten. Controleer of de kleine openingen waar de dunne darmen op aangesloten zijn open zijn. Deze verstoppen nogal. Dan kan de lucht niet uit de bovenkant van de radiator? De waterpomp is niet defect of ze moet lekken of lawaai maken!!

Succes. :wink:
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Godfried: ik heb de draden van het thermocontact met elkaar verbonden d.m.v. een electrische kabel: zo is het circuit altijd gesloten, ongeacht de temperatuur. De ventilator draait dus de hele tijd, maar aan het einde van die rit begon hij gewoon weer te overhitten zoals eerder. Daar ligt het dus niet aan blijkbaar.

Bedankt voor de tip, ik zal het expansievat zelf eens goed bekijken.
Jullie hebben gelijk als jullie aan luchtbellen denken, maar wat mij ongerust maakt is dat ik voorheen nooit iets ongehoords zag op de temperatuurmeter, en nu altijd bij stationair draaien. Er is dus iets mis.

Als de waterpomp defect is, wat voor lawaai maakt dat dan? Ik meen me te herinner dat ik vorige keer iets hoorde tikken of trillen tijdens het rijden. Langs de andere kant heb ik een argwanende natuur, ik hoor voortdurend dingetjes :D
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

LeMisanthrope wrote: Langs de andere kant heb ik een argwanende natuur, ik hoor voortdurend dingetjes :D
Haha, had ik ook, zal de matramicrobe zijn die je oor aantast :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik weet niet of je deze murena al langer hebt, misschien heb je deze zo aangekocht!! Zit er een originele stekker op de aansluiting van de ventilator?
Anders kan het zijn dat de ventilator verkeerd draait!!

Laat een 1/2 liter koelvloeistof af onder aan de radiator, links (stuurkant)zit een darmpje met schroef op, dit openen en de vloeistof opvangen. Is deze koelvloeistof bruin van de roest of zuiver?
Wordt de radiator heet aan de ingang en aan de uitgang? :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tijdens het stationair warmdraaien kun je voelen of de radiator op alle kanalen warm word.
Als dat niet het geval is kun je uitgaan van een gedeeltelijk verstopte radiator.
Daar lijkt het een beetje op mijn inziens.
Heb je de speling op de snaar ook daadwerkelijk gecontroleerd?
Bij mij zat er wel 3 cm speling op na de aankoop.
De immitatie snaren moeten geregeld nagesteld.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Volgens de verhalen die ik heb gehoord. Moet je als je met een 2.2 in de file staat met warm weer de kachel aanzetten. :( (zoals Benny zegt)
Ik heb laatst ook in de file gestaan gewoon het gas pedaal beetje indrukken en je ziet de temp. dalen.

Groet Fjodor
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

fjodor 2.2 wrote:Volgens de verhalen die ik heb gehoord. Moet je als je met een 2.2 in de file staat met warm weer de kachel aanzetten.

Groet Fjodor
Als de ventilator draait en de motor wordt nog te warm is er een ander probleem!! Slechte circulatie van koelwater, lucht; radiator, expansievat gedeeltelijk verstopt of leidingen.
Ontsteking niet op tijd!! enz.

Ik heb een ander thermocontact geplaatst dat bij 88? de ventilator al aanzet en niet zoal origineel, pas bij 96?.
Mijn volgende stap wordt een ventilator in het motorruim voor een betere afkoeling tijdens stilstand na een rit. :wink:
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Bedankt om mee te denken allemaal... ik moet de hele week werken (mijn betaalde job dan, niet het uren zwetend en vloekend aan bouten draaien, dat doe ik voor mijn plezier :D ) en dus ga ik weinig tijd overhouden. Daarom heb ik alvast nieuwe thermocontacten en thermostaat besteld bij Simon Auto. Met wat geluk zijn die hier voor dit weekend en dan haal ik de radiator er eens uit enzo, kan ik alles eens schoonmaken en bekijken. In het slechtste geval vervang ik oude onderdelen door nieuwe, ook geen ramp ^^
Wel interessant om lezen dat die koeling blijkbaar in het oog gehouden moet worden in de file. Misschien had het weer er dan iets mee te maken dat het probleem een eerste keer opdook.

De radiator en de riem controleren kan ik wel eens 's avonds doen natuurlijk. Ik hou jullie op de hoogte ;)

@Godfried: ontsteking niet op tijd - dat zou dan sporen achterlaten op de bougies, juist? Zo dacht ik dat toch te controleren.

Trouwens, over het koelen van de motorruimte heb ik recentelijk een artikel gelezen:
http://dinsen.net/murena/aerodynamics/
Het gaat er over de aerodynamica en hoe je de luchtstroom zou kunnen aanpassen.

Ik vond het wel boeiend.
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

vergeten

Post by matrafamily »

een van de meest voorkomende dingen vergeten!!!

het systeem is een drukvat, als er ergens een lek is gaat het koken (snelkookpan effect) is het goed gesloten bijft de temperatuur goed.

Let dus op lekken en of de dop van het expansievat wel goed afsluit.

Gr Cornelis
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Cornelis, daar zullen we op letten. :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En dan nog iets om op te letten.
Over de motor loopt een koelslangetje met een versmalling.
Deze versmalling breekt makkelijk af, of kan verstopt raken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een te vroege onsteking zal de motor doen pingelen en vlugger warm doen lopen, maar het is zoals je schrijft de bougie vertelt veel.

Trouwens je zou het ook merken aan de motor, pingelen, geen trekkracht enz. :wink:
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Maandag de onderdelen besteld en woensdagmorgen stonden ze al aan mijn deur (zelf was ik er niet). Goeie service. Ik kan ondertussen dus al met zekerheid zeggen dat de dop van het expansievat niet de oorzaak was en dat de radiator gelijkmatig lijkt op te warmen. Omdat ik toch een nieuwe thermostaat en thermocontacten installeer binnenkort, inspecteer ik de genoemde plekken op verstopping. Ik denk immers niet dat ik ergens een lek heb. De motor draait en rijdt goed, maar als ik toch bezig ben draai ik alle bougies er nog eens uit. Met wat geluk heb ik dit weekend weer correct gekoelde Murena!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Succes :wink:
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

:( jongens toch, soms kan het tegenvallen. Ik heb water uit de radiator laten lopen; dat zal er toch vrij proper uit. Het thermocontact vanvoren is vernieuwd; dat is al in orde. Het expansievat en de aansluitingen hebben geen verstoppingen.

De thermostaat lijkt me versleten (aha!) en dat thermocontact zag er ook niet zo heel proper meer uit. Dat zou dus al wel eens een verschil kunnen maken.

Zou, want ik heb het niet kunnen testen. De bouten van het thermostaatdeksel zijn afgebroken :x dus die ga ik moeten demonteren, uitboren, eventueel tappen en opnieuw installeren. Als dat niet helemaal spoort, bestel ik een nieuw in Duitsland.

Op dat moment was ik zo gefrustreerd dat ik me even aan iets anders heb gewijd nl. het vervangen van een gebarsten kofferslotje. Toen was het tijd voor een mosselsouper. Ik heb voor het eerst de Matra als een niet-rijder moeten laten staan *snif* en een lift gebedeld bij mijn broer.

Morgen, als ik tijd heb 's namiddags, of maandag ten laatste zet ik me weer aan de koeling.

Wordt vervolgd! ;)
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is een tegenvaller dus.
Die bouten kunnen je soms behoorlijk parten spelen, zoals ik ook al een paar maal heb mogen ervaren.
Zo'n klusje kost dan ineens nog al wat uren, en dan is het maar te hopen dat je het er goed uit krijgt.

succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb kortelings ook de thermostaat vervangen en inderdaad de bouten zaten zeer vast, er zat witte poeder tussen (oxidatie). Gelukkig heb ik ze nog gans eruit gekregen.
Het zal niet gemakkelijk zijn om deze eruit te krijgen. Het zijn boutjes van M7 wat er gebruikt werden( 2.2). Misschien een M8 van maken. :wink:
Succes.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:Ik heb kortelings ook de thermostaat vervangen en inderdaad de bouten zaten zeer vast, er zat witte poeder tussen (oxidatie). Gelukkig heb ik ze nog gans eruit gekregen.
Het zal niet gemakkelijk zijn om deze eruit te krijgen. Het zijn boutjes van M7 wat er gebruikt werden( 2.2). Misschien een M8 van maken. :wink:
Succes.
M7 boutjes... werd ook vaak gebruikt bij citro?ns.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

jurgen M wrote:
GODFRIED wrote:Ik heb kortelings ook de thermostaat vervangen en inderdaad de bouten zaten zeer vast, er zat witte poeder tussen (oxidatie). Gelukkig heb ik ze nog gans eruit gekregen.
Het zal niet gemakkelijk zijn om deze eruit te krijgen. Het zijn boutjes van M7 wat er gebruikt werden( 2.2). Misschien een M8 van maken. :wink:
Succes.
M7 boutjes... werd ook vaak gebruikt bij citro?ns.
Vooral bij de 2CV en de Ami-Dyane
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een draadtap van M7 is hier op bestelling daarom dat ik schreef misschien M8 van maken. :wink:
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Links kreeg ik het stompje zonder overdreven veel moeite uitgeboord. Rechts was dat veel moeilijker: de ijzerboor gleed weg van de bout, in het thermostaathuis (weg van de minste weerstand? bezeten bout des duivels! :) ) Omdat ik dat deksel toch goed gemonteerd moet krijgen (wat is het nut als er nog ergens lekkage zou zijn onder druk?) denk ik dat ik gewoon een thermostaathuis ga bestelen - 70 euro bij SImon Auto, tenzij iemand een betere koop weet?

En dan maar hopen dat dit alles het probleem verhelpt. ^^
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

verhulst

Post by matrafamily »

probeer Verhulst eens

Misschien heeft Alain er nog een over

Gr Cornelis
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Zet eens een foto van het probleem op dit forum, misschien is er nog een oplossing.

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig dat het tegengevallen is. :( Misschien is het mogelijk om via de onderkant het boutje toch te verwijderen. Eerst centeren met een dopper en dan een klein boortje gebruiken. :wink:
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Zet een foto op het forum van wat je juist zoekt dan kijk ik na in mijn voorraad.
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

Ik heb het stuk gisteren besteld zonder hier eerst te komen kijken. Een beetje voortvarend misschien, maar het moet vooruit gaan; tijdens de week heb ik weinig tijd en ik wil vermijden dat ik dit weekend ontdek dat ik nogmaals de wagen moet laten staan.
Het probleem is dat de ijzerboor afdwaalt en dat ik dus meer wegboor dan nodig en de bout niet noodzakelijk recht ga kunnen terugsteken. Ik ben niet zo'n ervaren mechanicien en overdrijf daarom richting voorzorgen :oops:
LeMisanthrope
Posts: 29
Joined: Sun Apr 05, 2009 8:19 pm

Post by LeMisanthrope »

OK, even de rest van het verhaal vertellen. Ik heb het nieuwe thermostaathuis plus de nieuwe thermostaat geinstalleerd, alles weer in elkaar gezet en gevuld. Ik vreesde even voor een lek, tot ik merkte dat het water uit het ontluchtingsventiel liep :P soms heb ik zo van die momenten. Motor laten draaien, testrit gedaan, en warme motor in ralenti laten draaien.
Maar het nieuwe thermocontact werkt niet... de meter ging naar de 110-streep en toch slaagt de ventilator niet aan. Ik heb nochtans een nieuw stuk gemonteerd, dat kan toch bijna niet kapot geleverd zijn?
Misschien is er een slecht contact. Ik kan zoiets niet verkeerd aansluiten, want het is een schakelaar, juist?
Enfin, ik kan dat thermocontact nog eens uit het circuit halen en kijken of hij dan wel degelijk koelt, met constant draaiende ventilator. Anders heb ik het probleem dus nog niet gevonden
:-?

Meteen toch van de gelengenheid gebruikt gemaakt om een toertje te doen, batterijen opladen en koelwater controleren.
Ik hou jullie op de hoogte ;)
User avatar
oetker
Posts: 7996
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het kan zijn dat de connector op het radiateur thermocontact wel is gaar is.
Maar als deze doorverbonden is mag het koelwater niet meer te warm worden.
Hoeveel graden is je thermocontact?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply